LekeHusmor Skrevet 16. juni 2008 #20221 Skrevet 16. juni 2008 Kylling Cacciatore med ovnsbakte hvitløkspoteter. Karamellisert eple-clafoutis til dessert. har du oppskrift på kyllingen? har prøvd en jeg fant på nettet, men syns det ble litt.. tamt? Kjøttboller på Ikea. nam! de er bare så gode hehe her blir det hjemmelaget, tyyynn pizza med italiensk salami, artisjokkhjerter og salat på toppen. aioli ved siden av
Gjest Eurydike Skrevet 16. juni 2008 #20222 Skrevet 16. juni 2008 Det ble en slags jukseminestrone her i dag: Tomatbasert suppe med bacon, snittebønner, limabønner, hvitløk, chili, timian, bladspinat og parmesandryss.
PoisonIvy Skrevet 16. juni 2008 #20223 Skrevet 16. juni 2008 Hjemmelaget grønnsakssuppe med smårettpølser...
Arkana Skrevet 16. juni 2008 #20224 Skrevet 16. juni 2008 har du oppskrift på kyllingen? Til fire personer: ca 1,5 kg kylling, delt i stykker 1 ss timian salt/pepper litt hvetemel 100 g bacon 1 hakket løk 1 paprika i strimler 2 hvitløksfedd, hakket 250 g sopp 1¼ dl rødvin 1 boks hakkede tomater ¾ dl tomatpuré 2 ts frisk salvie 2 hvitløksfedd hakket persille revet sitronskall 4 ss kapers Timian, salt, pepper og hvetemel drysses over kyllingen. Bacon og kylling surres i varm olje, 10-12 min. Legges i ildfast form. Løk, paprika og hvitløk surres i varm olje, 5 min., has over kylling/bacon. Soppen deles i fire, surres i 2 min, og has i formen. Kok ut pannen med rødvinen og hell denne også over, sammen med tomater, tomatpuré og salvie. Legg på lokk og la dette stå i ovnen ved 180 grader, ca. 1 time. Rør i hakket hvitløk, persille, sitronskall og kapers.
Gjest Zia Skrevet 16. juni 2008 #20225 Skrevet 16. juni 2008 Først hjemmelaget pasta med hjemmelaget pesto, deretter kyllingfrikassé med gulrøtter, asparges og sopp, med dampet spinat til. Fruktsalat av vannmelon, jordbær, banan og frosne bringebær til dessert.
Arkana Skrevet 17. juni 2008 #20226 Skrevet 17. juni 2008 Cannelloni fylt med spinat, bacon og ricotta og bakt i ovnen med tomatsaus.
Nilma Skrevet 17. juni 2008 #20228 Skrevet 17. juni 2008 Sommerfest på jobb, der det visstnok serveres grillmat.
LekeHusmor Skrevet 17. juni 2008 #20230 Skrevet 17. juni 2008 prøver meg på Arkanas Kylling Cacciatore i dag jeg da
Gjest Eurydike Skrevet 17. juni 2008 #20231 Skrevet 17. juni 2008 Stekt steinbit med tomat- og avokadosalsa og ekstra sitronbåter. Raskt, lett og godt var det!
LekeHusmor Skrevet 17. juni 2008 #20232 Skrevet 17. juni 2008 Stekt steinbit med tomat- og avokadosalsa og ekstra sitronbåter. Raskt, lett og godt var det! ikke noe poteter (e.l) til? :klø: hørtes veldig godt ut-men jeg har en kjæreste som mener at et måltid ikke er fullverdig uten potet/ris/pasta o.l ved siden av.
Gjest Eurydike Skrevet 17. juni 2008 #20233 Skrevet 17. juni 2008 ikke noe poteter (e.l) til? :klø: hørtes veldig godt ut-men jeg har en kjæreste som mener at et måltid ikke er fullverdig uten potet/ris/pasta o.l ved siden av. Nei! Men vi laget mye salsa, da, av 2 store avokadoer, og 3 store tomater, så det ble mer som en salat. Avokado er jo ganske mettende og energirikt. Dessuten hadde vi rikelig med fisk. Alt i alt et veldig sunt måltid, faktisk. Jeg vurderte å ha risblanding til (villris, brun basmati og rød ris, etter tips fra Nilma som jeg fikk oppskriften av), men vi var mer slitne enn sultne i dag, så da ble det bare salsaen. Jeg lager i blant middag uten ris/poteter/pasta, gjerne opptil én gang i uken, og prøver så ofte som mulig å variere med grove kornprodukter som brun ris, fullkornspasta, villris eller byggryn. Eller linser/bønner - i går hadde vi feks suppe med to typer bønner i, og ikke noe brød til.
LekeHusmor Skrevet 17. juni 2008 #20234 Skrevet 17. juni 2008 Nei! Men vi laget mye salsa, da, av 2 store avokadoer, og 3 store tomater, så det ble mer som en salat. Avokado er jo ganske mettende og energirikt. Dessuten hadde vi rikelig med fisk. Alt i alt et veldig sunt måltid, faktisk. Jeg vurderte å ha risblanding til (villris, brun basmati og rød ris, etter tips fra Nilma som jeg fikk oppskriften av), men vi var mer slitne enn sultne i dag, så da ble det bare salsaen. Jeg lager i blant middag uten ris/poteter/pasta, gjerne opptil én gang i uken, og prøver så ofte som mulig å variere med grove kornprodukter som brun ris, fullkornspasta, villris eller byggryn. Eller linser/bønner - i går hadde vi feks suppe med to typer bønner i, og ikke noe brød til. *inspirert* høres veldig godt ut. skal prøves ut i morgen! når det gjelder middager uten ris osv - det skal jeg jommen meg prøve å innføre her i huset også. bruker ofte grove kornprodukter, men alt i alt så føler jeg det blir alt for mye karbohydrater. og jeg tåler ikke hvete, bygg, havre eller rug egentlig heller, så jeg bør igrunn prøve å holde meg unna. sjelden jeg merker noe til allergien, men jeg tror på en måte det er dårlig for kroppen at jeg spiser noe jeg har påvist allergier mot uansett.. :klø:
Gjest Eurydike Skrevet 17. juni 2008 #20235 Skrevet 17. juni 2008 (endret) *inspirert* høres veldig godt ut. skal prøves ut i morgen! når det gjelder middager uten ris osv - det skal jeg jommen meg prøve å innføre her i huset også. bruker ofte grove kornprodukter, men alt i alt så føler jeg det blir alt for mye karbohydrater. og jeg tåler ikke hvete, bygg, havre eller rug egentlig heller, så jeg bør igrunn prøve å holde meg unna. sjelden jeg merker noe til allergien, men jeg tror på en måte det er dårlig for kroppen at jeg spiser noe jeg har påvist allergier mot uansett.. :klø: Da hadde jeg definitivt forsøkt å prøve ut alternativer til kornproduktene, ja. Noen tips til variasjon kan være linsesalat (jeg har en med Puy-linser og tomater som jeg har lagt ut oppskrift på noen ganger, god til laks), hummus (kikertmos) og grillet squash som tilbehør til lammekoteletter, blomkålpuré til fisk eller kjøtt, ertepuré av frosne erter og feks en god haug braisert bladspinat i tillegg til fisk, eller bakte rotgrønnsaker i ulike varianter (men mye karbo der også, da), som feks balsamicobakte rødbeter, som jeg la ut oppskrift på i en annen tråd i dag. Eller bruke feks mettende ingredienser som nøtter og frø i salater og ost i omeletter. Siden du allergisk mot så mange kornslag, kunne det kanskje være en idé å forsøke quinoa, svært proteinrikt og glutenfritt kornprodukt (egentlig et frø). Eller bokhvetepannekaker med forskjellig fyll, en annen av mine favoritter. Sånne middager passer ekstra bra når det er sommervarmt, synes jeg, for det er klart at typiske karbohydratbombemiddager metter mer. Endret 17. juni 2008 av Eurydike
Gjest Zia Skrevet 17. juni 2008 #20236 Skrevet 17. juni 2008 Kikerter, kyllingrester fra i går og skivede gulrøtter i en texmex-krydret saus (løk, hvitløk, spisskummen, nellik, paprikapulver, kajennepepper, tomatpuré, tomatkjerner og vann), tortillalefser, frisk tomatsalsa (pico de gallo), guacamole, salatblader, revet ost og lettrømme.
LekeHusmor Skrevet 17. juni 2008 #20237 Skrevet 17. juni 2008 Da hadde jeg definitivt forsøkt å prøve ut alternativer til kornproduktene, ja. Noen tips til variasjon kan være linsesalat (jeg har en med Puy-linser og tomater som jeg har lagt ut oppskrift på noen ganger, god til laks), hummus (kikertmos) og grillet squash som tilbehør til lammekoteletter, blomkålpuré til fisk eller kjøtt, ertepuré av frosne erter og feks en god haug braisert bladspinat i tillegg til fisk, eller bakte rotgrønnsaker i ulike varianter (men mye karbo der også, da), som feks balsamicobakte rødbeter, som jeg la ut oppskrift på i en annen tråd i dag. Eller bruke feks mettende ingredienser som nøtter og frø i salater og ost i omeletter. Siden du allergisk mot så mange kornslag, kunne det kanskje være en idé å forsøke quinoa, svært proteinrikt og glutenfritt kornprodukt (egentlig et frø). Eller bokhvetepannekaker med forskjellig fyll, en annen av mine favoritter. Sånne middager passer ekstra bra når det er sommervarmt, synes jeg, for det er klart at typiske karbohydratbombemiddager metter mer. ja linsesalaten din har jeg prøvd forøvrig utrolig god. jeg er ikke like "dreven" og kunnskapsrike som deg og Zia osv i matlaging, men jeg er veldig interessert og sluker derfor til meg oppskriftene og dialogene deres om forskjellige temaer innenfor mat og drikke-kategorien. dere har mange spennende kombinasjoner! jobber selv på Bølgen og Moi, som servitør dog, så henter litt inspirasjon derfra også. men blir ofte litt "råflott" som hverdagsmat. Jeg er veldig glad i å lage mat, og liker å lage ting fra bunnen og med så "ekte" råvarer som mulig. Ikke alltid like lett å gjennomføre på et studentbudsjett, men jeg prøver Tusen takk for link til quinoa. Har lenge ønsket et alternativ til korn.. er vanskelig syns jeg, er jo for det første veldig glad i brød o.l. Spiser brødskive hver dag. Har prøvd å gå over til ryvita/rugsprø o.l men vender liksom alltid tilbake til brød. Samtidig syns jeg mange av de alternative løsningene til frokost osv fort blir dyre og vanskelige å gjennomføre som travel student :gjeiper:
Arkana Skrevet 18. juni 2008 #20238 Skrevet 18. juni 2008 Kylling Kiev med ovnsbakte poteter og grønnsaker.
Nilma Skrevet 18. juni 2008 #20240 Skrevet 18. juni 2008 Fullkornspasta med ovnsbakte grønnsaker, chèvre, balsamico og pinjekjerner.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå