Pingting Skrevet 2. november 2010 #21 Skrevet 2. november 2010 (endret) Noen har høyere forbrenning en andre, noen kan spise mer uten å legge på seg, så noen faste statistikker er vanskelig å følge dersom man ikke er akkurat på normalen. Det er jo ikke helt feil det du sier der, men det er mindre forskjell mellom folks forbrenning enn det man skulle tro, og ikke nok til å forklare store forskjeller i vekt. Mye muskelmasse øker forbrenningen litt, men det gjør faktisk også overvekt siden det krever mer energi å drasse rundt på en stor kropp. I tillegg finnes det sykdommer som påvirker forbrenningen på ulike måter, men det er det bare rundt 5% av befolkningen som har. Noe som definitivt bidrar til myten om høy og lav forbrenning er at veldig mange har feil oppfatning av hvor mye de spiser og hvor mye de rører på seg. Slanke kan ha et oppriktig inntrykk av at de rører lite på seg og spiser mye, dermed er "høy forbrenning" en logisk konklusjon. Det motsatte gjelder overvektige som tror de spiser mindre enn de gjør. Dette er ikke bare teorier - men noe som er godt dokumentert gjennom forskning. Et par eksempler: Discrepancy between Self-Reported and Actual Caloric Intake and Exercise in Obese Subjects Results Total energy expenditure and resting metabolic rate in the subjects with diet resistance (group 1) were within 5 percent of the predicted values for body composition, and there was no significant difference between groups 1 and 2 in the thermic effects of food and exercise. Low energy expenditure was thus excluded as a mechanism of self-reported diet resistance. In contrast, the subjects in group 1 underreported their actual food intake by an average (±SD) of 47±16 percent and overreported their physical activity by 51±75 percent. Although the subjects in group 1 had no distinct psychopathologic characteristics, they perceived a genetic cause for their obesity, used thyroid medication at a high frequency, and described their eating behavior as relatively normal (all P<0.05 as compared with group 2). Underreporting of energy intake in repeated 24-hour recalls related to gender, age, weight status, day of interview, educational level, reported food intake, smoking habits and area of living. CONCLUSIONS: Underreporting of energy intake is prevalent when 24-hour recalls are used, but the prevalence differs between sub-groups in the population. BMI was the main predictor of underreporting but also old age and smoking seem to contribute in this aspect. Socially desirable food items were not underreported to the same extent as socially undesirable food items. The intake frequencies and portion sizes partly explained the differences in FIL. Under- and overreporting of energy intake related to weight status and lifestyle in a nationwide sample Reported EI was related to estimated basal metabolic rate (BMR) based on self-reported body weight, age, and sex. An EI:BMR < 1.35 was considered to represent underreporting and an EI:BMR > or = 2.4 as overreporting of EI. Fewer men than women underreported EI (38% compared with 45%). The fraction of overreporters did not differ significantly between sexes (7% of the men compared with 5% of the women). A large proportion of underreporters was obese (9%) and wanted to reduce their weight (41%). Few overreporters were obese and 12% wanted to increase their weight. Underreporters consumed fewer foods rich in fat and sugar than did the other subjects. Multiple regression analysis showed that desire for weight change and physical activity score were significantly correlated with both EI and EI:BMR when adjusted for sociodemographic and lifestyle variables. Our findings indicated that attitudes about one's own body weight influenced reported EI. (mine uthevinger) Betyr det at man er dum, lettlurt eller naiv hvis man tror man spiser mer eller mindre enn det man faktisk gjør og derfor konkluderer med at forbrenningen er den ansvarlige? Absolutt ikke - det betyr at man er menneskelig. Og ikke minst kan det bidra til å forklare hvorfor mange sliter veldig med å gå opp eller ned i vekt - til tross for at de faktisk prøver sitt beste. Det er såvisst ingen unnskyldning, men det kan tyde på at det beste grepet man kan ta om eget kosthold og livsstil er å faktisk f.eks. notere seg hva man spiser i løpet av en dag i en periode, samt hvor mye man beveger på seg slik at man får en mer realistisk oppfatning. Endret 2. november 2010 av Pingting
Sweetpea25 Skrevet 2. november 2010 #22 Skrevet 2. november 2010 Du kan gjøre noe med at du er tynn. Gjør det og slutt å klag! Hvis du vet det, så gi meg mirakelkuren!
bergans Skrevet 2. november 2010 #23 Skrevet 2. november 2010 (endret) Glemte å legge ved utdrag og kilder i mitt siste innlegg. Beklager, men her kommer noe for de som er interesserte (og så håper jeg at alle slutter å skylde på "forbrenningen"). Assessment of the validity of reported food intake using the doubly-labelled water method (where a low energy intake relative to energy expenditure is indicative of under-reporting in weight stable individuals) has shown that under-reporting is more prevalent in the obese and post-obese. Up to 40% of energy intake may not be reported.3,5±10 Several large dietary surveys have also found that a high body mass index (BMI) is associated with a greater probability of low reported energy intake. Under-reporting may be a consequence of one or several of the following: a conscious failure to record food eaten in order to misrepresent a lower energy intake or a `healthy' diet; a conscious failure to record because it is time consuming and inconvenient 16; a subconscious failure to record due to memory lapse across all or selective food items; accurate recording but an alteration in habitual intake due to conscious dieting; and an alteration in habitual intake, such as avoidance of snacks, in order to simplify recording. Kilde: Assessment of selective under-reporting of food intake by both obese and non-obese women in a metabolic facility. Int J Obesity, 1998, 22(4):303-11] Women were more likely to underreport EI than were men in our study as well as in other national studies (25–27) when the same cutoff value for both sexes was used. This was also true when DLW was used, showing that fewer men than women underreported EI (16% compared with 35%), whereas the percentage of overreporters was much larger among men than among women (15% compared with 2%). Kilde: http://www.ajcn.org/cgi/reprint/68/2/266 Conclusions: Underreporting of energy intake is prevalent when 24-hour recalls are used, but the prevalence differs between sub-groups in the population. BMI was the main predictor of underreporting but also old age and smoking seem to contribute in this aspect. Socially desirable food items were not underreported to the same extent as socially undesirable food items.[/i] Kilde: Underreporting of energy intake in repeated 24-hour recalls related to gender, age, weight status, day of interview, educational level, reported food intake, smoking habits and area of living Public Health Nutrition (2001), 4: 919-927 Endret 2. november 2010 av bergans
AnonymBruker Skrevet 2. november 2010 #24 Skrevet 2. november 2010 Jeg har alltid vært tynn, alltid hatt god appetitt, og alltid vært aktiv. Skumleste i denne tråden og ville bare komme med en egen observasjon i jobbsammenheng. Vi slanke er raske på beina, henter utskifter og kopierer der og da, mens jeg ser noen av de mer overvektige samler det gjerne opp. På min pult har jeg ting slik at jeg må strekke meg etter, reise meg opp for å få tak i osv. De mer overvektige har tingene samlet rundt seg innen en armslengde. Så ja, jeg er overbevist om at jeg er ikke tynn/slank kun p.g.av høy forbrenning, men også fordi jeg er mye i bevegelse.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2010 #25 Skrevet 2. november 2010 Hvis man spiser noenlunde sunt så kan man spise MASSE uten å komme i kalorioverskudd. Jeg føler jeg spiser hele dagen, men legger likevel ikke på meg. Og jeg vet det er pga kaloriunderskudd, fordi jeg har giddet å sjekke.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 2. november 2010 #26 Skrevet 2. november 2010 Ved å innta flere kalorier enn du forbrenner. Så enkelt (eller så vanskelig) er det. Hvor mange kalorier det er snakk om kan jeg ikke svare deg på. ok men hva om hun putter i seg kaker og junkfood og masse dritt med myyyye kalorier og likevel ikke legger på seg hva da?
AnonymBruker Skrevet 2. november 2010 #27 Skrevet 2. november 2010 ok men hva om hun putter i seg kaker og junkfood og masse dritt med myyyye kalorier og likevel ikke legger på seg hva da? Definèr mye?
AnonymBruker Skrevet 2. november 2010 #28 Skrevet 2. november 2010 Altså hvor mye kaker/junk (mengde).
Gjest BettyBoop28 Skrevet 2. november 2010 #29 Skrevet 2. november 2010 Altså hvor mye kaker/junk (mengde). hvis man spiser så mye at man blir så mett at man nesten blir dårlig og rett og slett ikke klarer å putte i mer.
Rød Heltinne Skrevet 2. november 2010 #30 Skrevet 2. november 2010 Tja, enkelte trenger jo litt tid på seg for å utvide magesekken slik at man orker mer. Mange som kan bli mett av usannsynlig liten mengde med mat. Just sayin'. Dessuten har jeg inntrykk av at det er en del som ikke vet hvor mange kalorier det trenger iløpet av en dag, og hva som faktisk er mye. Er forresten også utrolig teit å skulle stappe i seg junk for å gå opp i vekt, når det er så mye annet man kan legge på seg av. Skulle tro folk ikke kunne google.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 2. november 2010 #31 Skrevet 2. november 2010 Tja, enkelte trenger jo litt tid på seg for å utvide magesekken slik at man orker mer. Mange som kan bli mett av usannsynlig liten mengde med mat. Just sayin'. Dessuten har jeg inntrykk av at det er en del som ikke vet hvor mange kalorier det trenger iløpet av en dag, og hva som faktisk er mye. Er forresten også utrolig teit å skulle stappe i seg junk for å gå opp i vekt, når det er så mye annet man kan legge på seg av. Skulle tro folk ikke kunne google. Vet det. Satte det på spissen
aline Skrevet 2. november 2010 #32 Skrevet 2. november 2010 Bergans: Jeg tror så gjerne på det du sier, men da er jeg tilbake til spørsmålet om hvordan finner man ut hvor mye man forbrenner på en dag? en ting er at man kan finne ut hvor mange kcal man putter i seg i løpet av en dag, men hvordan måler man hva man bruker, slik at man vet hvor mye man må spise for å faktisk legge på seg? for som både du og flere skriver, jeg tror så gjerne på at tynne er mer aktive!! altså ikke i form av mer på treningsstudioet nødvendigvis (gjerne det og), men beveger seg mer. Den treningen man gjør på gymmet kan man lettere måle og finne ut forbruk, men om man er en aktiv sjel, som "fikler mye", reiser seg for småting, går mer, generellt er mer aktiv, hvordan finner man da ut sin forbrenning?
Gjest Niema Skrevet 2. november 2010 #33 Skrevet 2. november 2010 Bergans: Jeg tror så gjerne på det du sier, men da er jeg tilbake til spørsmålet om hvordan finner man ut hvor mye man forbrenner på en dag? en ting er at man kan finne ut hvor mange kcal man putter i seg i løpet av en dag, men hvordan måler man hva man bruker, slik at man vet hvor mye man må spise for å faktisk legge på seg? for som både du og flere skriver, jeg tror så gjerne på at tynne er mer aktive!! altså ikke i form av mer på treningsstudioet nødvendigvis (gjerne det og), men beveger seg mer. Den treningen man gjør på gymmet kan man lettere måle og finne ut forbruk, men om man er en aktiv sjel, som "fikler mye", reiser seg for småting, går mer, generellt er mer aktiv, hvordan finner man da ut sin forbrenning? Det er bare å prøve seg fram det. Start på f.eks. 2000 kalorier, og så ser du om du går opp, ned eller holder deg stabil. Så kan du evt øke/redusere i forhold til det.
aline Skrevet 2. november 2010 #34 Skrevet 2. november 2010 Det er bare å prøve seg fram det. Start på f.eks. 2000 kalorier, og så ser du om du går opp, ned eller holder deg stabil. Så kan du evt øke/redusere i forhold til det. Jeg og skjønner jo at man kan bruke årevis på å prøve og feile, men når noen sier "det er bare å fylle på mer en man bruker", så vil jeg frem til at det for mange ikke er "bare". og dersom jeg tar feil, at det finnes en lett vei å finne ut hvordan man "bare" spiser mer/mindre (alt etter om man vil opp eller ned), så er det altså denne kunnskapen jeg ber om.
Gjest Niema Skrevet 2. november 2010 #35 Skrevet 2. november 2010 Jeg og skjønner jo at man kan bruke årevis på å prøve og feile, men når noen sier "det er bare å fylle på mer en man bruker", så vil jeg frem til at det for mange ikke er "bare". og dersom jeg tar feil, at det finnes en lett vei å finne ut hvordan man "bare" spiser mer/mindre (alt etter om man vil opp eller ned), så er det altså denne kunnskapen jeg ber om. Årevis? :klø: 1-2 uker på en gitt kalorimengde er da nok til å gi en pekepinn. Nå vet jeg ikke med alle andre, men personlig begever vekta seg med en gang jeg går over/under mitt behov (ca 2000 kcal).
aline Skrevet 2. november 2010 #36 Skrevet 2. november 2010 Årevis? :klø: 1-2 uker på en gitt kalorimengde er da nok til å gi en pekepinn. Nå vet jeg ikke med alle andre, men personlig begever vekta seg med en gang jeg går over/under mitt behov (ca 2000 kcal). men tror du at dersom de som har slitt i årevis med å legge på seg, bare kunne spist litt mer en uke eller to, så hadde problemet vært løst, at de ikke har prøvd det? Jeg tror bare ikke det er "bare" for alle, jeg sier ikke at det er umulig, men ejg sier at man ikke skal bagatellisere at andre sliter med å legge på seg, bare fordi man lett ser bevegelse på vekta selv.
^KinderMaxi^ Skrevet 2. november 2010 #37 Skrevet 2. november 2010 Hvorfor har folk et enormt behov for å klage fordi noen andre klager? Begge sidene av saken er like viktige, så bruk heller tiden på å finne en løsning istedenfor å kjefte på hverandre. Makan til umoden oppførsel. Signerer
Gjest Niema Skrevet 2. november 2010 #38 Skrevet 2. november 2010 men tror du at dersom de som har slitt i årevis med å legge på seg, bare kunne spist litt mer en uke eller to, så hadde problemet vært løst, at de ikke har prøvd det? Jeg tror bare ikke det er "bare" for alle, jeg sier ikke at det er umulig, men ejg sier at man ikke skal bagatellisere at andre sliter med å legge på seg, bare fordi man lett ser bevegelse på vekta selv. Det er i og for seg ikke meningen å bagatellisere, men poenget er at det nytter ikke å "spise litt mer" hvis man fortsatt ender opp under kaloribehovet. For som det blir nevnt her; de aller færreste lider av en eller annen tilstand som fører til unormalt høyt stoffskifte.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2010 #39 Skrevet 2. november 2010 Vektøknings produkter da? Gainer og slikt?
AnonymBruker Skrevet 2. november 2010 #40 Skrevet 2. november 2010 Hvorfor har folk et enormt behov for å klage fordi noen andre klager? Begge sidene av saken er like viktige, så bruk heller tiden på å finne en løsning istedenfor å kjefte på hverandre. Makan til umoden oppførsel. Hvorfor har du et behov for å kommentere det? Du står fritt til å la være og lese (og i tillegg slenge inn et svar på) en tråd du synes er unødvendig. Makan til umoden oppførsel.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå