Gå til innhold

Middagstråd - alle typer.

Fremhevede innlegg

Skrevet

2 halvlitere og en medium McFeast meny....Sjelden kost, men må innrømme at det smakte ganske så godt ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest Eurydike
Skrevet

- Rødbetsuppe med spisskummen, allehånde og bladpersille. Italiensk landbrød og feta/valnøttdip.

- Skinnstekt skreifilet og lun salat av lettkokte aspargesbønner og frisk artisjokk, grillet squash, cherrytomater, kalamatoliven og vinaigrette med middelhavsansjos, soltørkede tomater og frisk basilikum.

Grüner Veltliner å drikke til.

Skrevet

Jeg skal i 70 årsdag i dag, men regner med det blir hjemmelaget pizza til kveldskos.

Gjest nextlife
Skrevet

Baconsurret indrefilèt av svin, grønnsaker gratinert med ostesaus, grillede tomater, maiskolber, villris og rødvinssaus.

Creme brulèe med blåbærsorbet til dessert

Skrevet

Toro-pose-bolognaise-gryte.

Lurer på om det blir noe godt. :fnise:

Skrevet
- Rødbetsuppe med spisskummen, allehånde og bladpersille.

Noe sånt må jeg huske å lage en dag. Her i huset er det bare jeg som spiser rødbeter, samboern er litt skremt både av smak og farge, men kanskje det går an med en suppe som er krydret litt annerledes enn bortsj og sånt.

Jeg lagde jukse-fiske-curry i dag med ferdigstekte rester, det ble godt :) (brukte spisskummen, koriander, gurkemeie og cayenne, pasta av løk, ingefær og chili og matyoghurt. Overraskende enkelt selv om jeg som vanlig leste oppskriften litt feil. Ris til)

Gjest Eurydike
Skrevet
Noe sånt må jeg huske å lage en dag. Her i huset er det bare jeg som spiser rødbeter, samboern er litt skremt både av smak og farge, men kanskje det går an med en suppe som er krydret litt annerledes enn bortsj og sånt.

Vi abonnerer på grønnsaker og får mye rødbeter, særlig på denne tiden av året når det ikke er så mye som er i sesong. Rødbetene bærer også litt preg av lagring nå, og da kan det være greit å ha noen retter på repetoaret å variere med. Suppen ble god, den er fin til forrett når man har gjester (wow-faktor pga fargen!), og jeg liker å servere den med brød og en dip av feta, vårløk, basilikum og valnøtter (takk til Nilma! :) ).

Her er oppskriften på suppen (en lett modifisert oppskrift fra restauranten Moro i London).

Rødbetsuppe med spisskummen og allehånde

1 hakket løk

2 fedd hvitløk, finhakket

en toppet ts spisskummenfrø

litt allehånde

750 g rødbeter i terninger

1 stor potet i terninger

1,2 liter vann eller grønnsakskraft

salt, pepper

2-3 ss rødvinseddik

evt litt sitronsaft etter smak

1 liten bunt hakket bladpersille

Surr løken i olje, tilsett hvitløk og spisskummenfrø og allehånde, og surr litt til. Ha i rødbeter og potet pluss vann eller grønnsakskraft, kok i 15 min. Kjør glatt i foodprocessor, smak til med salt, pepper, rødvinseddik og evt sitronsaft. Rør i halvparten av bladpersillen.

Server med en skje matyoghurt, et dryss hakket bladpersille og litt extra virgin olivenolje.

Skrevet

Spansk grytestek av okse med stekte småpoteter og grønnsaker til. Crema catalana til dessert.

Skrevet

Røkt og saltet svineknoke, poteter, gulrøtter og kålrabistappe.

Skrevet

Hjortebiff og fullkornsris med diverse grønnsaker, saus og salat.

Gjest Eurydike
Skrevet

Ovnsstekte kyllinglår marinert i hvitløk og sitron, spinat og fennikelrisotto med sitrontimian og ovnstørkede tomater med oregano. Det ble en vellykket og smaksrik kombinasjon! :)

En rest Côtes du Rhône fra fredag å drikke til - noe som passet overraskende bra. Kanskje fordi det var en anelse lakristoner i vinen som harmonerte fint med fennikelen i risottoen?

Jeg har også laget en liten dessert - frisk ananas marinert i krydret sitruslake, med litt vaniljekesam til.

Skrevet

Sopprisotto med steinsopp og kantarell til forrett, grillede kjelår med timian, gratinerte hvitløkspoteter, portvinsrødkål og glasserte gulrøtter til hovedrett og gresskar-ostepai med sitruskrem til dessert. *Mett*!

Skrevet

Forrett: Caprese - dvs. klasetomater og mozzarellaost med en god oglivenolje over og fersk basilikum på toppen. Knaskegulrøtter og perletomater til barna.

Hovedrett: Timianbakte båtpoteter (skjær vaskede mandelpoteter i båter, klipp rikelig med fersk timian over, ringle med olivenolje og dryss med havsalt). Kyllingfilet i parmaskinke (del hver filet i 2 og rull parmaskinke rundt, brun på sterk varme i 1 ss smør og en ss olivenolje, legg i form, kok ut pannen med litt vann og hell over, stek i 35 minutter på 225 grader sammen med båtpotetene - jeg setter inn potetene 5 - 10 minutter før kyllingen). Dampet broccoli til.

Dessert: Brownies etter Arkanas oppskrift. De er verdens beste!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...