Gå til innhold

Kattemennesker og hundemennesker.

Fremhevede innlegg

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Selvsagt har de følelser. Men ikke nødvendigvis noe som ligner på dine, og det er slett ingen selvfølge at de er empatiske til dine følelser. Men helt klart: Emosjoner er det som driver verden fremover. Alt er påvirket av det, og jeg tror knapt det finnes et avansert dyr uten følelser.

Men det er jo ikke vitenskapelig bevist at dyr ikke har empati. Hva om de har det? Har jo sett beviser fra dyrehager der gorillaer viser dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er risikabelt å anta at dyr har mer komplese følelser som f.eks samvittighet, anger og sjalusi. Vi tolker dyrs kroppspråk inn i en menneskelig referanseramme, noe som i seg selv er helt naturlig. Men faren er da at vi forventer mer av dem enn de er i stand til å gi. F.eks at man tror en hund som kryper har "dårlig samvittighet" og "vet hva han har gjort galt". Tenker man som om det var et barn, og kjefter på en hund som viser slikt kroppspråk, så er man inne på et farlig spor.

Skrevet

For å bli godtatt av en katt må man som oftest ha en viss respekt og beundring for den. Det høres det ut som du, TS, overhodet ikke har. Man bør nærme seg på en varsom måte og være våken for kattens signaler. Det handler om et samspill. Dersom du ikke er god på dette, men mer som en elefant i et glasshus, er det ikke rart du ikke oppnår kontakt.

Katten er grasiøs og har en særegen skjønnhet. Hunder er også søte og pene, men mer på en sjarmerende måte. Kunstneriske mennesker har en tilbøyelighet til å foretrekke katter. Nettopp på grunn av uavhengigheten, skjønnheten, elegansen osv. Du kan ha rett i at hundemennesker ofte er mer jordnære.

• Liker 2
Skrevet

For å bli godtatt av en katt må man som oftest ha en viss respekt og beundring for den. Det høres det ut som du, TS, overhodet ikke har. Man bør nærme seg på en varsom måte og være våken for kattens signaler. Det handler om et samspill. Dersom du ikke er god på dette, men mer som en elefant i et glasshus, er det ikke rart du ikke oppnår kontakt.

Katten er grasiøs og har en særegen skjønnhet. Hunder er også søte og pene, men mer på en sjarmerende måte. Kunstneriske mennesker har en tilbøyelighet til å foretrekke katter. Nettopp på grunn av uavhengigheten, skjønnheten, elegansen osv. Du kan ha rett i at hundemennesker ofte er mer jordnære.

Respekt viser jeg ovenfor alle dyr, også katter. Jeg har aldri bare bust på en katt. Tvert i mot, så er det slik at jeg alltid prøver å være vennlig innstillt når jeg møter dem. Likevel opplever jeg som oftest at kattene enten skygger banen eller er agressive. Enten bryr de seg ikke, går og gjemmer seg, eller de klorer eller biter etter meg. :tristbla:

Jeg har opplevd katter som har kommet bort til meg for (tilsynelatende) å bli kost med, for så å plutselig sette de sylspisse klørne sine i meg. Altså ingen signaler på forhånd. Wtf, for noen uberegnelige beist! :kjefte:

Det med at kunstneriske mennesker foretrekker katter, er vel en sannhet med modifikasjoner, tror jeg. Jeg er et kunstnerisk menneske, men likevel kan jeg ikke si at jeg har noe til overs for katter av den grunn. TS

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Respekt viser jeg ovenfor alle dyr, også katter. Jeg har aldri bare bust på en katt. Tvert i mot, så er det slik at jeg alltid prøver å være vennlig innstillt når jeg møter dem. Likevel opplever jeg som oftest at kattene enten skygger banen eller er agressive. Enten bryr de seg ikke, går og gjemmer seg, eller de klorer eller biter etter meg. :tristbla:

Jeg har opplevd katter som har kommet bort til meg for (tilsynelatende) å bli kost med, for så å plutselig sette de sylspisse klørne sine i meg. Altså ingen signaler på forhånd. Wtf, for noen uberegnelige beist! :kjefte:

Det med at kunstneriske mennesker foretrekker katter, er vel en sannhet med modifikasjoner, tror jeg. Jeg er et kunstnerisk menneske, men likevel kan jeg ikke si at jeg har noe til overs for katter av den grunn. TS

Du har vel bare vært uheldig med de kattene du har møtt. Har vært borti kanskje to katter i mitt liv som oppfører seg sånn

Skrevet

Du har vel bare vært uheldig med de kattene du har møtt. Har vært borti kanskje to katter i mitt liv som oppfører seg sånn

Jeg har møtt drøssevis med katter i mitt liv, men bare 3-4 stykker som har vært vennligsinnede og sosiale. Så min erfaring med katter er stikk motsatt. TS

Skrevet

Jeg tror helt klart det er en sammenheng mellom eieren og dyret. Men det er ikke bare sære folk som har katter, og jordnære folk som har hunder. Noen sære folk kan vel ha ei sær katt, mens noen sosiale folk kan ha ei sosial katt. Noen jordnære folk kan ha jordnære hunder, og noen ville folk kan ha ville hunder. Rett og slett. "Oppdragelsen" på dyrene våre er mye reflektert i oss selv.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Men det er jo ikke vitenskapelig bevist at dyr ikke har empati. Hva om de har det? Har jo sett beviser fra dyrehager der gorillaer viser dette.

Hvis de har det, så er det selvsagt veldig hyggelig. Men jeg tviler meget sterkt, som jeg sa, på at dyr er empatiske til DINE følelser. Grunnen til det, er at jeg TROR at mennesker har et noe mer komplekst følelsesliv enn dyr har. Man kan ikke være empatisk til emosjoner som man ikke er i stand til å dele. En vesentlig del av fenomenet empati, er evnen til å føle de samme følelsene som motparten har. Hos mennesker tror man at denne funksjonen ivaretas av en gruppe ganske spesielle "speilnevroner", som er sensitive til input om motpartens emosjonelle tilstand (basert på kroppsspråk, mimikk, etc). Det forutsetter også en viss "theory of mind", dvs en viss forståelse for vedkommendes emosjonelle tilstand og motivasjoner. Hos mennesker utvikles disse egenskapene relativt seint, et godt stykke ut i sosialiseringsprosessen. Og det er grunnen til at små barn ofte er vidunderlige små egoister, som bare er opptatt av sin egen behovstilfredsstillelse.

Jeg tror ganske enkelt ikke at de fleste dyr er avanserte nok til å ha empati, det er en kompleks egenskap, og den er kun nyttig for dyr som lever i sosiale grupper der det sosiale spillet er viktig. Og sånn fungerer iallfall ikke katter. Ikke hunder, heller.

Generelt tror jeg at det er greiest å være glad i dyr på deres egne premisser, og ikke tillegge dem for mange av våre egne egenskaper. Hunder er f.eks flokkdyr, og det de vil mest av alt (bortsett fra å ri på beinet ditt) er å høre til og være kompis. Så hvis de forstår sin plass i hierarkiet, og blir behandlet med vennlighet og nok fasthet til at de blir værende på den plassen, så er alt som det skal være i deres verden.

Endret av Mann 42
Skrevet

Katter har et litt anderledes kroppsspråk enn mennesker, noe som ofte lager kollisjoner. Katter som aksepterer hverandre, sitter gjerne og myser i hver sin retning, liksom, "Det er kult, jeg ser at du er der, og vi bare chiller, OK?" Katter som utfordrer hverandre, derimot, retter oppmerksomheta direkte mot hverandre, og stirrer rett på motparten.

Så i fht katter syns jeg det virker best med en lettere nonsjalant holdning, som antyder at det er helt greit for meg at de er i min verden, og vil de ha en liten godbit mens de kuler`n? Litt whiskas, kanskje? Mi casa es su casa holder lenge for en katt. Noe påtvunget intimitet betakker de seg ofte for på første date, for å si det sånn.

• Liker 2
Skrevet

Ja, katter har et helt annet kroppspråk en hunder. Ofte kan de også være mer subtile, noe som gjør at vi får det inntrykket andre har nevnt her - at de biter uten forvarsel når du klapper på dem. Som regel så har katten gitt tegn på at den har fått nok, men de er så subtile at det er vanskelig for oss å oppfatte om vi ikke fokuserer på katten - litt lavere maling, et rykk eller to i øret, litt stivere kroppspråk...

Det jeg har erfart fungerer godt på mange katter er å strekke ut en hånd mot dem, åpen hånd med håndflaten ned. Kanskje også lukke og åpne hånden i litt lokkende bevegelser. For en del katter virker dette innbydende, og de kommer bort for å snuse på hånden og evt. få litt kos.

Skrevet

Det jeg har erfart fungerer godt på mange katter er å strekke ut en hånd mot dem, åpen hånd med håndflaten ned. Kanskje også lukke og åpne hånden i litt lokkende bevegelser. For en del katter virker dette innbydende, og de kommer bort for å snuse på hånden og evt. få litt kos.

Det kan også hjelpe å lukke øynene, det funker i det minste på mine katter. De er egentlig villkatter, men pappa har matet dem i mange år. Så nå er de tamme, men bare for ham. De er fortsatt redde for meg og broren min som ikke er så ofte innom. Da funker det altså for meg å strekke ut hånda mi og lukke øynene, da stoler de mer på meg virker det som.

Skrevet

Jeg tror helt klart det er en sammenheng mellom eieren og dyret. Men det er ikke bare sære folk som har katter, og jordnære folk som har hunder. Noen sære folk kan vel ha ei sær katt, mens noen sosiale folk kan ha ei sosial katt. Noen jordnære folk kan ha jordnære hunder, og noen ville folk kan ha ville hunder. Rett og slett. "Oppdragelsen" på dyrene våre er mye reflektert i oss selv.

Katter er generellt sære, men jeg tror også at dyra i stor grad påvirkes av eieren sin. En sær person, vil derfor kunne påvirke katten sin, slik at den også blir ekstra sær, akkurat som sin eier. Men det er ikke tilfeldig at sære mennesker velger nettopp katt. De speiler jo hverandre på mange måter.

Dette gjelder jo forsåvidt hunder også. En stresset person, vil nok lett få en stresset hund osv. Men sære mennesker HAR en tilbøyelighet til å velge katt, nettopp pga deres gjensidige særhet. Det finnes sære hundemennesker også, spesiellt innenfor raseklubber osv. Men blandt vanlige hundeeiere, finner man ikke fullt så mange særinger som blandt den gjengse katteeier. Altså, det jeg mener, er at den gjennomsnittlige katteeieren er mye særere enn den vanlige hundeeieren.

TS

Gjest Prøvis
Skrevet

De senser vel at du ikke liker dem da. En venn av mine foreldre var redd for hunder og det var han hundene gikk til, og det var alltid en eller annen hund som fulgte etter han ute. De merket at han var redd dem, men jeg skjønner fortsatt ikke helt hvorfor det tiltrakk dem egentlig??

Gjest Prøvis
Skrevet

Ja, katter har et helt annet kroppspråk en hunder. Ofte kan de også være mer subtile, noe som gjør at vi får det inntrykket andre har nevnt her - at de biter uten forvarsel når du klapper på dem. Som regel så har katten gitt tegn på at den har fått nok, men de er så subtile at det er vanskelig for oss å oppfatte om vi ikke fokuserer på katten - litt lavere maling, et rykk eller to i øret, litt stivere kroppspråk...

Ja, det er min erfaring også. Nabokatten som jeg ikke kjenner så godt lar meg gjerne kose med den men jeg kjenner ikke signalene hennes for når hun har fått nok og da dasker hun til meg med labben.

Jeg lar som regel kattene komme til meg, venter tålmodig og maser meg ikke innpå dem og de fleste katter kommer til meg etter hvert.

Gjest Prøvis
Skrevet

Katter er generellt sære, men jeg tror også at dyra i stor grad påvirkes av eieren sin. En sær person, vil derfor kunne påvirke katten sin, slik at den også blir ekstra sær, akkurat som sin eier. Men det er ikke tilfeldig at sære mennesker velger nettopp katt. De speiler jo hverandre på mange måter.

Dette gjelder jo forsåvidt hunder også. En stresset person, vil nok lett få en stresset hund osv. Men sære mennesker HAR en tilbøyelighet til å velge katt, nettopp pga deres gjensidige særhet. Det finnes sære hundemennesker også, spesiellt innenfor raseklubber osv. Men blandt vanlige hundeeiere, finner man ikke fullt så mange særinger som blandt den gjengse katteeier. Altså, det jeg mener, er at den gjennomsnittlige katteeieren er mye særere enn den vanlige hundeeieren.

TS

He he, det spiller egentlig ingen rolle hva vi skriver her inne, for du har bestemt deg for at katteeiere er sære uansett hva du måtte få av annen informasjon.

Sære eiere får sære dyr enten de har katt eller hund er min erfaring. :)

• Liker 2
Skrevet

kattemennesker hyler opp over seg over hver lille detalj ang.hunder.De slippes løs,er fæle,driter her og der (som om løskatten ikke gjør det ? )

Hunden angriper alt og alle når de er uten bånd,sikler og lager søl

Mens de selv slipper ut katta som driter og pisser ned nabolaget,uten at eier bryr seg

For katten må FÅ lov stakkars.Katten dreper smådyr og fugler men det bryr ikke katteier seg om,gjør det noe at vi mister enkelte fuglearter? Neida så lenge møkkakatta får gå løs

jeg er hundemenneske og holder hunden min forsvarlig.Det vil si,den løper løs når det passer seg og ingen er i nærheten.Jeg plukker opp møkka og kaster den i søppelkassa.Jeg passer på at hunden ikke dreper andre dyr.

Sær er jeg men det er pinadø katteiere også

På KG må en ikke si at en misliker løskatter,nei da er man et forferdelig menneske og alle katteiere hyler over seg. Regner med hylingen starter rett etter posting.

• Liker 2
Skrevet

Beklager, posten din er for useriøs til at jeg gidder å hyle.

• Liker 4
Gjest Uglefot
Skrevet

Katter kan være greie å ha,spesielt om printern ikke funker!

Da kan vi legge den diskusjonen død tenker jeg!

• Liker 1
Gjest Prøvis
Skrevet

kattemennesker hyler opp over seg over hver lille detalj ang.hunder.De slippes løs,er fæle,driter her og der (som om løskatten ikke gjør det ? )

Mens de selv slipper ut katta som driter og pisser ned nabolaget,uten at eier bryr seg

For katten må FÅ lov stakkars.Katten dreper smådyr og fugler men det bryr ikke katteier seg om,gjør det noe at vi mister enkelte fuglearter? Neida så lenge møkkakatta får gå løs

jeg er hundemenneske og holder hunden min forsvarlig.Det vil si,den løper løs når det passer seg og ingen er i nærheten.Jeg plukker opp møkka og kaster den i søppelkassa.Jeg passer på at hunden ikke dreper andre dyr.

På KG må en ikke si at en misliker løskatter,nei da er man et forferdelig menneske og alle katteiere hyler over seg. Regner med hylingen starter rett etter posting.

Griisen står og hyler... men det gjør ikke jeg :)

Gjest Uglefot
Skrevet

:skratte:

Morsomste innlegget jeg har lest på lenge! Takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...