Gå til innhold

Middagstråd - alle typer.

Rachel

Anbefalte innlegg

Filet av hvit fisk gratinert med en tykk saus med masse løk, hakket spinat og parmesan. Crash Hot Potatoes til.

Kjempegodt!

Hoeres godt ut! Oppskrift? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hoeres godt ut! Oppskrift? :)

Jeg brukte ikke noen fast oppskrift til fisken men gjorde det omtrent slik:

Hakket en stor gul løk ganske fint, surret den myk i en kjele sammen med margarin. Når løken var blank drysset jeg over en-to ss med hvetemel og rørte det inn. Spedde ut med melk til jeg fikk en saus med masse løk i. Kokte ut melsmaken og tilsatte en halv pose frossen spinat. Lot det koke opp, tilsatte en stor neve revet parmesan og smakte til med salt, pepper og muskat. Lot sausen være forholdsvis tykk.

Så hadde jeg fiskefiletene i en ildfast form, og helte sausen over. Drysset over litt mer parmesan på toppen. Lot den steke ved 200g til fisken var ferdig og toppen gylden.

Ved siden av hadde vi poteter etter denne oppskriften

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går hadde vi ovnsstekt bryst av Livèche-kylling (med smør og hvitløk under skinnet), puré av bakte tomater og rødbeter (takk til Eurydike for oppskrift! :blomst:) og stekte squashskiver med valnøttdressing.

I dag spiser vi enkel middag ute - tapas eller sushi, tenker jeg - før vi skal på teater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_stella_*

Dårlig kokk trenger litt hjelp her:

vi har to kyllingfileter i fryseren som vi vil få brukt opp (jeg og min sambo). Men så er vi egenltig så lei av kylling, og vil lage noe godt og enkelt ut av det. Noen som har noen enkle, gode tips? Sambo er veldig "plain" i matveien, altså ikke løk, paprika og annet grønt, bortsett fra brokkoli og gulrøtter. Og så er vi ikke så flinke til å lage fancy mat.

Men nå vil jeg altså lage en god middag ut av de to filetene... heeelp miii http://forum.kvinneguiden.no/style_images/...icons/icon4.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig kokk trenger litt hjelp her:

vi har to kyllingfileter i fryseren som vi vil få brukt opp (jeg og min sambo). Men så er vi egenltig så lei av kylling, og vil lage noe godt og enkelt ut av det. Noen som har noen enkle, gode tips? Sambo er veldig "plain" i matveien, altså ikke løk, paprika og annet grønt, bortsett fra brokkoli og gulrøtter. Og så er vi ikke så flinke til å lage fancy mat.

Men nå vil jeg altså lage en god middag ut av de to filetene... heeelp miii http://forum.kvinneguiden.no/style_images/...icons/icon4.gif

Jeg synes denne er veldig god (bruker fersk brokkoli og basilikum/andre urter/ingen urter). Enkel å lage er den også, og inneholder tilfeldigvis akkurat de grønnsakene samboeren din liker. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_stella_*
Jeg synes denne er veldig god (bruker fersk brokkoli og basilikum/andre urter/ingen urter). Enkel å lage er den også, og inneholder tilfeldigvis akkurat de grønnsakene samboeren din liker. :fnise:

Gennialt! takk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

I dag har vi laget en nydelig ny kombinasjon til middag:

Stekt sild, sitronbåter, ertepuré med ramsløk og crème fraîche og dampede mandelpoteter surret i litt smør sammen med hakket dill og kapers. En sammensetning langt på vei basert på tilfeldigheter, men det ble veldig godt!

Ellers slår jeg et slag for silden: Sunt som bare det, billig som bare det (for ferske sildefileter til 2 betalte jeg 30 kr) og smakfullt til tusen! :tommelsmil::fisk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ludovie
Ellers slår jeg et slag for silden: Sunt som bare det, billig som bare det (for ferske sildefileter til 2 betalte jeg 30 kr) og smakfullt til tusen! :tommelsmil::fisk:

Jeg vil også gjerne slå et slag for silda *raddis*. Vi betalte omtrent det samme for to sild i helgen som var. Det var utrolig godt, og det er dessuten som Eurydike sier veldig sunt. Vi fileterte dem, vendte dem i havremel og stekte dem, og hadde puré av langtidsbakte tomater og rødbeter etter en oppskrift fra Eurydike, samt brun basmatiris til. Veldig godt! :) En annen ting som taler til sildspisingens fordel er at det finnes massevis av den i sjøen, og at den på ingen måte er utryddingstruet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag hadde vi denne suppen, bare at vi brukte kje-bog i stede for kylling. Kokte litt lengre for å få kjøttet mørt, og det ble riktig så nydelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag lagde vi usunn middag... Men nam nam!! Pai med spinat, skinke og gulrot. (paibunnen som er usunn da) Vi fant ut at det var den beste paien vi noen gang har laget :nam:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...