Gå til innhold

Invitert til bryllup i utlandet - pris 3.500 kr pr. pers...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjerrig spørs vel i forhold hvor mye penger man har å rutte med. Vi unner oss en eller to små ferier i året og budsjettet er oftest under 7000,- som det dreier seg om i dette tilfellet.

Å bruke så mye på noen andres bryllup og i tillegg ofre feriedager er uaktuelt, bruden kunne vært en av mine søstre, mor eller andre veldig nære, jeg hadde fortsatt ikke brukt 7000,- + gave på noen andres bryllup.

Referansen til Nille var ment som en provokasjon mot brudeparet som virker helt fjærne og tydeligvis er langt inne i bridezilla land.

Synes synd på din søster hvis det er hun som i så fall skulle vært bruden... Når min bror har giftet seg i utlandet måtte både jeg og kjæresten min ta 2 dager ferie + kjøpe gave + betale reise & opphold for å komme oss i bryllupet hans. Og ja vi offret både litt av ferien vår + ferie penger, men vi reiste nettopp fordi det var broren min som giftet seg, ikke en laaang venn/venninne. Men det viser vel bare at jeg er ikke så gjerrig og setter større pris på familie enn deg..???

P.S.

På denne tiden var jeg student og hadde hatt kun 25-50% deltids jobb, så jeg heller hadde ikke hatt så stort råd til å reise, men måtte prioritere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes synd på din søster hvis det er hun som i så fall skulle vært bruden... Når min bror har giftet seg i utlandet måtte både jeg og kjæresten min ta 2 dager ferie + kjøpe gave + betale reise & opphold for å komme oss i bryllupet hans. Og ja vi offret både litt av ferien vår + ferie penger, men vi reiste nettopp fordi det var broren min som giftet seg, ikke en laaang venn/venninne. Men det viser vel bare at jeg er ikke så gjerrig og setter større pris på familie enn deg..???

P.S.

På denne tiden var jeg student og hadde hatt kun 25-50% deltids jobb, så jeg heller hadde ikke hatt så stort råd til å reise, men måtte prioritere ;)

Folk har forskjellige prioriteringer. Bryllup er en fin ting å feire, men ikke når folk må gå så ut av sitt gode skinn for å være med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne godt tenkt meg et sånt type bryllup, med overnatting for gjestene og "full pakke". Og jeg tenker det er naturlig at gjestene selv ordner med transport, og at de velger selv om de vil komme fredag eller lørdag hvis det ikke er så langt unna - slik at da gjestene betaler overnattingskostnadene selv per natt. Mat og drikke synes jeg det er naturlig at brudeparet spanderer på gjestene. Bryllupet TS er invitert i ser det ut til at gjestene deler den fulle kostnaden på, det blir litt smålig - og at de attpåtil ønsker seg gave, det er jeg enig i at tar kaka.

Gave er vel bare nevnt for de som ikke kan komme fordi de sitter på kg?

Det er frivillig å delta. Å regne ut at det er 70 gjester og at brudeparet har bryllup som jobb? Hva er det blant venner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit så mye sure og frekke kommentarer som fremkommer her. Nei, vet dere hva!

Brudeparet får gjøre som de vil, og ja - det var ikke så hyggelig svar fra bruden, men det er faktisk bare å takke nei om man syns det er så dyrt og urimelig..

Vi gifter oss selv i Sverige, og mange steder (spesielt slott) har hinsides høye leiekostnader i tillegg til rompris, mat, drikke og andre ekstrakostnader. Personlig tror jeg ikke brudeparet tjener penger på dette, og jeg tror middagen (som sikkert kommer på 80.000-100.000) kommer i tillegg.

De kunne selvsagt tatt en billigere plass, men det er nå dette de har valgt. Ha litt manerer og si nei takk, og ferdig med det, istedet for å dissikere brudeparet opp og i mente uten å ha alle fakta, og gi dem en mulighet til å svare for seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor velger dere å gifte dere et sted hvor det blir så høye utgifter for gjestene? Jeg er helt for at en skal få sitt eget drømmebryllup, men om jeg hadde giftet meg et slikt sted, ville jeg ikke tenkt på å be gjestene om å dekke leie og opphold og slikt selv... Sverige er for meg noe ganske annet enn et "ordentlig" utenlandsbryllup.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kjære er fra Stockholm så for oss syns jeg det faller like naturlig å gifte seg der.. Prisen blir i tillegg en ganske annen enn den som er nevnt av ts i dette eksemplet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop28

Shit så mye sure og frekke kommentarer som fremkommer her. Nei, vet dere hva!

Brudeparet får gjøre som de vil, og ja - det var ikke så hyggelig svar fra bruden, men det er faktisk bare å takke nei om man syns det er så dyrt og urimelig..

Vi gifter oss selv i Sverige, og mange steder (spesielt slott) har hinsides høye leiekostnader i tillegg til rompris, mat, drikke og andre ekstrakostnader. Personlig tror jeg ikke brudeparet tjener penger på dette, og jeg tror middagen (som sikkert kommer på 80.000-100.000) kommer i tillegg.

De kunne selvsagt tatt en billigere plass, men det er nå dette de har valgt. Ha litt manerer og si nei takk, og ferdig med det, istedet for å dissikere brudeparet opp og i mente uten å ha alle fakta, og gi dem en mulighet til å svare for seg..

Det er ikke prisen som er største problemet her iflg. ts. Uansett utifra det frekke svaret fra bruden, så blir hun sikkert sur om noen av gjestene takker nei også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kjære er fra Stockholm så for oss syns jeg det faller like naturlig å gifte seg der.. Prisen blir i tillegg en ganske annen enn den som er nevnt av ts i dette eksemplet..

Tror ikke noen virkelig har noe i mot at brudepar velger å gifte seg andre steder om dette er et viktig sted for dem.

Folk reagerer her jo på at invitasjonen er rene regningen uten noe alternativ, eller oppgitte priser. Samtidig så svarer bruden på en så frekk måte at en lurer nesten på om hun tror verden går i sirkel rundt henne og at gjestene bare skal kaste penger på dem.

Om jeg får en uspesifisert regning på noe jeg ikke har bestilt, og ingen svar på hva jeg betaler for men bare vanskelige svar og sure miner, da har jeg ingen planer om å betale jeg heller.

Bruden her er jo rene Fawlty towers opplegget. Rasende, tverr og vanskelig og så lite fleksibel som overhode mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor velger dere å gifte dere et sted hvor det blir så høye utgifter for gjestene? Jeg er helt for at en skal få sitt eget drømmebryllup, men om jeg hadde giftet meg et slikt sted, ville jeg ikke tenkt på å be gjestene om å dekke leie og opphold og slikt selv... Sverige er for meg noe ganske annet enn et "ordentlig" utenlandsbryllup.

Så du mener at dersom du inviterer til bryllup, uasett hvor det er, så er det naturlig å dekke gjestenes reisekostnader og opphold.

Right.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Men jeg mener at når man velger et sted som et slott langt avgårde, et sted ALLE må reise til, et sted som antagelig blir dyrere i opphold, mat og reise, og hvor oppholdet strekker lenger enn de fleste antagelig hadde valgt ellers, så forlanger man ikke at gjestene betaler alt selv. Om man ikke har råd til å dekke en god del av utgiftene selv, så velger man en billigere løsning, eller legger opp til alternativer for gjestene når det gjelder transport og overnatting.

Jeg kjenner flere som har giftet seg i utlandet. Da har de betalt flyreise og hotellopphold. Jeg kjenner flere som har giftet seg på "locations" i Norge. Da har de sørget for transport, hjulpet til med å skaffe billige overnattingsplasser (ved å lage avtaler med hotell i nærheten om overnatting for alle) og ellers hjulpet til der de kan for at alle skal kunne delta, på gjestene sine premisser.

Til vårt eget bryllup, var de eneste jeg forventet at skulle reise langt for å komme, forloverne våre og faren og stemoren min. Alle andre som bodde så langt unna at reise tur/retur håpet vi selvfølgelig på at kunne komme, det var det noen som ikke kunne, og det var da selvfølgelig helt greit!

Å forvente at folk tar ut en feriedag, og betaler like mye som en vanlig ferie, for å komme i ens bryllup, mener jeg at er langt over streken for hva som er akseptabelt. Selv om tydeligvis mange brudepar har en tendens til å glemme det, så er ikke deres bryllup høydepunktet i livet til alle de kjenner.

Endret av Ashelia
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva TS har endt opp med å gjøre, jeg? :popcorn:

Sitter sikkert og gapskratter over denne tråden og planlegger den neste :sjenert:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her!

Vi har endt opp med å takke nei. Brudeparet firer ikke en tomme, de er ikke interessert i å gjøre noen "spesialtilpasninger" overhodet og vi har rett og slett ikke mulighet til å komme allerede fredag kveld. Det er pes nok å skulle reise grytidlig lørdag morgen siden det sikkert blir sent på fredagen. Vi gidder rett og slett ikke å legge oss i selen for å få det til når brudeparet ikke er interessert i å legge seg litt i selen for gjestene sine.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jøye meg. For et brudepar! Har aldri hørt om et bryllup der det var snakk om 'enten deltar du alle dagene, eller ingen!'

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her!

Vi har endt opp med å takke nei. Brudeparet firer ikke en tomme, de er ikke interessert i å gjøre noen "spesialtilpasninger" overhodet og vi har rett og slett ikke mulighet til å komme allerede fredag kveld. Det er pes nok å skulle reise grytidlig lørdag morgen siden det sikkert blir sent på fredagen. Vi gidder rett og slett ikke å legge oss i selen for å få det til når brudeparet ikke er interessert i å legge seg litt i selen for gjestene sine.

Og bruden reagerte ved å spy flammer på dere som den dragen hun er eller?

Er dere de eneste som melder avbud av vennene deres eller er det flere?

Håper svigermor får en kjempeflott bursdag!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vært borte en stund og hva er det jeg ser...dere sitter enda og slenger dritt om brudeparet. jadda. kvinneguiden i ett nøtteskall

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

TS her!

Vi har endt opp med å takke nei. Brudeparet firer ikke en tomme, de er ikke interessert i å gjøre noen "spesialtilpasninger" overhodet og vi har rett og slett ikke mulighet til å komme allerede fredag kveld. Det er pes nok å skulle reise grytidlig lørdag morgen siden det sikkert blir sent på fredagen. Vi gidder rett og slett ikke å legge oss i selen for å få det til når brudeparet ikke er interessert i å legge seg litt i selen for gjestene sine.

BRA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg ser faktisk ikke noe feil i svaret eller brevet hennes jeg.Mulig jeg som er rar men

Du synes ikke det er litt rart å betale for maten i et bryllup du er invitert i? ("Pris for felleslunsjen får du evt. vite senere. Mvh. Brudeparet")

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...