Gå til innhold

tykke og tynne

Fremhevede innlegg

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Jeg skjønner at det er vanskelig å presse i seg mat, men det er like fordømt vanskelig å kjenne sulten gnage.

Ja vet du hva, i en periode så må man kanskje telle kalorier.

Akkurat som de som slanker seg ofte må det. Det nytter ikke å klage over alt fokuset på slanking, når en selv ikke gidder å gjøre det som kreves for å gå opp i vekt (som de slanke må gjøre for å gå ned). Det er heller ikke nødvendigvis snakk om å presse i seg mer når man allerede er stappmett. De fleste klarer et par hundre kalorier en time eller to etter middagen, eller hur? Du må ikke presse det ned der og da. Døgnet har mange timer.

Jeg vet da hvordan det kjennes å være sulten. Jeg har gått en hel dag f.eks der jeg ikke rakk å spise lunsj på jobben. Det er jo ikke sånn at selv om man kjenner seg sulten så bare MÅÅÅ man ha den feite burgeren. Går an å spise uten at man nødvendigvis trenger å rase opp i vekt på et øyeblikk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

...og som vanlig bør ikke folk som ikke evner å se forbi sine egne erfaringer og ikke skjønner at andre kan oppleve ting annerledes, unngå å uttale seg så bastant - det blir litt flaut. Mange overvektige sliter med overspising fordi de ikke føler de er skikkelig mette før de er stappmette - og gjerne litt til.

Selv hadde jeg ikke taklet å være konstant småsulten, og ville nesten heller vært konstant litt for mett, tror jeg. Men det gjør det liksom ikke til en universell sannhet og svaret på alle verdens vektproblemer. Folk er forskjellige. Surprise, surprise.

Gjest BettyBoop28
Skrevet

...og som vanlig bør ikke folk som ikke evner å se forbi sine egne erfaringer og ikke skjønner at andre kan oppleve ting annerledes, unngå å uttale seg så bastant - det blir litt flaut. Mange overvektige sliter med overspising fordi de ikke føler de er skikkelig mette før de er stappmette - og gjerne litt til.

Selv hadde jeg ikke taklet å være konstant småsulten, og ville nesten heller vært konstant litt for mett, tror jeg. Men det gjør det liksom ikke til en universell sannhet og svaret på alle verdens vektproblemer. Folk er forskjellige. Surprise, surprise.

Ok så nå anklager du alle overvektige for å ha en spiseforstyrrelse?

Skrevet

Jeg vet da hvordan det kjennes å være sulten. Jeg har gått en hel dag f.eks der jeg ikke rakk å spise lunsj på jobben. Det er jo ikke sånn at selv om man kjenner seg sulten så bare MÅÅÅ man ha den feite burgeren. Går an å spise uten at man nødvendigvis trenger å rase opp i vekt på et øyeblikk.

Det er milevis av forskjellg på "jeg er sulten fordi jeg ikke RAKK å spise" og "jeg er sulten fordi jeg ikke KAN spise." Tro du meg. Det er noe med det psykiske.

Feit burger å rase opp i vekt på et øyeblikk? Hæ?

Jeg snakker om de som slanker seg og holder seg til et gitt antall kalorier, og hvis man da er sulten og kvota for dagen er brukt opp så er det kjipt.

(da hadde jeg ikke tid til mer, så svarer i kveld :P)

Skrevet

Mange overvektige sliter med overspising

Ok så nå anklager du alle overvektige for å ha en spiseforstyrrelse?

Nei.

"Mange" betyr ikke "alle" og overspising er ikke nødvendigvis en spiseforstyrrelse (selv om det fort kan bli en).

...men jeg skjønner det er praktisk å prøve seg med et stråmannsargument når man ikke har noe bedre å komme med.

• Liker 2
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Det er milevis av forskjellg på "jeg er sulten fordi jeg ikke RAKK å spise" og "jeg er sulten fordi jeg ikke KAN spise." Tro du meg. Det er noe med det psykiske.

Feit burger å rase opp i vekt på et øyeblikk? Hæ?

Jeg snakker om de som slanker seg og holder seg til et gitt antall kalorier, og hvis man da er sulten og kvota for dagen er brukt opp så er det kjipt.

(da hadde jeg ikke tid til mer, så svarer i kveld :P)

Det fungerer jo ikke sånn. Skal man slanke seg skal man spise lite og ofte slik at man ikke går sulten. man skal ikke spise en gitt dose kalorier og leve på dette hele dagen. er ikke bra å gå rundt sulten uansett. Kroppen trenger energi selv om man skal ned i vekt. Om man dropper å spise så får man jo anorexia da

Skrevet (endret)

Her detter jeg totalt av arumentasjonen din. Det er nyttig, og gir mer kred, hvis du baserer diskusjonen ikke bare på din egen subjektive oppfattelse av et problem som kanskje ikke engang rammer deg selv, men heller viser til forskning/lærebøker/statistikk framfor å utbasunere påstander som ikke henger på greip.

At du vet hvordan det er å være sulten, er en veldig subjektiv opplevelse, og folk har forskjellige terskler på hva som er mett, sulten, mye mat, lite mat osv. Derfor så er en konkret beregning av EI, samt et omtrentlig bilde av energiforbruk og kvalitet på kosthold, det som skal til for å vurdere en persons ernæringstilstand. De parameterne lyver ikke, mens din oppfattelse av litt mett kan være tilsvarende stappmett for en som er underernært.

Endret av bergans
  • Liker 1
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Her detter jeg totalt av arumentasjonen din. Det er nyttig, og gir mer kred, hvis du baserer diskusjonen ikke bare på din egen sujektive oppfattelse av et problem som kanskje ikke engang rammer deg selv, og viser til forskning/lærebøker/statistikk, enn å utbasunere påstander som ikke henger på greip.

At du vet hvordan det er å være sulten, er en veldig subjektiv opplevelse, og folk har forskjellige terskler på hva som er mett, sulten, mye mat, lite mat osv. Derfor så er en konkret beregning av EI, samt et omtrentlig bilde av energiforbruk og kvalitet på kosthold, det som skal til for å vurdere en persons ernæringstilstand. De parameterne lyver ikke, mens din oppfattelse av litt mett kan være tilsvarende stappmett for en som er underernært.

hææ? man kjenner jo fysisk når man er mett eller ikke.. Det sier seg selv at en tynn person som blir mett av lite, at det blir vanskelig å tvangsfore seg selv.

Skrevet

Det fungerer jo ikke sånn. Skal man slanke seg skal man spise lite og ofte slik at man ikke går sulten. man skal ikke spise en gitt dose kalorier og leve på dette hele dagen. er ikke bra å gå rundt sulten uansett. Kroppen trenger energi selv om man skal ned i vekt. Om man dropper å spise så får man jo anorexia da

Hva er dette for noe tull? Energi inn vs. energi ut er det som teller, og det finnes ingen universal regel om at det å spise ofte og lite er et krav for å kunne gå ned i vekt.

Jeg hadde aldri klart å spise ofte og lite dersom jeg skulle slanket meg, da hadde hvert lille måltid bare fungert som en "appetizer" og jeg hadde sikkert gått på veggen av den følelsen. Skal jeg spise, så skal jeg spise meg mett, om det så bare gir meg to måltider pr. dag. (Men sett at kcal-mengden man skal ha i seg er feks. 1500 kcal pr. dag, så går det jo fint å dele dette på feks. fire måltider, som for min del er grensen for hvor lang tid jeg gidder å bruke på å lage og spise mat.)

Beklager at jeg skriver helt subjektive ting her nå, men jeg måtte bare få sagt det. Resten av de idiotiske utsagnene kan andre få ta seg av.

Gjest BettyBoop28
Skrevet (endret)

Hva er dette for noe tull? Energi inn vs. energi ut er det som teller, og det finnes ingen universal regel om at det å spise ofte og lite er et krav for å kunne gå ned i vekt.

Jeg hadde aldri klart å spise ofte og lite dersom jeg skulle slanket meg, da hadde hvert lille måltid bare fungert som en "appetizer" og jeg hadde sikkert gått på veggen av den følelsen. Skal jeg spise, så skal jeg spise meg mett, om det så bare gir meg to måltider pr. dag. (Men sett at kcal-mengden man skal ha i seg er feks. 1500 kcal pr. dag, så går det jo fint å dele dette på feks. fire måltider, som for min del er grensen for hvor lang tid jeg gidder å bruke på å lage og spise mat.)

Beklager at jeg skriver helt subjektive ting her nå, men jeg måtte bare få sagt det. Resten av de idiotiske utsagnene kan andre få ta seg av.

men herregud da når man spiser lite og ofte så er det jo nettopp det man gjør. Man fordeler kaloriene utover flere måltider.

Er det tåpelig å si at det ikke er bra å gå sulten?

Endret av BettyBoop28
Skrevet

men herregud da når man spiser lite og ofte så er det jo nettopp det man gjør. Man fordeler kaloriene utover flere måltider.

Er det tåpelig å si at det ikke er bra å gå sulten?

.... og du skjønte ingenting av det jeg skrev, ser jeg.

Min favoritt er sjeldent og mye, ikke ofte og lite. Gjør jeg sistnevnte er jeg konstant sulten. For noen funker den ene metoden, for andre personer er det andre metoder som gjelder. Du skrev at "man skal ikke spise en gitt dose kalorier og leve på dette hele dagen", men jo, det er mengden kalorier man får i seg som teller, ikke om man spiser alt i ett eller sprer det utover måltider annenhver time hele dagen................................

Gjest BettyBoop28
Skrevet

.... og du skjønte ingenting av det jeg skrev, ser jeg.

Min favoritt er sjeldent og mye, ikke ofte og lite. Gjør jeg sistnevnte er jeg konstant sulten. For noen funker den ene metoden, for andre personer er det andre metoder som gjelder. Du skrev at "man skal ikke spise en gitt dose kalorier og leve på dette hele dagen", men jo, det er mengden kalorier man får i seg som teller, ikke om man spiser alt i ett eller sprer det utover måltider annenhver time hele dagen................................

man forbruker jo kalorier. Om du spiser mye til frokost og går på jobb og det er fullt kjør så bruker du jo en masse kalorier, og når da lunsjtid kommer så vil man naturlig nok bli sulten igjen, Kaloriene holder seg ikke der hele dagen, man forbrenner de jo.

Skrevet

man forbruker jo kalorier. Om du spiser mye til frokost og går på jobb og det er fullt kjør så bruker du jo en masse kalorier, og når da lunsjtid kommer så vil man naturlig nok bli sulten igjen, Kaloriene holder seg ikke der hele dagen, man forbrenner de jo.

*facepalm*

...hvis du spiser mer til frokost, så vil du også ha mer å forbrenne av.

Skrevet

Å kunne spise og kose seg med all slags mat, uten å legge på seg et gram, høres ut som en drømmesituasjon, spør du meg :jepp: Rett og slett et luksusproblem!

Skrevet

Nei.

"Mange" betyr ikke "alle" og overspising er ikke nødvendigvis en spiseforstyrrelse (selv om det fort kan bli en).

...men jeg skjønner det er praktisk å prøve seg med et stråmannsargument når man ikke har noe bedre å komme med.

Nice spotted, Pingting, lett å overse :klappe:

Gjest BabyBlue
Skrevet

*facepalm*

...hvis du spiser mer til frokost, så vil du også ha mer å forbrenne av.

Merker at hvis jeg spiser en solid frokost småspiser jeg mindre utover timene :jepp: En god havregrøt og noe annet mettende til er å anbefale. Da har man noe å forbrenne utover jobbdagen.

Skrevet

Merker at hvis jeg spiser en solid frokost småspiser jeg mindre utover timene :jepp: En god havregrøt og noe annet mettende til er å anbefale. Da har man noe å forbrenne utover jobbdagen.

Sånn er det for meg også! Men altså, folk er jo forskjellige der og, så det viktigste er vel å finne ut hva som fungerer for seg. :) Kjenner flere som ikke orker å spise frokost pga manglende matlyst, de må bare spise senere. Selv fungerer jeg ikke uten frokost og ville vel antagelig enten vimset rett ut i veien og blitt truffet av bussen eller kommet meg på den og skjelt ut halvparten av passasjerene fordi jeg blir så irritert når jeg er sulten. Men det er meg. :ler:

Skrevet

Jeg har syk god forbrenning, og legger ikke på meg et gram. Jeg spiser alt jeg vil, og det er ikke lite. Har gått på flere dietter får å legge på meg, men ingen har funket. Så jeg trener styrke nå, slik at jeg ikke ser SÅ pinglete som før :)

Skrevet

Ja, du har rett - vi som er normalvektige/overvektige sier at vi vil bli som folk som deg. Og det kan jo være frustrerende for deg som vil det motsatte, det har jeg full forståelse for!

Jeg er normalvektig.. tror jeg. Jeg driver med turn, og alle i troppen (som jeg konkurrerer med) er tynne og høye. Jeg er bare slank med masse muskler som får meg til å se kraftig ut, og jeg føler at folk blir overrasket når de ser meg turne slik som jeg gjør det. Liksom litt sånn ''Oi, klarer du det? :trist:

Derfor har jeg kuttet ut alt som heter usunn mat. Spiser for eksempel grovt knekkebrød, bytter ut brus og saft med vann, godteri byttes ut med grønnsaker og dip og frukten får jeg i meg som en smoothie. :) Håper jeg klarer å holde på dette !

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Men skal du på jobb å ha en skikkelig frokost må man jo stå opp iallefall en time tidligere enn vanlig slik at man får tid å lage den. Tidlig på morgenen vet jeg det er mange som sliter med dårlig matlyst, og at mange kanskje spiser en skive eller ikke spiser frokost i det hele tatt. Alle vet jo at man bør gjøre det, men ofte den blir utelatt, også pga tidsmangel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...