Gå til innhold

Kattemennesker og hundemennesker.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg syns ofte mennesker har samme personlighet som dyrene sine, i det minste visse likhetstrekk. Men det er ofte uavhengig om det er katt eller hund eller andre ting.

Ja, du har nok litt rett i det. Men jeg mener likevel at det ikke er helt tilfeldig hvilke menensketyper som velger det ene dyret fremfor det andre. Den typiske katte-elskeren har personlighetstrekk som på mange måter speiler kattens oppførsel: Sære, egosentriske, kostbare og beregnende osv.

Det samme kan en vel si om den typiske hundeelskeren. Men blandt hunde-elskere vil jeg si det er større variasjon i personlighetstrekk, enn hos typiske katte-elskere. Blandt hundeeiere varierer personlighetstrekkene litt mer utfra hvilken rase du velger å ha. Tyisk er jo at "tøffinger" velger en eller annen stor rase eller kamphund, mens fisefine damer gjerne velger en liten rase osv.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blubberella

Ja, du har nok litt rett i det. Men jeg mener likevel at det ikke er helt tilfeldig hvilke menensketyper som velger det ene dyret fremfor det andre. Den typiske katte-elskeren har personlighetstrekk som på mange måter speiler kattens oppførsel: Sære, egosentriske, kostbare og beregnende osv.

Det samme kan en vel si om den typiske hundeelskeren. Men blandt hunde-elskere vil jeg si det er større variasjon i personlighetstrekk, enn hos typiske katte-elskere. Blandt hundeeiere varierer personlighetstrekkene litt mer utfra hvilken rase du velger å ha. Tyisk er jo at "tøffinger" velger en eller annen stor rase eller kamphund, mens fisefine damer gjerne velger en liten rase osv.

TS

På samme måte kan man jo si at fisefine folk velger bedagelige perserkatter, lekne mennesker velger f.eks. bengal-katter, naturelskere velger skogskatt eller sibirkatt osv. Det er vel heller det at forskjellige hunderaser er mer kjente enn de ulike katterasene og deres gemytt. Selv om jeg er kattemenneske er det jo ikke alle katteraser jeg synes er like sjarmerende eller interessante.

Men du er jo inne på noe når du nevner raser. Hvilken rase man foretrekker kan jo si noe om eierens personlighet, når det gjelder både hunder og katter. Jeg vil påstå at valg av rase sier mer om folk enn bare valget mellom katt eller hund.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg tror du har misforstått katter! De er slettes ikke alltid sære, egosentriske og kostbare som du sier. Jeg har hatt MANGE katter i mitt liv, og alle er forskjellige, men jeg vil ikke si at majoriteten av dem har de egenskapene du beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Prøvis

Ja, du har nok litt rett i det. Men jeg mener likevel at det ikke er helt tilfeldig hvilke menensketyper som velger det ene dyret fremfor det andre. Den typiske katte-elskeren har personlighetstrekk som på mange måter speiler kattens oppførsel: Sære, egosentriske, kostbare og beregnende osv.

Det samme kan en vel si om den typiske hundeelskeren. Men blandt hunde-elskere vil jeg si det er større variasjon i personlighetstrekk, enn hos typiske katte-elskere. Blandt hundeeiere varierer personlighetstrekkene litt mer utfra hvilken rase du velger å ha. Tyisk er jo at "tøffinger" velger en eller annen stor rase eller kamphund, mens fisefine damer gjerne velger en liten rase osv.

TS

Hva da med de som har både hund og katt, og kanskje kaniner og rotter i tillegg, samt et akvarium? Ja, det finnes noen som har alt det.

Som Ylvina sier så finnes det flere katteraser også, og valg av katt viser også variasjon i personlighetstrekk hos kattemennesker. Jeg har en skogkatt - hva sier det om meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenter med katt = styr unna.. Det er vel en uskreven regel som de fleste har hørt. DE ER CRAZY.

Jenter med hund = styrer jeg også glatt unda. Men de er hakket mindre koko i skallen enn de som har katt!

Jenter UTEN både hund og katt = WINNERS!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg likar best katter. Har aldri vore glad i hunder. Er vakst opp med katter. Men - dei gjorde frå seg ute! Kattedo inne :spy: Ville aldri hatt innekatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på hva man kaller de som har griser?

Grisemennesker selvfølgelig... :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg tror du har misforstått katter! De er slettes ikke alltid sære, egosentriske og kostbare som du sier. Jeg har hatt MANGE katter i mitt liv, og alle er forskjellige, men jeg vil ikke si at majoriteten av dem har de egenskapene du beskriver.

Nei, katter er ikke ALLTID sære, egosentriske og kostbare. Jeg har møtt noen FÅ kosete og fine katter i mitt liv. Det har jeg poengtert i et tidligere innlegg.

Men som oftest er de ekstremt sære av seg. Det ligger i deres natur. Kjære vene, katter er som de er, de er bare dyr som lever etter de instinktene de er født med. Men man kommer ikke bort i fra at katter har et meget spesiellt temperament i forhold til mange andre husdyr, og dette temperamentet appellerer ikke like bra til alle mennesker. Og det er nettopp dette spesielle temperamentet jeg gjenkjenner i eierne deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Prøvis

Nei, katter er ikke ALLTID sære, egosentriske og kostbare. Jeg har møtt noen FÅ kosete og fine katter i mitt liv. Det har jeg poengtert i et tidligere innlegg.

Men som oftest er de ekstremt sære av seg. Det ligger i deres natur. Kjære vene, katter er som de er, de er bare dyr som lever etter de instinktene de er født med. Men man kommer ikke bort i fra at katter har et meget spesiellt temperament i forhold til mange andre husdyr, og dette temperamentet appellerer ikke like bra til alle mennesker. Og det er nettopp dette spesielle temperamentet jeg gjenkjenner i eierne deres.

Ok, men da er katteeiere sånn da. :ler:

Forskellige dyr appelerer til forskjellige mennesker, noen liker både hunder og katter og har begge deler, andre foretrekker katt mens atter andre foretrekker hunder og noen vil ikke ha noen av delene. Jeg syns hundemennesker er forbausende lik meg selv egentlig, kan ikke sette fingeren på noe spesielt som skiller seg ut bortsett fra at de i motsetning til meg ikke har noe imot å lufte hunder i all slags vær. :) Der er katten og jeg lik, pissregner det eller det snør i alle retninger så holder vi oss inne.

Jeg syns hunder er søte men veldig oppmerksomhetskrevende, de ligger der med de søte øynene sine og bare venter på å få oppmerksomhet såfremt de ikke hopper rundt og krever - det er sånn jeg ser på hunder og da burde kanskje eierne være likedan, men ingen av de hundemenneskene jeg kjenner er i nærheten av å være så oppmerksomhetskrevende som hundene sine. Så jeg klarer ikke å være like bastant på at hundemennesker er sånn og kattemennesker er sånn.

Mislik gjerne katter, men sett meg ikke i bås.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Hvis man skal generalisere og si at man har samme temperament som dyrene sine, vil det da si at katteiere er selvstendige mens hundeeiere er etterdiltere som ikke gjør noe før de får beskjed om å gjøre noe? :fnise:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man skal generalisere og si at man har samme temperament som dyrene sine, vil det da si at katteiere er selvstendige mens hundeeiere er etterdiltere som ikke gjør noe før de får beskjed om å gjøre noe? :fnise:

Ja, hundeeiere henter tøflene dine bare du vifter med litt tørka kjøtt. Sitter og gir labb gjør de også :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Prøvis

Hvis man skal generalisere og si at man har samme temperament som dyrene sine, vil det da si at katteiere er selvstendige mens hundeeiere er etterdiltere som ikke gjør noe før de får beskjed om å gjøre noe? :fnise:

:fnise:

Ja, helt klart. Når vi sier hopp så hopper hundemenneskene, mens kattemenneskene bare ser på deg og så går de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hundeeiere henter tøflene dine bare du vifter med litt tørka kjøtt. Sitter og gir labb gjør de også :fnise:

Har du en pinne på lur, henter jeg avisen i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

skikkelig for + skikkelig kattedo + kvalitetssand + regelmessig tømmig av kattedo = luktfri do. eneste lukt man kan kjedde er litt parfymelug etter at katten har gravd i sanden.

en skjelden gang i skuddåret kan man kjenne lukt av kattedritt, det er gjerne etter at kattene har fått "snacks" de normalt ikke skal spise. Da kan man kjenne det.

lukter det aldri dritt på do etter deg liksom TS? :D :enig:

Grunnen til at du møter litt motstand her er at posten din viser at du ikke forstår katter eller hvordan det fungerer med kattehold, og kommer med en teori om mennesker som ikke har grep i virkeligheten.

Du kan tenke deg selv hvis noen hadde påstått f.eks at alle hundeeiere er hjernedøde flokkdyr. Blir like dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker Hunder og Katter akkurat like mye:) Har 2 katter og er oppvokst med hunder :)

liker egentli alle dyr ,hvordan bås passer jeg inn i da?:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...