Gå til innhold

Homofili er synd.


Berentsens

Anbefalte innlegg

Ikke så lenge det som står i Bibelen sier det samme som vitenskapen. Da er det sannheter. Mann + mann skaper ikke barn.

Hva er problemet? Noe av greia med homofile er at de jo at ikke er tiltrukket av det annet kjønn så da vil de jo stort sett ikke komme til å lage barn uansett? Så hvorfor kan de ikke da like godt ha det bra sammen med en av samme kjønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er problemet? Noe av greia med homofile er at de jo at ikke er tiltrukket av det annet kjønn så da vil de jo stort sett ikke komme til å lage barn uansett? Så hvorfor kan de ikke da like godt ha det bra sammen med en av samme kjønn?

Det kan de vel ha. Det er vel nesten ingen som nekter dem det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er OK å være homofil så lenge man lever i sølibat? :filer:

Ja, noen kristne (og andre) mener vel det. Så lenge man ikke har sex, da det jo er det seksuelle som er forbundet med synd, menn som ligger med menn osv.

Jeg husker min bestemor sa noe sånt som at homofile trenger da ikke kjærester, de kan vel klare seg med noen gode venner, hvis ikke så kan de jo gjøre som alle andre, finne seg en av det motsatte kjønn. Og jeg tror mange kristne tenker på samme måten. De tror ikke at homofili er noe reelt, det er kun en tilstand som man velger å være i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan de vel ha. Det er vel nesten ingen som nekter dem det.

Nei det er ingen som nekter dem det men det var da heller ikke hva jeg spurte om. De er altså ikke tiltrukket av det motsatte kjønn. Hva synes du så om tanken på å ligge med noen av samme kjønn? Føles ikke naturlig for deg? Tanken byr deg i mot? Slik føles det vel også gjerne for homofile å ligge med noen av motsatt kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ingen som nekter dem det men det var da heller ikke hva jeg spurte om. De er altså ikke tiltrukket av det motsatte kjønn. Hva synes du så om tanken på å ligge med noen av samme kjønn? Føles ikke naturlig for deg? Tanken byr deg i mot? Slik føles det vel også gjerne for homofile å ligge med noen av motsatt kjønn.

Hvorfor stiller du meg disse spørsmålene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor stiller du meg disse spørsmålene?

Fordi du ikke svarte på det opprinnelige spørsmålet mitt, altså hvis vi kan slå fast at homofile uansett stort sett ikke kommer til å ha barn på grunn av at de føler det samme om å ha sex med noen av det motsatte kjønn som heterofile gjør om å ha sex med noen av samme, hva er da problemet med at de lever sammen? Du argumentererte jo at det var synd siden de ikke fikk barn. En henvisning til bibelen er ikke svar godt nok, da burde i så fall i utgangspunktet tittelen på tråden ha vært "Bibelen sier at homofili er synd".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi du ikke svarte på det opprinnelige spørsmålet mitt, altså hvis vi kan slå fast at homofile uansett stort sett ikke kommer til å ha barn på grunn av at de føler det samme om å ha sex med noen av det motsatte kjønn som heterofile gjør om å ha sex med noen av samme, hva er da problemet med at de lever sammen? Du argumentererte jo at det var synd siden de ikke fikk barn. En henvisning til bibelen er ikke svar godt nok, da burde i så fall i utgangspunktet tittelen på tråden ha vært "Bibelen sier at homofili er synd".

Det er ikke noe problem at de lever sammen. Men for enkelte kristne er det sikkert et problem. Og ut fra deres tro, og det som står i bibelen så er homofili synd. Men at kristne mener at homofili er synd burde ikke være noe problem. For man velger selv om kristendommen og bibelen er noe man vil tro på.

Homofile kan fint få barn dersom de vil, og de trenger ikke å ha sex med noen av det motsatte kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende med ny forskning, har du linker til den forskningen?

Nei, dessverre, det var en vitenskaplig dokumentar jeg så for et års tid siden. Men det gikk da på hvor stor/liten mengde testosteron/østrogen barnet i mors mage får tilført. Samtlige av testpersonene hadde høyere verdier av østrogen av mennene som var homofile enn testpersonene som var heterofile og vice versa med lesbiske kvinner som da hadde større verdier av testosteron enn heterofile kvinner. Forskningen viste da at dette avgjøres mens vi er i mors liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker kanskje på studier til Cantor, Paterson, eller kanskje McFadden og Pasanen?

Det hadde vært positivt på flere måter dersom man kunne fastslå ganske konkret hva som gjør at noen blir homofile, mens andre blir heterofile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det overtro å mene at homofili ikke skaper avkom?

Hva da med alle de som velger å ikke få barn, selv om de lever heterofilt? Da burde jo det være synd også.

Det som også står i bibelen er dette: Det dere gjør mot en av mine minste, det gjør dere mot meg. Det var Jesus som sa det, og jeg tenker at den som dømmer homofile eller andre som de ser på som dårligere enn seg selv, går utenfor det han sa der.

Videre står det vel også noe om at kun gud kan dømme, ergo er det ikke opp til oss mennesker å verken nekte noen adgang til guds hus eller dømme dem for hvordan de lever.

Man burde egentlig sette seg litt inn i hva Jesus pratet om, og prøve å leve etter det - enten han nå er en oppdiktet person eller ikke. Visdommen ligger der uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva da med alle de som velger å ikke få barn, selv om de lever heterofilt? Da burde jo det være synd også.

Kanskje det? Men det står vel ikke noe om heterofile par og manglende avkom i Bibelen? Om man tenker på avkom og viktigheten av å "befolke jorda", så er det jo ikke ideelt å ikke få barn. Kanskje det burde vært synd. Men problemet da er jo at det likevel er mann og kvinne. Jeg vet ikke. Det enkleste hadde jo vært om det ikke var noe som ble regnet som synd. Men nå er det nå slik at enkelte ting blir klassifisert som synd. Og er det ille? Personlig driter jeg i hva som er synd eller ikke synd, men jeg synes likevel at de som velger å tro på noe, skal få lov til å gjøre det, og at de da skal få mene at homofili f.eks. er synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det? Men det står vel ikke noe om heterofile par og manglende avkom i Bibelen? Om man tenker på avkom og viktigheten av å "befolke jorda", så er det jo ikke ideelt å ikke få barn. Kanskje det burde vært synd. Men problemet da er jo at det likevel er mann og kvinne. Jeg vet ikke. Det enkleste hadde jo vært om det ikke var noe som ble regnet som synd. Men nå er det nå slik at enkelte ting blir klassifisert som synd. Og er det ille? Personlig driter jeg i hva som er synd eller ikke synd, men jeg synes likevel at de som velger å tro på noe, skal få lov til å gjøre det, og at de da skal få mene at homofili f.eks. er synd.

Er du vittig? Jorden er overbefolket, og fortsetter befolkningevksten slik den gjør i dag(i en J - kurve), er det bare tidsspørsmål før vi utsletter oss selv, ironisk nok(jfr. at dette skjer hver gang en populasjon øker i en såkalt J - kurve, som alle som har hatt biologi på gymnaset vet). Nu er det riktignok ikke vi i Vesten som får mange barn, men da vi forbruker desidert mest, og hvert barn her dermed må sies å telle for et to - sifret antall barn i eksempelvis Afghanistan, bør man, dersom man insiserer på å anvende begreper som synd(hvilket jeg ikke gjør, da jeg er ateist), anse det som høyst syndig å få barn.

Det står ingen steder i Bibelen at homofili er synd; det står at en mann "ikke skal ligge med en annen mann slik han ligger med en kvinne". I ytterste konsekvens kan man anse dette som et forbud mot analsex menn imellom, men et generelt forbud mot homofili finner man ikke andre steder enn i GT(og de skriftstedene har jeg en tråd om på religionsforumet), som altså ikke annerkjennes som en bok med gyldige leveregler for kristne. Man finner for øvrig overhodet ingen begrensninger noen steder i Bibelen når det kommer til homofili mellom kvinner, for å ha nevnt det.

Ja, de kristne må få mene hva de vil, men de kan ikke, som den knøttlille minoritetet de(konservative kristne)utgjør i dagens samfunn, forvente annet enn at resten av befolkningen rister på hodet av dem og blåser i hva de mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha hørt at Bibelen nevner noe om å "befolke jorden". Så om det er noen som forsøker å være vittige, så må jo det være Bibelen.

Ellers mener jeg å ha lest at det står noe om homofiil i NT, både om kvinner og menn; f.eks. dette:

Romerbrevet 1,26–27

Derfor overgav Gud dem til vanærende lidenskaper. Kvinnene gav seg hen til unaturlig kjønnsliv istedenfor det naturlige. På samme måte sluttet mennene å ha naturlig samliv med kvinner og brente i begjær etter hverandre. Menn drev utukt med menn, og de måtte selv ta straffen for at de var kommet slik på avveier. .

1 Korinterbrev 6,9–11

Verken de som lever i hor, avgudsdyrkere, ekteskapsbrytere eller menn som ligger med menn eller lar seg bruke til dette, verken tyver, pengegriske, drukkenbolter, spottere eller ransmenn skal arve Guds rike. Slik var noen av dere en gang. Men nå er dere blitt vasket rene, dere er blitt helliget, ja, rettferdige for Gud i Herren Jesu Kristi navn og ved vår Guds Ånd.

1 Timoteusbrev 1,9–11

... menn som driver hor eller har utuktig omgang med menn [gresk: arsenokoites] (...) og hva det ellers kan være som strider mot den sunne lære. Dette sier jeg i samsvar med evangeliet ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jorden har vi vitterlig befolket for lenge siden. Kristendommen er for øvrig en veeeldig sexfiendtlig religion, som oppfordrer til seksuell avholdenhet, og anser eksteskapet som en nødløsning dersom en ikke kan styre lystene sine(jfr. Paulus), så du er rimelig langt ute på viddene dersom du tror at kristendommen anser det som et mål at man skal få barn.

Det siste sitatet ditt henviser, igjen, til "menn som ligger med menn". All den tid "å ligge med" er et synonym for å penetere, er det liten tvil om at det fremdeles er et forbud mot analsex mellom menn man snakker om.

Det førstnevnte sitatet kan tolkes på to måter:

1) Homofili er unaturlig.

2) Menneskene det siktes til, var i realiteten heterofile, og Bibelen anser det som unaturlig og galt for heterofile å bedrive homoseksuell adferd.

De fleste oppegående kristne vil nok foretrekke alternativ 2, da det vil fremstå rimelig kunnskapsløst av en allmektig Gud å kalle noe som forekommer blant minst 1500 dyrearter(homofilifor unaturlig, da det er en kjent sak at dyr handler ut ifra sine instinkter, dvs. sin naturlige adferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men likevel blir homofili ansett som synd. Eller er du ikke enig i det?

Jeg er enig i at det finnes konservative kristne som anser homofili som synd, men at de har grunnlag for det i Bibelen, er ikke korrekt(at de derimot har grunnlag for det i tradisjonen(for dem som måtte finne den relevant...), er en annen sak).

Kan du så forklare meg hvilken motivasjon du, som ikke - kristen, har for å lage en tråd på KG hvor du regelrett oppmuntrer konservative kristne i det du fremstiller deres syn som det legitime(jeg er ikke - kristen selv, nærmere bestemt ateist, dersom noen skulle finne det relevant)?

Edit: Pinlig skrivefeil.

Endret av Monica1968
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg mener at det ikke bør bli slik at man ikke skal få ytre sine meninger, selv om majoriteten ikke er enig. Og dersom kristne mener at homofili er synd, så er det noe de bør få lov til å mene. Og selv om de mener det, vil det i utgangspunktet ikke ha noe å si for oss andre som ikke tror på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det? Men det står vel ikke noe om heterofile par og manglende avkom i Bibelen? Om man tenker på avkom og viktigheten av å "befolke jorda", så er det jo ikke ideelt å ikke få barn. Kanskje det burde vært synd. Men problemet da er jo at det likevel er mann og kvinne. Jeg vet ikke. Det enkleste hadde jo vært om det ikke var noe som ble regnet som synd. Men nå er det nå slik at enkelte ting blir klassifisert som synd. Og er det ille? Personlig driter jeg i hva som er synd eller ikke synd, men jeg synes likevel at de som velger å tro på noe, skal få lov til å gjøre det, og at de da skal få mene at homofili f.eks. er synd.

Jeg skal være enig med deg. I bibelen står det at homofili er synd. Jeg mener at de som påstår at bibelen er guds ord, de må forholde seg til bibelen. Jeg synes ikke de kan velge bort det de ikke liker eller som de ikke synes passer i våre dager. Enten er boka skrevet av mennesker, da kan man bruke den som man vil, eller så tror man at den er skrevet av gud, og da er den skrevet av gud og gir ikke rom for å velge bort ting man ikke liker.

Så enkelt synes jeg det er, og jeg synes i så måte at det er helt villt at det finnes homofile prester. Vi hadde jo sågar en homofil biskop. Og kvinne endatil, enda det står skrevet at kvinner skal tie i forsamlingen.

Så de som bekjenner seg til kristendommen og bibelen, bør faktisk følge det som står skrevet.

Men de behøver ikke å dytte det nedover hodet på alle som IKKE forholder seg verken til Jesus, Gud eller Bibelen. Det får bli en privatsak mellom dem og deres gud, og så får vi andre heller ta dommen hvis den kommer - det får bli mellom oss og denne eventuelle guden. Ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke for misjonering, ved at kristne og andre føler det som sin plikt å fortelle homofile at de lever i synd. At de aktivt oppsøker homofile og nærmest tegner "synd" i pannen deres. Men de bør få lov til å fortelle hva de synes og hva de mener, uten at det skal bli en leveregel for alle andre. Altså, de har sin tro og sine meninger, men de kan ikke forvente at det er gjeldene for alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt homofili er en synd i følge bibelen, aner jeg ikke. Jeg har ikke lest bibelen, har ikke tenkt å gjøre det heller. Men som psykologistudent har jeg et åpent syn når det gjelder homofili, og det er for meg ikke en synd. Jeg syns det er latterlig at noen lever etter ei bok av vandrehistorier som ble "skrevet" for flerfoldige år siden, nå som vi lever i et helt annet århundre med andre tankeganger, idèer, verdier og problemstillinger.

goo you :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...