Gå til innhold

Ung mor

Fremhevede innlegg

Skrevet

Du virker fryktelig bestemt på å bli mor NÅ. Du gjør jo som du vil. Vi kan ikke stoppe deg men jeg synes dere burde vente til dere har flyttet sammen i hvert fall. Er jo ikke sikkert det går. Har et par venner som flyttet sammen med typen sin og det gikk ikke akkurat så greit. Det kan jo selvfølgelig gå for dere men er det ikke bedre å se åssen det går før du blir gravid? Bo sammen en stund. Se om det funker. Du er fortsatt ung. Du har ikke noe hastverk. Hvor har dere tenkt til å bo egentlig? I en liten hybel? Dere er begge 17 år og kan ikke helt tro dere kan ha råd til noe større. Det å bo for seg selv er ikke billig akkurat. Det er dyrt! Hva jobber typen din som siden han tjener så bra? Å hva sier foreldrene dine til dette? Har du fortalt de om planene dine?

PS: har ikke lest gjennom hele tråden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

TS her. Etter å ha lest nøye, jeg mener virkelig nøye igjennom tråden, forstår jeg nå at det kanskje ikke er så lurt med barn likevel. Jeg ser at jeg har vært trangsynt og kun tenkt på meg selv og mine egne meninger.

Og når jeg virkelig tenker meg om, har jeg jo lyst til å reise rundt enda mer enn jeg har gjort og oppleve enda mer! Og som dere sier, jeg er jo fortsatt ung om 5-10 år også.

• Liker 4
Skrevet

Selvom jeg er skjult bak både en anonym bruker og en datamaskin, ønsker jeg likevel ikke å oppgi hvor mye jeg faktisk tjener. Det ser jeg på som en privat ting, uansett.

Jeg jobber i en butikk, jobber fire dager i uka - mandag, tirsdag, torsdag og fredag. Har også jobbing i i helgene i blandt. Onsdagen bruker jeg på nettstudiene mine. Arbeidstidene mine varierer litt, men det er som regel fra klokka ti til klokka sju.

Og dette vil si at du som under 18 år har maks 15 000 brutto i måneden dersom du har 8,5 timers dager. Tror du virkelig at dette er MYE penger når du har en unge å ta deg av, og et tonn med faste utgifter i tillegg? Har du noen formening om hva det koster å leie en leilighet i måneden? Hvor mye du kommer til å bruke på mat i måneden?

SIFO-modellen tilsier at dere vil ha ca 20.000 i utgifter per måned dersom dere får barn, og dette er UTEN husleie, strøm, forsikringer osv. Har dere 30.000 å leve for i måneden, slik at dere har råd til å forsørge dere selv og å ha et sted å bo? Har dere ikke det, så bør dere ikke vurdere barn engang.

Og nei, jeg er ikke noen gammel hurpe. Jeg er 22 år og heldigvis barnløs.

• Liker 2
Skrevet

Åh, jeg må le :ler: TS, du er så naiv stakkars! Håper ikke spiren setter seg før du har fått tenkt deg om om noen år. Jeg har vært der selv, 18 år og tror man kan klare alt i verden, hvem kan vel ikke det på den alderen? Jeg er nå 22, og vet at jeg fremdeles er ung, men det er helt utrolig hva jeg har lært og opplevd på de årene som er gått. Ja, du hadde nok klart deg som ung mor, det er ikke det det står på, men når du nevner og baserer deg på NAV, samt at du trekker frem at din mor, tante og andre i familien har utstyr.. joda, men det er ikke bare utstyret som koster. Et barn skal jo ha mat og klær og andre ting som koster penger kontinuerlig hele livet.. Og jo, dere må faltisk ha et sted å bo, annet enn hjemme på pikerommet. Tro det eller ei :jepp:

Dessuten du har jobbet 2 mnd? WOW! Må si jeg er imponert, da kan du nok alt om arbeidslivet og det å tjene penger etc ;) Tenk om alle hadde vært så utlærte og modne når man er 17 som det du er! Jaggu, da tror jeg ikke verden står til påske ;)

Huff, beklager sarkasmen, jeg blir bare så oppgitt for jeg kjenner meg så altfor godt igjen :ler: Du er fremdeles ung om 5-7 år. Lev, lær og gjør deg noen erfaringer før du planlegger å sette et barn til verden :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns flere her kunne vist ts mer respekt. 17-åringer er ikke en mindreverdig rase, og man blir ikke høyverdig av å passere 30. Jeg ble i alle fall ikke det.

Det er veldig ukorrekt å si at det kan gå bra å være ung mor her inne. Det å si at man har opplevd det og kommet levende fra det, er jo en gudssynd uten like, selv om man påpeker at det ikke er noe man ville planlagt.

Nei, alle er ikke A4. Nei, alle deler ikke deres meninger. Ja, det fins mennesker med andre erfaringer enn det dere har. Det gjør dem ikke mindreverdige.

Ts har vel fått de råd hun trenger, men jeg fikk bare lyst til å si til henne at det i alle fall er en person her inne som respekterer henne og ikke ser ned på henne, og som i grunnen litt misunner henne for hennes ungdommelige overmot. Skulle gjerne hatt igjen litt av det.

Lykke til videre, ts! Og gratulerer med avgjørelsen om å vente noen år (som sagt så er det også det jeg ville valgt, selv om jeg ikke oppfylte min moralske plikt til å pålegge deg det valget ;) )

• Liker 2
Skrevet

Nå har ikke jeg lest alle innleggene, men det et barn trenger - utenom mat, klær og kjærlighet - er STIMULI. Hva vet du om barns utvikling? Hva vet du om de forskjellige stadiene/nivåene, hva de bør mestre i disse, og hvor viktig det er for barnet resten av livet både sosialt, psykisk og utdanningsmessig? Er du klar over hvor mye du kan forme et barn? Er barnet født med en personlighet eller er det et blankt ark?

Unnskyld meg, men hvor mange mødre tror du har satt seg inn i alt dette før de får barn? De aller fleste får hjelp og støtte fra mor, venninner, søstre, helsestasjonen og stoler på sitt eget morsinstinkt, som unge mødre har like mye av som eldre. Bare se hvor mye elmentært det blir spurt om her inne på KG - av mødre som har passert tenårene for lenge siden.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg syns flere her kunne vist ts mer respekt. 17-åringer er ikke en mindreverdig rase, og man blir ikke høyverdig av å passere 30. Jeg ble i alle fall ikke det.

Det er veldig ukorrekt å si at det kan gå bra å være ung mor her inne. Det å si at man har opplevd det og kommet levende fra det, er jo en gudssynd uten like, selv om man påpeker at det ikke er noe man ville planlagt.

Nei, alle er ikke A4. Nei, alle deler ikke deres meninger. Ja, det fins mennesker med andre erfaringer enn det dere har. Det gjør dem ikke mindreverdige.

Ts har vel fått de råd hun trenger, men jeg fikk bare lyst til å si til henne at det i alle fall er en person her inne som respekterer henne og ikke ser ned på henne, og som i grunnen litt misunner henne for hennes ungdommelige overmot. Skulle gjerne hatt igjen litt av det.

Lykke til videre, ts! Og gratulerer med avgjørelsen om å vente noen år (som sagt så er det også det jeg ville valgt, selv om jeg ikke oppfylte min moralske plikt til å pålegge deg det valget ;) )

Dette synes jeg er tåpelig sagt, det er snakk om en 17-åring som vil bli mor, ikke en på 22-23 år som vil bli en ung mor. Det er snakk om en tenåring som vil få barn. Moralsk plikt ? Hva snakker du om ?

Og at noen er mindreverdige eller blir sett ned på her inne fordi man får tilbakemeldinger på sitt bastante syn som 17-åring ? Ærlig talt, hvor tar du det fra ? Tilbakemelding må man tåle, jeg synes de fleste svarene hun har fått er seriøse tilbakemeldinger og råd, og det ser jo også ut til at tilbakemeldinger til slutt fikk henne til å tenke seg bedre om. Det må være lov til å bli frustrert når TS ikke vil høre, og uansett står på sitt samme hva. Likevel hadde det en virkning da hun hadde lest bedre, og det synes jeg er bra.

Endret av Miss Muffet
  • Liker 3
Skrevet

SIFO-modellen tilsier at dere vil ha ca 20.000 i utgifter per måned dersom dere får barn, og dette er UTEN husleie, strøm, forsikringer osv.

20 000 kr i utgifter UTENOM husleie/lån/strøm/forsikringer?

Hva i all verden skulle det være til ?

Skrevet

Jeg setter heller et annet menneskes behov foran mine egne.

Om du virkelig mener dette så må du vente. Det er DU som ønsker barn, det er ditt behov. For barnets skyld ville det vært mye bedre om det ble født når du va 25-30. MYYYYEE Bedre.

Du har jo lønn for en 17 åring, men god lønn for en syttenåring er sannsynligvis ikke en god lønn! Dersom du virkelig setter ditt barns behov forran ditt eget så må du vente. Å få barn nå ville vært super egoistisk.

Skrevet

nå har jo ts sagt hun ikke ville ha barn enda allikevell! KLOK besluttning. Jeg for min del forstår ikke hvorfor ungdommer ønsker det. Jeg er 21 og dæven steike det er lenge til eg skal begynne å planlegge barn, enda jeg bor med min samboer, som jeg har vært i lag med i 5 år, har hund, katt, leilighet, snart bachelor grad neste år. Begynner å svette bare av tanken på å bli stuck med et barn. Alt til sin tid:)

Skrevet

Du virker fryktelig bestemt på å bli mor NÅ. Du gjør jo som du vil. Vi kan ikke stoppe deg men jeg synes dere burde vente til dere har flyttet sammen i hvert fall. Er jo ikke sikkert det går. Har et par venner som flyttet sammen med typen sin og det gikk ikke akkurat så greit. Det kan jo selvfølgelig gå for dere men er det ikke bedre å se åssen det går før du blir gravid? Bo sammen en stund. Se om det funker. Du er fortsatt ung. Du har ikke noe hastverk. Hvor har dere tenkt til å bo egentlig? I en liten hybel? Dere er begge 17 år og kan ikke helt tro dere kan ha råd til noe større. Det å bo for seg selv er ikke billig akkurat. Det er dyrt! Hva jobber typen din som siden han tjener så bra? Å hva sier foreldrene dine til dette? Har du fortalt de om planene dine?

PS: har ikke lest gjennom hele tråden.

Hmm. Du ble medlem på KG samme dag som TS og har akkurat liker mange innlegg som TS. Er dere samme person eller? =/

Skrevet

Hmm. Du ble medlem på KG samme dag som TS og har akkurat liker mange innlegg som TS. Er dere samme person eller? =/

? Anonymbruker er en bruker som har valgt å skjule nicket sitt, ikke en og samme bruker.

Skrevet

Unnskyld meg, men hvor mange mødre tror du har satt seg inn i alt dette før de får barn? De aller fleste får hjelp og støtte fra mor, venninner, søstre, helsestasjonen og stoler på sitt eget morsinstinkt, som unge mødre har like mye av som eldre. Bare se hvor mye elmentært det blir spurt om her inne på KG - av mødre som har passert tenårene for lenge siden.

Godt spørsmål :fnise: Jeg er i barselgruppe med folk langt over tredve, og vi har ofte diskusjoner om hvordan vi kan stimulere barna våres.

Skrevet

Jeg har opplevd en enorm utvikling i MEG SELV fra jeg var 17-18 til nå. Nå er jeg 24, og jeg vet at det er fortsatt litt igjen. Har riktignok aldri sett på meg selv som "moden for alderen", selv om jeg har vært skoleflink, passa småsøsken, hatt ansvar for husarbeid osv osv. Jeg er så glad for at jeg har fått oppleve disse årene "alene", den største utviklingsperioden kom faktisk i en periode mellom to kjærester. Det å bare ha seg selv å tenke på, å kunne gjøre det man vil - fører til at man utvikler seg enormt! Det tror jeg er viktig når jeg eventuelt får en liten en - at jeg har utviklet meg masse, jeg har funnet en trygghet i meg selv uavhengig av alt slags press fra verden rundt..

Den tryggheten og "roen" tror jeg svært svært få 17åringer har. Jeg tror også den er vanskeligere å finne hvis man blir "mamma" i stedet for "Kine". Det å ha en utvikling som "Kine" er en annen utvikling enn den man har som "mamma".

Synes også det er litt skummelt at voksenlivet = barn for så mange. Det er veldig mange andre ting som er en del av voksenlivet! Det å være realistisk i forhold til seg selv er bare en av de..

Som flere andre sier, det å ikke kunne på gå byen på lørdager er kanskje det minste offeret. JA, det er veldig kjekt å kunne ta seg en impulskveld ute etter å ha fått en melding halv 8 på kvelden , og slippe flere bekymringer enn "Hva skal jeg ha på meg?" - men jeg tenker mer på at du ved å bli mor oppgir deg selv litt.

Jeg skal presisere , før jeg blir angrepet av andre mødre her inne: ( :P ) Jeg ser IKKE på det å være mor som en mindreverdig rolle. Tvert i mot. Det er min største drøm her i livet - etter at jeg har fått være bare meg selv (og kjæresten) en stund.

• Liker 1
Skrevet

og som en kommentar til Dhanu.. Jeg mener ikke at det å være ung mor er mindreverdig i seg selv. Men jeg ser jo at de jeg vet om som er unge mødre får det vanvittig mye tøffere.

Har jobbet i barnehage der et av barna har en mor som er 15 når hun fikk han - og far er ikke tilstedeværende. Hun er veldig flink, og han mangler absolutt ikke på noe som helst.. (Noe pga et fantastisk støtteapparat rundt henne). MEN : Hun er ikke ferdig med vgs. Hun sier selv at hun ville aldri vært han foruten, men det gjør veldig mye veldig mye vanskeligere. Hun kunne f.eks tenkt seg å tatt høyere utdanning, men i første omgang ser hun ikke muligheten til det f.eks. Hun vil prioritere sønnen, og da må hun prioritere seg selv og egne drømmer om en god utdanning vekk - iallfall inntil videre..

Creds til sånne som hun jeg snakker om, og alle andre som tør å ta det tøffe valget det er å beholde et barn når man er ung - men det å bevisst planlegge å sette seg selv i den situasjonen virker for meg naivt og lite modent.

Du er jo reflektert rundt egen situasjon Dhanu, og det synes jeg også det står mot av. Det er helt fair å si at JA, det har vært tøft, men NEI , jeg ville ikke vært uten den/de små i dag. Det at du som selv ble ung mor tilråder TS å vente er jo noe hun forhåpentligvis vil høre på , her snakker vi ekte erfaring.

• Liker 1
Skrevet

20 000 kr i utgifter UTENOM husleie/lån/strøm/forsikringer?

Hva i all verden skulle det være til ?

Alt det man ikke tenker på at man bruker penger på.

Det under er klippet rett utifra SIFO sin kalkulator. Jeg ser ikke et ord om husleie, strøm, forsikringer osv inni her.

Standardbudsjett

Person 1: Kvinne mellom 18 og 19 år

Person 2: Mann mellom 20 og 50 år

Person 3: Kvinne 0-5 måneder

Individspesifikke utgifter pr. måned

Utgifter til mat og drikke: 5230

Utgifter til klær og sko: 1870

Utgifter til helse og hygiene: 1350

Utgifter til lek og fritid: 1990

Utgifter til reise (kollektivt): 855

Utgifter til spedbarnsutstyr: 3870

Husholdsspesifikke utgifter pr. måned

Utgifter til andre dagligvarer: 380

Utgifter til husholdningsartikler: 350

Utgifter til møbler: 350

Utgifter til telefon, mediebruk, diverse fritidsartikler: 1510

Utgifter til bil (drift og vedlikehold): 2140

Utgifter til barnehage: 0

Totalt forbruk

Totalt forbruk pr. måned er kr. 19895

Skrevet

Det er en ting jeg ikke skjønner, og det er at det er så mange som ser ned på unge mødre. Jeg har selv utrolig lyst til å bli ung mor, og har alltid hatt en følelse at det kom til å skje meg. Jeg er 17 år og føler meg rett og slett helt klar for det. Jeg vil ikke ha mange kommentarer på at jeg ikke er det osv, for jeg vet best hva jeg selv føler og tenker! Jeg har alltid vært ei jente som har vært pliktoppfyllende og veldig voksen for alderen! Jeg har passet ekstremt mange unger, både søsken, nevøer og nieser (har fire eldre søsken som har barn) og søskenbarn. Uansett hvem sitt barn jeg passer, behandler jeg det akkurat som om at det skulle vært mitt eget barn. Jeg har stått opp om natta med barna, jeg har gitt de mat, skiftet bleier og gjort alt det som trengs for at et barn skal ha det bra. Jeg vet godt at familien min hadde hjulpet meg veldig godt med dette, og at jeg hadde klart meg utmerket! Mange vil si at jeg da gir opp ungdomsstiden min - javel, nå har jeg aldri vært en person som har festa eller noe som helst. Jeg klarer ikke en gang tanken på det, for jeg har opplevd en del fæle ting med alkohol. Jeg sitter heller hjemme i helgene enn å reise ut som vennene mine gjør. Nok en gang - det er ikke min greie!

Når det kommer til skolegang og økonomi osv, så studerer jeg via et nettbasert studie og jobber ved siden av. Er flere grunner til hvorfor det er sånn, men det vil jeg ikke gå inn på. Jeg skal en dag få en god utdanning, men føler at det ikke er så viktig nå i første omgang. Tipper mange vil si i mot den der, men ja - det er sånn JEG er og sånn JEG føler det! Jeg har yngre søsken også som har ekstremt med utstyr som jeg kunne fått. I tillegg hadde jo NAV støttet opp.

En ung mor kan være like god mor som en over 30 år! Jeg har selv vært ekstremt flau over foreldrene mine fordi at jeg føler at folk glor noe vanvittig når jeg er ute sammen med dem, akkurat som om de skulle vært besteforeldrene mine. Jeg vil ikke at barnet mitt skal føle det sånn.

Men hvorfor er det så mange fordommer mot unge mødre? Veldig mange som får barn tidlig, er kanskje ikke klar for det, men andre igjen som faktisk beviser at de klarer et sånt ansvar - hvorfor skal de da få så mye fælt slengt etter seg?

For lenge, lenge siden var det jo mange som fikk barn i ung alder! Da var standaren og økonomien enda dårligere enn idag, og de klarte seg jo utmerket!

Jeg ser liksom ikke problemet med det her. Er det noen som er enige med meg?

Jeg tror at unge mødre kan bli gode foreldre, om de er forberedt på det som kommer. Men da må en ikke være avhengig av at familien hjelper til, men ta det som en positiv ting om de ønsker dette. Vi er selv ansvarlig for våre barn, og kan ikke forvente at andre skal stille opp når vi ønsker det. Da kan en fort bli skuffet

Nå handler vel ikke ungdomstiden bare om fest og fyll heller, for hva med reising, blir skikkelig kjent med barnefaren før det kommer et barn inn i forholdet, kan være en fordel. Og jeg tror man skal ha bodd sammen i noen år, for å bli skikkelig kjent med hverandre. For de fleste vet at det er de færreste tenåringsforhold som varer, og jeg tror man kan øke dette med å få barn for tidlig. Nå snakker ikke jeg om at man ikke klarer å være mor og far, men å være kjærester også. For det er en belasting for et forhold å få et lite barn, som plutselig skal ha masse oppmerksomhet. Derfor mener jeg at man er en smule naiv, om man sier at det vil ikke skje oss, fordi jeg er moden for alderen. Selvølgelig kan dere klare det, men statistkken er i mot dere, og den sier at du mest sannsynligvil ende opp medå bli alenemor. Er du forberedt på det? Det er noe man må ha med i tankene, forman vet aldri hva som hender, og spesielt i den alderen.

Uansett er det ditt og barnefarens valg, og dere gjør som dere vil. Men kan være greit å ha tenkt igjennom en del ting, før man får barn som veldig ung.

• Liker 1
Skrevet

Alt det man ikke tenker på at man bruker penger på.

Det under er klippet rett utifra SIFO sin kalkulator. Jeg ser ikke et ord om husleie, strøm, forsikringer osv inni her.

Standardbudsjett

Person 1: Kvinne mellom 18 og 19 år

Person 2: Mann mellom 20 og 50 år

Person 3: Kvinne 0-5 måneder

Individspesifikke utgifter pr. måned

Utgifter til mat og drikke: 5230

Utgifter til klær og sko: 1870

Utgifter til helse og hygiene: 1350

Utgifter til lek og fritid: 1990

Utgifter til reise (kollektivt): 855

Utgifter til spedbarnsutstyr: 3870

Husholdsspesifikke utgifter pr. måned

Utgifter til andre dagligvarer: 380

Utgifter til husholdningsartikler: 350

Utgifter til møbler: 350

Utgifter til telefon, mediebruk, diverse fritidsartikler: 1510

Utgifter til bil (drift og vedlikehold): 2140

Utgifter til barnehage: 0

Totalt forbruk

Totalt forbruk pr. måned er kr. 19895

Lurer virkelig på hva spedbarnsutstyr det er snakk om som man trenger 3870 kr til i måneden til en baby på opptil 5 mnd. Og nesten 2000 kr til klær hver måned.. Drøyt.

Jaja, den har tatt godt i iallefall den tabellen der. Behøver ikke akkurat å vise at man sliter om man ikke har 20 000 kr til å bruke på "annet" hver måned..

Skrevet

Lurer virkelig på hva spedbarnsutstyr det er snakk om som man trenger 3870 kr til i måneden til en baby på opptil 5 mnd. Og nesten 2000 kr til klær hver måned.. Drøyt.

Jaja, den har tatt godt i iallefall den tabellen der. Behøver ikke akkurat å vise at man sliter om man ikke har 20 000 kr til å bruke på "annet" hver måned..

Etter det jeg har fått forklart av SIFO-modellen, så er dette tatt utifra et gjennomsnittlig årsforbruk. Bankene bruker SIFO-modellen i kalkylene sine, og det gjør staten også, og det er faktisk lagt opp til et ganske nøkternt forbruk i denne kalkylen.

Har virkelig tabellen tatt så godt i, når man ser på utgiftene man har iløpet av et år? Nei, man bruker nok ikke 2000kr/mnd på klær hver mnd hele året, men man har nok ca 24.000 i klesutgifter samlet gjennom et helt år. Noen måneder er dyre, andre måneder er billige, men summa summarum så blir det noen kroner hver måned.

Mest av alt så var dette for å gi TS en pekepinn på hva som kommer av utgifter. Det er sikkert mulig å klare seg på mindre enn det som er i SIFO-budsjettet, men tallene er faktisk ganske realistiske.

Skrevet

Mest av alt så var dette for å gi TS en pekepinn på hva som kommer av utgifter. Det er sikkert mulig å klare seg på mindre enn det som er i SIFO-budsjettet, men tallene er faktisk ganske realistiske.

Jeg bare reagerte litt for jeg følte det var litt voldsomt. Men har full forståelse for at enkelte faktisk bruker så mye, og poenget var jo som du sier og gi TS en pekepinn. Så jeg skal ikke mase mer på det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...