Gå til innhold

TV aksjonen 2010, litt for pågående?


Gjest Lea

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke kristen, langt i fra, men jeg støtter arbeidet de gjør med de fattige og trengende her i Norge.

Så ja, jeg støtter bymisjonen og fretex, ungdomshjem og herberger som blandt annet drives av kristne grupperinger.

Enig. Norge gir mange milliarder hvert år i støtte til andre land, men ofte mumles det om budsjettproblemer når det kommer til tiltak som er nødvendige for trengende her hjemme. Det gjør meg kvalm. Utenlands bistand har staten allerede valgt for meg, og gir av mine skattepenger. Da velger jeg selv å gi til organisasjoner som driver arbeid i Norge istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er en oppsiktsvekkende artikkel i Aftenposten - oppsiktsvekkende fordi den forteller sanhheten om bistanden, nemlig at Norge gir 240 millioner til Etiopia, og at pengene brukes til å undertrykke opposisjonen.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3869092.ece

Dette er ikke noe enkelttilfelle - bistandspengene går til krig og korrupsjon. Dette har vært kjent i 30-40 år allerede.

Så hvorfor fortsetter vi med å late som om vi tror på bistandssvindelen? Er vi virkelig så forbanna lettlurte? Eller gir det en slik deilig følelse når vi later som om vi tror på de offisielle løgnene, nemlig at bistanden går til de fattige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

oppsiktsvekkende fordi den forteller sanhheten om bistanden, nemlig at Norge gir 240 millioner til Etiopia, og at pengene brukes til å undertrykke opposisjonen.

Dette er selvfølgelig trist, men det er ikke korrekt at Norge gir 240 millioner til Etiopia og at pengene brukes til å undertrykke opposisjonen. Det meste av norsk bistand til Etiopia går til frivillige organisasjoner og FN systemet og de bruker ikke pengene til undertrykkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er selvfølgelig trist, men det er ikke korrekt at Norge gir 240 millioner til Etiopia og at pengene brukes til å undertrykke opposisjonen. Det meste av norsk bistand til Etiopia går til frivillige organisasjoner og FN systemet og de bruker ikke pengene til undertrykkelse.

Vel og bra, men når får vi se de konkrete resultatene av alle millionene som gis hvert eneste år? Etter tsunamien ble det gitt ufattelige beløp, hva gikk alle pengene til?

Å bare komme med noen diffuse eksempler her og der, virker så merkelig. Hva med å lage reportasjer i ettertid, slik at vi får se resultater?! Hvor mye går til administrasjon, bestikkelser osv. osv., og hvor mye får de som virkelig trenger det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden, men personlig så er jeg lei all den tiggingen. De kommer på døra å tigger penger å for oss som har barn på ungdomsskole eller videregående så er det jammenimeg tigging på torsdag også i form av OD. Hvis ikke ungene klarer å skaffe seg en jobb den dagen -som ikke alltid er så lett på et lite sted- så må de jobbe hjemme å da er det vi foreldrene som må ut med de pengene. Her har de fått beskjed om at de kun kan være på skolen hvis det absolutt ikke er andre alternativer.

Jeg er ikke helt imot innsamlingsaksjoner. Her i landet har vi mange som trenger hjelp, å er formålet å hjelpe de som trenger det her i Norge, ja da gir jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mye fikk de samlet inn i år da? Har ikke ført en lyd i ettertid jeg...det er vel ikke så nøye med å opplyse om det, bare gi og ikke få noe informasjon i etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye fikk de samlet inn i år da? Har ikke ført en lyd i ettertid jeg...det er vel ikke så nøye med å opplyse om det, bare gi og ikke få noe informasjon i etterpå.

Da har du vært isolert fra omverdenen isåfall. Det har vært publisert i de fleste medier: 204 millioner. Rekord for Flyktningehjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er selvfølgelig trist, men det er ikke korrekt at Norge gir 240 millioner til Etiopia og at pengene brukes til å undertrykke opposisjonen. Det meste av norsk bistand til Etiopia går til frivillige organisasjoner og FN systemet og de bruker ikke pengene til undertrykkelse.

Mener du at artikkelen i Aftenposten er usann? Har du linker som beviser dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Mener du at artikkelen i Aftenposten er usann? Har du linker som beviser dette?

Det står ikke noe sted i artikkelen i Aftenposten at Norge gir 240 millioner til Etiopiske myndigheter. Det står at Norge gir 240 millioner til Etiopia og at Norge ønsker å vri bistanden fra NGO og FN.

Se link på Norads sider som også sier at det meste av pengene går til FN og NGOer.

Norad/etiopia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For den som ikke har lest siste nr. av Kapital: De har en serie gående om hvor mye av pengene som gis som kommer folk i den 3.verden til gode. Flyktningehjelpen lå på sisteplass.

For hver 100 lapp de tar inn går kun 32 kr til formålet. resten ender opp i fete lønninger for generalsekretærer, adm. osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elin Ørjasæther har for øvrig en glimrende kommentar til innsamlingsaksjonen under overskriften: Vær ond - si nei til TV-aksjonen!

Jeg holdt på å dette av stolen da jeg leste dette. Helt ubegripelig at noe slikt kan komme på trykk i Norge, når vi vet hvor beinhard den norske sensuren er.

http://e24.no/kommentar/e24-kommentar/article3875535.ece

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...