Gjest BettyBoop28 Skrevet 11. desember 2010 #101 Skrevet 11. desember 2010 Tror du undervurderer barnas evner. De er utrolig oppmerksomme på selv minimale forandringer. Man trenger ikke sjangle og snøvle for at barna skal merke noe. Det skal ikke mye alkohol til før man lukter alkohol for eksempel, spesielt brennevin. - Og man kan se det i noens øyne langt før de merkbart endrer adferd. Men da er man allerede blitt brisen. Går an å ta ett glass. Skjer ikke endringer av bare ett glass
Cata Skrevet 11. desember 2010 #102 Skrevet 11. desember 2010 Fornuftig løsning. Deres hjem og dere bestemmer, og så lenge svigerfar tenderer til å bli litt ufin hvis han får for mye alkohol innabords så er det ekstra fornuftig synes jeg. Julaften skal helst være hyggeligst mulig for alle, og jeg tror ikke småfull og ufin far/svigerfar/bestefar ville bidra særlig til familiehyggen.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2010 #103 Skrevet 11. desember 2010 Enig med imli - de voksne endrer atferd også når de blir i "litt ekstra godt humør". Det skal ikke mer enn et par alkoholenheter til før man blir litt varmere i huden, smilet sitter litt løsere, man ler kanskje litt oftere og av andre ting - dette senser barna ekstremt lett. Det er ikke dermed sagt at alle barn blir utrygge av det, men veldig mange barn synes dette er ubehagelig, eller rart og uvant på en litt ubehagelig måte. Det gjelder nok de barna som ikke er vant til det, eller som har hysteriske foreldre. Jeg har hatt foreldre som har et veldig avslappet forhold til alkohol og de eneste gangene jeg har syntes det har vært behagelig er når pappa har vært sørpefull og omtrent ikke klart å snakke. Det burde ikke være noe problem å finne et kompromiss der de voksne koser seg med moderate mengder alkohol og barna koser seg og er fornøyde. Har man folk med alkoholproblemer i familien skjønner jeg at man må sette grenser, men normalt oppegående voksne kan som regel fint drikke 3-4 enheter alkohol i løpet av en lang kveld uten å bli noen trussel for barna. Ser for meg at 1-2 glass øl eller vin, en aquavitt og en konjakk er relativt normalt i et juleselskap. Hos oss er det vanlig å kose seg litt med drikke utover kvelden også når barna har laget seg (men uten at det bygger seg opp til noen fyllefest).
Tabris Skrevet 11. desember 2010 #104 Skrevet 11. desember 2010 Jeg sier som mange andre - jeg har full forståelse for at man begrenser - eller strengt tatt fjerner - alkohol på julaften hvis det er noen som har problemer med det, og som kommer til å ødelegge kvelden med overstadig drikking. Men bortsett fra det har jeg ingen problemer med alkohol på julaften. Ikke som en fest, selvsagt, men som drikke til maten og en konjakk til kaffen. Men så anser jeg ikke jul som "barnas dag" heller. De fleste feiringer og høytiderr er jo "barnas dag", i følge noen.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 11. desember 2010 #105 Skrevet 11. desember 2010 Jeg sier som mange andre - jeg har full forståelse for at man begrenser - eller strengt tatt fjerner - alkohol på julaften hvis det er noen som har problemer med det, og som kommer til å ødelegge kvelden med overstadig drikking. Men bortsett fra det har jeg ingen problemer med alkohol på julaften. Ikke som en fest, selvsagt, men som drikke til maten og en konjakk til kaffen. Men så anser jeg ikke jul som "barnas dag" heller. De fleste feiringer og høytiderr er jo "barnas dag", i følge noen. Jeg er og enig i at jul ikke bare er for barna. Alle skal ha det kjekt i jula. De voksne og.
fink Skrevet 13. desember 2010 #106 Skrevet 13. desember 2010 (endret) Men da er man allerede blitt brisen. Går an å ta ett glass. Skjer ikke endringer av bare ett glass For å sette det på spissen: Ville du kjørt bil etter et glass alkohol? Hvorfor/ hvorfor ikke? Endret 13. desember 2010 av fink
bellybee Skrevet 13. desember 2010 #107 Skrevet 13. desember 2010 Skulle gjerne gitt deg 100 plussar på innlegget viss eg kunne! Fekk i alle fall gitt ein. Kjempeflott, tenk viss fleire tenkte som deg. Ja en stor en fra meg og
Monica1968 Skrevet 13. desember 2010 #108 Skrevet 13. desember 2010 (endret) For å sette det på spissen: Ville du kjørt bil etter et glass alkohol? Hvorfor/ hvorfor ikke? Jeg er klar over at spørsmålet ikke var rettet til meg, men jeg drister meg til å svare likevel. Hadde det vært legalt å kjøre efter et glass vin, hadde jeg gjort det; det er ikke en større mengde enn at jeg definerer meg selv som en trygg sjårfør efter den. Når det er sagt, er det et underlig spørsmål, da årsaken til at man ikke skal kjøre bil efter ett glass med alkoholholdig drikke, at synets evne til å omstille seg fra mørket til lys svekkes. På hvilken måte mener du at dette er relevant når vi snakker om samvært med barn? I dag anses barn som langt sartere enn hva de faktisk er. Barn tar ikke skade av at foreldrene drikker med måte foran dem(personlig tror jeg det sågar kan være med på å lære barna et sunt forhold til alkohol, da det medfører at de ser at alkohol kan nytes; ikke bare tømmes nedpå); hvorfor skulle de det? Forresten tror jeg vi innbiller oss at de merker forskjell tidligere enn de gjør; selv JEG, som er voksen for leeeenge siden, merker stort sett ingen forskjell på folk før de har drukket omkring en halv flaske vin; det er nokså ulogisk at barn skal merke forskjell tidligere(når det er sagt, kan jeg ikke si at jeg synes det var ubehagelig med voksne som var i godt humør da jeg var barn, og jeg tviler på at dagens barn er annerledes i så måte, uavhenig av hva diverse avholdsorganisasjoner sier(så tar jeg da heller ikke dem seriøst)). Endret 13. desember 2010 av Monica1968
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2010 #109 Skrevet 13. desember 2010 Det er viktig å lære barn at alkohol bør inntas med måtehold. Det bør ikke være noe "de voksne" drikker i skjul for barna, da blir det fort noe fryktelig spennende som de ikke selv skjønner at må kontrolleres. Svigerfar er jo bestefar til barna, regner jeg med. Det kan være veldig traumatisk for de minste å oppleve bestefar så forandret som han er når han er full! Det kan jo hende at det de reagerer mest på er at du skal diktere hvor mye de får lov til å drikke. Tror nok de fleste oppegående voksne forstår at det ikke er gøy for barn at de voksne er fulle, og at det du forespeiler slett ikke er et problem. De er jo der på frivillig basis tenker jeg...
Hvitveisen Skrevet 13. desember 2010 #110 Skrevet 13. desember 2010 Hei! Først vil jeg bare si at dette var et kjempe godt forslag, jeg syns virkelig ikke at julen skal dreie seg om alkohol. Julen handler om gleden man deler med mennesker man er glad i. Det skal være hyggelig for barna, man har jo ikke den samme julestemningen som voksen fra da man var barn.. Jeg husker da jeg var barn og det var jul, alt virket så magisk, stemningen kan nesten ikke beskrives. Jeg er faktisk vokst opp med en far som er alkoholiker, han drakk seg skikkelig full på en nyttårsaften vi feiret med familien. Dette var skikkelig ubehagelig husker jeg, jeg var redd og turte ikke å sove den natten.
Gjest avholdsdame Skrevet 14. desember 2010 #111 Skrevet 14. desember 2010 Ja, til TS hovedspørsmål, som vertskap er du i din fulle rett til å bestemme om du skal servere sprit på julaften. Spriten får svigerfar ta hjemme hos seg selv. Der noen sliter med alkoholprobemer og virkninger av det syns jeg det er helt på sin plass å nekte å servere det. Den med alkoholproblemet vil så klart blir sur for den personen er som regel den siste til å innse at det foreligger et problem. Og så til den andre delen av diskusjonen som ikke dreier seg om TS som skal servere vin men ikke akevitt. I de familier som ikke har alkoholproblemer og hvor det ikke har oppstått episoder som har gitt traumer så syns jeg det er opp til hver enkelt om de vil ha alkohol til maten eller ikke. Noen later til å tro at hvis man serverer et glass vin til maten eller et glass akevitt og en likør til kaffen så dreier julen seg om alkoholen og ikke om samværet med folk man er glad i. Sånn er det jo ikke, man sitter jo ikke å tviholder på vinflaska og bælmer innpå og glemmer hva julen handler om fordi om man serverer et glass til maten. Så sort/hvitt er det ikke.
Gjest BabyBlue Skrevet 14. desember 2010 #112 Skrevet 14. desember 2010 Jeg synes ikke foreldre bør skjule for barna at de drikker. Alkohol i hyggelige omgivelser i sunne mengder lærer barna at alkohol kan inntas med måte, og slettes ikke trenger å være farlig og skummelt. Hysteriske foreldre som drikker i smug gir vel barna bare et anstrengt forhold til alkohol?
Gjest Hilde Skrevet 14. desember 2010 #113 Skrevet 14. desember 2010 Jeg synes ikke foreldre bør skjule for barna at de drikker. Alkohol i hyggelige omgivelser i sunne mengder lærer barna at alkohol kan inntas med måte, og slettes ikke trenger å være farlig og skummelt. Hysteriske foreldre som drikker i smug gir vel barna bare et anstrengt forhold til alkohol? Alkohol i hyggelige omgivelser, i sunne mengder - greit nok. Men hvorfor MÅ man ha alkohol for å ha det koselig? Det lurer jeg litt på. At det å se foreldre og andre voksenpersoner omgåes alkohol på en grei og fornuftig måte er jo vel og bra, men samtidig viser vi vel barna at alkohol må til skal det bli et hyggelig selskap...
Gjest Hilde Skrevet 14. desember 2010 #114 Skrevet 14. desember 2010 En annen ting som jeg har merket meg Jeg har flere alkoholikere i både familie og omgangskrets. Ingen av disse forlanger alkoholfrie sammenkomster, hvis de er invitert til noe - men så fort det er snakk om å ha et selskap/sammenkomst uten alkohol så skriker de fleste andre opp om hvor hysterisk det er å ikke servere alkohol... Jeg mener ikke at det er galt å servere vin/øl til maten, konjakk til kaffen og hva man ellers måtte foretrekke av alkoholholdige drikker når det er en feiring / sammenkomst - men jeg syns ikke det å ha alkoholservering er synonymt med å kose seg.....
Gjest BabyBlue Skrevet 14. desember 2010 #115 Skrevet 14. desember 2010 Alkohol i hyggelige omgivelser, i sunne mengder - greit nok. Men hvorfor MÅ man ha alkohol for å ha det koselig? Det lurer jeg litt på. At det å se foreldre og andre voksenpersoner omgåes alkohol på en grei og fornuftig måte er jo vel og bra, men samtidig viser vi vel barna at alkohol må til skal det bli et hyggelig selskap... For mange er vin, juleøl og akevitt en del av julen, en slags tradisjon som ribbe =) Og er da ikke alle som drikker alkohol hver gang de skal ha det "hyggelig" utenom jul og slikt. Synes det er viktig at barna har et uanstrengt forhold til alkohol slik at de lærer seg at det kan nytes uten at man trenger å bli sørpefull. Men for all del - hvis svigerfar er litt for glad i vinflaska bør de holde seg til brus og vann.
Gjest Hilde Skrevet 14. desember 2010 #116 Skrevet 14. desember 2010 For mange er vin, juleøl og akevitt en del av julen, en slags tradisjon som ribbe =) Og er da ikke alle som drikker alkohol hver gang de skal ha det "hyggelig" utenom jul og slikt. Synes det er viktig at barna har et uanstrengt forhold til alkohol slik at de lærer seg at det kan nytes uten at man trenger å bli sørpefull. Men for all del - hvis svigerfar er litt for glad i vinflaska bør de holde seg til brus og vann. Og tradisjoner kan ikke forandres? Det var tradisjon for faren min å være dritfull fra jul til nyttår... Jeg serverer selv både øl og akevitt på julaften, vi har et ikke-anstrengt forhold til alkohol her i huset, og ingen problemer med at barna ser vi tar et glass eller to, men jeg kan ikke under noen omstendigheter tenke meg å la sønnene mine se meg full. Når dere nå forsvarer så inderlig deres rett til alkohol til julemiddagen fordi slik har det alltid vært, og slik bør det være - send en liten tanke til alle de barna som allerede nå gruer seg til jul.
la Flaca Skrevet 14. desember 2010 #117 Skrevet 14. desember 2010 (endret) Vi skal for første gang feire jul hjemme hos oss. Da har vi invitert nærmeste familie, bl.a våre foreldre. Vi har bestemt at det ikke skal serveres akevitt/konjakk i løpet av kvelden, heller ikke medbragt. Kun vin/øl til maten, i begrensede mengder. Dette fordi vi ikke syns det hører hjemme når barn er til stede. Og også fordi svigerfar har en tendens til å helle i seg større mengder konjakk hvis det er tilgjengelig, og da kan han bli direkte ufin. Han reagerte selvfølgelig på dette, og syns vi var frekke som skulle bestemme hva gjestene skulle drikke... Det er vel opp til oss?? Hva syns dere, og hva er egentlig vanlig praksis når barn er med? Det er jo tross alt barnas jul, og jeg syns sånne ting skal gå på deres premisser Ja, det er opp til dere hva dere serverer i eget hjem, både av mat og drikke. Barna har ikke godt av å se at folk blir ufin av å drikke alkohol, og de voksne har det jo heller ikke særlig hyggelig med det. Så akkurat det er ikke noe å diskutere en gang. Men dersom barn skal få et naturlig forhold til alkohol, bør de da skjermes i den grad at de aldri ser voksne i familien innta det? I motsetning til sigaretter så er alkohol noe 99% av barna uansett vil bruke i voksen alder. Skal de da kun arve holdningen til dette fra jevnaldrende, eller er det bedre at de erfarer hjemme at man faktisk kan drikke med måte? (Jeg syns ikke alkoholisme er relevant for diskusjonen). Endret 14. desember 2010 av la Flaca
Gjest BabyBlue Skrevet 14. desember 2010 #118 Skrevet 14. desember 2010 Og tradisjoner kan ikke forandres? Det var tradisjon for faren min å være dritfull fra jul til nyttår... Jeg serverer selv både øl og akevitt på julaften, vi har et ikke-anstrengt forhold til alkohol her i huset, og ingen problemer med at barna ser vi tar et glass eller to, men jeg kan ikke under noen omstendigheter tenke meg å la sønnene mine se meg full. Når dere nå forsvarer så inderlig deres rett til alkohol til julemiddagen fordi slik har det alltid vært, og slik bør det være - send en liten tanke til alle de barna som allerede nå gruer seg til jul. De barna som gruer seg til jul har som regel foreldre og slekt som drikker seg blinde hver sammenkomst. Foreldre og besteforeldre som tar seg et glass eller to har vel ikke noe behov for å endre vanene sine når de kan drikke med måte? Jeg har i hvert fall ikke tatt skade av å se foreldrene mine drikke et glass vin til maten. Det er en viss forskjell på å drikke litt, og å drikke mye for så å bli schnøvlete og ufin.
la Flaca Skrevet 14. desember 2010 #119 Skrevet 14. desember 2010 Jeg skjønner heller ikke poenget med å trekke frem unntakene hele tiden. Er det noen som protesterer på at semialkiser og deres selskap bør holde seg unna alkohol, i det minste når det er barn til stede?
Gjest nyanser Skrevet 14. desember 2010 #120 Skrevet 14. desember 2010 Og tradisjoner kan ikke forandres? Det var tradisjon for faren min å være dritfull fra jul til nyttår... Jeg serverer selv både øl og akevitt på julaften, vi har et ikke-anstrengt forhold til alkohol her i huset, og ingen problemer med at barna ser vi tar et glass eller to, men jeg kan ikke under noen omstendigheter tenke meg å la sønnene mine se meg full. Når dere nå forsvarer så inderlig deres rett til alkohol til julemiddagen fordi slik har det alltid vært, og slik bør det være - send en liten tanke til alle de barna som allerede nå gruer seg til jul. Der det er problemer i forhold til alkohol så må man gjerne droppe all alkohol og de fleste her inne har stor forståelse av at man kutter ut alkoloholen i de tilfeller. SÅ er det den andre delen, der man har et sunt forhold til alkohol og velger å servere et glass vin til maten og der det aldri har vært problemer i forhold til alkohol og det aldri har oppstått vonde episoder og hvor ingen gruer seg til jul - der syns jeg folk skal få bestemme selv uten å få slengt etter seg at de er både avhengig av å drikke for å feire jul og at det er alkoholen som står i høysetet. TS skal servere alkohol men ikke akevitt siden det er spriten svigerfaren hennes har problemer med.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå