Gå til innhold

Homofili er synd.


Berentsens

Anbefalte innlegg

Gjest Raindrops

Jeg glemte å nevne Bibelen i åpningsinnlegget.

Men i følge Biblen er homofili synd.

Om det er et argument at to menn ikke kan få barn, tja, kanskje det? Det forklarer kanskje hvorfor enkelte mener som de gjør.

Om man skulle ha fulgt Bibelen slavisk og befolket jorden, så er det i alle fall ikke riktig at folk som er sterile gifter seg. Eller?

Jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til. Ja, det står i bibelen, men hva så? Det har lite eller ingenting å si for de som ikke tror på Gud.

Endret av Raindrops
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Homofili er som kjent synd. Men ofte ser og hører man folk som mener at det kan man ikke godta, fordi det er galt å si slikt om homofile. Hva er det som er så vanskelig med å godta at homofili er synd?

Eg forstår egentlig ikkje kor den tolkningen kommer fra, at homofili er synd. Hvis gud skapte menneskene i sitt eget bilde og noen da blir homofile er jo det naturlig å tenke at Gud iallefall var bifil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Flaskepost

Bibelen er skrevet av mørkemenn, og jeg fatter ikke at voksne mennesker kan følge en slik eventyrbok. Å være homofil er like naturlig som å ikke være det, selv om to av samme kjønn ikke kan få barn.

Endret av Flaskepost
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til. Ja, det står i bibelen, men hva så? Det har lite eller ingenting å si for de som ikke tror på Gud.

Ofte hører jeg folk, blant annet mine venner, som mener at det er latterlig å mene at homofili er synd. Hvorfor det? Er det ikke greit at noen mener det? Er det kun ok å mene at homofili er fint og flott? Og hvorfor kan man ikke bruke Bibelen som "bevis" på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bibelen er skrevet av mørkemenn, og jeg fatter ikke at voksne mennesker kan følge en slik eventyrbok. Å være homofil er like naturlig som å ikke være det, selv om to av samme kjønn ikke kan få barn.

At noen følger Bibelen forstår ikke jeg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner _ingenting_ av hva du egentlig skal fram til, eller hva spørsmålet ditt egentlig er. Din overskrift er "homofili er synd.", men så er det egentlig et spørsmål fra deg eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner _ingenting_ av hva du egentlig skal fram til, eller hva spørsmålet ditt egentlig er. Din overskrift er "homofili er synd.", men så er det egentlig et spørsmål fra deg eller?

Jeg skjønner ikke deg heller, så da er vi like langt.

Hva er det som er så vanskelig med å godta at homofili er synd. For homofili er synd, dersom man ser i det som står i Bibelen. Hvorfor ikke bare godta at det er en synd. Gjør det noe for homofile? Nei, mener jeg. Fordi man trenger ikke som homofil å forholde seg til Bibelen. Derfor burde det ikke være noe problem at enkelte mener at homofili er synd. Man bestemmer selv om man vil at noe skal bety noe for en eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Ikke så lenge det som står i Bibelen sier det samme som vitenskapen. Da er det sannheter. Mann + mann skaper ikke barn.

Det erlite i bibelen som kan etterprøves vitenskapelig da bibelen i store trekk handler om oppspinn og rent vrøvl fra ende til annen. den guden som omtales i bibelen må være den veikeste (djevelen utfordrer jo fyren uten anstrengelser), minst perfekte (han har jo føkke til det såkaldte skaperverket noe så jævlig), psykopatiske (tro på meg ellers så pinger jeg deg herfra til evigheten er jo kun for å skape frykt, ikke respekt) og an dreper for fote (ref syndefloden).

Hvordan folk ved sine fulle fem kan lese slik elendig lavmålslitteratur er langt forbi min fattevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Jeg skjønner ikke deg heller, så da er vi like langt.

Hva er det som er så vanskelig med å godta at homofili er synd. For homofili er synd, dersom man ser i det som står i Bibelen. Hvorfor ikke bare godta at det er en synd. Gjør det noe for homofile? Nei, mener jeg. Fordi man trenger ikke som homofil å forholde seg til Bibelen. Derfor burde det ikke være noe problem at enkelte mener at homofili er synd. Man bestemmer selv om man vil at noe skal bety noe for en eller ikke.

Ok, så du lurer på hvorfor man ikke skal godta det. Men da kan man like gjerne spørre hvorfor man skal godta det. Det ser jeg absolutt ingen grunn til å gjøre. Det at det står i bibelen er ikke et argument, siden det som står der ikke spiller noen rolle hvis man ikke tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Kristne mener homofili er synd og jeg mener kristne er gale : ) Da er vi alle enige, da! Det er bare folk med alvorlige vrangforestillinger som kan mene at homofile lider av en forbannelse o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo nettopp det Bibelen sier, at samliv mellom to av samme kjønn er galt - altså kjærlighet mellom to av samme kjønn. Og dersom man skal se litt Bibelsk på det, så kan man vel til forstå det. Bibelen snakker om å sette barn til verden, noe som teknisk sett er umulig dersom man bare er ett kjønn.

Kan du fortelle meg hvor i bibelen det står at når en kvinne ligger med en annen kvinne så er det synd? Jeg tror nemelig du ikke kan det, for det står ikke noe sted i bibelen om det. Men bare hvis meg et eksempel fra bibelen hvis du har bevis for det motsatte. Og det eksemple med at det står i bibelen at en mann og en kvinne er skapt for hvarandre gjelder ikke, for det betyr ikke at en kvinne ikke kan ligge med en annen kvinne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Kan du fortelle meg hvor i bibelen det står at når en kvinne ligger med en annen kvinne så er det synd? Jeg tror nemelig du ikke kan det, for det står ikke noe sted i bibelen om det. Men bare hvis meg et eksempel fra bibelen hvis du har bevis for det motsatte. Og det eksemple med at det står i bibelen at en mann og en kvinne er skapt for hvarandre gjelder ikke, for det betyr ikke at en kvinne ikke kan ligge med en annen kvinne ;)

Akkurat det er det jo en ganske naturlig forklaring på. Kvinner ble ikke "regnet med" i mange tilfeller, når de høye herrer oversatte, tolket og valgte ut det som skulle være med i bibelen.

Endret av Raindrops
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg godtar at folk mener det er synd, så lenge de kun snakker for seg selv og sitt eget liv og sine egne valg. Men det gjør de færreste av dem. De innbiller seg at de er i sin fulle rett til å plage andre med sitt syn på saker og ting. Derfor er religion roten til alt ondt.

Kardemommeloven holder i massevis, den dagen alle innser det blir verden et ok sted.

Men nå må jeg gå og lime noen vinger på en gris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og et spørsmål til forresten.

Det står også i bibelen at kvinner skal tie i forsamlinger, men nå er det mange kristne prester. Og det er vel synd? Og mange kristne mener homofili er mere synd enn å foreksempel lyve fordi når man er homofil så synder man hele tiden. Men da er vel ikke det å være en kvinnerlig prest noe mindre synd? For de er jo prester hele tiden de også! Dette vil jeg gjerne ha en forklaring på. Hvorfor er homofili værre enn kvinnerlige prester? Er det bare fordi folk tenker på hva de homofile gjør i senga?

Endret av Caylee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det er det jo en ganske naturlig forklaring på. Kvinner ble ikke "regnet med" i mange tilfeller, når de høye herrer oversatte, tolket og valgte ut det som skulle være med i bibelen.

Sant det, men siden det ikke står noe om det i bibelen så burde vel ikke kristne(som er mot det) si at det er synd? Lager de plutserlig egne regler nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Sant det, men siden det ikke står noe om det i bibelen så burde vel ikke kristne(som er mot det) si at det er synd? Lager de plutserlig egne regler nå?

Ikke sant, det er ikke rasjonelt i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan du fortelle meg hvor i bibelen det står at når en kvinne ligger med en annen kvinne så er det synd? Jeg tror nemelig du ikke kan det, for det står ikke noe sted i bibelen om det. Men bare hvis meg et eksempel fra bibelen hvis du har bevis for det motsatte. Og det eksemple med at det står i bibelen at en mann og en kvinne er skapt for hvarandre gjelder ikke, for det betyr ikke at en kvinne ikke kan ligge med en annen kvinne ;)

Det kan jeg ikke si noe om, fordi det står ikke noe om kvinner som ligger med kvinner. Men det står noe om menn som ligger med menn, og kvinner som driver med noe "snusk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og et spørsmål til forresten.

Det står også i bibelen at kvinner skal tie i forsamlinger, men nå er det mange kristne prester. Og det er vel synd? Og mange kristne mener homofili er mere synd enn å foreksempel lyve fordi når man er homofil så synder man hele tiden. Men da er vel ikke det å være en kvinnerlig prest noe mindre synd? For de er jo prester hele tiden de også! Dette vil jeg gjerne ha en forklaring på. Hvorfor er homofili værre enn kvinnerlige prester? Er det bare fordi folk tenker på hva de homofile gjør i senga?

Det er visst en del av reglene i Bibelen som ikke er gyldig lenger, det har noe med GT og NT å gjøre. Men jeg er ingen teolog, så slike spørsmål kan jeg ikke svare noe godt på.

Noen kristne sier at det ikke er galt å være homofil, men det er galt for homofile å ha sex. Altså man skal elske synderen men ikke synden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristne mener homofili er synd og jeg mener kristne er gale : ) Da er vi alle enige, da! Det er bare folk med alvorlige vrangforestillinger som kan mene at homofile lider av en forbannelse o.l.

At de lider av en forbannelse er det litt sånn hekseri over. Og det er vel kanskje det enkelte kristne tror? Noen mener f.eks. at det å være homofil er et valg, noen mener at det syldes kontakt med satan. Andre mener at det skyldes dårlig erfaring med det annet kjønn.

Kristne er kanskje ikke mer galne enn oss andre...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Fordi det står i Bibelen at det er synd. Om du mener at det ikke er synd er jo en helt annen sak. Man kan likevel godta at de som tror på Bibelen mener at homofili er synd.

Man skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer en selv, som Arnulf Øverland så klokt har skrevet.

Jeg ser ingen grunn til å godta diskriminering på grunn av seksuell legning. At det står i bibelen er ikke noe argument for noe som helst, ikke en gang for de som er kristne. De kristne velger jo uansett en "plukk og miks" av hva som liksom gjelder og ikke av det som står i bibelen, så da kan de vel velge at det om homofili er synd ikke gjelder også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...