Gå til innhold

Homofili er synd.


Berentsens

Anbefalte innlegg

Jeg mener at det ikke bør bli slik at man ikke skal få ytre sine meninger, selv om majoriteten ikke er enig. Og dersom kristne mener at homofili er synd, så er det noe de bør få lov til å mene. Og selv om de mener det, vil det i utgangspunktet ikke ha noe å si for oss andre som ikke tror på det.

Nu kan jeg ikke se at noen hittil har argumentert for å nekte konservative kristne å mene at homofili er synd; det vi påpeker, er at deres mening ikke har noen innflytelse på lovverket, da de heldigvis utgjør en minimal gruppe. Og nei, "kristne" mener ikke at homofili er synd: Det er nok av kristne som aksepterer homofili, og det er ingen mangel på kristne som er åpent homofile. At du tydeligvis søker å gi inntrykk av at kristne som gruppe anser homofili som synd, får stå for din egen regning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så de som bekjenner seg til kristendommen og bibelen, bør faktisk følge det som står skrevet.

Men det som står skrevet kan tolkes på uttallige måter, og derfor finnes det tilsvarende mange teologiske retninger. Tross alt; selv de mest konservative kristne er enige i at Bibelen ikke kan forstås fra bokstav til bokstav hele veien, men at den må tolkes. Diskusjonen går på hvordan hellige skrifter skal tolkes, og hva homofili angår, har jeg argumentert ganske grundig for mine tolkninger nu(jeg har da i høyeste grad teologiske syn, selv om jeg ikke er religiøs).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu kan jeg ikke se at noen hittil har argumentert for å nekte konservative kristne å mene at homofili er synd; det vi påpeker, er at deres mening ikke har noen innflytelse på lovverket, da de heldigvis utgjør en minimal gruppe. Og nei, "kristne" mener ikke at homofili er synd: Det er nok av kristne som aksepterer homofili, og det er ingen mangel på kristne som er åpent homofile. At du tydeligvis søker å gi inntrykk av at kristne som gruppe anser homofili som synd, får stå for din egen regning.

Vel, opp gjennom de siste 10 årene og vel så det har stadig hørt kristne som påpeker at homofili er synd. Og det er ikke bare noen få personer som mener det, men mange. Så jo, kristne som gruppe mener stort sett at homofili er synd. Som det kjente slagordet mange av dem kommer med "vi elsker synderen, men hater synden". Og selvsagt finnes det åpne homofile kristne, kristne som ikke mener at homofili er synd osv. Men du kan ikke påstå at største delen av de kristne ikke mener at homofili er synd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, de aller, aller flreste kristne er liberale personer, og stemmer hverken Krf, har konservative holdninger eller gjør et stort nummer ut av sin religiøse overbevisning i hverdagen. At det finnes en gruppe konservative kristne som er helt annerledes, og at disse har vært ute i media i forbindelse med bla. debatten rundt den kjønnsnøytrale ekteskapsloven, er derimot et faktum, men de er ikke stort mer representative for kristne som gruppe enn Osama Bin Laden er for muslimer som gruppe(og jeg finner det nokså skremmende at noen faktisk tar det faktum at det finnes ekstremister til inntekt for at en hel gruppe mener slik og slik).

For øvrig er det verdt å nevne at omkring 20% av befolkningen i Norge regner seg som kristne, og at andelen som oppgir å synes homfili er galt, ekkelt e.l. er langt lavere(og i den gruppen kan man ta det for gitt at overvekten faktisk er ikke - kristne menn som har problemer med å forholde seg til sex mellom to menn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ikke på personer i media. Jeg tenker på naboer, kolleger, venner, medstudenter, folk i nærmiljøet. Det er mange av dem som mener at homofili er synd, eller for del galt. Og i mange år har jeg diskutert med mange av disse. Det samme har bekjente av meg som selv kjenner til kristne som mener at homofili er galt, altså syndig. De er på ingen måter ekstreme, men de mener at det ikke er slik at to menn eller to kvinner skal leve sammen i et seksuelt forhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ikke på personer i media. Jeg tenker på naboer, kolleger, venner, medstudenter, folk i nærmiljøet. Det er mange av dem som mener at homofili er synd, eller for del galt. Og i mange år har jeg diskutert med mange av disse. Det samme har bekjente av meg som selv kjenner til kristne som mener at homofili er galt, altså syndig. De er på ingen måter ekstreme, men de mener at det ikke er slik at to menn eller to kvinner skal leve sammen i et seksuelt forhold.

Jeg vet også om kristne som har slike holdninger(dog har jeg til gode å møte noen som sier noe om kvinner, men ja, jeg har møtt flere som mener at menn ikke skal ha sex med menn), men jeg kjenner langt flere kristne som ikke har det, uten at jeg vil lage et stort nummer av det i en debatt. Hvorfor? Fordi personlige erfaringer ikke er så veldig interessante i en seriøs debatt, mens statistikk og annet faktabasert stoff er svært interessant. Ser en på faktaene rundt dette, er det soleklart at det er langt flere kristne enn personer med et negativt syn på homofili her i landet, og all den tid man med god grunn kan anta at langt de fleste homofobene i statistikkene her i landet enten er muslimer eller heterofile menn som finner homsesex frastøtende, anser jeg det som helt åpenbart at det er et lite mindretall av kristne som har et negativt syn på homofili.

For øvrig anser jeg kristne som anser homofili, utenomekteskapelig sex, skilsmisse osv. som synd, som meget konservative(hvilket dog ikke er et synonym til "ekstreme"), nettopp grunnet deres holdepunkter på disse områdene. Å bestride at de er teologisk konservative, og/eller at de teologisk konservative kristne utgjør en minoritet blant kristne i dagens Nogr, finner jeg en smule merkelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg holder i alle fall fast på mitt standpunkt om at kristne som gruppe ser på homofili som synd. Men det er i grunnen ikke poenget med debatten. Poenget er at de som ønsker det, skal få lov til å mene at homofili er synd, på samme måte som andre skal få mene at slike holdninger er helt bak mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du, til tross for at jeg gjentatte ganger har forklart deg hvorfor påstanden din vanskelig kan medføre riktighet, fremdeles nekter å ta innover deg det jeg skriver, kan jeg igrunnen ikke gjøre noe mer.

Og ja, konservative kristne skal få lov til å mene at homofili, skilsmisse, utenomekteskapelig sex osv. er synd, men de kan ikke forvente annet enn at de, med det, setter seg selv fullstendig på siden av samfunnet for øvrig, og at øvrigheten blåser en lang marsj i hva de mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du, til tross for at jeg gjentatte ganger har forklart deg hvorfor påstanden din vanskelig kan medføre riktighet, fremdeles nekter å ta innover deg det jeg skriver, kan jeg igrunnen ikke gjøre noe mer.

Jeg har ikke lagt merke til en så stor endring blant kristne som gruppe at homofili ikke lenger blir regnet som synd. Og jeg kan ikke tro at det kun er disse konservative som mener at det er synd. Det stemmer ikke med det jeg har lært, det jeg har blitt fortalt gjennom jobben, det prester har fortalt blant meg, men også andre.

Dersom det er slik at kristne som gruppe ikke mener at homofili er synd, så er jo det flott! Det er vel ingenting som er bedre enn det, at man ikke går rundt å dømmer andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...