Gå til innhold

Kattemennesker og hundemennesker.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg liker ikke katter, selv om jeg har vært borti noen få som har vært kosete og fine. Det som er spesiellt med katter i forhold til andre dyr, er at de er veldig beregnende til å være et dyr. De har allerede bestemt seg for om de liker deg eller ikke allerede ved første møte. :tristbla:

Jeg er veldig glad i dyr, men må innrømme at katter er noe for seg selv. Jeg liker rett og slett ikke den smygende, sære og sure stilen deres. Det er vel kanskje noen av disse trekkene jeg kan kjenne igjen hos eierne deres også.

TS

Du har nok hatt uflaks med dem du har møtt. Noen katter trenger lengre tid før de kommer til deg. Noen er så tillitsfulle at de går til feil mennesker når de er ute og blir plaget.

Vår katt løper mot døra når det ringer på og er veldig sosial, men ute er den heller skeptisk for fremmede. Hunder som den kjenner er hjertelig velkommen til matskålene hans.

Dessuten har jeg vært på besøk hos folk med hunder som ikke har logret engang.

Så dette går nok begge veier :)

Endret av capricorn74
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg elsker både hunder og katter, men da jeg var liten var jeg livredd katter når de malte. Jeg trodde de var sinna og knurret. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke katter, selv om jeg har vært borti noen få som har vært kosete og fine. Det som er spesiellt med katter i forhold til andre dyr, er at de er veldig beregnende til å være et dyr. De har allerede bestemt seg for om de liker deg eller ikke allerede ved første møte. :tristbla:

Det stemmer ikke, tvert i mot så bruker katter flest lengre tis på å "bli kjent" med nye mennesker enn hunder gjør :) Men jeg kan skjønne at du føler deg usikker hvis det er sånn du tenker på de.

Det som er viktig å huske er at katter og hunder er to helt forskjellige dyr med helt forskjellige språk. Hvis man møter en katt på samme måte som en hund så er det dømt til å mislykkes.

Samtidig så er det gjerne det at man må jobbe litt mer for at de skal stole på deg noe som gjør det mer tilfredsstillende å komme på god fot med en ukjent katt enn en hund som gjerne koser med hvem som helst.

Er selv oppvokst med både katt og hund (og det har vært noen fisker, rotter og mus innom og) og er i bunn og grunn et dyremennesket. Men jeg har merket i voksen alder (særlig etter å ha bodd med en venn som fikk seg hund) at jeg føler hunder fort kan bli alt for masete og krevende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg plassert dette emnet under 'skråblikk og generaliseringer'for å sette søkelyset på stereotypiene, ikke alle variasjonene.

Jeg vet selvsagt at folk kan like katter og bikkjer like mye, og at ikke alle nødvendigvis trenger å være være utpreget katte- eller hundemenneske. Men det er ikke til å komme bort fra at jeg har lagt merke til at kattemennesker ofte oppfører seg annerledes enn hundemennesker. Det er disse ulikhetene jeg gjerne vil diskutere. :) TS

Da legger du veldig til begrensninger på oss som ikke ser de ulikhetene, da har vi ingenting å si her egentlig??! Men nå er jo jeg et sært kattemenneske og bryr meg katten i de begrensninger som settes for meg, akkurat som katten gjør. :ler:

Jeg er vokst opp med hunder og en periode hadde vi også en katt. Jeg vet hva det vil si å ha en hund og derfor ønsker jeg ikke å ha det for jeg vil gå tur når det passer meg og i det været som passer meg. Jeg er redd for fremmede løse hunder men ikke for hunder jeg kjenner. Jeg har en katt selv og jeg ser at katt passer meg, jeg og katter har kjemi - noe jeg ikke har med hunder. Jeg syns hunder er søte men akk så masete og oppmerksomhetskrevende.

Jeg går jevnlig tur med venninner som har hunder, og en av dem har både hund og katt og jeg føler at vi har noe snakke om alle sammen. Det er ikke dyra vi snakker mest om akkurat. Jeg jobber sammen med både katt og hundemennesker og føler ikke at det er vanskelig å omgås noen av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok hatt uflaks med dem du har møtt. Noen katter trenger lengre tid før de kommer til deg. Noen er så tillitsfulle at de går til feil mennesker når de er ute og blir plaget.

Vår katt løper mot døra når det ringer på og er veldig sosial, men ute er den heller skeptisk for fremmede. Hunder som den kjenner er hjertelig velkommen til matskålene hans.

Dessuten har jeg vært på besøk hos folk med hunder som ikke har logret engang.

Så dette går nok begge veier :)

Katten min er vokst opp med hunder og finnes ikke redd for dem og kan godt la hundene besnuse seg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig. Jeg er glad for at hunden min driter utendørs. Men kattemøkk lukter likevel mye verre enn hundemøkk! Skjønner ikke hvordan folk orker å ha den stanken rundt seg. TS

Da bruker man feil kattesand, for det lukter ikke av dokassen med riktig kattesand og med jevnlig tømming og renhold.

Men noen liker katter og andre liker hunder, verre er det ikke. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker ikke katter, selv om jeg har vært borti noen få som har vært kosete og fine. Det som er spesiellt med katter i forhold til andre dyr, er at de er veldig beregnende til å være et dyr. De har allerede bestemt seg for om de liker deg eller ikke allerede ved første møte. :tristbla:

Jeg er veldig glad i dyr, men må innrømme at katter er noe for seg selv. Jeg liker rett og slett ikke den smygende, sære og sure stilen deres. Det er vel kanskje noen av disse trekkene jeg kan kjenne igjen hos eierne deres også.

TS

Tror jeg ikke noe på. Jeg har aldri truffet en katt som ikke likte meg. De er ikke det minste beregnende, de er bare perfekte egoister.

Det beste med katter, er sensualiteten deres. Når katter nyter noe, så er det i fulle drag. Dernest elegansen, og deres utrolige spenst og smidighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hittil er det bare katte elskere som har svart i denne tråden. Det gir et nokså ensidig syn på temaet mitt. Det hadde vært fint om noen av de som kan styre sin begeistring for katter kunne svare her også. :sukk:

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hittil er det bare katte elskere som har svart i denne tråden. Det gir et nokså ensidig syn på temaet mitt. Det hadde vært fint om noen av de som kan styre sin begeistring for katter kunne svare her også. :sukk:

TS

Å ja, du ville bare ha svar fra folk som er enige med deg.. sånne svar som at katteeiere er så sære og hundeeiere er så elskelige.. opplest og vedtatt, tråd ferdig!

Men nå er det sånn at heller ikke katte-og hundemennesker liker å settes i bås frivillig, de stritter gjerne imot mens de bruker de skarpe klørne sine og bjeffer og knurrer. Det kan godt hende jeg er sær, men jeg er i såfall en særing med flere hundemenneskevenner. :) Lever godt som særing jeg.

Endret av Prøvis
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hittil er det bare katte elskere som har svart i denne tråden. Det gir et nokså ensidig syn på temaet mitt. Det hadde vært fint om noen av de som kan styre sin begeistring for katter kunne svare her også. :sukk:

TS

Eller kanskje alle elsker katter, bortsett fra DEG! Det er DU som er litt sær, tenker jeg. :fnise:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja, du ville bare ha svar fra folk som er enige med deg.. sånne svar som at katteeiere er så sære og hundeeiere er så elskelige.. opplest og vedtatt, tråd ferdig!

Men nå er det sånn at heller ikke katte-og hundemennesker liker å settes i bås frivillig, de stritter gjerne imot mens de bruker de skarpe klørne sine og bjeffer og knurrer. Det kan godt hende jeg er sær, men jeg er i såfall en særing med flere hundemenneskevenner. :) Lever godt som særing jeg.

Jeg har ikke skrevet noe sted her at jeg bare vil ha svar fra folk som er enige med meg, har jeg vel? Men nå er det stort sett KUN katteelskere som har svart her, og ingen andre. Da blir jo svarene ganske ensidige også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kanskje alle elsker katter, bortsett fra DEG! Det er DU som er litt sær, tenker jeg. :fnise:

Ja, alle som har svart i akkurat denne tråden elsker katter, alle unntatt meg. Det har du rett i. Men du vet like godt som meg, at det finnes folk der ute som ikke er så begeistret for katter. Jeg er ikke alene om å mene det. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg håper jeg er like tøff som katta mi, fordi hun er tøffest i verden. arrogant, snobbete og frekk (som de fleste katter er) - men søt og snill og verdens koseligste (som de fleste katter er).

dessuten opplever jeg at hvis en vasker kattedoen ofte, kanskje hver dag, så vil man ikke få noe lukt i huset.

det finnes definitivt "crazy cat ladies" (og jeg kommer nok til å bli en), som virkelig er like rare som kattene sine. det finnes faktisk en del morsomme dokumentarer om dette. jeg synes bare dette er morsomt, i grunn. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BabyBlue

Jeg er ikke katte eller hundemenneske, jeg er dyremenneske! : D Klarer ikke velge mellom katt og hund, for like begge deler like godt... Selv om plusset med katter er at de er enklere å ta seg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ofte mennesker har samme personlighet som dyrene sine, i det minste visse likhetstrekk. Men det er ofte uavhengig om det er katt eller hund eller andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Prøvis

Jeg har ikke skrevet noe sted her at jeg bare vil ha svar fra folk som er enige med meg, har jeg vel? Men nå er det stort sett KUN katteelskere som har svart her, og ingen andre. Da blir jo svarene ganske ensidige også.

Ja, men har du tenkt over at kanskje de andre ikke ser disse stereotypene like klart som deg?

Jeg kan godt være det sære kattemennesket som bekrefter teorien din hvis du vil det :)

Endret av Prøvis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest youlookslashy

Helt ærlig, vi har katt, og det har aldri luktet kattedritt hjemme hos oss. Merker i motsetning at det for det meste lukter hund hjemme hos de som har det, noe JEG syntes er ekkelt.

Personlig syntes jeg hunder er for oppjaget hele tiden, og vi har ingen ambisjon her hjemme om og skulle ta oss av enda et hyperaktivt barn. Vi har en katt som er stille og rolig, og sånn er det. Mye mer fornøyd med det, i alle fall. Merker lett at jeg blir stresset av og være hjemme hos folk som har hund :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, vi har katt, og det har aldri luktet kattedritt hjemme hos oss. Merker i motsetning at det for det meste lukter hund hjemme hos de som har det, noe JEG syntes er ekkelt.

Personlig syntes jeg hunder er for oppjaget hele tiden, og vi har ingen ambisjon her hjemme om og skulle ta oss av enda et hyperaktivt barn. Vi har en katt som er stille og rolig, og sånn er det. Mye mer fornøyd med det, i alle fall. Merker lett at jeg blir stresset av og være hjemme hos folk som har hund :)

Det er veldig stor forskjell på hunder da. Noen kan hilse pent før de legger seg et sted og sover, mens andre er mer lekne og masete. Eierene kan be hunden roe seg ned hvis det blir for ille da.

Lukter ikke kattedritt hos oss heller. Bruker veldig bra do med filter og bra sand.

Hvis jeg skulle sette katteeiere i bås så er det heller det inntrykket jeg har av de som driver aktivt med avl og utstillinger.

Ikke helt min stil har jeg sett. Er ikke typen til å bade, føne og pynte på katten. Det ordner han selv. Syns også det blir litt harry når de pynter bura med hjemmehekla nips og naps :)

Endret av capricorn74
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uglefot

Ja, det er klart. Det finnes selvsagt sære folk i begge leire. Men likevel vil jeg si at det er en klar overvekt av særinger blandt katteeiere....

TS

Er det ikke bare et "bilde" man har..du vet,sånn type gal person som bor ilag med masse katter. Man hører jo oftere om det enn om folk som samler på hunder.

Man har den der gale kattedamen i simpsons som går rundt og vræler og kaster katter rundt seg.

Det er jo også noe man sier; Jeg kommer til å ende opp ensom ilag med en masse katter og spise kattemat til middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Selvfølgelig. Jeg er glad for at hunden min driter utendørs. Men kattemøkk lukter likevel mye verre enn hundemøkk! Skjønner ikke hvordan folk orker å ha den stanken rundt seg. TS

Hvor mye kattebæsj lukter har med kosthold og helsa til katten å gjøre. Så lenge katta mi er frisk og får bra fór lukter det null og niks av kattedoen hennes. Og jeg har irriterende god luktesans...

Jeg er kattemenneske men elsker dyr generelt og går godt overens med de fleste dyr. Jeg kan godt si meg enig i at jeg er sær, men om det har med at jeg har katt å gjøre, er ikke godt å vite :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...