Gjest Mann på 45 Skrevet 6. desember 2010 #81 Skrevet 6. desember 2010 Vi skal for første gang feire jul hjemme hos oss. Da har vi invitert nærmeste familie, bl.a våre foreldre. Vi har bestemt at det ikke skal serveres akevitt/konjakk i løpet av kvelden, heller ikke medbragt. Kun vin/øl til maten, i begrensede mengder. Dette fordi vi ikke syns det hører hjemme når barn er til stede. Og også fordi svigerfar har en tendens til å helle i seg større mengder konjakk hvis det er tilgjengelig, og da kan han bli direkte ufin. Han reagerte selvfølgelig på dette, og syns vi var frekke som skulle bestemme hva gjestene skulle drikke... Det er vel opp til oss?? Hva syns dere, og hva er egentlig vanlig praksis når barn er med? Det er jo tross alt barnas jul, og jeg syns sånne ting skal gå på deres premisser Tror nok svigerfar hadde blitt skuffet om han ikke fikk et glass akevitt til middagen. Konjakken til kaffen hadde han nok klart mye bedre. Hos oss blir det servert akevitt under middagen, men etter middag er det sjelden noen som tar noe alkoholholdig. Dog pleier svigerfar og jeg å ta en konjakk når ungene har lagt seg.
estrella Skrevet 6. desember 2010 #82 Skrevet 6. desember 2010 Vi skal for første gang feire jul hjemme hos oss. Da har vi invitert nærmeste familie, bl.a våre foreldre. Vi har bestemt at det ikke skal serveres akevitt/konjakk i løpet av kvelden, heller ikke medbragt. Kun vin/øl til maten, i begrensede mengder. Dette fordi vi ikke syns det hører hjemme når barn er til stede. Og også fordi svigerfar har en tendens til å helle i seg større mengder konjakk hvis det er tilgjengelig, og da kan han bli direkte ufin. Han reagerte selvfølgelig på dette, og syns vi var frekke som skulle bestemme hva gjestene skulle drikke... Det er vel opp til oss?? Hva syns dere, og hva er egentlig vanlig praksis når barn er med? Det er jo tross alt barnas jul, og jeg syns sånne ting skal gå på deres premisser Jeg sier at dere har fullstendig rett til det. Julaften og barn hører ikke sammen med alkohol. Punktum. Så kan folk være så uenig som dem bare vil, men det blir deres problem og ikke mitt. Der hvor barn er skal det ikke være alkohol i store mengder. Personer som heller ikke klarer å begrense sitt inntak har ingenting der å gjøre hvis de ikke kan akseptere at de ikke får lov å drikke.
lille katt Skrevet 6. desember 2010 #83 Skrevet 6. desember 2010 Jeg har ikke lest alle innleggene, men gir dere en pluss for første innlegg! Og glad for at det var så mange støttende innlegg (av de jeg har lest). Og på spørsmålet du stiller i overskriften, svarer jeg også helt klart ja. Selvfølgelig er det vertskapet som bestemmer hva slags type selskap man skal arrangere, og hva slags skjenkenivå man skal ha. Jeg har selv vokst opp med en slik far som din svigerfar, og det er skikkelig pyton i jula og i andre høytider. Er glad dere ser at barna deres skal slippe de erfaringene. Det handler ikke om hysteri, men om respekt og omsorg for barna. Og nei, man MÅ ikke ha akevitt til pinnekjøtt 1
Piper Skrevet 6. desember 2010 #84 Skrevet 6. desember 2010 Det er tydeligvis ikke bare gjester som bør lese innlegg litt mer nøye. Det er ikke snakk om å ikke servere alkohol til julmaten, tvert om så skal det serveres alkohol til maten. Det TS ønsker å unngå er at akevittflaska kommer på bordet i etterkant for det er tydeligvis den svigerfaren pleier å gå på en skikkelig fyllesmell på. Med andre ord en helt annen tråd enn at svigerfar ikke får alkoholen sin punktum. Og hvorfor siterte du mitt innlegg, for å si dette? Jeg svarte pånoe helt annet, og det vilel du sett om du ahdde brydd deg om å lese det innlegget jeg siterte.
Piper Skrevet 6. desember 2010 #85 Skrevet 6. desember 2010 (endret) Eg svarte utifrå TS sitt innlegg om at svigerfar drakk seg full. Utifrå ditt innlegg verka det som om du ikkje var for å setje begrensningar på andres alkoholforbruk, derav svaret mitt til deg. Kanskje du skal ta deg tid til å lese mitt innleggen gang til, siden jeg skrev at konjakken kan kanskje taes etter barna har lagt seg, og tilmaten kan man begrense akevitten til et lite glass eller toppen to Om barna er små, kan vel konjakk komme frem senere på kvelden. Og spiser man pinnekjøtt, er akevitt en stor del av måltidet, men det kan kanskje begrenses til et lite glass elelr toppen to. Er barna litt større kan man kanskje unngå konjakk, om personene blir ufine. Men jeg er ikke enig i at julen bare er på barnas premisser, for de voksne har også rett på en fin jul. Men dere bestemmer selv hvordan dere vil ha det i deres hjem Lurer på hvor enkelte har lært seg å lese, for de leser ikke det som står der men det de tror står der. Endret 6. desember 2010 av Piper
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2010 #86 Skrevet 6. desember 2010 Når jeg var liten husker jeg kona til min bror ble så drita at hun satte i gang å tute på nyttårsaften. Ikke spesielt trivelig for ungene å se en voksen så fjern..Jeg forstår dere godt TS.
Gjest forundret Skrevet 7. desember 2010 #87 Skrevet 7. desember 2010 Kanskje du skal ta deg tid til å lese mitt innleggen gang til, siden jeg skrev at konjakken kan kanskje taes etter barna har lagt seg, og tilmaten kan man begrense akevitten til et lite glass eller toppen to Lurer på hvor enkelte har lært seg å lese, for de leser ikke det som står der men det de tror står der. Man leser med de fordomsbrillene man har på seg og de har den oppfatning at hvis man serverer alkohol på julaften så drikker man seg fulle eller så er man total avholds, det finnes ingen mellomting. Hvis man har personer som ikke er i stand til å begrense seg så forstår jeg at man skjerper inn mengden alkohol. Har man hatt dårlige erfaringer fra barndommens jul med fulle folk og julenisser så skjønner jeg at man velger null alkohol. De som klarer å begrense seg og hvor barna ikke få oppleve berusede voksenpersoner syns jeg skal få lov til å servere alkohol hvis de ønsker det. Jeg har et avslappet forhold til alkohol, drikker lite og klarer meg fint uten og serverer ikke alkohol hjemme på julaften. Ikke av prinsipp men fordi jeg ikke er vant til det og derfor ikke tenker over det, har heller ikke fått noen kommentarer fra gjester på at det ikke er alkohol til maten. Men er jeg hos noen som serverer det så nyter jeg gjerne et glass eller to uten dårlig samvittighet, de jeg har feiret hos klarer å drikke uten å bli full. Det er så enten eller her.. ingen nyanser. 1
Gjest imli Skrevet 7. desember 2010 #88 Skrevet 7. desember 2010 Eg meiner ikkje at alle skal halde seg unna alkohol, men ein bør begrense seg når det er ungar med. Ja, helst uansett, fulle folk er fælt for andre vaksne og Poenget er vel uansett at hos TS er det ein som ikkje greier å begrense seg, og då må TS sette begrensningar!
Gjest AnneShirley Skrevet 7. desember 2010 #89 Skrevet 7. desember 2010 Poenget er vel uansett at hos TS er det ein som ikkje greier å begrense seg, og då må TS sette begrensningar! Det mener jeg er poenget her også. Dersom alle inviterte oppfører seg skikkelig og vet å begrense seg, så blir det ikke noe behov for å lage slike regler heller. Hos TS skal de jo servere både vin og øl til maten, så det er ikke snakk om at det skal være alkoholfritt en gang.
Miss Puddel Skrevet 7. desember 2010 #90 Skrevet 7. desember 2010 Ditt hus, dine regler! Klarer ikke svigerfar å forholde seg til det kan han feire et annet sted, han velger selv om han vil komme! Det er jo kanskje sant nok det som folk sier her at det er ikke barnas jul, men alles, og at om man klarer å beherske seg så gjør det ikke noe med litt alkohol etc. Men det var det med å beherske seg da... Jeg er alkoholfri, har alltid vært det. min mann setter pris på øl og dram og vin, men han drikker seg ikke full så ungene opplever det. Derfor blir det fritt drikke på julaften for de voksne. Men det er ikke til å komme bortfra at det er ALTFOR mange barn i Norge som går med en "grue-seg-klump" akkuart nå. De gruer seg til julaften, for de vet at det blir fyll og spetakkel, og de vet av erfaring at selvom de voksne LOVER at denne julen skal de bare kose seg litt med alkoholen til maten og ikke drikke seg fulle, så er det ikke slik det blir. Og akkurat som med kjæledyr, så er barn VELDIG vare på voksnes atferd, de merker det MYE bedre enn vi tror og innrømmer for oss selv når det gjelder det å oppføre seg anderledes pga akohol og annen rus. Jeg vil si at det er ikke fordi det er barnas JUL at de har rett på å slippe folk som ikke kan oppføre seg i fylla, men fordi det er barnas LIV at de skal få slippe det!
Gjest forundret Skrevet 8. desember 2010 #91 Skrevet 8. desember 2010 Eg meiner ikkje at alle skal halde seg unna alkohol, men ein bør begrense seg når det er ungar med. Ja, helst uansett, fulle folk er fælt for andre vaksne og Poenget er vel uansett at hos TS er det ein som ikkje greier å begrense seg, og då må TS sette begrensningar! Og det er det vel ingen her som er uenig i, ikke jeg heller hvis man leser innlegget mitt. Er det noen som ikke kjenner sin begrensning så er det jo helt greit å redusere mengden alkohol eller kutte den helt ut. Den biten har de fleste vært enige om. Men så kommer i tillegg debatten mellom alkohol og automatisk fylleri kontra fullstendig avhold på generell basis. Og der syns jeg det blir veldig sort/hvitt tenking, enten eller og ingen mellomting.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2010 #92 Skrevet 8. desember 2010 Personlig så synes jeg det er direkte hysteri å ikke kunne servere alkohol til julematen, men det forutsetter jo at de som skal drikke den klarer å holde seg i skinnet. Jeg er oppvokst med at akevitt og ribbe hører sammen, men at man holder seg til et par drammer iløpet av middagen. Og at kaffe og likør hører sammen med kakene, men at man da også holder seg til noen få. Da er det begrenset hvor beruset man blir. Har aldri opplevd nulltoleranse for alkohol, og kommer definitivt ikke til å ha det selv heller. Det får som sagt være grenser for hysteri. Jeg har vokst opp med en far som er alkoholiker - og som du kanskje vet klarer ikke en alkoholiker bestandig å holde seg til "et par drammer" dersom det er tilgang til alkohol. Da er det gjerne ikke snakk om begrensninger. Jeg syns det er merkelig med voksne mennesker som MÅ ha alkohol for å ha en koselig julefeiring. Alkohol kan man da drikke så mange andre ganger i løpet av et år. - så om noen velger å ha en alkoholfri jul, fordi en av gjestene har problemer med å styre inntaket så syns jeg det er utrolig bra av vertskapet. Julen er for både barn og voksne, selvfølgelig - men det er nå først og fremst de voksne som må ta hensyn til barna, da - slik at alle får en best mulig julefeiring. 1
Gjest Gorgonzola Skrevet 8. desember 2010 #93 Skrevet 8. desember 2010 Vi skal for første gang feire jul hjemme hos oss. Da har vi invitert nærmeste familie, bl.a våre foreldre. Vi har bestemt at det ikke skal serveres akevitt/konjakk i løpet av kvelden, heller ikke medbragt. Kun vin/øl til maten, i begrensede mengder. Dette fordi vi ikke syns det hører hjemme når barn er til stede. Og også fordi svigerfar har en tendens til å helle i seg større mengder konjakk hvis det er tilgjengelig, og da kan han bli direkte ufin. Han reagerte selvfølgelig på dette, og syns vi var frekke som skulle bestemme hva gjestene skulle drikke... Det er vel opp til oss?? Hva syns dere, og hva er egentlig vanlig praksis når barn er med? Det er jo tross alt barnas jul, og jeg syns sånne ting skal gå på deres premisser Dere inviterer til fest hjemme hos dere = dere bestemmer! Skulle bare mangle. Har svigerfar et problem (slik du beskriver det) gjør dere både ham og alle dere andre en tjeneste ved å droppe sterkere saker. Mange tenker som dere i forhold til barn og alkohol på julaften. Mange flere burde tenkt som dere. Jeg skal ha foreldre og søsken hos meg på julaften. Flere barn vil også være tilstede. I min familie er det ingen som blir ufine eller rare av en akevitt eller to. Jeg serverer tradisjonell julemat med øl og dram til. De som ønsker det får også en cognac til kaffen. Vi snakker totalt om maksimalt to flasker øl, to akevitt og en cognac pr voksen i løpet av 7-8 timer. Det er kurant, hos oss. Hadde noen av gjestene ikke tålt alkohol slik det sømmer seg hadde jeg droppet serveringa så lenge det er unger med på festen. Hva som er vanlig praksis er umulig å si. Det som er bra er voksne tar ansvar og definerer/etablerer en praksis som gjør julaften til den koselige høytiden barna fortjener. De har tross alt gledet seg noe alldeles hemningsløst i ukesvis, selv om det desverre ikke gjelder alle. Altfor mange "klok-av-skade" unger gruer seg til jul og jeg får vondt innerst i sjelen av det. 2
Gjest AnneShirley Skrevet 8. desember 2010 #94 Skrevet 8. desember 2010 Både folk som har problemer med å begrense alkoholinntaket og folk som har et veldig anstrengt forhold til å se andre drikke moderate mengder alkohol kan være en utfordring å forholde seg til. Men det er da man absolutt har lov til å si klart i fra om hvordan man vil ha det hjemme hos seg selv. Så jeg synes det høres ut som TS har en god plan
Gjest gareh Skrevet 8. desember 2010 #95 Skrevet 8. desember 2010 Barn reagerer ikke på alkohol sålenge ikke en eller flere av de voksne endrer atferd. mange kan drikke alkohol og kanksje bli i litt ekstra godt humør, altså maksimalt lett brisen. problemet for barna er de voksne som blir høylytte, skal krangle, lukter alkohol - eller påtrengende/masete, rett og slett veldig tilstedeværende i rommet. barn vet ikke forskjell på brus eller cognac, men de vet forskjell på stabilt og ustabilt. de blir redde, og synes det er ubehagelig og utrygt = julekvelden blir fort ødelagt. og grunnen til at jul og alkohol er et så sensitivt tema er fordi endel av de med avhengighet bruker høytidene som sin frisone. da har de fri fra jobb, og da skal de "kose seg" med sin alkohol of choice. da reagerer de også akkurat slik som TS sin svigerfar, med at de synes andre er urimelige. men hvorfor skal alkohol bety så mye? det er et STORT faretegn at man ikke kan klare seg uten alkohol en eneste kveld. jeg har vokst opp med tungt rusmisbrukende foreldre, og de tok det meste året rundt. det har ødelagt mye, men jeg kommer likevel til å servere alkohol - for i vår familie er man enten avholds pga avhengighet, eller så er man moderat. blir man ved uhell lit brisen drikker man kaffe resten av kvelden. det at alkohol, eller andre ting blir så viktig at det blir en krangel ut av det sier noe om hvor sterkt grep det har om en. det er veldig trist. 1
Sequax Skrevet 8. desember 2010 #96 Skrevet 8. desember 2010 Jeg syns du er i din fulle rett; det er ditt hus og du bestemmer. Når det er sagt; en kjenner sin egen familie best og vet om det blir et problem med konjakkflaska blant gjestene eller ikke. Vi drikker juleøl til maten og tar oss et par klunker med akevitt til. Utpå kvelden hender det at man tar seg en konjakk eller Bailey's, uten at noen er fulle av den grunn!
Gjest imli Skrevet 8. desember 2010 #97 Skrevet 8. desember 2010 Barn reagerer ikke på alkohol sålenge ikke en eller flere av de voksne endrer atferd. mange kan drikke alkohol og kanksje bli i litt ekstra godt humør, altså maksimalt lett brisen. problemet for barna er de voksne som blir høylytte, skal krangle, lukter alkohol - eller påtrengende/masete, rett og slett veldig tilstedeværende i rommet. barn vet ikke forskjell på brus eller cognac, men de vet forskjell på stabilt og ustabilt. de blir redde, og synes det er ubehagelig og utrygt = julekvelden blir fort ødelagt. og grunnen til at jul og alkohol er et så sensitivt tema er fordi endel av de med avhengighet bruker høytidene som sin frisone. da har de fri fra jobb, og da skal de "kose seg" med sin alkohol of choice. da reagerer de også akkurat slik som TS sin svigerfar, med at de synes andre er urimelige. men hvorfor skal alkohol bety så mye? det er et STORT faretegn at man ikke kan klare seg uten alkohol en eneste kveld. jeg har vokst opp med tungt rusmisbrukende foreldre, og de tok det meste året rundt. det har ødelagt mye, men jeg kommer likevel til å servere alkohol - for i vår familie er man enten avholds pga avhengighet, eller så er man moderat. blir man ved uhell lit brisen drikker man kaffe resten av kvelden. det at alkohol, eller andre ting blir så viktig at det blir en krangel ut av det sier noe om hvor sterkt grep det har om en. det er veldig trist. Men det skal utruleg lite til før ein endrar adferd! Folk merkar det som regel ikkje sjølv, men dei som ikkje drikk, merkar det. Folk som berre "drikk seg i godt humør", endrar adferd. Sjølv om den endra adferden ikkje er direkte ubehageleg (som feks bli meir høylytt, ler meir, blir meir avslappa og likegyldig osv), så merkar dei som ikkje drikk, at folk endrar seg. Og det gjer ALLE når dei drikk. INGEN kan drikke alkohol (utover svært små mengder) utan å endre adferd, på ein eller anna måte. For ungar kan det vere skremmande.
Mermaid Blues Skrevet 8. desember 2010 #98 Skrevet 8. desember 2010 Om barna er små, kan vel konjakk komme frem senere på kvelden. Og spiser man pinnekjøtt, er akevitt en stor del av måltidet, men det kan kanskje begrenses til et lite glass elelr toppen to. Digresjon, men: Jeg tror nok dette egentlig er en smakssak. Selv har jeg elsket pinnekjøtt siden jeg var lita, men snedig nok ble jeg ikke servert akevitt til maten som barn - selv om jeg er nordtrønder Personlig synes jeg akevitt smaker destillert krillsæd og pinnekjøttet mitt vil jeg ha med julebrus, så barnslig er jeg! Selv om jeg nærmer meg 30 :gjeiper: Så, til saken. TS, det er deres hjem, og deres selskap. Da er det også deres regler som gjelder. Synes dere har tatt et fint standpunkt, og håper det ordner seg til en fin jul for alle 2
lille katt Skrevet 8. desember 2010 #99 Skrevet 8. desember 2010 Barn reagerer ikke på alkohol sålenge ikke en eller flere av de voksne endrer atferd. mange kan drikke alkohol og kanksje bli i litt ekstra godt humør, altså maksimalt lett brisen. Enig med imli - de voksne endrer atferd også når de blir i "litt ekstra godt humør". Det skal ikke mer enn et par alkoholenheter til før man blir litt varmere i huden, smilet sitter litt løsere, man ler kanskje litt oftere og av andre ting - dette senser barna ekstremt lett. Det er ikke dermed sagt at alle barn blir utrygge av det, men veldig mange barn synes dette er ubehagelig, eller rart og uvant på en litt ubehagelig måte. 2
fink Skrevet 10. desember 2010 #100 Skrevet 10. desember 2010 Barn reagerer ikke på alkohol sålenge ikke en eller flere av de voksne endrer atferd. mange kan drikke alkohol og kanksje bli i litt ekstra godt humør, altså maksimalt lett brisen. problemet for barna er de voksne som blir høylytte, skal krangle, lukter alkohol - eller påtrengende/masete, rett og slett veldig tilstedeværende i rommet. barn vet ikke forskjell på brus eller cognac, men de vet forskjell på stabilt og ustabilt. de blir redde, og synes det er ubehagelig og utrygt = julekvelden blir fort ødelagt. og grunnen til at jul og alkohol er et så sensitivt tema er fordi endel av de med avhengighet bruker høytidene som sin frisone. da har de fri fra jobb, og da skal de "kose seg" med sin alkohol of choice. da reagerer de også akkurat slik som TS sin svigerfar, med at de synes andre er urimelige. men hvorfor skal alkohol bety så mye? det er et STORT faretegn at man ikke kan klare seg uten alkohol en eneste kveld. jeg har vokst opp med tungt rusmisbrukende foreldre, og de tok det meste året rundt. det har ødelagt mye, men jeg kommer likevel til å servere alkohol - for i vår familie er man enten avholds pga avhengighet, eller så er man moderat. blir man ved uhell lit brisen drikker man kaffe resten av kvelden. det at alkohol, eller andre ting blir så viktig at det blir en krangel ut av det sier noe om hvor sterkt grep det har om en. det er veldig trist. Tror du undervurderer barnas evner. De er utrolig oppmerksomme på selv minimale forandringer. Man trenger ikke sjangle og snøvle for at barna skal merke noe. Det skal ikke mye alkohol til før man lukter alkohol for eksempel, spesielt brennevin. - Og man kan se det i noens øyne langt før de merkbart endrer adferd. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå