starligt Skrevet 2. november 2010 #1 Skrevet 2. november 2010 mange er idag litt eller mye overvektig.det er fokusert mye på slanking i form av piller osv. men hva med oss som er tynne og som har lyst til og opp i vekt.?det blir ikke fokusert noe på den biten.mange som er tykke kan faktisk gjøre noe med det.men for de som er tynne og ikke får lagt på seg samme hve de gjør tenker man ikke på.det kan være like ille og være tynn som tykk. jeg er sjøl veldig tynn og folk sier til meg at jeg er så heldig som er så tynn-syns ikke det jeg. så de som klager på at de er tykke og vet de kan gjøre noe med det,gjør det i steden for og klag!!
The Kitten Skrevet 2. november 2010 #2 Skrevet 2. november 2010 Du kan gjøre noe med at du er tynn. Gjør det og slutt å klag! 1
Gjest Uglefot Skrevet 2. november 2010 #3 Skrevet 2. november 2010 Du kan gjøre noe med at du er tynn. Gjør det og slutt å klag! Oi,er det virkelig bare å gjøre noe med det?? Du sitter tydligvis inne med kunnskap om dette som ikke jeg har iallefall. Kanskje du kan gi meg noen sunne tips i forhold til hvordan jeg kan gå opp i vekt? For i løpet av mine 28år så har ikke jeg funnet nøkkelen.
The Kitten Skrevet 2. november 2010 #4 Skrevet 2. november 2010 Oi,er det virkelig bare å gjøre noe med det?? Du sitter tydligvis inne med kunnskap om dette som ikke jeg har iallefall. Kanskje du kan gi meg noen sunne tips i forhold til hvordan jeg kan gå opp i vekt? For i løpet av mine 28år så har ikke jeg funnet nøkkelen. Innta flere kalorier enn du forbrenner. Kan det være en løsning tror du?
Gjest Uglefot Skrevet 2. november 2010 #5 Skrevet 2. november 2010 Innta flere kalorier enn du forbrenner. Kan det være en løsning tror du? Hvordan vet jeg hvor mye jeg forbrenner? Jeg får kommentarer på at jeg har enorm matlyst. Spiser det meste og mer til. ikke et ekstra gram legger seg på.
The Kitten Skrevet 2. november 2010 #6 Skrevet 2. november 2010 At du har en enorm matlyst betyr ikke at du kommer i kalorioverskudd.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2010 #7 Skrevet 2. november 2010 Ikke vær så streng da Kitten. Kan du ikke forsøke å vise litt forståelse for ts i stedenfor å hugge av hodet? Ting som er enkle for noen, er vanskelig eller virker umulig for andre, og det finnes kanskje grunner som går dypere enn at 1+1=2
Gjest Uglefot Skrevet 2. november 2010 #8 Skrevet 2. november 2010 At du har en enorm matlyst betyr ikke at du kommer i kalorioverskudd. Formulerer det annerleder da. Jeg er tynn,legger aldri på meg,spiser som en hest (altså mye,ikke bare gress og grønnsaker),legger fremdeles ikke på meg. Ut ifra det første svaret ditt i tråden her så virker det som om du vet at man lett kan legge på seg,kan du ut ifra det jeg forteller her fortelle meg hvordan? Hvordan kommer jeg i kalorioverskudd??
The Kitten Skrevet 2. november 2010 #9 Skrevet 2. november 2010 Formulerer det annerleder da. Jeg er tynn,legger aldri på meg,spiser som en hest (altså mye,ikke bare gress og grønnsaker),legger fremdeles ikke på meg. Ut ifra det første svaret ditt i tråden her så virker det som om du vet at man lett kan legge på seg,kan du ut ifra det jeg forteller her fortelle meg hvordan? Hvordan kommer jeg i kalorioverskudd?? Ved å innta flere kalorier enn du forbrenner. Så enkelt (eller så vanskelig) er det. Hvor mange kalorier det er snakk om kan jeg ikke svare deg på.
Gjest Nora Skrevet 2. november 2010 #10 Skrevet 2. november 2010 Dette er kjempevanskelig, ts. Jeg har selv vært undervektig så lenge jeg kan huske,men har heldigvis nådd en tilnærmet normal vekt nå. Altså, jeg er fremdeles tynn, men da fin tynn, ikke ekkel tynn. Uansett, problemet mitt var at jeg hadde forferdelig dårlig matlyst, og spiste generelt veldig lite. Det kunne gå dager hvor jeg ble kvalm av all slags mat, og brakk meg bare jeg putta det i munnen. Det som fungerte for meg var p-piller. Da jeg begynte på p-piller fikk jeg mye bedre matlyst, og jeg kunne spise flere måltider, samt mer til hvert måltid. Så det kan ihvertfall være et tips hvis det er matlysten som er problemet til deg også. Ellers er det jo som The kitten sier overskudd av kalorier som får deg til å gå opp i vekt, så hvis du føler du spiser mye fra før er det vel bare det at du forbrenner mye også. Så prøv å innta ekstra mye av det du spiser til vanlig, og spis mye sunt fett, feks. nøtter.
Rød Heltinne Skrevet 2. november 2010 #11 Skrevet 2. november 2010 Hvorfor har folk et enormt behov for å klage fordi noen andre klager? Begge sidene av saken er like viktige, så bruk heller tiden på å finne en løsning istedenfor å kjefte på hverandre. Makan til umoden oppførsel.
Periwinkle Skrevet 2. november 2010 #12 Skrevet 2. november 2010 Mye proteinrik mat kombinert med en del styrketrening for å bygge muskler er nok riktig vei å gå, i tillegg som Kitten sier, å gå i kalorioverskudd. Det hjelper riktignok ikke å spise masse junk eller sjokolade eller potetgull, det er ikke slik det fungerer. Man kan være tunn og ha de samme livsstilssykdommene som en som er feit, om man spiser mye mat som er dårlig for kolesterolet Du sier det er "bare å gjøre noe med det" for de som er overvektige, men det er nok like vanskelig å gå ned i vekt for overvektige som det er for deg å gå opp i vekt. Ja, fokuset er på de som er lite eller mye overvektig, og samfunnet vårt har blitt overfuktusert på dette, og kanskje det er slik fordi det å være tynn er sett på som det samme som å være sunn, selv om dette kanskje ikke er riktig. Gainer kan du også prøve foresten, evt proteinpulver, nutrition drikker osv. Mange "mirakelkurer" for de som vil opp i vekt også. Likt som de "mirakelkurene" som finnes for overvektige ikke alltid funker de heller
aline Skrevet 2. november 2010 #13 Skrevet 2. november 2010 hvordan vet man da nøyaktig hvor mye man forbrenner på en dag? Jeg har flere venninder som er tynne, som spiser mye i forhold til hvermansen, trener stort sett ganske normalt. Hvordan måler man hvor mye hverdagsaktiviteten ens får en til å forbrenne? Noen har høyere forbrenning en andre, noen kan spise mer uten å legge på seg, så noen faste statistikker er vanskelig å følge dersom man ikke er akkurat på normalen. Det å ikke tro på at det kan være vanskelig å legge på seg på en sunn og riktig måte, er egentlig ganske arrogant. De jeg kjenner som er tynne og ønsker å legge på seg, spiser, og de spiser sunn, god mat i rikelige mengder. Og når jeg sier sunn, så mener jeg ikke slankende! De spiser gjerne husmannskost, altså både rømme, fløtesauser, meierismør etc etc, godt iblandet annen sunn mat som kjøtt og grønnsaker. Jeg har ikke dette problemet selv, jeg holder meg på normalen, men jeg har sett nok tilfeller av de som faktisk ikke klarer å legge på seg. i så tilfelle må de slutte å være sunne og begynne å være late og spise skit.
Gjest BabyBlue Skrevet 2. november 2010 #14 Skrevet 2. november 2010 Gjør det beste ut av figuren deres, damer! Elsk kroppen deres: noe som vil si at dere behandler deres kropp riktig. Noe mer kan dere ikke kreve av dere selv
Gjest Bella_ Skrevet 2. november 2010 #15 Skrevet 2. november 2010 Ts hvor gammel er du?Jeg var også veldig tynn frem til jeg ble rundt 20 og begynte på p piller lag på meg en del da(fikk former).Tror man legger på seg med alderen. Dere som sier at det er lett å legge på seg tar veldig feil.Kjenner ei jente som spiser mer enn det hun trenger,men forsatt like tynn.Løper på dass med en gang etter at hun har spist. Enig at det er mye styr med disse som skal ned i vekt.Noen ganger er det lettere å gå ned i vekt enn å legge på seg.
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2010 #16 Skrevet 2. november 2010 Det å ikke tro på at det kan være vanskelig å legge på seg på en sunn og riktig måte, er egentlig ganske arrogant. Det er vel omtrent like arrogant som å si at overvektige skal slutte å sutre og slanke seg.
Vrimle Skrevet 2. november 2010 #17 Skrevet 2. november 2010 Tenkte bare jeg skulle slenge inn et svar til de som lurer på hvordan de kan finne ut nøyaktig hvor mye de forbrenner. Det viktigste punktet der er å finne basal energiforbrenning (det du forbrenner kun på å eksitere, om du ikke beveger deg eller gjør noen ting). Denne kan du finne ved å få en kroppsanalyse hos en klinikk eller på noen treningssenter. Jeg har vært borti litt forskjellige, men den beste (synes jeg) skjer med en maskin som heter "inbody 720" Googler dere litt finner dere mange som gir en slik test. Der får du vite basal energiforbrenning, hvor mye av kroppen din som er fett, muskler etc, og den sier hva du bør jobbe med. Kaloritabeller for fysisk aktivitet er det jo mengder av, og plusser du på det du forbrenner "uansett" har du et godt utgangspunkt for å vite hvor mye du må spise for å gå opp, eller ned i vekt :-)
aline Skrevet 2. november 2010 #18 Skrevet 2. november 2010 Det er vel omtrent like arrogant som å si at overvektige skal slutte å sutre og slanke seg. helt enig, synes det er arrogant uansett hvilken vei det går, det å faktisk tro at "det er bare å...." er enten naivt eller arrogant. Tenkte bare jeg skulle slenge inn et svar til de som lurer på hvordan de kan finne ut nøyaktig hvor mye de forbrenner. Det viktigste punktet der er å finne basal energiforbrenning (det du forbrenner kun på å eksitere, om du ikke beveger deg eller gjør noen ting). Denne kan du finne ved å få en kroppsanalyse hos en klinikk eller på noen treningssenter. Jeg har vært borti litt forskjellige, men den beste (synes jeg) skjer med en maskin som heter "inbody 720" Googler dere litt finner dere mange som gir en slik test. Der får du vite basal energiforbrenning, hvor mye av kroppen din som er fett, muskler etc, og den sier hva du bør jobbe med. Kaloritabeller for fysisk aktivitet er det jo mengder av, og plusser du på det du forbrenner "uansett" har du et godt utgangspunkt for å vite hvor mye du må spise for å gå opp, eller ned i vekt :-) Da må jeg få slenge inn at jeg tok en slik test for noen år siden, når jeg var rimelig trent og langtifra overvektig (konkurransedanser og aktiv, med meget kontrollert kosthold), og den maskinen fortalte meg ingenting om forbrenningen min, men den KUNNE fortelle meg at jeg var overvektig, målte TOTALT latterlig feil på endel områder, noe hun i studioet måtte innrømme... og skulle jeg faktisk trodd på den maskinen, så hadde jeg ødelagt kroppen min totalt.
Vrimle Skrevet 2. november 2010 #19 Skrevet 2. november 2010 helt enig, synes det er arrogant uansett hvilken vei det går, det å faktisk tro at "det er bare å...." er enten naivt eller arrogant. Da må jeg få slenge inn at jeg tok en slik test for noen år siden, når jeg var rimelig trent og langtifra overvektig (konkurransedanser og aktiv, med meget kontrollert kosthold), og den maskinen fortalte meg ingenting om forbrenningen min, men den KUNNE fortelle meg at jeg var overvektig, målte TOTALT latterlig feil på endel områder, noe hun i studioet måtte innrømme... og skulle jeg faktisk trodd på den maskinen, så hadde jeg ødelagt kroppen min totalt. Ja, vet det var en del slikt med den forrige generasjonen (inbody 220) men inbody 720 har vært _veldig_ nyttig for meg i alle fall. Den gir en skjematisk oversikt over muskelmasse, fettprosent, muskelfordeling i kroppen, vannprosent pluss et utregning av basal forbrenning. Slik ser skjemaene ut: http://www.derwenthealthcare.com/assets/images/products/Biospace/Thumbs/inbody-720-result-sheet.jpg her er en NRK-link hvor de bruker den: http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/118273/
bergans Skrevet 2. november 2010 #20 Skrevet 2. november 2010 (endret) hvordan vet man da nøyaktig hvor mye man forbrenner på en dag? Jeg har flere venninder som er tynne, som spiser mye i forhold til hvermansen, trener stort sett ganske normalt. Hvordan måler man hvor mye hverdagsaktiviteten ens får en til å forbrenne? Noen har høyere forbrenning en andre, noen kan spise mer uten å legge på seg, så noen faste statistikker er vanskelig å følge dersom man ikke er akkurat på normalen. Det du skriver her er et perfekt eksempel på feiloppfattelser av hva som er normalt, og hvor man kan legge "skylda". 95 % av oss ligger innenfor normalen (innenfor forventede percentiler), så det er bare et par prosent som kan forklare unormal vekt ut i fra en klinisk årsak som ikke er selvforskyldt. For ressten av oss så er det som the Kitten påpeker; det er verdens enkleste, og mest kompliserte, regnestykke. Utallige studier har blitt utført for å finne ut hvorfor enkelte overvektige forblir såkalte "non-responders", til tross for omlegging av kosthold, livsstilsveiledning og informasjon. Det samme hos undervektige; de sier de spiser som bare juling, men legger ikke på seg. Viser seg gang på gang at det er enkle fenomen som forklarer omtrent alt. Overvektige spiser mer enn de tror og trener mindre intensivt enn de tror, samtidig som de lett kompenserer for økt treningsnivå ved å bevege seg mindre ellers i kvardagen og unne seg mer mat (som belønning). Undervektige viser gang på gang at de spiser mindre enn de tror, og de er mer i aktivitet enn de tror. Her er det særlig det faktum at undervektige bruker mer energi på å holde varme, fikler gjerne mer, går mer, og spiser enten lite av energirik mat eller mye av energifattig mat. Har du en KMI på under 18, så er du undervektig, proteindefisient og er i fare for amenhorrea, osteoporose og mangelsykdommer. Den er udiskutabel, så det nytter ikke at folk kommer med en KMI på 17 og hevder at de ser fine og normalvektige ut. Større fornektelse skal man lete etter. Det betyr ikke at deres problem er en spisefortsyrrelse per se, men en mangel på kunnskap om kosthold, fysiologi og energiforbruk vs inntak. Fordi det ikke er mulig å sende alle undervektige (som ønsker en mer normal og sunnvekt) inntil 24 timers overvåkning og registrering av all mat (samt forbruk), så ligger nøkkelen i å notere ned alt man eter i syv dager. Det høres lett ut, men det er helt utrolig hvor fort folk gir opp dette etter tre dager. nesten alle tror at vi husker alt vi har spist og gjort, men det er så langt fra sannheten som det er mulig å komme. Ta med en notisblokk i lomma/veska uansett hvor du går og hva du gjør, noter ned hvert minste drops, eple og te med sukker i. Ta en typisk uke, og finn det gjennomsnittlige energiinntak per dag. Hos undervektige vil det være et underskudd på ca 200-500 kcal per dag (800-2000 kJ). Når du i tillegg beregner gjennomsnittlig BMR, og legger til antall energi forbrukt gjennom daglige gjøremål og organisert trening, så oppnåes et relevant grunnlag å vurdere situasjonen. Kun etter dette så kan man si noe om personen er normal, eller om vedkommende tilhører avvikene. Endret 2. november 2010 av bergans
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå