Gå til innhold

Lurer på rare ting-tråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 22.12.2016 den 21.03, AnonymBruker skrev:

Har posten / post i butikk noen aktivitet på lille julaften ?

Anonymkode: 0d2e2...f48

Det var vel posten på lille julaften som oppfant begrepet aktivitet... :P

 

På 12.12.2016 den 18.02, Scott skrev:

Går varmt hvetebrød fortere enn hakka møkk? 

Bare hvis du besitter visse sære fetisher... :skratte:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 timer siden, Kamikatze skrev:

 Det var vel posten på lille julaften som oppfant begrepet aktivitet... :P

 

 Bare hvis du besitter visse sære fetisher... :skratte:

 Dette var jo virkelig ett fornuftig og produktivt svar! :nisse:

 Men er det noen som har peiling på åpningstider hos post, mellom julaften og nyttårsaften?

Anonymkode: 5e7d7...5e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Post i butikk har jo samme åpningstid som butikken...

 

 Anonymkode: b1eb6...94b

Jeg har faktisk vært innom sånn  post-i-butikk, hvor de ansatte har påstått at "postkontoret" deres viss nok var stengt. :P

Selve butikken var åpen, og det var fremdeles mulig å kjøpe ting. Men det var visst ikke mulig å levere pakker, eller hente ut pakker man hadde fått..

Anonymkode: 5e7d7...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har faktisk vært innom sånn  post-i-butikk, hvor de ansatte har påstått at "postkontoret" deres viss nok var stengt. :P

Selve butikken var åpen, og det var fremdeles mulig å kjøpe ting. Men det var visst ikke mulig å levere pakker, eller hente ut pakker man hadde fått..

Anonymkode: 5e7d7...5e9

Så merkelig, det har aldri jeg opplevd. Post i butikk skal ha samme åpningstid. Har hentet ut pakker rett før stengetid etc. 

 

Anonymkode: b1eb6...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.12.2016 den 15.23, AnonymBruker skrev:

Jeg har faktisk vært innom sånn  post-i-butikk, hvor de ansatte har påstått at "postkontoret" deres viss nok var stengt. :P

Selve butikken var åpen, og det var fremdeles mulig å kjøpe ting. Men det var visst ikke mulig å levere pakker, eller hente ut pakker man hadde fått..

Anonymkode: 5e7d7...5e9

Lille julaften er en helt vanlig dag. Selvfølgelig får man både levert og hentet pakker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 Hos Tv-nyhetene, både tv2 og nrk, så sitter det ofte to sånne nyhetsanker. 

 Så leser de kanskje  opp annenhver sak hver, eller noe sånn..

 Men hva er egentlig poenget med å ha fleire? Klarer ikke EN å lese opp alt sammen selv?

Anonymkode: 0d2e2...f48

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Hos Tv-nyhetene, både tv2 og nrk, så sitter det ofte to sånne nyhetsanker. 

 Så leser de kanskje  opp annenhver sak hver, eller noe sånn..

 Men hva er egentlig poenget med å ha fleire? Klarer ikke EN å lese opp alt sammen selv?

Anonymkode: 0d2e2...f48

Praktisk å være to hvis en av dem får latterkick, må på do eller dør, og sånn...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Kamikatze skrev:

 Praktisk å være to hvis en av dem får latterkick, må på do eller dør, og sånn...

Nyhetssendinger varer vel ikke så alt for lenge, så de klarer sikkert å holde seg fra å gå på dass. 

 0g hvor sannsynlig er det egentlig at noen dør, midt under sending ?

Anonymkode: 0d2e2...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hva er egentlig "sykdomsanamnese" for noe, innenfor medisin ?

 Jeg kom ovee det ordet ett eller annet sted, men har ikke peiling på hva det bwtyr.

 Er det en slags medisinsk test, som blir gjort på pasienter eller hva? :P

Anonymkode: 0d2e2...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er egentlig "sykdomsanamnese" for noe, innenfor medisin ?

 Jeg kom ovee det ordet ett eller annet sted, men har ikke peiling på hva det bwtyr.

 Er det en slags medisinsk test, som blir gjort på pasienter eller hva? :P

Anonymkode: 0d2e2...f48

Det er rett og slett bare sykehistorien til en pasient :) Altså alle sykdommer, skader osv som kan påvirke nåværende sykdom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har det seg egentlig at noen er helt lyse som barn. Platinablondt hår frem til de er 4-5 år, og så blir de plutselig mørke. De fleste blonde blir jo mørkere og litt sånn kommunefarget. Men noen blir jo helt helt mørke også. Nesten svart hår. 

Hvorfor det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mynona skrev:

Hvordan har det seg egentlig at noen er helt lyse som barn. Platinablondt hår frem til de er 4-5 år, og så blir de plutselig mørke. De fleste blonde blir jo mørkere og litt sånn kommunefarget. Men noen blir jo helt helt mørke også. Nesten svart hår. 

Hvorfor det? 

Ja det lurer jeg også på, samboeren min var helt hvithåret som unge men hadde brungrønne øyne, ble brunhåret som voksen. Jeg var også veldig lys som unge men er mørkblond nå og har blågrå øyne så det er mer logisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tenkt at det er hormoner. Og også "bare sånn det er". Vet om mange som var kullsorte i håret som babyer, som ble blonde etter hvert :) Selv har jeg hatt nogenlunde samme hårfarge hele livet, litt mørkere som voksen da.. Aillt e mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Mynona skrev:

Hvordan har det seg egentlig at noen er helt lyse som barn. Platinablondt hår frem til de er 4-5 år, og så blir de plutselig mørke. De fleste blonde blir jo mørkere og litt sånn kommunefarget. Men noen blir jo helt helt mørke også. Nesten svart hår. 

Hvorfor det? 

 

Gener. Broren min ble født med blondt hår og blå øyne, han har i dag nesten svart hår med blå øyne. Jeg og søsteren ble født uten pigment, altså fullstendig platina og utviklet senere den fine kommunefargen. Alle har lyseblå øyne. 

Med gener; pappa er som broren min, mørkt hår og isøyne, mamma har kommunefarget men ble født blond med blå øyne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, dillyduzit skrev:

Gener. Broren min ble født med blondt hår og blå øyne, han har i dag nesten svart hår med blå øyne. Jeg og søsteren ble født uten pigment, altså fullstendig platina og utviklet senere den fine kommunefargen. Alle har lyseblå øyne. 

Med gener; pappa er som broren min, mørkt hår og isøyne, mamma har kommunefarget men ble født blond med blå øyne. 

Jeg vet jo at det er gener, men jeg lurer på hvorfor genene er programmert sånn. Eller om det er pigmentene som "blir gamle" eller hva det nå er? For vi blir jo grå/hvite til slutt og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Mynona skrev:

Jeg vet jo at det er gener, men jeg lurer på hvorfor genene er programmert sånn. Eller om det er pigmentene som "blir gamle" eller hva det nå er? For vi blir jo grå/hvite til slutt og. 

 

Haha, jeg må ha vært trøtt når jeg skrev svar til deg. Sorry, pigmenter og gener. Noen blir født og programert med mye pigmenter fra fødselen av, mens hos andre kommer det etterhvert. Når vi blir eldre vil disse pigmentene (som produserer hårfarge bant annet) slutte å fungere, man kan regelrett si at de nesten dør, vil håret bli gråere, for å ikke produsere noe pigment i det hele tatt, og derav hvitt hår når man er gammel. 

"DNA-et" i pigmentet vokser -> barn får sin virkelige hårfarge som vokser og vokser, til "dna-et" i pigmentet dør ut, og håret vil bli gråere og gråere, helt til det ikke er noe mer pigment å hente farge ut i fra. 

Husker noen forklarte dette grundig for meg, for jeg hadde nøyaktig samme spørsmål og fikk et godt svar, men dette er bare det jeg husker. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer jeg til å virke ganske pretensiøs, men spør for det.  Nesten hver gang jeg har eksamen så er jeg den første til å bli ferdig.  Jeg går gjerne 1-2 timer før eksamen er ferdig og får som regel A eller B, så synes ikke jeg slurver eller gjør slett arbeid heller.  Men hvorfor bruker alle andre så mye lengre tid enn meg?  Hva er det jeg gjør galt?  Jeg skjønner at noen kan trenge mere tid, og en gang satt jeg helt til slutten og følte ikke at jeg fikk gjort meg ferdig, men det kan jo ikke gjelde alle andre hver gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kara W skrev:

Nå kommer jeg til å virke ganske pretensiøs, men spør for det.  Nesten hver gang jeg har eksamen så er jeg den første til å bli ferdig.  Jeg går gjerne 1-2 timer før eksamen er ferdig og får som regel A eller B, så synes ikke jeg slurver eller gjør slett arbeid heller.  Men hvorfor bruker alle andre så mye lengre tid enn meg?  Hva er det jeg gjør galt?  Jeg skjønner at noen kan trenge mere tid, og en gang satt jeg helt til slutten og følte ikke at jeg fikk gjort meg ferdig, men det kan jo ikke gjelde alle andre hver gang?

Sånn er jeg og. På en 6 timers eksamen gikk jeg etter 3,5 time og fikk A. De fleste ble ikke ferdig med eksamen en gang.  Jeg har vært sånn hele livet, på skole og på jobb. Veldig effektiv. Jeg får gjort veldig mye flere oppgaver på jobb enn kollegaene mine. Jeg har en teori om at vi som er sånn tenker på en annen måte. Vet ikke hvilken måte, men vi må jo hente opp informasjon på en annen måte. :vetikke: 

Jeg fikk trekk i karakter på vgs fordi jeg "ga opp så fort" når jeg støtte på problemer og spurte om hjelp. Jeg prøvde å si at jeg har fundert på dette i en halvtime allerede. Jeg jobber bare fortere enn de andre. Og det visst de jo for jeg var jo ferdig med alle oppgaver før de andre. 

Vet ikke om det finnes noen vitenskapelig teorier på det, men jeg har jo lurt på det samme som deg. 

Endret av Mynona
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kara W skrev:

Nå kommer jeg til å virke ganske pretensiøs, men spør for det.  Nesten hver gang jeg har eksamen så er jeg den første til å bli ferdig.  Jeg går gjerne 1-2 timer før eksamen er ferdig og får som regel A eller B, så synes ikke jeg slurver eller gjør slett arbeid heller.  Men hvorfor bruker alle andre så mye lengre tid enn meg?  Hva er det jeg gjør galt?  Jeg skjønner at noen kan trenge mere tid, og en gang satt jeg helt til slutten og følte ikke at jeg fikk gjort meg ferdig, men det kan jo ikke gjelde alle andre hver gang?

Noen jobber fort, andre jobber sakte.
Jeg hadde periodevis raske eksamener på skolen, det kom helt an på hva jeg hadde eksamen i og hvor nøye jeg gadd å gjøre det. I skrive-eksamener som norsk og engelsk kunne det hende jeg satt til vi ble kastet ut, alt ettersom hvor lange historier jeg skrev, som regel var jeg ferdig med en halvtime eller time til overs.
Matematikk var håpløst, enkelte ganger var jeg ikke ferdig når klokka klang.
Samfunn, geografi og historie var kjappe eksamener for meg. Jeg rablet ned det jeg husket for hvert spørsmål og stakk så snart jeg kunne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...