Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 4. desember 2010 Populært innlegg #1 Skrevet 4. desember 2010 Vi skal for første gang feire jul hjemme hos oss. Da har vi invitert nærmeste familie, bl.a våre foreldre. Vi har bestemt at det ikke skal serveres akevitt/konjakk i løpet av kvelden, heller ikke medbragt. Kun vin/øl til maten, i begrensede mengder. Dette fordi vi ikke syns det hører hjemme når barn er til stede. Og også fordi svigerfar har en tendens til å helle i seg større mengder konjakk hvis det er tilgjengelig, og da kan han bli direkte ufin. Han reagerte selvfølgelig på dette, og syns vi var frekke som skulle bestemme hva gjestene skulle drikke... Det er vel opp til oss?? Hva syns dere, og hva er egentlig vanlig praksis når barn er med? Det er jo tross alt barnas jul, og jeg syns sånne ting skal gå på deres premisser 56
Gjest imli Skrevet 4. desember 2010 #2 Skrevet 4. desember 2010 Skulle gjerne gitt deg 100 plussar på innlegget viss eg kunne! Fekk i alle fall gitt ein. Kjempeflott, tenk viss fleire tenkte som deg. 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2010 #3 Skrevet 4. desember 2010 Jeg synes tvert om at det er frekt av svigerfaren din å bli snurt over dette for det er tross alt han (de) som er gjester i deres hus og jeg regner med de kommer på høyst frivillig basis. Jeg har en svigermor selv som er drøyt glad i vinflasken sin og jeg kommer til å kjøre samme rutine når barnet vårt er kommet til. Passer det henne ikke får hun holde seg hjemme. 1
Piper Skrevet 4. desember 2010 #4 Skrevet 4. desember 2010 Om barna er små, kan vel konjakk komme frem senere på kvelden. Og spiser man pinnekjøtt, er akevitt en stor del av måltidet, men det kan kanskje begrenses til et lite glass elelr toppen to. Er barna litt større kan man kanskje unngå konjakk, om personene blir ufine. Men jeg er ikke enig i at julen bare er på barnas premisser, for de voksne har også rett på en fin jul. Men dere bestemmer selv hvordan dere vil ha det i deres hjem 19
Daisy Fraser Skrevet 4. desember 2010 #5 Skrevet 4. desember 2010 Jeg er enig med deg. Du bestemmer i eget hus, og setter premissene for de feitringa du vil ha der.
Gjest BabyBlue Skrevet 4. desember 2010 #6 Skrevet 4. desember 2010 Synes det er flott du tenker på det =) Flere yngre folk jeg kjenner gruer seg til jul fordi foreldre og slekt drikker for mye til julematen, og ødelegger stemningen totalt. Er mye fyll på denne tiden av året, ja. Synes ikke det er rett å nekte folk alkohol så lenge de kan kontrollere seg, men så er det jo noen som absolutt må være på grensa til å være som en sveiseblind rødruss på slutten av kvelden bare spriten blir satt på bordet... Husker under bryllupsmiddagen til foreldrene mine. Da satt det en kompis av faren min ved siden av meg og drakk og drakk og drakk, og på slutten av kvelden ble han direkte klåfingret og snøvlet i vei. Ville hele tiden klemme og kysse på folk og klarte ikke gå skikkelig. Grøss... var direkte ubehagelig. Så om barna er "store" eller ei - har dere noen stordrikkere på besøk bør dere være ganske forsiktige med å servere alkohol.
Gjest goodtwin Skrevet 4. desember 2010 #7 Skrevet 4. desember 2010 Det er kanskje ikke bare for barnas del heller alltid... for om svigerfar blir ufin av å drikke for mye er det ikke så veldig koselig for de voksne heller. Jeg synes det var et kjempefint tiltak av deg ja. Selvfølgelig handler jul for mange om både god mat og god drikke, men den siste går det jo absolutt an å begrense (men alikevel nyte). 3
Gjest Mahareth Skrevet 4. desember 2010 #8 Skrevet 4. desember 2010 Personlig synes jeg alle barn har rett på en alkoholfri julefeiring. Voksne som ønsker å drikke alkoholholdige drikkevarer kan faktisk feire uten barn. I dette tilfellet så synes jeg svigerfar her er vanskelig. Har han et problem med å begrense seg, så kan han faktisk bli hjemme og drikke det han vil der.
Gjest Iah Skrevet 4. desember 2010 #9 Skrevet 4. desember 2010 Jeg synes dere har all rett til å sette premissene for julefeiring hjemme hos dere. Når det gjelder barn og alkohol ser jeg ikke problemet med at voksne nyter alkohol selv om barn er til stede. Det være seg øl, vin eller sterkere saker. Men hvis det er slik at noen ikke klarer å kontrollere inntaket og blir beruset eller ufine, da er det best å la være. 11
SmallTalk Skrevet 4. desember 2010 #10 Skrevet 4. desember 2010 Personlig så synes jeg det er direkte hysteri å ikke kunne servere alkohol til julematen, men det forutsetter jo at de som skal drikke den klarer å holde seg i skinnet. Jeg er oppvokst med at akevitt og ribbe hører sammen, men at man holder seg til et par drammer iløpet av middagen. Og at kaffe og likør hører sammen med kakene, men at man da også holder seg til noen få. Da er det begrenset hvor beruset man blir. Har aldri opplevd nulltoleranse for alkohol, og kommer definitivt ikke til å ha det selv heller. Det får som sagt være grenser for hysteri. 25
pandabear Skrevet 4. desember 2010 #11 Skrevet 4. desember 2010 Jeg synes det er kjempeflott av dere. Jeg har aldri opplevd noen i min familie som beruset på julaften, og det er jeg svrt glad for!
Anglofil Skrevet 4. desember 2010 #12 Skrevet 4. desember 2010 (endret) Vertskapet bestemmer, så det har dere all rett til å gjøre. Personlig er jeg en av dem som mener at det ikke gjør så mye at barn er til stede når de voksne drikker, det som spiller en rolle er at man er seg bevisst at barna er tilstede og mengdene som inntas. For meg er det faktisk viktig å vise barna at man kan ha et normalt og det jeg vil kalle et sunt forhold til alkohol. Jeg er selv oppvokst med foreldre som kan ta seg en øl eller annen alkoholholdig drikke til middagen, dog dette skjedde ikke spesielt ofte da jeg vokste opp. Men, en helt annen ting er jo når svigerfar i dette tilfellet tydeligvis ikke klarer å begrense seg og da synes jeg det er helt greit at dere gjør det slik. Barn bør få slippe å se sine nærmeste på den måten. Så jeg synes det er flott at du ts tar hensyn til barna. Mvh Yvonne Endret 5. desember 2010 av Yvonne 2
Malum Skrevet 4. desember 2010 #13 Skrevet 4. desember 2010 Jeg synes det er flott at dere tør å sette grenser. Her blir det servert både øl og akevitt til julemiddagen, men så har vi heller aldri opplevd problemer med det. I år skal vi imidlertid ha en gjest som ikke alltid greier å styre inntaket, men da sørger vi bare for at det ikke er mer enn et par glass akevitt til hver. Alkohol utenom middagen kommer vi ikke til å ta fram. 1
Harlekin Skrevet 4. desember 2010 #14 Skrevet 4. desember 2010 Jeg synes dette var helt rett gjort av deg, rett og slett fordi svigerfar har vist at han ikke klarer å sette grenser for seg selv, og da må du gjøre det på barnas vegne. For meg er en helt alkoholfri jul det naturlige, hjemme hos oss har det sterkeste vært Munkholm, og jeg vil føre den tradisjonen videre til mine barn.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2010 #15 Skrevet 4. desember 2010 Sett grensene i deres hjem. Her blir det servert juleøl til middagen. Ingen har ytret ønske om akevitt. Ingen likør til kaffen og ei heller annen alkohol så lenge ungene var oppe. Først når de var lagt delte vi voksne på 1-2 flasker rødvin. Aldri fyll eller veldig beruselse. Sånn skal det være. I mitt hode. Dersom noen ikke kan være med på en julefeiring fordi det ikke blir servert nok alkohol så har de et problem. Med unger til stede så skal man begrense seg. Enkelt og greit.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2010 #16 Skrevet 4. desember 2010 Må også legge til at "mangel" på alkohol var helt naturlig for oss. Sånn var vi vokst opp og sånn levde vi livet som voksne.
Athene Skrevet 4. desember 2010 #17 Skrevet 4. desember 2010 I deres hjem er det dere som bestemmer, det er jeg helt enig i. Jeg har vokst opp med storfamilien og mange barn. Vi har hatt alkohol - både juleøl/vin og akevitt - hver jul, og ellers alkohol i alle høytider. For oss er denne smaken en viktig del av et godt måltid. Spiser jeg en god gourmetmiddag, eller julemiddag, føler jeg kvaliteten på måltidiet blir kraftig redusert uten drikken som hører til. Men jeg har aldri sett et familiemedlem beruset eller påvirket av alkohol. Alle drikker maks 2-3 enheter til maten, og thats it. For oss handler ikke alkohol om rusen, men om smaken. Og det må også andre akseptere uten å ytre meninger om at det er egoistisk av voksene å ikke kunne unngå alkohol i jula. 2
The Kitten Skrevet 4. desember 2010 #18 Skrevet 4. desember 2010 Det er ikke barnas jul som noen sier, det er alle sin. Så lenge en ikke drikker seg overstadig beruset ser jeg ikke noe galt i å drikke på julaften, også utenom maten. 4
Batteri Skrevet 4. desember 2010 #19 Skrevet 4. desember 2010 Skulle gjerne gitt deg 100 plussar på innlegget viss eg kunne! Fekk i alle fall gitt ein. Kjempeflott, tenk viss fleire tenkte som deg. Helt enig med deg.
Ava Mae Skrevet 4. desember 2010 #20 Skrevet 4. desember 2010 (endret) Personlig så synes jeg det er direkte hysteri å ikke kunne servere alkohol til julematen, men det forutsetter jo at de som skal drikke den klarer å holde seg i skinnet. Nå står det heller ingen steder at TS ikke skal servere alkohol til maten, tvert om faktisk, men ønsker å droppe akevitten som svigerfar pleier å bli snydens på utover kvelden. Jeg synes virkelig ikke det er for mye å forlange at man får feire jul på sine egne premisser i eget hus og etter eget ønske? Som flere har påpekt så er det ikke værre enn at gjestene takker nei og feirer på sitt eget vis ved å bli snurrings før 21 nyhetene et annet sted om det ikke passer dem. Endret 4. desember 2010 av Ava Mae 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå