Gjest lurven Skrevet 28. mai 2014 #4281 Del Skrevet 28. mai 2014 man ta vaksiner mot virus, men da må man jo gjøre det før man blir smittet, vaksiner hjelper kroppens immunforsvar med å bekjempe viruset og kan også hindre at viruset fester seg til/infiserer cellen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pringle Skrevet 28. mai 2014 #4282 Del Skrevet 28. mai 2014 Hva er flertallsformen av "livmor"? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 28. mai 2014 #4283 Del Skrevet 28. mai 2014 livmødre vel 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kara W Skrevet 28. mai 2014 #4284 Del Skrevet 28. mai 2014 Hva er flertallsformen av "livmor"? Jeg tror det er livmorene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kråkefjas Skrevet 28. mai 2014 #4285 Del Skrevet 28. mai 2014 livmorer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 28. mai 2014 #4286 Del Skrevet 28. mai 2014 Livmoro. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 28. mai 2014 #4287 Del Skrevet 28. mai 2014 det er livmorer.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pringle Skrevet 28. mai 2014 #4288 Del Skrevet 28. mai 2014 Hm, takk, alle, livmorer høres nesten ut som babyspråk... ganske passende Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 28. mai 2014 #4289 Del Skrevet 28. mai 2014 Jeg tror det er livmorene. Det er flertall bestemt form. Som andre også skriver, heter det livmorer i flertall ubestemt form. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sapientia Skrevet 28. mai 2014 #4290 Del Skrevet 28. mai 2014 Spennende nok så puster de med gjeller. :O Vi kalte dem kaffitroll der jeg kommer fra Skrukketroll har så mange rare navn. Kaffedyr, munkelus, tusselus, paddelus... Hvor kommer alle disse navnene fra? Og til og med på engelsk har denne billen mange merkelige navn. Cheese log, Granddad, Butcher boy, doodlebug osv. Hvorfor har nettopp dette dyret så mange navn? En veps er en veps, mens skrukketrollet har ulike navn fra sted til sted, både i Norge og i Engelsksspråklige land. Er det en grunn til dette? Har et par navn til til deg: benkebiter, skogtroll, skoppetroll og murlus. Selv kaller jeg de skrukketroll eller isopoder (selv om isopoder inneholder flere arter enn de som menes med skrukketroll) Hvorfor bare bakteriene infeksjon og ikke virus infeksjon kan behandles med medikamenter?! Du har fått svar av andre. Men kort fortalt. Antibiotika dreper bakterier på grunnlag av strukturer eller enzymer som virus ikke har. Derfor fungerer heller ikke disse medikamentene mot virus. Nå er riktignok spørsmålet besvar, men jeg synes jeg har det så fint forklart i notatboka mi fra patologi-forelesningen: Bakterier har DNA og RNA, og har dermed evnen til å dele seg selv på helt egenhånd, mens virus har enten DNA eller RNA. Siden de mangler enten eller, så trenger de det den mangler. For å spre seg trenger de en celle og trenge inn i. Den blir full av virus, sprekker, og plutselig så er det utrrrolig mange bebis-viruser som er i stand til å ta over nye celler (for de trenger jo også en celle for å overleve) Viruset lever altså ikke sitt eget liv. Prøvde å skrive av det foreleser sa, men bare gjorde det om til min egen barnslige (og lett forstårlig) måte å si det på Det du skriver er ikke feil, men jeg synes det mangler litt. Det handler ikke bare om hva slags arvestoff organismen har. Blir mer korrekt å si at bakterier er fullstendige og levende organismer, de har blant annet et fullstendig apperat for reproduksjon (celledeling i bakteriers tilfelle) og stoffskifte (skaffe seg energi for å leve, produsere og kvitte seg med avfallstoffer). De har et sirkulært DNA kromosom som er i vanlig dobbelhelix sturktur, slik som planter og dyr også har Virus er i grenseland mellom levende og ikke-levende. Noen sier at en viruspartikkel er ikke-levende, mens et virus i det det har trengt inn i en celle er levende. Virus har et arvestoff som kan være av 7 ulike typer (etter Baltimore classification), alle er basert på enten DNA eller RNA. Noen store virus har egne koder for mye av det de trenger for reproduksjon, men ingen har hele reproduksjons apparatet. De minste virusene har nesten ingenting. Alle må derfor overta en annen celle og bruke denne som en fabrikk for å lage flere kopier av segselv (reprodusere) man ta vaksiner mot virus, men da må man jo gjøre det før man blir smittet, vaksiner hjelper kroppens immunforsvar med å bekjempe viruset og kan også hindre at viruset fester seg til/infiserer cellen Med minst et unntak, rabiesvaksinen hjelper kroppen å bekjempe viruset også etter at smitten finnes i kroppen. Det er fordi rabiesviruset sprer seg så sakte langs nervebanen at vaksinen rekker å gjøre sin nytte før det når sentralnervesystemet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 28. mai 2014 #4291 Del Skrevet 28. mai 2014 Jeg tror det er livmorene. Jeg stemmer for denne, med trykk på morene, som i jord og stein som isbreene legger igjen etter seg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 28. mai 2014 #4292 Del Skrevet 28. mai 2014 Jeg stemmer for denne, med trykk på morene, som i jord og stein som isbreene legger igjen etter seg. Jeg vet ikke om du spøker eller mener dette, men morene er entall, en morene, flere morener, alle morenene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missdior Skrevet 29. mai 2014 #4293 Del Skrevet 29. mai 2014 Åh, de sokkene som ikke dekker anklene er ekle Og jeg syns sokker som går over anklene er fæææle (hilsen hun som har over 100 par med hvite ankelsokker) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 29. mai 2014 #4294 Del Skrevet 29. mai 2014 Og jeg syns sokker som går over anklene er fæææle (hilsen hun som har over 100 par med hvite ankelsokker) Hva gjør man for at ankelsokker ikke skal skli ned og havne i en stor krøll under foten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missdior Skrevet 29. mai 2014 #4295 Del Skrevet 29. mai 2014 Hva gjør man for at ankelsokker ikke skal skli ned og havne i en stor krøll under foten? Kjøper riktig størrelse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 29. mai 2014 #4296 Del Skrevet 29. mai 2014 Jeg vet ikke om du spøker eller mener dette, men morene er entall, en morene, flere morener, alle morenene. Det var et forsøk på spøk og jeg tenkte i øyeblikket ikke på entall og flertall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 30. mai 2014 #4297 Del Skrevet 30. mai 2014 Hvorfor har de vårløk og purre i pannemiksen, istedenfor ekte løk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 30. mai 2014 #4298 Del Skrevet 30. mai 2014 Hvem har purre og vårløk i hvafornoe? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 30. mai 2014 #4299 Del Skrevet 30. mai 2014 (endret) Virus er i grenseland mellom levende og ikke-levende. Noen sier at en viruspartikkel er ikke-levende, mens et virus i det det har trengt inn i en celle er levende. Virus har et arvestoff som kan være av 7 ulike typer (etter Baltimore classification), alle er basert på enten DNA eller RNA. Noen store virus har egne koder for mye av det de trenger for reproduksjon, men ingen har hele reproduksjons apparatet. De minste virusene har nesten ingenting. Alle må derfor overta en annen celle og bruke denne som en fabrikk for å lage flere kopier av segselv (reprodusere) Det du skriver er ikke feil, men jeg synes det mangler litt. Det handler ikke bare om hva slags arvestoff organismen har. Blir mer korrekt å si at bakterier er fullstendige og levende organismer, de har blant annet et fullstendig apperat for reproduksjon (celledeling i bakteriers tilfelle) og stoffskifte (skaffe seg energi for å leve, produsere og kvitte seg med avfallstoffer). De har et sirkulært DNA kromosom som er i vanlig dobbelhelix sturktur, slik som planter og dyr også har På kåge-språk: Virus er veldig needy, late og frekke. Bakterier er voksne selvstendige individer, som klarer å realisere seg selv uten hjelp. ******* Edit: Lureselvpå: Om man bytter ut tallerkenene sine med tallerker som er tre ganger så store, vil maten smake mer eksklusivt da? Endret 30. mai 2014 av Lutetium 71 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 30. mai 2014 #4300 Del Skrevet 30. mai 2014 På kåge-språk: Virus er veldig needy, late og frekke. Bakterier er voksne selvstendige individer, som klarer å realisere seg selv uten hjelp. ******* Edit: Lureselvpå: Om man bytter ut tallerkenene sine med tallerker som er tre ganger så store, vil maten smake mer eksklusivt da? nei bare om du tror på det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå