Gå til innhold

Lurer på rare ting-tråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

33 minutter siden, Pringle skrev:

Takk!

Da tror jeg at jeg skjønner "underkjølt regn" sånn løselig. 
Det som gjenstår av luring blir da hvorfor nedbøren ikke ble meldt

 
 

Metrologene liker å gi falske forhåpninger om fint vær. 

Om jeg husker rett igjen, og hvordan jeg vet alt dette må du ikke spørre meg om. En sky er laget av fuktighet, dvs, regndråper eller iskrystaller. (Bare for å ha nevnt det, jo gråere og mørkere skyene er, jo "tykkere" er dem, dvs at solen ikke får skint igjennom, er de hvite vil det være reflektert av solen, men ikke tynne nok til at det vil skinne igjennom. Når skyene er svarte er det som gjerne støv samlet sammen med aske, vanlig ved vulkanutbrudd, mørkeblå skyer, ala disse tordenskyene er samlet opp av både støv, mye fuktighet og er bygget opp tett i tett med regndråper) 

Det som skjedde i Oslo og rundt om, var at vind kom fra bakken og ble dratt opp i skylaget som lå over oss, dette kan føre til at skyen vil slippe de regndråpene, eller iskrystallene for å kunne fordampe det som forsatt er i skyen, og derav vil skylaget holde seg der det var. 

Så, på grunn av den vinden som kom uventet (selv om den var svak) ville det ha vært nok fuktighet i skylaget som lå over 0C, til å skape nedbør. Det kan komme fort, og uventet. 

Luft fra bakke opp i øverste skylager - > kan komme som nedbør dersom skyen er "tung" nok av fuktighet. 

Grunnen til at det ikke var meldt, var fordi værsituasjonen med snøen på natten endret på vindrettninger, og siden snø har mer tettningsevne enn det regn har, "varmet" snøen opp bakken, som igjen skapte et varmere grunnlag for nedbøren. 

Endret av dillyduzit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, dillyduzit skrev:

Metrologene liker å gi falske forhåpninger om fint vær. 

Om jeg husker rett igjen, og hvordan jeg vet alt dette må du ikke spørre meg om. En sky er laget av fuktighet, dvs, regndråper eller iskrystaller. (Bare for å ha nevnt det, jo gråere og mørkere skyene er, jo "tykkere" er dem, dvs at solen ikke får skint igjennom, er de hvite vil det være reflektert av solen, men ikke tynne nok til at det vil skinne igjennom. Når skyene er svarte er det som gjerne støv samlet sammen med aske, vanlig ved vulkanutbrudd, mørkeblå skyer, ala disse tordenskyene er samlet opp av både støv, mye fuktighet og er bygget opp tett i tett med regndråper) 

Det som skjedde i Oslo og rundt om, var at vind kom fra bakken og ble dratt opp i skylaget som lå over oss, dette kan føre til at skyen vil slippe de regndråpene, eller iskrystallene for å kunne fordampe det som forsatt er i skyen, og derav vil skylaget holde seg der det var. 

Så, på grunn av den vinden som kom uventet (selv om den var svak) ville det ha vært nok fuktighet i skylaget som lå over 0C, til å skape nedbør. Det kan komme fort, og uventet. 

Luft fra bakke opp i øverste skylager - > kan komme som nedbør dersom skyen er "tung" nok av fuktighet. 

Grunnen til at det ikke var meldt, var fordi værsituasjonen med snøen på natten endret på vindrettninger, og siden snø har mer tettningsevne enn det regn har, "varmet" snøen opp bakken, som igjen skapte et varmere grunnlag for nedbøren. 

Wow, dette er så lærd :sjokkbla:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Aamu skrev:

HVORFOR har alle som er på TV og filmer i Afrika på seg "kakiklær"? Kakifarget tøy.. hvorfor? 

De har det på seg de som bor der også :ler:  Ikke alle altså, men det er faktisk veldig mange som har det. Hvertfall nord i Sør Afrika. Jeg stusset på det. Evt Kaki med kakimønster. 

Anonymkode: 8be70...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, dillyduzit skrev:

Hva betyr lærd? :fnise:

Avansert, komplisert, og brukt om mennesker - at vedkommende (du!) er kunnskapsrik :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Pringle skrev:

Avansert, komplisert, og brukt om mennesker - at vedkommende (du!) er kunnskapsrik :tommelsmil:

Tydeligvis ikke nok, haha! Nei, været er komplisert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De har det på seg de som bor der også :ler:  Ikke alle altså, men det er faktisk veldig mange som har det. Hvertfall nord i Sør Afrika. Jeg stusset på det. Evt Kaki med kakimønster. 

Anonymkode: 8be70...6ce

Merkelige greier! 😅:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvorfor noen er villige til å betale nærmere 600 kr for 1,6 gram med highlighter bare fordi produktet er smurt utover en papirrose!   Referer til denne videoen her.  Produktet er heller ikke akkurat vakkert på huden, Ser stripete og grått ut!!

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

 Er det mulig å finne ut opplag på forskjellige bøker noen steder ?           

For eksempel ein slags oversikt eller noe, hvor man kan søke opp bøker man er interesset i - og kan se hvor mange som har blitt trykket opp av de forskjellige bøkene?   

Anonymkode: 0d2e2...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.1.2017 den 9.32, Brimi skrev:

Hvorfor har man forskjellig oppfatning av hva ordet "naver" betyr? 

Sikkert på grunn av noen som begynte å bruke ordet feil. Det høres jo negativt ut, i utgangspunktet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MissMas skrev:

Sikkert på grunn av noen som begynte å bruke ordet feil. Det høres jo negativt ut, i utgangspunktet. 

Den opprinnelige betydningen er negativ også. Så jeg har fått hakeslepp noen ganger for å si det sånn før jeg fant ut at folk har forskjellig oppfatninger :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Brimi skrev:

Den opprinnelige betydningen er negativ også. Så jeg har fått hakeslepp noen ganger for å si det sånn før jeg fant ut at folk har forskjellig oppfatninger :P

Er den? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MissMas skrev:

Sikkert på grunn av noen som begynte å bruke ordet feil. Det høres jo negativt ut, i utgangspunktet. 

Er det noen som bruker ordet naver i positiv forstand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kara W skrev:

Er det noen som bruker ordet naver i positiv forstand?

Jeg har sett folk bruke det om de som går på nav, helt nøytralt. De som mottar stønader fordi de er syke, uten å mene noe negativt om det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, MissMas skrev:

Jeg har sett folk bruke det om de som går på nav, helt nøytralt. De som mottar stønader fordi de er syke, uten å mene noe negativt om det...

Så rart.  I mitt hode er en naver en person som frivillig lever av nav, altså som egentlig kunne ha jobbet men ikke gidder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kara W skrev:

Er det noen som bruker ordet naver i positiv forstand?

 

1 time siden, Kara W skrev:

Så rart.  I mitt hode er en naver en person som frivillig lever av nav, altså som egentlig kunne ha jobbet men ikke gidder.

Akkurat det jeg også tenkte fram til jeg så noen bruke det som @MissMas beskriver det. Snakk om å forvirre folk :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Kara W skrev:

Er det noen som bruker ordet naver i positiv forstand?

Trailertrash nordmenn gjør det, og de er i tillegg veldig stolte av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...