AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2010 #1 Skrevet 24. oktober 2010 Karbohydrater er IKKE farlig, og fører IKKE til vektøkning så fremt det totale inntaket ikke overstiger forbruket. Mange overvektige har levd på ekstreme kosthold; pizza, boller, sjokolade, kaker og u name it. Så bestemmer de seg for å gå ned i vekt, at karbohydrater er farlig, og går over på lavkarbo. Ikke har det slått de at det finnes en mellomting; normalt balansert kosthold. De aller aller flerste tåler karbohydrater helt fint. Hvorfor ellers skulle vi vært laget slik vi er? Hjernene kan nemlig kun nyttiggjøre seg glukose. Altså er det meningen at vi skal ha det. De som faktisk har et stoffskifteproblem har mest sannsynlig pådratt seg det pga en dårlig livsstil, og det er ikke karbohydratene sin feil. 2
Meridian Skrevet 25. oktober 2010 #2 Skrevet 25. oktober 2010 Jeg skulle akkuratt til å legge meg, men kunne ikke unngå å se dene tråden. Jeg vil si at for en del er karbohydrater farlig ved at man -legger på seg -får med angst -får depresjon -sliter med hudproblem -blir ofte syk (forkjølet, feber, migrene, diabetes 2, osv ...) Det fins mange mennesker som ikke tåler litt karbohydrater engang. Mennesker er skapt for å spise protein, fett, frukt og grønt og vann, og vi klarer oss helt fint uten karbohydrater, stivelse, kumelk. 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2010 #3 Skrevet 25. oktober 2010 Enig med TS. Grunnen til at lavkarbo er populært er fordi det tangerer mange overvektiges originale, ekstreme livsstil. De har ikke blitt overvektige fordi de spiste noen poteter, fruktporsjoner eller skiver brød for mye, men fordi det totalt sett har blitt for mye av det ugunstige (les: junkfood, godteri, is) i tillegg til altfor lav aktivitetsnivåer. Og please, ikke føl deg tråkket på hvis du FAKTISK har en eller annen sykdom som kan fremprovosere overvekt uten at du har noen skyld i det. Det tror jeg imidlertid ikke kan dreie seg om særlig mange, hvis vi er dønn ærlige. Ta litt ansvar. 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2010 #4 Skrevet 25. oktober 2010 Addendum: Problemene relatert til carbs har også fremkommet i den SENERE tid, dvs. de siste 40-50 år. Det er ikke noe grunnleggende galt med carbs, men livsstilen til majoriteten i vesten. Få av våre besteforeldre var feite.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2010 #5 Skrevet 25. oktober 2010 Jeg skulle akkuratt til å legge meg, men kunne ikke unngå å se dene tråden. Jeg vil si at for en del er karbohydrater farlig ved at man -legger på seg -får med angst -får depresjon -sliter med hudproblem -blir ofte syk (forkjølet, feber, migrene, diabetes 2, osv ...) Det fins mange mennesker som ikke tåler litt karbohydrater engang. Mennesker er skapt for å spise protein, fett, frukt og grønt og vann, og vi klarer oss helt fint uten karbohydrater, stivelse, kumelk. Jo, men nå er det jo en mellomting da. Det går an å spise litt karbohydrater uten at det er farlig, men går jo fint an å begrense seg.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2010 #6 Skrevet 25. oktober 2010 Men det vil jeg si, at det er ikke bare overvekt som er grunnen til at folk kutter ut karbohydrater! Det er mange flere problemer og sykdommer som knyttes til for mye karbohydrater!! Problemet er IKKE karbohydratene i seg selv, men insulinnivået i kroppen! Insulin er et hormon, og når hormoner kommer i ubalanse, fører de til en rekke plager og en KROPP i ubalanse. Man skal ikke bli hysterisk, men lever man på brød, pasta, ris, poteter og lettprodukter kan man forvente en kropp som sier ifra!! 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2010 #7 Skrevet 25. oktober 2010 Jeg skulle akkuratt til å legge meg, men kunne ikke unngå å se dene tråden. Jeg vil si at for en del er karbohydrater farlig ved at man -legger på seg -får med angst -får depresjon -sliter med hudproblem -blir ofte syk (forkjølet, feber, migrene, diabetes 2, osv ...) Det fins mange mennesker som ikke tåler litt karbohydrater engang. Mennesker er skapt for å spise protein, fett, frukt og grønt og vann, og vi klarer oss helt fint uten karbohydrater, stivelse, kumelk. Det finnes mange mennesker som kan dø av å spise nøtter også, men det betyr da ikke at alle skal slutte å spise det.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2010 #8 Skrevet 25. oktober 2010 Mennesker er skapt for å spise protein, fett, frukt og grønt og vann, og vi klarer oss helt fint uten karbohydrater, stivelse, kumelk. Du sier at mennesket klarer seg fint uten karbohydrater, men samtidig sier du at vi er skapt til å spise frukt og grønt. Hvis jeg ikke har misforstått noe vesentlig, er frukt og grønt nettopp karbohydrater, så hva mener du egentlig her? 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2010 #9 Skrevet 25. oktober 2010 Jeg skulle akkuratt til å legge meg, men kunne ikke unngå å se dene tråden. Jeg vil si at for en del er karbohydrater farlig ved at man -legger på seg -får med angst -får depresjon -sliter med hudproblem -blir ofte syk (forkjølet, feber, migrene, diabetes 2, osv ...) Det fins mange mennesker som ikke tåler litt karbohydrater engang. Mennesker er skapt for å spise protein, fett, frukt og grønt og vann, og vi klarer oss helt fint uten karbohydrater, stivelse, kumelk. Som det blir nevnt av noen andre også; hva tror du egentig frukt og grønnsaker er? Jo nettopp, karbohydrater. Det er ingen tvil om det det ikke er bra å hive innpå med loff og fin pasta, men du ser at det finnes en gyllen middelvei her? Som ville fungert ypperlig for de aller flerste. Som det OGSÅ har blitt sagt; oldefaren din var ikke feit. Og ikke min heller. Det har ikkke skjedd noen med kroppen vår - men med livsstilen. Og som jeg også så innledningsvis; hjernen kan kun nyttgjøre seg karbohydrater som energikilde. Ergo er vi skapt for å trenge det! TS
Gjest Gjest_sunglasses Skrevet 25. oktober 2010 #10 Skrevet 25. oktober 2010 Er enig med deg, TS. Det er dessuten opp til hver og en å finne ut hva kroppen trenger og tåler. Vet man det, kan man unne seg selv det man liker en gang i blant. Brød som en del av et daglig kosthold er ikke noe problem så lenge brødet ikke dominerer dagsbehovet av karbohydrater/kalorier.
Meridian Skrevet 25. oktober 2010 #11 Skrevet 25. oktober 2010 Ja, jeg vet at noen ikke tåler nøtter eller jordbær osv, men igjen kan dette komme av ubalanse i kroppen. Derfor kan man tåle diverse matvarer igjen når kroppen kommer i ubalanse. Vi er jo alle satt sammen forskjellig kjemisk, og noen har gener som tåler alt, mens andre tåler ikke en smule engang. (Da tenker jeg på en som har gener som kan fordøye og nyttiggjøre seg av hvite karbohydrater vs. en som ikke tåler hvite karbohydrater) Ja, jeg overdriver kanskje når jeg sier at alle har godt av å spise steinalderkost, eller hva det heter. Det fins noen som lever fint på mye karbohydrater, og lever et langt, friskt og godt liv, men de aller fleste har ikke så godt av det. Og noen burde absolutt ikke ha det i det hele tatt. Ja, jeg vet at frukt og grønnsaker er karbohydrater, men det er karbohydrater kroppen kan bryte ned og de fleste tåler dette. Det jeg tenker på er vel hvite karbohydrater. F.eks hvetemel er det veldig mange som ikke kan bryte ned i tarmen. Som en nevnte over her, så blir man syke og får sykdom fordi det er ubalanse i kroppen, som igjen kommer av for mye karbohydrater(feilernæring?). Dessuten, hvetemel(hveten) har bare eksistert i 300 år i norge? (Mener å huske noe sånt) Noen som vet? Og våre forfedre, som levde på hvete og sukker, de spiste vel egentlig ganske lite av det siden det ikke var hverdagskost. Idag er det allemanneie, og "alle" kjøper produkter lagd på hvete og sukker, fordi det er billig og lettvindt. Når det gjelder det TS skriver om at hjernen kun kan nyggiggjøre seg av karbohydrater(hvite?) som energikilde, så er det feil. Man kan fint nyttiggjøre seg av grønnsaker og frukt som energikilde. Og fett er også veldig viktig(slik som i nøtter, avokado og fet fisk). 1
Zzyzx Skrevet 25. oktober 2010 #12 Skrevet 25. oktober 2010 Her var det mye armer og bein, meridian. Noen av poengene dine er gode, og det er at de raske karbohydratene er veldig tilgjengelige og billige, samt at de inntas sammen med fett, salt eller sukker og smaksforsterkere. Dette er vanedannende og man spiser mer fordi man ikke holder seg mett lenge nok og sannsynligvis på grunn av blodsukkersvingninger. Karbohydrater er ikke farlige. Akkurat nå putrer det en karbohydratrik grønnsakssuppe på komfyren min. Den består av kraft, gulrøtter, poteter, kålrabi og purre. Massevis av karbohydrater. Men vil du virkelig påstå at dette ikke er bra for meg? Eller for noen andre? 3
SmallTalk Skrevet 25. oktober 2010 #13 Skrevet 25. oktober 2010 Ja, jeg vet at noen ikke tåler nøtter eller jordbær osv, men igjen kan dette komme av ubalanse i kroppen. Derfor kan man tåle diverse matvarer igjen når kroppen kommer i ubalanse. HÆ? Allergi handler ikke om "ubalanse" i kroppen, men om allergener og immunforsvar. Vi er jo alle satt sammen forskjellig kjemisk, og noen har gener som tåler alt, mens andre tåler ikke en smule engang. Igjen, det handler om allergener og immunforsvar. Gener spiller litt inn, men de er bare en liten bit av kaka. (Da tenker jeg på en som har gener som kan fordøye og nyttiggjøre seg av hvite karbohydrater vs. en som ikke tåler hvite karbohydrater) Ja, jeg overdriver kanskje når jeg sier at alle har godt av å spise steinalderkost, eller hva det heter. Det fins noen som lever fint på mye karbohydrater, og lever et langt, friskt og godt liv, men de aller fleste har ikke så godt av det. Og noen burde absolutt ikke ha det i det hele tatt. Den skikkelige steinalderkosten besto av av rundt 70% karbohydrater, noe ddu kan lese mer om her. Ja, jeg vet at frukt og grønnsaker er karbohydrater, men det er karbohydrater kroppen kan bryte ned og de fleste tåler dette. Det jeg tenker på er vel hvite karbohydrater. F.eks hvetemel er det veldig mange som ikke kan bryte ned i tarmen. Det kalles raske karbohydrater, og er veldig effektive ved trening og for å få opp lavt blodsukker. I et vanlig kosthold har man derimot ikke bruk for så veldig mye av dette, men å si at vi ikke trenger dem blir feil. Som en nevnte over her, så blir man syke og får sykdom fordi det er ubalanse i kroppen, som igjen kommer av for mye karbohydrater(feilernæring?). Det handler normalt sett ikke om "ubalanse" i kroppen, men kalorier inn vs kalorier ut og om blodsukkernivå. Man kan bli feilernært av for lite karbohydrater også. Feilernæring handler om det generelle kostholdet, ikke hvorvidt man spiser karbohydrater eller ikke. Dessuten, hvetemel(hveten) har bare eksistert i 300 år i norge? (Mener å huske noe sånt) Noen som vet? Og våre forfedre, som levde på hvete og sukker, de spiste vel egentlig ganske lite av det siden det ikke var hverdagskost. Idag er det allemanneie, og "alle" kjøper produkter lagd på hvete og sukker, fordi det er billig og lettvindt. Når det gjelder det TS skriver om at hjernen kun kan nyggiggjøre seg av karbohydrater(hvite?) som energikilde, så er det feil. Man kan fint nyttiggjøre seg av grønnsaker og frukt som energikilde. Og fett er også veldig viktig(slik som i nøtter, avokado og fet fisk). Og ja, kroppen trenger fett. Og den trenger proteiner. Og den trenger karbohydrater. Alt med måte, er det det handler om i det lange løp. 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2010 #14 Skrevet 25. oktober 2010 Ja, jeg vet at noen ikke tåler nøtter eller jordbær osv, men igjen kan dette komme av ubalanse i kroppen. Derfor kan man tåle diverse matvarer igjen når kroppen kommer i ubalanse. Vi er jo alle satt sammen forskjellig kjemisk, og noen har gener som tåler alt, mens andre tåler ikke en smule engang. (Da tenker jeg på en som har gener som kan fordøye og nyttiggjøre seg av hvite karbohydrater vs. en som ikke tåler hvite karbohydrater) Ja, jeg overdriver kanskje når jeg sier at alle har godt av å spise steinalderkost, eller hva det heter. Det fins noen som lever fint på mye karbohydrater, og lever et langt, friskt og godt liv, men de aller fleste har ikke så godt av det. Og noen burde absolutt ikke ha det i det hele tatt. Ja, jeg vet at frukt og grønnsaker er karbohydrater, men det er karbohydrater kroppen kan bryte ned og de fleste tåler dette. Det jeg tenker på er vel hvite karbohydrater. F.eks hvetemel er det veldig mange som ikke kan bryte ned i tarmen. Som en nevnte over her, så blir man syke og får sykdom fordi det er ubalanse i kroppen, som igjen kommer av for mye karbohydrater(feilernæring?). Dessuten, hvetemel(hveten) har bare eksistert i 300 år i norge? (Mener å huske noe sånt) Noen som vet? Og våre forfedre, som levde på hvete og sukker, de spiste vel egentlig ganske lite av det siden det ikke var hverdagskost. Idag er det allemanneie, og "alle" kjøper produkter lagd på hvete og sukker, fordi det er billig og lettvindt. Når det gjelder det TS skriver om at hjernen kun kan nyggiggjøre seg av karbohydrater(hvite?) som energikilde, så er det feil. Man kan fint nyttiggjøre seg av grønnsaker og frukt som energikilde. Og fett er også veldig viktig(slik som i nøtter, avokado og fet fisk). Ja her var det virkelig mye armer og bein. Først av alt; karbohydrater er ikke synonymt med hvite/enkle/raske karbohydrater. Sukker og hvetemel har alle godt av å redusere til et minimum, men kom ikke her og fortell meg at skikkelig grovt brød og bananer er noe vi ikke bør få i oss. For det er nettopp det mange lavkarbomennesker påstår; brød er pest og bananer er kolera. Du snakker her altså om de enkle karbohydratene, jeg snakker her om karbohydrater generelt, OGSÅ de sunne. Man kjører virkelig lavkarbo hvor de unner seg noen få gram karbohydrater om dagen, det blir ikke mange sukkerertene ut av det. Og det er det jeg snakker om; det ekstreme kostholdet som er totalt unødvendig. Når jeg skriver at hjernen kun kan nyttiggjøre seg karbohydrater så mener jeg akkurat det. KARBOHYDRATER. Den bryr seg ikke om det er sukker, tomat, rundstykke eller pasta. Den bryter det ned til glukose anyway. Jeg studerer noe helsefaglig, så dette vet jeg 2
Meridian Skrevet 25. oktober 2010 #16 Skrevet 25. oktober 2010 Ja her var det virkelig mye armer og bein. Først av alt; karbohydrater er ikke synonymt med hvite/enkle/raske karbohydrater. Sukker og hvetemel har alle godt av å redusere til et minimum, men kom ikke her og fortell meg at skikkelig grovt brød og bananer er noe vi ikke bør få i oss. For det er nettopp det mange lavkarbomennesker påstår; brød er pest og bananer er kolera. Du snakker her altså om de enkle karbohydratene, jeg snakker her om karbohydrater generelt, OGSÅ de sunne. Man kjører virkelig lavkarbo hvor de unner seg noen få gram karbohydrater om dagen, det blir ikke mange sukkerertene ut av det. Og det er det jeg snakker om; det ekstreme kostholdet som er totalt unødvendig. Når jeg skriver at hjernen kun kan nyttiggjøre seg karbohydrater så mener jeg akkurat det. KARBOHYDRATER. Den bryr seg ikke om det er sukker, tomat, rundstykke eller pasta. Den bryter det ned til glukose anyway. Jeg studerer noe helsefaglig, så dette vet jeg (det som jeg har merket i teksten din ) Jeg har cøliaki og har aldri fått noe hjelp med kostholdet. Har gått til noen ernæringsfysilologer, og der fikk jeg ingen hjelp... Derfor har jeg undersøkt på egenhånd, og lest om andres erfaringer og kommet frem til et ganske bra kosthold. Spiser kun protein, fett, grønt, frukt, bær, nøtter, røtter, urter og vann. Hvis du vet hvor sånne som meg kan få hjelp, tar jeg gjerne imot råd Jeg kan ikke spise hvite karbohydrater eller stivelse, ei heller produkt av kumelk. Sniker i meg sjokolade iblandt, men det tåler jeg ikke så godt. Før jeg fant ut at jeg hadde Cøliaki var jeg veldig deprimert, slet med mye angst, hadde mye hudproblem, hadde mye vondt i rygg og i alle ledd(fikk ofte betennelse i hånd ledd og hofteledd), ofte vondt i hodet og migrene, var konstant syk(forkjølet og feber) veide 10 kg for mye(mye vann i kroppen). Ingen som trodde jeg hadde cøliaki siden jeg ikke var tynn. Det å legge om kosten var som å våkne opp til et nytt liv!Er nok derfor jeg er så opptatt av sammenhengen mellom kosthold og det psykiske/fysiske. Det er 4 år siden jeg begynte på diett, og jeg gikk ned 15 kg på 3 mnd! Psyken min ble fort bra igjen det første året og jeg hadde ikke vondt i kroppen lenger og ble kvitt hodepine eler migerene, og det er først nå jeg har blitt kvitt alle hudproblem. Lærer dere noe om dette? Hørtes jeg ekstrem ut? 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2010 #17 Skrevet 25. oktober 2010 Meridian: Du får jo deg karbohydrater, bare ikke fra kornprodukter. Men det er like fullt karbohydrater! Du må lære deg å skille på det. Jeg tviler ikke et sekund på deg og din historie, dette er mer rettet mot de virkelig fanatiske lavkarbomenneskene som mener bananer er djevelens verk. De som veier grønnsakene fordi de ikke kan komme over x antall gram karbohydrater. Mais er fyfy. Folk flest har nemlig ikke cøliaki TS
Meridian Skrevet 25. oktober 2010 #18 Skrevet 25. oktober 2010 Her var det mye armer og bein, meridian. Noen av poengene dine er gode, og det er at de raske karbohydratene er veldig tilgjengelige og billige, samt at de inntas sammen med fett, salt eller sukker og smaksforsterkere. Dette er vanedannende og man spiser mer fordi man ikke holder seg mett lenge nok og sannsynligvis på grunn av blodsukkersvingninger. Karbohydrater er ikke farlige. Akkurat nå putrer det en karbohydratrik grønnsakssuppe på komfyren min. Den består av kraft, gulrøtter, poteter, kålrabi og purre. Massevis av karbohydrater. Men vil du virkelig påstå at dette ikke er bra for meg? Eller for noen andre? Ja, armer og ben, ja. Jeg har vel ikke helt kontroll på det jeg skriver om. Men jeg har mye følelse i det Ja, det hvitt mel, sukker og usundt fett er fyfy, og fører til ustabilt blodsukker som gjør at man vil spise mer, så der er vi enige. Nei nei, for alle del. Grønnsaker er det bare å hive innpå med. Elsker grønnsaks-supper og andre hjemmelagede, gode supper. Men jeg tenker på det næringsfattige(nærmest ødelagte) hvite melet og det fæle sukkeret, det er det som er farlig. 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2010 #19 Skrevet 25. oktober 2010 Men jeg tenker på det næringsfattige(nærmest ødelagte) hvite melet og det fæle sukkeret, det er det som er farlig. Der er vi alle enige Skjønner godt at det ligger litt følelser i dette for deg TS
Zzyzx Skrevet 25. oktober 2010 #20 Skrevet 25. oktober 2010 Ja, jeg skjønner hva du mener nå, men det ser virkelig ut som om du er en av bananhaterne for det du skriver virker misjonerende. Ja, enkelte typer karbohydrater er kanskje årsaken til dine problemer (selv om jeg ikke tror det er karbohydratene i seg selv, men heller andre tilstander), men derfra til å si at dette ikke kan være bra for noen som helst, der bør du passe på litt hva du sier. Dessuten, de raske karbohydratene i form av søt gjærbakst, brød, sukker, kaker, whatever, de er ikke farlige. For de aller fleste er dette en del av et normalt kosthold, men for de få som ikke kan begrense seg vil de medføre f.eks. fedme og følgesykdommer. Det vil også gjelde for folk på lavkarbo som likevel spiser mer enn de forbrenner. Alt med måte, det er der nøkkelen ligger for de fleste. Og de som mistenker at de har intoleranser, allergier eller lignende, de bør alltid oppsøke lege og ikek eksperimentere med kosten på egenhånd. Cøliaki kan jo ikke engang diagnostiseres hvis man ikke har spist glutenholdinge ting på en stund.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå