Gå til innhold

Julaften uten sprit, for barnas skyld

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skjønner heller ikke poenget med å trekke frem unntakene hele tiden.

Er det noen som protesterer på at semialkiser og deres selskap bør holde seg unna alkohol, i det minste når det er barn til stede?

Hva er en semialkis?

Man er vel ikke litt alkoholiker? Enten er man rusavhengig, eller så er man ikke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men jeg syns man selv bør få legge føringene for hva som drikkes når det er en selv som inviterer. Som gjest syns jeg det er merkelig å bli snurt fordi man ikke får servert det man vil ha, og jeg syns også det er merkelig å tenke at man skal ta med egen drikke til en julemiddag med familien.

Går det ann å begrense seg naturlig da? Kjøpe inn kun en liten flaske med konjakk og en liten flaske med akevitt også servere vin og øl til maten samt en et glass konjakk og en akevitt til hver. Flasken trenger ikke å stå fremme heller. Man kan fint sjenke opp i et glass til hver også sette bort flasken etterpå. I normale situasjoner synes jeg man fint kan ta utgangspunkt i at gjestene selv klarer å begrense seg, men når man har gjester på besøk man på forhånd vet at ikke klarer det synes jeg det er ok å rasjonere ut på denne måten.

Ellers er jeg uenig i TS utsagn om at det er barnas jul. Det et alle jul, like mye barn og voksnes, derfor må man inngå et kompromiss slik at både barn og voksne koser seg.

Problemet med å rasjonere er at de som har problemer med alkohol, ofte har drukket før de kommer eller har med seg en lerke i veska/på innerlomma som inntas på badet i smug.

Og enda flere på kvinneguiden er helt hysteriske når det gjelder barn og alkohol.

Barn og et moderat inntak av alkohol av de voksne synes jeg er ok. Tror ikke noen tar skade av det, men i en familiesituasjon er det ofte noen som drikker for mye når de skal møtes kanskje en dag i året, og de ødelegger for både voknse og barn.

Da vil jeg påstå at de grenser til å være alkoholikere. Uansett rusmisbrukere av et eller annet slag.

Det er ganske utbredt ja i de fleste familier, men tror mange her er ganske unge, eventuelt kanskje ikke har andre erfaringer enn å unnskylde foreksempel sin barndom og sine foreldre, alternativt at de sliter med det selv uten å ha erkjent det.

Men når noen ønsker alkoholfri julefeiring pga hensyn til barna tilsier det kanskje at konsumet innad av deler av familien eller en person blir for høyt? Man kan bli enig med seg selv og ikke skylde på barna. Voksne liker vel heller ikke å ha fulle mennesker rundt seg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...