Gå til innhold

Julaften uten sprit, for barnas skyld

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Og på den måten så skaper man ihvertfall hysteri.

Fordi man velger å ha det alkoholfritt?

Jeg syns det er mer hysterisk med mennesker som ikke klarer seg uten alkohol en kveld.

Endret av Christina_
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjelder det uansett eller kun på julaften?

For min del gjelder det uansett. Jeg drikker ikke, så for meg er det uproblematisk å være edru sammen med ungene mine. Og når jeg deltar i sosiale sammenhenger der andre drikker, så er det en del av voksenlivet.

Julekvelden synes jeg er selvsagt.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Og på den måten så skaper man ihvertfall hysteri.

Hysteri ved å ta inn over seg at halve slekta ikke kan drikke med måte? Fint å avslutte julen med spy over duken...

Skrevet

Unødvendig og skape konflikt over dette. Skal det være slik at barna da ikke skal feire med sin bestefar før de er 18 år selv fordi hans syn på alkohol og deres ikke går overens?

Om alle andre holder seg for god, så får barna se hvordan han er da. Kan godt være de oppfører seg annerledes mot han senere o.l men da får han bare ta det på egen kappe. Alle parter har godt av å møte hverandre med ærlighet og ikke ved å late som og skape premisser som skaper mer konflikt.

Barna kan fint lære selv og se hvordan enkelte oppfører seg. Det er jo rene hysteriet i dag når det kommer til barn og å se mennesker beruset.

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns det må være opp til hver enkelt familie å selv velge om de vil ha julaften (og andre høytidsdager) med eller uten alkohol. Det som er riktig for den ene er ikke nødvendigvis riktig for den andre, og dette er et tema som man kan diskutere, men neppe komme til enighet om.

Jeg har et avslappet forhold til alkohol i den forstand at jeg like gjerne kan la være, ergo er det med å bli full på julaften noe som ikke skjer. Jeg tror de færreste barn har vondt av å se foreldre og annen familie nyte alkohol med måte, men jeg forstår også at berusede mennesker kan virke annerledes og skremmende. Så lenge det er barn til stede syns jeg derfor at hensynet til dem skal komme før de voksnes behov for rus. Det er ikke så vanskelig å la alkoholen være, er det?

(Jeg, som voksen, er forresten heller ikke spesielt begeistret for å tilbringe tid med overstadig berusede mennesker.)

• Liker 2
Skrevet (endret)

Sier du at en ikke kan ha en fin jul, uten alkohol?! Tull prat. :kjefte:

Kan du vise meg hvor i mitt innlegg det står at man ikke kan ha en fin jul uten alkohol?

Kanskje du bør lese det som står der, i stedet for å tolke hva som står der. Og så kan du slutte å legge på en kjefte smilie, når du ikke en gang klarer å lese hva som står der. Det er faktisk første budet, å lese hele innlegget som det er, og IKKE som du tror det er.

Endret av Piper
Skrevet

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men jeg syns man selv bør få legge føringene for hva som drikkes når det er en selv som inviterer. Som gjest syns jeg det er merkelig å bli snurt fordi man ikke får servert det man vil ha, og jeg syns også det er merkelig å tenke at man skal ta med egen drikke til en julemiddag med familien.

Når det er sagt, skjønner jeg ikke helt hvorfor man ikke kan drikke akevitt til middagen under normale omstendigheter. Det trenger jo ikke å bli noe fyllekalas av den grunn. Holdes akevitten tilbake fordi man vet at svigerfar ikke klarer å styre seg, syns jeg det er ok å holde spriten tilbake, men sånn generelt ser jeg ingen grunn til at en julefeiring må være fullstendig alkoholfri eller at det ikke kan drikkes noe sterkere en øl og vin. (Ikke for det, jeg drikker sjelden i jula selv, annet en akevitt på julaften.)

Men generelt syns jeg alle bør tenke gjennom alkoholinntaket i jula, da det i noen familier kan ta litt av. Hensynet til barna bør veie tyngre enn ønsket om å smake på alt i barskapet fordi man har fri og feirer en høytid. Man trenger ikke å være fullstendig dritings for at det skal bli ubehagelig for barna å være vitne til - ubehaget kan komme et godt stykke før det.

• Liker 1
Skrevet

Hvis det er sånn at noen av de voksne ikke klarer å styre seg men drikker seg fulle, så skjønner jeg godt at du lander på dette. For mange hører øl og aquavit med til julemiddagen, og det er etter mitt syn uproblematisk så lenge det ikke er snakk om å miste kontroll. Trist at noens oppførsel ødelegger for et helt selskap mtp å kunne ha normalt tilbehør til julemiddagen.

• Liker 2
Skrevet

Synes dette er et veldig fint tiltak

http://hvitjul.no/

Og alle de som virkelig burde skrive under på dette, kommer ikke til å gjøre det. Problemet er ikke de som tar en øl til maten, men de som ikke klarer å stoppe uten å bli beruset.

Jeg selv drikker ikke alkohol i det hele tatt, men jeg forstår at noen ønsker en øl eller to til maten. Mine barn har ikke tatt skade av dette, noe jeg vet siden eldstemann er 22 år i dag og kan også ta en eller to øl til maten. Han blir heller ikke beruset, men liker en øl eller to til god mat.

• Liker 1
Skrevet

Går det ann å begrense seg naturlig da? Kjøpe inn kun en liten flaske med konjakk og en liten flaske med akevitt også servere vin og øl til maten samt en et glass konjakk og en akevitt til hver. Flasken trenger ikke å stå fremme heller. Man kan fint sjenke opp i et glass til hver også sette bort flasken etterpå. I normale situasjoner synes jeg man fint kan ta utgangspunkt i at gjestene selv klarer å begrense seg, men når man har gjester på besøk man på forhånd vet at ikke klarer det synes jeg det er ok å rasjonere ut på denne måten.

Ellers er jeg uenig i TS utsagn om at det er barnas jul. Det et alle jul, like mye barn og voksnes, derfor må man inngå et kompromiss slik at både barn og voksne koser seg.

• Liker 2
Gjest youlookslashy
Skrevet

Hjemme hos oss er jeg eneste barn under julefeiringen, og så lenge jeg har kunnet huske har det vært en ganske pussa far som gikk og la seg etter en god familiefeiring hjemme hos oss :) For oss har det aldri vært noe problem, men selvfølgelig er det en STOR forskjell på alle familier. Her er det nok brennvin, aquavit, vin og øl som serveres til maten (pluss alkoholfri drikke), men de som ikke kjører drikker så det holder. Hos oss er det tradisjon, og vi har aldri opplevd noe problem med det, så sånn er det. Hadde i motsetning f.eks min far blitt sørpe full og klikka i vinkel hadde det selvfølgelig vært en annen sak.

• Liker 1
Skrevet

Sier du at en ikke kan ha en fin jul, uten alkohol?! Tull prat. :kjefte:

Veldig mange på kvinne guiden kan ikke feire dåp,bryllup,jul,påske eller bursdager uten alkohol.

Skrevet

Veldig mange på kvinne guiden kan ikke feire dåp,bryllup,jul,påske eller bursdager uten alkohol.

Og enda flere på kvinneguiden er helt hysteriske når det gjelder barn og alkohol.

• Liker 4
Skrevet

Alt det blir krangler om... Jeg synes ikke det gjør noe at ungene ser at man kan nyte alkohol i moderate mengder til maten og kaffen. Det lærer de kanskje litt drikkekultur av, håper jeg. Så lenge folk ikke blir fulle og ekle, ser jeg ikke problemet. MEN, når folk ikke kan styre inntaket sitt og _blir_ fulle og ekle, så synes jeg det er lurt å droppe eller begrense alkoholen, både for ungene og alle andre sin del. Jeg synes TS sitt valg er flott.

En annen ting er at hvis svigerfar har et alkoholproblem, så kan det vel godt være at han klarer å bli full og ekkel selv om vertsskapet ikke serverer sprit...

Skrevet

Og enda flere på kvinneguiden er helt hysteriske når det gjelder barn og alkohol.

Da har du ikke lest bryllups innleggene anonym

Skrevet

Da har du ikke lest bryllups innleggene anonym

Nei, det har jeg ikke i og med at jeg er svært lite interessert i bryllup. Men om jeg først skal i bryllup så regner jeg med å få alkohol, ellers har jeg bedre ting å bruke kvelden på. I en dåp derimot synes jeg det er helt greit uten alkohol.

• Liker 1
Skrevet

Nei, det har jeg ikke i og med at jeg er svært lite interessert i bryllup. Men om jeg først skal i bryllup så regner jeg med å få alkohol, ellers har jeg bedre ting å bruke kvelden på. I en dåp derimot synes jeg det er helt greit uten alkohol.

Og der beviste du mine misstanker :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg slenger meg bare med i menigheten: TS, du gjør et perfekt kompromiss. Alkohol tilgjengelig for smakens del, men ikke i så store mengder at folk blir fulle.

For min del er det nesten blasfemisk å drikke seg full på julaften - julaften er familiekos. Drita kan man drikke seg med kompiser. Jeg er vant til at det drikkes både akevitt, vin, juleøl og konjakk på julaften - men da maks en eller to enheter av hvert slag, spredt utover 8-10 timer. Og nå er jeg 23 og yngst blant oss på julaften, men ville likevel fått jula ødelagt om familien min skulle begynt å drikke heftig. Selv liker jeg svært lite alkohol, men finner det koselig å dele en flaske hvitvin med mamma i jula.

Skrevet

Unødvendig og skape konflikt over dette. Skal det være slik at barna da ikke skal feire med sin bestefar før de er 18 år selv fordi hans syn på alkohol og deres ikke går overens?

Om alle andre holder seg for god, så får barna se hvordan han er da. Kan godt være de oppfører seg annerledes mot han senere o.l men da får han bare ta det på egen kappe. Alle parter har godt av å møte hverandre med ærlighet og ikke ved å late som og skape premisser som skaper mer konflikt.

Barna kan fint lære selv og se hvordan enkelte oppfører seg. Det er jo rene hysteriet i dag når det kommer til barn og å se mennesker beruset.

Jeg er oppvokst med en far som drikker alt for mye både på julaften og alle andre fridager. Å feire jul uten ham hadde vært et mye bedre alternativ for meg enn å feire jul med en full far..Det kan være veldig skremmende for et barn å feire jul med en som ikke kan gå rett, ikke kan snakke rett, sovner i julekakene og ender hele kvelden med rop, skrik og ødelagde møbler.. Ikke er det spesielt hyggelig for de andre voksne heller. Vet ikke hvordan situasjonen er for TS, men syns det er flott at hun begrenser alkoholen om det er noen som ikke klarer å styre seg.

• Liker 1
Gjest brutal_mann
Skrevet

Da vil jeg påstå at de grenser til å være alkoholikere. Uansett rusmisbrukere av et eller annet slag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...