Gå til innhold

Middagstråd - alle typer.

Rachel

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Fruktfat
Jeg må bare beklage såå mye!!!

Jeg skrev lenger oppe at middagen idag ble rundstykker og brunost...feil!

Det ble rundstykker og smelta hvitost med en twist av ketchup...

:ler: du prøver deg som gourmetkokk?

her ble det knekkebrød og pizza til middag igår, idag blir det fisk og salat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Skogsopprisotto. Lagd på andekraft, bygggryn og sjølplukka kantareller, piggsopp, steinsopp fra frysen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Laks og blandet grønn salat med aspargesbønner, ramsløk, sitron/olivenoljedressing og foliebakte rødbetebåter med balsamico.

Kald rømmesaus med pepperrot ved siden av. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laks og blandet grønn salat med aspargesbønner, ramsløk, sitron/olivenoljedressing og foliebakte rødbetebåter med balsamico.

Kald rømmesaus med pepperrot ved siden av. :)

I tilfelle noen lurte: Dette ble en veldig god kombinasjon! :) Flere smaker som passer godt sammen, og lett og sommerlig samtidig som man blir "middagsmett".

Pga den overveldende sødmen i rødbeter trenger de mye salt og syre. Jeg baker dem i en blanding av balsamico, presset sitron, olivenolje og salt+pepper, og i tillegg er det greit å ha sitronbåter på bordet sammen med salt og pepper slik at man kan justere smaken mens man spiser.

Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I går: Osteschnitzel av kylling med ris og kald rømme-peppersaus. Salat av nykål, eplebiter og vårløk. Åh, det var innmari godt! Kaffe og sandwich pepperkake til dessert

I dag: Pølser, kokte poteter og kålstuing. Nå er kålen god :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bakt potet med hjemmelaget kryddersmør, rømme, stekt bacon, mais og hakket løk. Hjemmelaget troika-kake til dessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelaget fiskegrateng (fra fryseren, lager som regel dobbel porsjon og fryser ned halvparten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig å få oppskrift på Troika-kake Arkana?

Selvsagt. :)

Tar litt tid å lage, men er ikke vanskelig.

Troika-kake

200 g malte mandler

200 g melis

3 eggehviter

75 g melis

1 dl vann

3 eggeplommer

150 g smør

1 ss kakao

1 pk rød gelé (bringebær)

3 dl vann

500 g marsipan til lokk

1 ½ plate sjokolade

2 ss delfiafett

Pisk eggehvitene stive og rør i mandler og melis. Stekes ved 170 grader i ca 30 min. i 26 cm form m/ bakepapir.

Trøffelkrem:

Kok melis og vann til litt seig masse (ca 8 min.) og avkjøl. Pisk eggeplommer, tilsett melismassen i en tynn stråle mens du pisker godt. Rør inn smøret i små biter, til slutt kakao.

Smør kremen på den avkjølte bunnen. Sett på kakeformringen. Ha så på gelé som har begynt å stivne (lag geléen med 3 dl vann, ikke med 5 som står på pakken). La den stivne helt. Kjevl marsipan til en tynn leiv, som legges over geléen og på sidene, formes glatt og fin. Smelt sjokolade/fett, som avkjøles litt og smøres forsiktig i et jevnt lag over marsipanlokket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...