Lillaa Skrevet 4. desember 2010 #21 Skrevet 4. desember 2010 (endret) Det er ditt hjem og du bestemmer!! Jeg skjønner godt at du vil ha det slik, især med tanke på din svigerfars forhold til alkohol. Jeg er oppvokst med både pinnekjøtt og ribbe som julemat, og kan ikke huske å noen gang har sett en akevittflaske på spisebordet julaften. Juleøl, brus og vann serveres til maten, og de senere år har det blitt noe litt sterkere senere, men det skal sies at alle er over 20. Et glass cognac etter at barna har lagt seg er sikkert greit, men jeg synes ikke alkohol hører hjemme under barnas pakkeåpning og julekos. Men som sagt, du bestemmer hvordan serveringen skal være i ditt hjem. Endret 4. desember 2010 av Lillaa
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2010 #22 Skrevet 4. desember 2010 Jeg mener også at det er dere som bestemmer, og jeg synes det høres ut som en fornuftig avgjørelse å droppe spriten. Personlig har jeg vokst opp med at de voksne drakk én eller to øl og kanskje en akevitt, og hadde ingen negative assosiasjoner til alkohol i barndommen. Men etter hvert har jeg jo sett både den ene og andre (inkludert min far, som åpenbart behersket seg langt mer da vi var små) drikke seg utrivelig full utover kvelden. Ikke spesielt hyggelig i andre anledninger, og direkte trist på julaften og med barn til stede.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2010 #23 Skrevet 4. desember 2010 TS her. Takk for mange gode svar Som nevnt så har vi ikke tenkt å være hysteriske, det vil bli servert vin og øl til maten, men ikke i store mengder. Og selv om barna legger seg tidlig, så er det faktisk ikke trivelig for de voksne heller hvis svigerfar får konjakk ut på kvelden og drikker seg full og blir ufin (og da mener jeg ufin, vi var hos dem på julaften i fjor, så jeg vet hva jeg snakker om...). Så det er faktisk litt for de andre gjestenes og vår egen del også. Jaja, godt å høre at dere stort sett er enige med meg
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2010 #24 Skrevet 4. desember 2010 TS skal selvfølgelig bestemme selv hvordan de ønsker at julefeiringa skal foregå. Når det er sagt hadde jeg nok blitt litt skuffa om jeg ikke hadde fått en akevitt eller to til maten, og en cognac til kaffen. Dette hører med til julaften, for meg. Det er åpenbart at svigerfar har et problem. Jeg ville tatt opp dette med ham i forkant. Regner med han kommer til å være potte sur om han ikke får servert noe også? Prøv å møtes på midten
HopelessFear Skrevet 4. desember 2010 #25 Skrevet 4. desember 2010 Om barna er små, kan vel konjakk komme frem senere på kvelden. Og spiser man pinnekjøtt, er akevitt en stor del av måltidet, men det kan kanskje begrenses til et lite glass elelr toppen to. Er barna litt større kan man kanskje unngå konjakk, om personene blir ufine. Men jeg er ikke enig i at julen bare er på barnas premisser, for de voksne har også rett på en fin jul. Men dere bestemmer selv hvordan dere vil ha det i deres hjem Sier du at en ikke kan ha en fin jul, uten alkohol?! Tull prat. 2
fink Skrevet 4. desember 2010 #26 Skrevet 4. desember 2010 Jeg synes det er modig og flott gjort at du har spritnekt på julaften! Mange som er uenig med meg, men jeg synes faktisk julaften er barnas dag, og at barn skal slippe å forholde seg til berusede voksne.
Ava Mae Skrevet 4. desember 2010 #27 Skrevet 4. desember 2010 TS skal selvfølgelig bestemme selv hvordan de ønsker at julefeiringa skal foregå. Når det er sagt hadde jeg nok blitt litt skuffa om jeg ikke hadde fått en akevitt eller to til maten, og en cognac til kaffen. Dette hører med til julaften, for meg. Det er åpenbart at svigerfar har et problem. Jeg ville tatt opp dette med ham i forkant. Regner med han kommer til å være potte sur om han ikke får servert noe også? Prøv å møtes på midten Det har de da i mine øyne også gjort ved å ha alkohol til maten. Men som TS påpeker så er det sjeldent den som får svigerfar på snurr men akevitten i etterkant, altså den de ønsker å unngå.
Gjest brutal_mann Skrevet 4. desember 2010 #28 Skrevet 4. desember 2010 Personlig så synes jeg det er direkte hysteri å ikke kunne servere alkohol til julematen, men det forutsetter jo at de som skal drikke den klarer å holde seg i skinnet. Jeg er oppvokst med at akevitt og ribbe hører sammen, men at man holder seg til et par drammer iløpet av middagen. Og at kaffe og likør hører sammen med kakene, men at man da også holder seg til noen få. Da er det begrenset hvor beruset man blir. Har aldri opplevd nulltoleranse for alkohol, og kommer definitivt ikke til å ha det selv heller. Det får som sagt være grenser for hysteri. Mhm... Ingenting er koseligere enn når bestefar er dritings under middagen. Det er først DA det er JUL! 4
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2010 #29 Skrevet 4. desember 2010 TS, jeg syns det er bra du setter ned foten, og jeg ga deg en + Jeg skjønner godt du ikke vil ha en drita, ufin svigerfar, så da er det best å ikke ha drikke på bordet. Det jeg syns er greit er at folk greier å kose seg med alkohol til maten uten å bli synlig beruset. Om det er noen som drikker litt kun for kosens skyld, syns jeg det er greit. Om det er noen som ikke klarer å begrense seg, så blir det slitsomt i lengden. Leste at noen foreslo at dere kunne servere en fastsatt mengde alkohol til maten, at alle fikk kun 1 eller 2 glass hver. Da kan ikke svigerfar be om mer akevitt eller konjakk.
Gjest redstar Skrevet 4. desember 2010 #30 Skrevet 4. desember 2010 100000 poeng til deg, endelig noe andre som også har sjønt det. Alkohol har ingenting på julaften og gjøre, spess når det er barn i bildet. Julen har ingenting med alkohol og gjøre, så den kan man nyte en annen dag. Kos dere masse masse på julaften. Og om noen protesterer ang om å ikke få ha denne konjakken med seg, ja da får dem bli hjemme.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2010 #31 Skrevet 4. desember 2010 Jeg synes man bør unngå å drikke alkohol med barn til stede. I min verden er det en selvfølge faktisk, uten at jeg noen gang har sett på det som hysterisk. TS er absolutt ikke urimelig som ikke ønsker seg en full og ubehagelig person i julemiddagen. Men man trenger ikke bli mye påvirket før barna merker det og finner det ubehagelig.
Malum Skrevet 4. desember 2010 #32 Skrevet 4. desember 2010 (endret) Jeg synes man bør unngå å drikke alkohol med barn til stede. I min verden er det en selvfølge faktisk, uten at jeg noen gang har sett på det som hysterisk. TS er absolutt ikke urimelig som ikke ønsker seg en full og ubehagelig person i julemiddagen. Men man trenger ikke bli mye påvirket før barna merker det og finner det ubehagelig. Jeg er selv totalt avholds, men ser ingen grunn til at andre ikke skal kunne nyte et glass i nærvær av barn. De har da ikke vondt av å se at voksne mennesker kan nyte f.eks et glass god vin til maten eller en konjakk til kaffen? Tvert imot tror jeg det å erfare normal og fornuftig omgang med alkohol gjennom oppveksten kan lære dem noe i positiv retning. Endret 4. desember 2010 av Bodillen 2
SmallTalk Skrevet 4. desember 2010 #33 Skrevet 4. desember 2010 Mhm... Ingenting er koseligere enn når bestefar er dritings under middagen. Det er først DA det er JUL! Haha! Det har jeg heldigvis aldri opplevd, men nå har jeg heldigvis vokst opp med mennesker som har skjønt hva måtehold vil si. Det er forskjell på et par drammer og ei flaske.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2010 #34 Skrevet 4. desember 2010 Jeg synes dte var en veldig god løsning dere har lagt opp til! I mitt hode er det viktig å kunne vise barn at det går an å drikke alkohol for kosens skyld, og at det er en smaksnytelse på linje med mat. Jeg tror det kan være med på å skape et mer avslappet forhold til alkohol, ikke på linje med den "demoniseringen" enkelte bedriver (av typen "alkohol har ikke noe på julaften å gjøre"). Samtidig så er dere bevisste på at ikke alle i familien takler alkoholen like godt, og har derfor valgt å begrense tilgangen! Supert! Det høres ut som om svigerfaren din har et aldri så lite alkoholproblem, så det kan kanskje være lurt å bare kjøpe inn noen få flasker øl (eller gjemme unna noen av dem) slik at han rett og slett ikke har mulighet til å drikke mer enn han bør? Dere bør også vurdere å ta opp på forhånd at det å ta med medbragt ikke er aktuelt, jeg kan tenke meg at han vil vurdere det. 1
:-) anna Skrevet 4. desember 2010 #35 Skrevet 4. desember 2010 Jeg synes man bør unngå å drikke alkohol med barn til stede. I min verden er det en selvfølge faktisk, uten at jeg noen gang har sett på det som hysterisk. TS er absolutt ikke urimelig som ikke ønsker seg en full og ubehagelig person i julemiddagen. Men man trenger ikke bli mye påvirket før barna merker det og finner det ubehagelig. Helt enig. Jeg synes heller ikke noe om å drikke med barn til stede, og det betyr ikke at jeg er "hysterisk" som er et ord mange har brukt i denne tråden. For meg er det en selvfølge at julekvelden handler mest om barna. Det betyr ikke at de voksne ikke skal kose seg, men det viktigste er at barna har det fint. Og alkohol er et voksenbehov. Man kan drikke alle andre dager i året. Men julekvelden synes jeg skal handle om samværet i familien.
The Kitten Skrevet 4. desember 2010 #36 Skrevet 4. desember 2010 Helt enig. Jeg synes heller ikke noe om å drikke med barn til stede, og det betyr ikke at jeg er "hysterisk" som er et ord mange har brukt i denne tråden. For meg er det en selvfølge at julekvelden handler mest om barna. Det betyr ikke at de voksne ikke skal kose seg, men det viktigste er at barna har det fint. Og alkohol er et voksenbehov. Man kan drikke alle andre dager i året. Men julekvelden synes jeg skal handle om samværet i familien. Gjelder det uansett eller kun på julaften?
Gjest brutal_mann Skrevet 4. desember 2010 #37 Skrevet 4. desember 2010 Haha! Det har jeg heldigvis aldri opplevd, men nå har jeg heldigvis vokst opp med mennesker som har skjønt hva måtehold vil si. Det er forskjell på et par drammer og ei flaske. Da kan du forstå at det ikke er slik i alle hjem og at et totalforbud i det hjemmet da er det eneste riktige? Om jeg noen gang holder jul, så kan jeg love deg at alkoholen blir igjen på utsiden.
SmallTalk Skrevet 4. desember 2010 #38 Skrevet 4. desember 2010 Da kan du forstå at det ikke er slik i alle hjem og at et totalforbud i det hjemmet da er det eneste riktige? Om jeg noen gang holder jul, så kan jeg love deg at alkoholen blir igjen på utsiden. Og på den måten så skaper man ihvertfall hysteri.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2010 #39 Skrevet 4. desember 2010 Synes dette er et veldig fint tiltak http://hvitjul.no/
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå