Gå til innhold

TV aksjonen 2010, litt for pågående?


Gjest Lea

Anbefalte innlegg

Jeg har kikket inne på den siden, og syns siden er for intetsigende og lite detaljert. Mulig detaljene om prosjektene er der, men de er i såfall ikke superenkelt tilgjengelig.

Ikke så vanskelig egentlig : klikker du på fanen "vårt arbeid" så får du oversikt over de 21 landene de er representert i, hvilket arbeid som gjøres og nye prosjekter (antar de trenger penger til. Bl.a i Zimbabwe).

Jeg tror du finner mye informasjon om du virkelig gidder å lete litt. Da har du ihvertfall egne argumenter for/mot eventuelt å kunne gi penger til aksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Datteren vår (11) har fått forespørsel gjennom skolen om hun vil delta i året innsamlingsaksjon. Hun har veldig lyst til å hjelpe de fattige og hun og en venninne skal samle inn penger her i boligområdet.

Vi kommer til å gi rundt 200. Om pengene blir brukt slik de skal er jeg veldig usikker på. Men jeg får nå litt bedre samvittighet for all velstanden jeg boltrer meg i (i forhold til de fattigste i u-land).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også delta litt med mer enn penger i aksjonen. Jeg skal sitte i sekreteriatet her i mitt boligområde og levere ut og samle inn bøsser. Vet ikke om vi skal telle pengene også, men det finner jeg nok fort ut. Vi skal jobbe fra 13.30 til 18, så det blir en lang dagsøkt på meg. Jeg synes det går til en god sak og har hørt om Flyktningehjelpen i mange år. De er også de som har hatt aksjonen flest ganger (som det står i overskriften i min kommentar (#2)). Håper de får inn så mye at de får gjort mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...) I det ene tilfelle så var en av børsebærerne noen som bor i samme gate.

Ser for meg bilder fra militærregimet i Korea.

Hun foreslo at hun de kunne komme tilbake om 1-2 timer om jeg ønsket, jeg sa at jeg ikke hadde tid. Hun ble pottesur. Føler også at jeg har blitt uglesett om jeg bare har gitt mynter. Jeg mener ikke å rakke ned på giverglede eller aksjonen, mer det at man blir utsatt for press både til å gi, og at beløpet ikke skal være for lavt. Kanskje tar jeg feil :)

Det er viktigere for deg hva andre syns om din giver"glede" enn hva 50,- kan gjøre for noen som trenger det?

Jeg gleder meg til bøssebærerne kommer og jeg syns alle som deltar i dette gjør en kjempejobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer til å gi rundt 200. Om pengene blir brukt slik de skal er jeg veldig usikker på. Men jeg får nå litt bedre samvittighet for all velstanden jeg boltrer meg i (i forhold til de fattigste i u-land).

Hva er det som er det viktigste for deg? At du klarer å kjøpe deg fri fra din egen dårlige samvittighet en stakket stund, eller at pengene faktisk blir brukt på en forsvarlig måte? I innlegget ditt virker det som du ikke bryr deg om pengene forsvinner i korrupsjon, bare du kan få føle deg bedre.

Jeg vil heller anbefale å kjøpe produkter fra rettferdig handel fremfor denne avlatshandelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er viktigere for deg hva andre syns om din giver"glede" enn hva 50,- kan gjøre for noen som trenger det?

Jeg gleder meg til bøssebærerne kommer og jeg syns alle som deltar i dette gjør en kjempejobb.

Nå er det vel frivillig om man ønsker å gi eller ikke, og man kan ha ulike motiver for ikke å gi. Så å fordømme dem som ikke ønsker å gi, syns jeg er unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er forkastelig hvordan moderne nødhjelp spiller på folks samvittighet for å få en til å gi. Det syntes viktigere å få folk til å lette på samvittigheten enn å faktisk sørge for at pengene kommer dit de skal, og ikke til korrumperte mellomledd.

Det er sikkert ikke politisk korrekt å si, men når man gir penger til nødhjelp bidrar man også til å opprettholde diktaturer eller lokale krigsherrer som i stor grad er med på å gjøre livet verre for befolkningen. Syntes Dhanu her inne sier det på en grei måte, for nødhjelp er ikke bare rosenrødt. Jeg mener vi gjør utviklingslandene som har behov for det en bjørnetjeneste på lang sikt ved å kun tilby kortsiktige løsninger som nødhjelp.

Hadde man virkelig ønsket å hjelpe så hadde man heller vært med på å bygge opp landet til å hjelpe seg selv. Hjelp til selvhjelp begrepet er ganske passende syntes jeg, og den riktige måten å gjøre det på er å tilføre befolkningen kompetanse og utdannelse. Den ene nødhjelpsoperasjonen etter den andre kan (avhengig av korrupsonsnivået) selvsagt fungere på kort sikt, men dette vil aldri være en endelig og god løsning så lenge befolkningen i nødhjelpslandene er analfabeter.

Jeg har for eksempel mye mer respekt for utdanningspersonell som drar ned til disse landene for en lengere periode for å tilføre kompetanse. Dette er et så utrolig mye større og bedre bidrag enn den 200 hundrelappen Kari Nordmann kanskje orker å gi etter å ha stappet i seg på restaurant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel frivillig om man ønsker å gi eller ikke, og man kan ha ulike motiver for ikke å gi. Så å fordømme dem som ikke ønsker å gi, syns jeg er unødvendig.

Ja det var nå delvis mitt poeng; man bør i beng i hva folk syns om 20-kroningen som går i bøssa (eller om det ikke blir noe, for den saks skyld), da meningen bak TV-aksjonen er større enn naboens meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ut om ikke så lenge og jeg prøver å være like hyggelig mot alle som åpner døren, enten de gir eller ikke. Når folk sier de ikke har penger tilbyr jeg bare å gi dem en av lappene for givertelefonen før jeg går, de kan jo selv velge om de ønsker å gi eller ikke.

Det eneste jeg skulle forandre var mengden man gir med en enkel telefon, 100 kr er veldig mye for enkelte og avskrekker de som kanskje kunne gitt noe mindre, kanskje bare 25 kroner hadde vært nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste årene har enkelte nektet å gi fordi de mener pengene ikke når fram til de som trenger dem, dette burde også respekteres for de er deres valg hvordan de ønsker å bruke pengene sine. Jeg skulle bare ønske jeg kunne informere folk om Kiva.com når de ikke ønsker å gi i blinde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir aldri noe til TV-aksjoner. Ikke så lenge mye av pengene går til andre ting enn direkte hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har faktisk ikke råd til å gi. Jeg lurer nå på hvordan jeg skal få skrapet sammen penger til bensin for å komme meg på jobb de neste to ukene.

Så noen kan ikke, selv om de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gurimalla

Det er sikkert ikke politisk korrekt å si, men når man gir penger til nødhjelp bidrar man også til å opprettholde diktaturer eller lokale krigsherrer som i stor grad er med på å gjøre livet verre for befolkningen. Syntes Dhanu her inne sier det på en grei måte, for nødhjelp er ikke bare rosenrødt. Jeg mener vi gjør utviklingslandene som har behov for det en bjørnetjeneste på lang sikt ved å kun tilby kortsiktige løsninger som nødhjelp.

I år går TV-aksjonen til flyktninger, de trenger penger til tepper, mat, juridisk hjelp og lignende. Nødhjelp skal være kortsiktig for det er meningen at flyktningene skal tilbakeføres til landet/området hvor de faktisk bor.

Det går ikke noe særlig med norsk bistand til diktatur, det kan i så fall være matvarehjelp eller annen type nødhjelp.

Innlegget ditt bærer preg av at du ikke kan noe som helst om bistand og da er det ganske utrolig at du setter deg ned og synser i et langt innelgg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir ikke til tv-aksjonene, da jeg foretrekker å gi faste månedlige beløp til en organisasjon jeg selv har valgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år går TV-aksjonen til flyktninger, de trenger penger til tepper, mat, juridisk hjelp og lignende. Nødhjelp skal være kortsiktig for det er meningen at flyktningene skal tilbakeføres til landet/området hvor de faktisk bor.

Som jurist gir jeg bort mine kunnskaper dagen lang uten å få noe økonomisk utbytte av det så det holder for meg. Jeg må sågar betale for å ha denne kunnskapen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som jurist gir jeg bort mine kunnskaper dagen lang uten å få noe økonomisk utbytte av det så det holder for meg. Jeg må sågar betale for å ha denne kunnskapen.

Stakkars :troest:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars :troest:

Ikke vær frekk. Men når andre ikke-jurister (med 3 årig høyskole) får flere lønnstrinn høyere lønn og jobber i juridiske avdelinger så er det ikke mye å rope hurra for. Jeg skal også betale faste utgifter, og jeg får ingen hjelp av sosialetaten om jeg skule trenge det da jeg har studielån (slike privatlån taes nemlig ikke med av sosialetaten) Men det er jo selvsagt mulig jeg er nokså dum. Men jeg gir da hjelp til folk dagen lang jeg...også flyktninger!

Vi har da også jurister fra Afrika. De har sikkert heller ikke studielån...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars :troest:

Ikke vær frekk. Men når andre ikke-jurister (med 3 årig høyskole) får flere lønnstrinn høyere lønn og jobber i juridiske avdelinger så er det ikke mye å rope hurra for. Jeg skal også betale faste utgifter, og jeg får ingen hjelp av sosialetaten om jeg skule trenge det da jeg har studielån (slike privatlån taes nemlig ikke med av sosialetaten) Men det er jo selvsagt mulig jeg er nokså dum. Men jeg gir da hjelp til folk dagen lang jeg...også flyktninger!

Vi har da også jurister fra Afrika. De har sikkert heller ikke studielån...med mindre de har studert her da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vær frekk.

DU er temmelig frekk, som bruker som argument mot å bidra til tv-aksjoner for folk som har det mye verre enn deg, at du må betale for utdannelsen din. Huff og huff, ja tenke seg til. Og hvem hindrer deg i å ta en bedre betalt jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...