Gå til innhold

Klage på bidrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen av dere som har klaget på bidrag størrelsen og fått klagen tatt til etteretning? Min eks har fått endret bidraget og nå krever han at jeg skal betale tilbake det han har betalt for mye. Det skal legges til at han ikke kjøper så mye som en sokk til henne og jeg har kjøpt alt av klær, dresser sko osv...Han skal stå for 60,06 av forsørgelsen, men det er fremdeles jeg som betaler alt. Han har henne 10 netter i mnd, bor sammen med en annen voksen og har ingen egne barn boende hos seg. Jeg får bare dette ikke til å stemme.

Jeg vil virkelig ikke være en sutre kjærring, men i denne saken kommer jeg fryktelig dårlig ut. Jeg har ett barn til som bor hos meg, og der deler jeg og BF på alt. Likevel betaler han kun 100 mer enn den andre barnefaren. Det er NAV som fastsatte dette bidraget også.

Vær så snill og ikke kom med kommentarer om jeg er urimelig osv...jeg ønsker bare at det skal være rettferdig for begge parter, hverken mer eller mindre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis han betaler det NAV har regnet ut så er han vel ikke pliktig til å dele på annet? Utenom f.eks. konfirmasjon, men det er vel noen år til?

At en far velger å være med på å dele utgifter er jo selvsagt kjempepositivt, men han trenger strengt tatt ikke gjøre det.

Husk også at du får barnetrygd, det får ikke far. Du får skatteklasse to, det får ikke far. I tillegg får du barnebidrag regnet ut fra NAV. Du har vel også egen inntekt?

Skrevet

Noen av dere som har klaget på bidrag størrelsen og fått klagen tatt til etteretning? Min eks har fått endret bidraget og nå krever han at jeg skal betale tilbake det han har betalt for mye. Det skal legges til at han ikke kjøper så mye som en sokk til henne og jeg har kjøpt alt av klær, dresser sko osv...Han skal stå for 60,06 av forsørgelsen, men det er fremdeles jeg som betaler alt. Han har henne 10 netter i mnd, bor sammen med en annen voksen og har ingen egne barn boende hos seg. Jeg får bare dette ikke til å stemme.

Jeg vil virkelig ikke være en sutre kjærring, men i denne saken kommer jeg fryktelig dårlig ut. Jeg har ett barn til som bor hos meg, og der deler jeg og BF på alt. Likevel betaler han kun 100 mer enn den andre barnefaren. Det er NAV som fastsatte dette bidraget også.

Vær så snill og ikke kom med kommentarer om jeg er urimelig osv...jeg ønsker bare at det skal være rettferdig for begge parter, hverken mer eller mindre.

Hvorfor skal han stå for 60% av forsørgelsen hvis han bare har barnet 10 netter i måneden?

Skrevet

TS her:

Han har nesten dobbelt av min inntekt, derfor står han med 60%. Dette er noe NAV har regnet ut, ikke jeg.

Det ser heller ikke ut til at NAV har tatt hensyn til at jeg har ett barn til boende hos meg.

Skrevet

Det ser heller ikke ut til at NAV har tatt hensyn til at jeg har ett barn til boende hos meg.

Nei, men det skal de vel heller ikke? Det er jo ikke akkurat slik at barnefar skal betale ekstra fordi du har en annen unge med en annen mann?

Skrevet

TS her:

Han har nesten dobbelt av min inntekt, derfor står han med 60%. Dette er noe NAV har regnet ut, ikke jeg.

Det er mulig bare jeg som ikke forstår, men jeg skjønner ikke hvorfor far skal betale mer selv om han bor sammen med en annen voksen, ikke forstår jeg hvorfor far skal betale mer fordi du har en unge med en annen far heller. Vil tro NAV har sitt på det tørre, og at de har beregnet bidrag utfra en eller annen beregningsmatrise som er rettferdig for alle.

• Liker 2
Skrevet

Sånn helt saklig.

Far er ikke pliktig til å kjøpe klær eller dele på andre utgifter med deg. Alt dette er bakt inn i bidraget. Det eneste han kan måtte dele på utover dette er konfirmasjon, tannregulering og briller.

At far til det andre barnet velger å dele utgifter med deg er jo bare positivt, men ikke noe han er nødt til å gjøre.

Du synes sikkert det er urettferdig, men regelverket er helt klart her.

Om bidraget er regnet ut av NAV så har de tatt hensyn til de opplysningene du har gitt, sånn som at du har to barn under 18 boende hos deg. Hvem som er faren til det andre barnet spiller ingen rolle.

Bidrag er i utgangspunktet en privatrettslig sak, så av lojalitet bør du jo betale tilbke det far har betalt for mye. Du har ikke krav på de ekstra pengene selv du du har dårlig råd eller om du har brukt de opp. Far kan evt henvende seg til NAV og be de kreve tilbake pengene.

Er det en stor sum? Hvorfor ble det i utgangspunktet betalt for mye bidrag?

• Liker 2
Skrevet

Slik jeg forstår det så har du to barn med to forskjellige fedre. At den ene faren ønsker å bidra mer er fullstendig opptil han. Det er helt frivillig og ikke en del av selve bidraget. Du kan desverre ikke tvinge den andre faren til å gjøre likt.

Da jeg var alenemor beregnet vi bidrag etter NAVs bidragskalkulator, men vi gjorde en privat avtale hvor vi satte opp at vi skulle dele utgifter til større ting (sykler, idrettsutstyr f.eks.) Faren kjøpte også noe klær til ungene men jeg sto for hovedinnkjøpene.

Jeg har også vært i motsatte ende - altså den som betaler bidrag (det ene barnet mitt bodde i noen år fast hos faren sin) og da hadde vi også privat avtale om hva som skulle betales og hva som vi foreldre skulle dele på. For å si det sånn så hadde jeg kommet bedre ut av det om jeg hadde sagt at jeg bare ville betale det NAV beregnet. Men jeg både ønsket og hadde økonomisk mulighet til å bidra mer. Men det var ingen som kunne ha pålagt meg det! Ingen kan heller pålegge den ene barnefaren hos deg om å betale mer. Det er noe han frivillig må inngå en privat avtale om - og det er ikke noe som NAV tar seg av.

Det eneste jeg lurer litt på er det du sier om at du skal betale tilbake bidrag du allered har fått. Har han da fått endret bidraget tilbake i tid?

Og dette med at han skal stå for 60,06 av forsørgelsen - hva er det for tall?

Du kan jo selv gå inn på bidragsveilederen til NAV så får du se hva han skal betale.

• Liker 2
Skrevet

Samme som over.

Det at far har samboer betyr ikke at han skal betale mer bidrag. Da pålegges i praksis hans samboer et forsørgeransvar for dine barn, og det er det ikke hjemmel for.

Far har bedre råd enn deg, og sånn er det bare. Det skal ikke være sånn at han skal betale så mye penger til deg at dere har like mye. Deres samliv er oppløst og han fyller sine forpliktelser ovenfor barnet sitt.

• Liker 1
Skrevet

TS her. Det spiller en rolle hvis far bor sammen med en annen voksen, det kommer frem fra bidragskalkulatoren. Eksen min har bedt om endring i bidrag fra og med 1 augsut, og vedtaket kom på fredag, så han har betalt for mye 4 mnd. Nå krever han disse pengene tilbake.

Jeg bare kjenner at jeg blir så forbannet. Det er ikke snakk om å være hyggelig og hjelpsom fra hans side. Men jeg er hyggelig og grei og lar ham ha henne hvis jobben har kommet i veien for det vanlige samværet. Dette gjør jeg for at de skal ha samvær. Men han tenker ikke på at de pengene han allerde har betalt inn, har gått til utstyr i bhg som han også nyter godt av. Det er ikke slik at jeg har reist til syden for pengene. De har tross alt gått til barnet hans. Han har selv skrevet på mail til meg at han ville betalt 5000 i bidrag hvis han hadde hatt råd til det. Men nå krever han tilbake bidrag som han allerede har betalt, som vi avtalte privat tidligere i år.

Skrevet

Jeg tror ikke far kan kreve tilbakebetalt "for mye" bidrag - men dobbeltsjekk det med NAV. Det er jo også grenser for hvor langt tilbake i tid bidrag kan kreves inn.

Virker som det er mye uvitenhet mht. hvordan bidraget regnes ut, så her kommer en liten oppklaring:

Utgangspunktet er at barnet "koster" så og så mye (avhengig av alder). Denne summen skal så deles på foreldrene, forholdsmessig etter inntekt.

Før bidraget beregnes gjøres følgende: evt. fordel av skattekl. 2, ekstra barnetrygd og evt. stønad til barnetilsyn legges til bidragsmottakers (bm) inntekt. Det gjør at disse fordelen også kommer bidragsyter (by) til gode, fordi bms inntekt dermed blir høyere.

Man ser på bm og bys inntekt og fordeler kostnaden av å ha barn forholdsmessig etter inntekt (ikke nøyaktig, det deles inn i sjettedeler). Dermed kan man konkludere med at bm skal stå for 2/6 og by for 4/6 (f.eks.). Men før by betaler noe som helst trekkes samværet fra, dvs. antall netter barnet er hos by (heller ikke nøyaktig, men delt i klasser).

Derfor kan ts få omtrent samme bidrag fra to fedre som har ganske forskjellig lønn.

Når det gjelder hva bidraget skal dekke, så står det at det i utgangspunktet skal dekke en nøktern livsstil. Det er - som andre har sagt - ikke tatt høyde for konfirmasjon, tannregulering og briller. I tillegg inkluderer det heller ikke "dyrere" fritidsaktiviteter, presanger når ungen skal i bursdag og en del ekstra ting.

Skrevet (endret)

Hmmm..kan du ikke snakke med BF face to face da?? Må jo være lettere det.

Endret av Sophie-Ann
Skrevet

Har du prøvd å regne ut bidrag selv på NAV? Får du et annet resultat?

Hvor mye tjener du? (Å si at han tjener dobbelt så mye som deg betyr egentlig ingenting så lenge man ikke vet hvor mye.)

Skrevet

TS her. Det spiller ingen rolle. Jeg har snakket med NAV og får ikke gjort noe med saken. Ferdig arbeid.

Skrevet (endret)

TS her. Det spiller en rolle hvis far bor sammen med en annen voksen, det kommer frem fra bidragskalkulatoren. Eksen min har bedt om endring i bidrag fra og med 1 augsut, og vedtaket kom på fredag, så han har betalt for mye 4 mnd. Nå krever han disse pengene tilbake.

Jeg bare kjenner at jeg blir så forbannet. Det er ikke snakk om å være hyggelig og hjelpsom fra hans side. Men jeg er hyggelig og grei og lar ham ha henne hvis jobben har kommet i veien for det vanlige samværet. Dette gjør jeg for at de skal ha samvær. Men han tenker ikke på at de pengene han allerde har betalt inn, har gått til utstyr i bhg som han også nyter godt av. Det er ikke slik at jeg har reist til syden for pengene. De har tross alt gått til barnet hans. Han har selv skrevet på mail til meg at han ville betalt 5000 i bidrag hvis han hadde hatt råd til det. Men nå krever han tilbake bidrag som han allerede har betalt, som vi avtalte privat tidligere i år.

Faren her forholder seg jo til hva som er riktig beregnet.

Eller mener du at han har unnlatt å oppgi at han har samboer?

Jeg har nå selv gått igjennom bidragsveilederen og lagt inn 250.000 i inntekt på mottager og 500.000 i inntekt på bidragsgiver. (mottaker har skattekl 2 og giver har skattekl 1, mottaker får ekstra barnetrygd osv.) Samvær 10 netter per mnd. Barn født i 2009. Beløpet blir helt likt (kr. 1413,-) uansett om bidragsgiver opplyser at han deler bolig med annen voksen eller ei. Så det har nok ingenting å si.

Eksen din forholder seg nok til det som er riktig beregnet av NAV.

Du må også forholde deg til det som er riktig beregnet.

For å snu på det. Hvis beregningen hadde slått ut andre veien - dvs. at han hadde betalt for lite de siste 4 mnd. så hadde vel du ønsket de pengene? Selv om du i de 4 månedene hadde klart deg med det du allerede hadde fått. På samme måte ønsker han tilbake penger han har betalt for mye.

Det spiller ingen rolle hvor mange barn du har boende hos deg. For hvert barn blir det beregnet eget bidrag fra respektive fedre. (disse fedrene trenger ikke betale mindre/mer fordi du har andre barn)

Endret av Lizzee
  • Liker 1
Skrevet

TS her. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke hadde krevd de pengene fra ham. Rett og slett for å gjøre samarbeidet mellom oss så bra som mulig. Men jeg har litt vanskeligheter med å forstå at det har noe å si hvis BP har egne barn i husholdningen, men at det ikke har noe å si for meg. Jeg vet at jeg får bidrag for det andre barnet, men jeg må likevel forsørge begge med min del. Han har ikke flere å forsørge. Men jeg gir opp. Jeg syns det er blodig urettferdig, men jeg kan ikke gjøre noe med det. Så da får han be NAV om å kreve inn det han har betalt for mye. Jeg orker ikke mer krangling, er så dritt lei hele fyren....

Skrevet

TS igjen: Boutgifter. Tall hentes fra forbruksundersøkelsene til Statistisk sentralbyrå. Det er én sats for en bidragspliktig som bor alene, og en annen sats for en bidragspliktig som deler bolig med en annen person.

Bare for å vise at det har noe å si at BP bor sammen med en annen voksen.

Skrevet

Men jeg har litt vanskeligheter med å forstå at det har noe å si hvis BP har egne barn i husholdningen, men at det ikke har noe å si for meg. Jeg vet at jeg får bidrag for det andre barnet, men jeg må likevel forsørge begge med min del.

Hvor dum er du egentlig? Selvfølgelig spiller det en rolle om BF har andre barn han har forsørgerplikt for, hans penger skal deles på alle de barna han skal forsørge. Ditt andre barn har han faktisk ikke forsørgeransvar for!

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke urettferdig, men du føler det slik. Hva er det som er urettferdig? At han ber om at han skal betale riktig bidrag og få tilbake det han har betalt for mye?

Er det urettferdig at han har bedre råd enn deg? Jeg skjønner ikke.

Du snakker et rent følelsesspråk her, men fakta og regelverk tar ikke hensyn til ditt hjerte.

Det er sympatisk av deg at du ikek ville ha krev penger av han, men ditt moralske univers er ikke hans, så derfor reagerer dere forskjellig.

Du burde betale han tilbake.

• Liker 1
Skrevet

TS her. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke hadde krevd de pengene fra ham. Rett og slett for å gjøre samarbeidet mellom oss så bra som mulig. Men jeg har litt vanskeligheter med å forstå at det har noe å si hvis BP har egne barn i husholdningen, men at det ikke har noe å si for meg. Jeg vet at jeg får bidrag for det andre barnet, men jeg må likevel forsørge begge med min del. Han har ikke flere å forsørge. Men jeg gir opp. Jeg syns det er blodig urettferdig, men jeg kan ikke gjøre noe med det. Så da får han be NAV om å kreve inn det han har betalt for mye. Jeg orker ikke mer krangling, er så dritt lei hele fyren....

Det er ikke blodig urettferdig at han ikke må sponse ditt andre barn. La oss si at du hadde åtte barn med forskjellige fedre, hvor mye ekstra skulle egentlig faren betalt da?

Du må nok bare innfinne deg med at det er tøft å være enslig forelder. Kanksje må du jobbe mer.

Det kunne vært interessant å vite hvor mye du får pr barn.

Hvis vi går ut fra at du får 1500 pr barn, så har du 3000 tilsammen i bidrag pr mnd. I tillegg har du nesten 3000 kr i barnetrygd, samtidig som du får rundt en tusenlapp ekstra å rutte med hver mnd pga skatteklasse to. Det vil si 7000 ekstra skattefrie kroner hver mnd i tillegg til din egen lønn. Det burde da være mulig å få livet til å gå rundt ganske greit på den måten? Om du får 1000 kr for hvert barn så har du "bare" 6000 kr ekstra pr mnd i tillegg til egen lønn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...