Gå til innhold

Julaften uten sprit, for barnas skyld

Fremhevede innlegg

Gjest brutal_mann
Skrevet

Alt det blir krangler om... Jeg synes ikke det gjør noe at ungene ser at man kan nyte alkohol i moderate mengder til maten og kaffen. Det lærer de kanskje litt drikkekultur av, håper jeg. Så lenge folk ikke blir fulle og ekle, ser jeg ikke problemet. MEN, når folk ikke kan styre inntaket sitt og _blir_ fulle og ekle, så synes jeg det er lurt å droppe eller begrense alkoholen, både for ungene og alle andre sin del. Jeg synes TS sitt valg er flott.

En annen ting er at hvis svigerfar har et alkoholproblem, så kan det vel godt være at han klarer å bli full og ekkel selv om vertsskapet ikke serverer sprit...

Da har i alle fall vertskapet gjort det de kunne for at julen skulle bli fin for ungene. OM bestefar er en slik egoistisk kødd at han MÅ ha dosen sin så bør nok neste jul feires uten han.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barna kan fint lære selv og se hvordan enkelte oppfører seg. Det er jo rene hysteriet i dag når det kommer til barn og å se mennesker beruset.

For trådstarter var det vel ikke snakk om å se mennesker beruset. Det var snakk om full og ekkel. Fulle og ekle folk kan være mer enn jeg som voksen kan takle, så hvorfor skal man utsette barna for slike på julaften av alle dager?

Skrevet

Da har i alle fall vertskapet gjort det de kunne for at julen skulle bli fin for ungene. OM bestefar er en slik egoistisk kødd at han MÅ ha dosen sin så bør nok neste jul feires uten han.

Enig! Selv om jeg vet at alkoholproblemer er mer sammensatt enn det...

Skrevet

Og alle de som virkelig burde skrive under på dette, kommer ikke til å gjøre det. Problemet er ikke de som tar en øl til maten, men de som ikke klarer å stoppe uten å bli beruset.

Jeg selv drikker ikke alkohol i det hele tatt, men jeg forstår at noen ønsker en øl eller to til maten. Mine barn har ikke tatt skade av dette, noe jeg vet siden eldstemann er 22 år i dag og kan også ta en eller to øl til maten. Han blir heller ikke beruset, men liker en øl eller to til god mat.

Det er tydeligvis ikke bare gjester som bør lese innlegg litt mer nøye. Det er ikke snakk om å ikke servere alkohol til julmaten, tvert om så skal det serveres alkohol til maten. Det TS ønsker å unngå er at akevittflaska kommer på bordet i etterkant for det er tydeligvis den svigerfaren pleier å gå på en skikkelig fyllesmell på. Med andre ord en helt annen tråd enn at svigerfar ikke får alkoholen sin punktum.

Skrevet

TS her igjen. Til opplysning så har vi allede nevnt dette for svigerfar. Hvorpå han insisterte på å ta med sprit, "for vi kunne ikke bestemme hva gjestene skulle drikke". Det er klart at han har et alkoholproblem, og han har det sikkert vanskelig. Men han vil ikke innse det, og vil heller ikke ha hjelp. Mannen min har opplevd en del vanskelige situasjoner med full og ufin pappa i barndommen, som han (og jeg) ikke vil at barna våre skal oppleve. Dermed kommer vi til å være helt klare på de reglene vi har bestemt oss for. Uten at vi er hysteriske av den grunn. Vi har ikke noe problem med å servere alkohol ellers, men i denne settingen blir det altså feil med sprit. Takk for alle tilbakemeldinger :)

• Liker 2
Skrevet

TS her igjen. Til opplysning så har vi allede nevnt dette for svigerfar. Hvorpå han insisterte på å ta med sprit, "for vi kunne ikke bestemme hva gjestene skulle drikke". Det er klart at han har et alkoholproblem, og han har det sikkert vanskelig. Men han vil ikke innse det, og vil heller ikke ha hjelp. Mannen min har opplevd en del vanskelige situasjoner med full og ufin pappa i barndommen, som han (og jeg) ikke vil at barna våre skal oppleve. Dermed kommer vi til å være helt klare på de reglene vi har bestemt oss for. Uten at vi er hysteriske av den grunn. Vi har ikke noe problem med å servere alkohol ellers, men i denne settingen blir det altså feil med sprit. Takk for alle tilbakemeldinger :)

Da hadde jeg bedt han holde seg hjemme enkelt og greit.

Skrevet

Syntes det er ett bra tiltak jeg. :) Alle bør være fornøyd med den løsningen. Det at han insisterer på å ta med sprit, viser bare at han har ett problem. Jeg tror som mange andre, at barn ikke har vondt av å se voksne nyte alkohol i små mengder. Men en full og ufyselig bestefar bør de skånes for. Det er ikke noe ett barn har godt av å se. Fulle folk som ikke klarer å oppføre seg, kan være ganske så skremmende for barn. Og det er sikkert ikke spesielt koselig for resten av familien heller.

Skrevet

Stort pluss til dere for det.

Jeg syns ikke dere er hysteriske, syns det er hysterisk med folk som må drikke alkohol og ikke klarer seg uten alkohol en kveld.

Gjest BettyBoop28
Skrevet (endret)

Vi skal for første gang feire jul hjemme hos oss. Da har vi invitert nærmeste familie, bl.a våre foreldre. Vi har bestemt at det ikke skal serveres akevitt/konjakk i løpet av kvelden, heller ikke medbragt. Kun vin/øl til maten, i begrensede mengder. Dette fordi vi ikke syns det hører hjemme når barn er til stede. Og også fordi svigerfar har en tendens til å helle i seg større mengder konjakk hvis det er tilgjengelig, og da kan han bli direkte ufin. Han reagerte selvfølgelig på dette, og syns vi var frekke som skulle bestemme hva gjestene skulle drikke... Det er vel opp til oss?? Hva syns dere, og hva er egentlig vanlig praksis når barn er med? Det er jo tross alt barnas jul, og jeg syns sånne ting skal gå på deres premisser :)

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så farlig med alkohol til julematen med barn til stede så lenge man ikke blir brisne eller fulle. Det er noe som heter måtehold.

Jeg syns barn skal læres opp til å ha et naturlig forhold til alkohol og ikke vokse opp å lære at det bare er i sammenheng med fylla og negative ting.

men selvfølgelig i denne situasjonen der det er en som ikke klarer å begrense drikkinga si da er jeg enig i at alkohol burde være ute av bildet.

Endret av BettyBoop28
  • Liker 2
Skrevet

Og alle de som virkelig burde skrive under på dette, kommer ikke til å gjøre det. Problemet er ikke de som tar en øl til maten, men de som ikke klarer å stoppe uten å bli beruset.

Jeg selv drikker ikke alkohol i det hele tatt, men jeg forstår at noen ønsker en øl eller to til maten. Mine barn har ikke tatt skade av dette, noe jeg vet siden eldstemann er 22 år i dag og kan også ta en eller to øl til maten. Han blir heller ikke beruset, men liker en øl eller to til god mat.

Vil bare si at jeg selv er 22, og mine foreldre har ingen anelse om hvor mye deres og andre slekningers alkoholkonsum har hatt å si for min barndom. - Og hadde de spurt meg hadde jeg absolutt ikke vært ærlig.

Ikke spesielt myntet på deg, men den generelle "jeg vet alt om mine barn"- mentaliteten.

• Liker 1
Skrevet

Da vil jeg påstå at de grenser til å være alkoholikere. Uansett rusmisbrukere av et eller annet slag.

Har du ikke lest de innleggene hvor folk skriver at de ville blitt veldig skuffet over manglende eller begrenset tilgang på alkohol i bryllup? Jeg ble selv ganske overrasket en gang jeg så sprit bli servert i en barndåp...

Skrevet

Om barna er små, kan vel konjakk komme frem senere på kvelden. Og spiser man pinnekjøtt, er akevitt en stor del av måltidet, men det kan kanskje begrenses til et lite glass elelr toppen to.

Er barna litt større kan man kanskje unngå konjakk, om personene blir ufine. Men jeg er ikke enig i at julen bare er på barnas premisser, for de voksne har også rett på en fin jul. Men dere bestemmer selv hvordan dere vil ha det i deres hjem

Klart vaksne har "rett" på ei fin jul, men er det einsbetydande med å få drikke seg full?

Skrevet

Vil bare si at jeg selv er 22, og mine foreldre har ingen anelse om hvor mye deres og andre slekningers alkoholkonsum har hatt å si for min barndom. - Og hadde de spurt meg hadde jeg absolutt ikke vært ærlig.

Ikke spesielt myntet på deg, men den generelle "jeg vet alt om mine barn"- mentaliteten.

Da tenker jeg at det har vært mye større mengder enn det jeg snakker om, der de gjerne har blitt godt brisne eller kanskje også fulle. Jeg snakker om at barn tar ikke sakde av at man koser seg med to glass øl eller vin til maten. Men det er ikke greit å bli full sammen med små barn

• Liker 1
Skrevet

Klart vaksne har "rett" på ei fin jul, men er det einsbetydande med å få drikke seg full?

Jeg forstår ikke hvordan man kan lese det i mitt innlegg, for jeg mener at man ikke skal bli full når det er barn tilstedet. Men jeg mener at man gjerne kan ta seg noen glass konjakk eller drinker etter barna har lagt seg, og det skrev jeg også.

Kanskje enkelte her inne burde klare å lese litt bedre, i stedet for å prøve å tolke det som står der.

Og for de som ikke feirer jul sammen med barn, kan drikke seg fulle om de vil det. Og siden jeg ikke drikker alkohol selv, noe jeg også har skrevet her inne, er vel det nok svar på spørsmålet ditt.

Skrevet

Jeg forstår ikke hvordan man kan lese det i mitt innlegg, for jeg mener at man ikke skal bli full når det er barn tilstedet. Men jeg mener at man gjerne kan ta seg noen glass konjakk eller drinker etter barna har lagt seg, og det skrev jeg også.

Kanskje enkelte her inne burde klare å lese litt bedre, i stedet for å prøve å tolke det som står der.

Og for de som ikke feirer jul sammen med barn, kan drikke seg fulle om de vil det. Og siden jeg ikke drikker alkohol selv, noe jeg også har skrevet her inne, er vel det nok svar på spørsmålet ditt.

Eg svarte utifrå TS sitt innlegg om at svigerfar drakk seg full. Utifrå ditt innlegg verka det som om du ikkje var for å setje begrensningar på andres alkoholforbruk, derav svaret mitt til deg.

Skrevet

Flott at du lar svigerfar forstå at du ikke godtar fyll på julaften. Fyll og unger hører ikke sammen i det hele tatt.

Vi serverer øl og akevitt til maten, men mine svigers er meget måteholdne, så det blir vel mest mannen min og meg som får tatt oss en bitteliten skål under middagen.

Gjest boblebrus
Skrevet

Foreldrene mine har alltid vært veldig bevisste på alkoholinntaket i barndommen min, noe jeg er veldig glad for i dag. Jeg synes det var ubehagelig nok å se morfaren min full da jeg var i begynnelsen av tenårene.

Det er greit å ta seg et vinglass/en øl til maten, og kanskje et glass akevitt til juleribba. Men det er ikke greit å bli sørpe dritings med barn til stede, og jeg synes det er fint at TS har satt begrensninger, da hun vet at svigerfar har en tendens til å drikke for mye. Og jeg er enig i at dere selv bestemmer hvordan dere vil ha det i deres hjem :)

Skrevet

TS: Stå på ditt du. Du føler det er rett og det er i ditt hus julen skal feires.

Andre: Man kan faktisk ha det gøy uten alkohol. Jeg har intet imot alkohol og tar gjerne noen glass jeg, men jeg kjenner ikke at jeg savner det om det ikke blir tilbudt akkurat.

Skrevet (endret)

Endret av Eithne
Skrevet

Vertskapet bestemmer, og det er bra at du ønsker å skåne barna.

Personlig mener jeg alle kan få drikke så mye de vil, så lenge man vet å oppføre seg. Jeg har ingen erfaring med fulle familiemedlemmer, da alle er måteholdende, spesielt når det er barn tilstede.

Jeg er heller ikke enig i at jula hører enebart barna til. Det er en tid mange ser frem til, og vi slapper av og koser oss sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...