Gå til innhold

Middagstråd - alle typer.

Rachel

Anbefalte innlegg

:spise: Det hørtes lekkert ut!

Vet ikke hvordan du lager fløtegratinerte poteter, men om du ikke gjør det allerede, så er det er meget godt tips å koke potetskivene i fløte/melkeblandingen noen minutter før de går i ovnen. Stivelsen i potetene jevner da væsken, og det ferdige resultatet blir mindre flytende, etter min erfaring.

Jeg kokte potetskivene i fløte/melkeblandingen, men lurer på om jeg kanskje brukte for mye væske og at potetene var lite melne (sto ikke sort, en norsk potet med rødt, litt flassende skall som ble solgt i løsvekt), hvis det har noe å si for hva som skjer med stivelsen :klø: . Dessuten hadde jeg ikke så mye ost i, og burde kanskje latt hele greia steke og koke lenger. Det har ikke vært noe problem tidligere, så ikke vet jeg, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kokte potetskivene i fløte/melkeblandingen, men lurer på om jeg kanskje brukte for mye væske og at potetene var lite melne (sto ikke sort, en norsk potet med rødt, litt flassende skall som ble solgt i løsvekt), hvis det har noe å si for hva som skjer med stivelsen :klø: . Dessuten hadde jeg ikke så mye ost i, og burde kanskje latt hele greia steke og koke lenger. Det har ikke vært noe problem tidligere, så ikke vet jeg, egentlig.

Når jeg tenker meg om skylte jeg potetskivene i vann fordi jeg ikke vasket eller skrelte potetene før jeg skar dem opp. Da skylte jeg vel bort en del av stivelsen, tenker jeg :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjemmelagde kjøttkaker med kokte poteter, ertestuing og tyttebær til.

Tror dere det går fint å lage ertestuing i blender? eller blir det mer puré da? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelagde kjøttkaker med kokte poteter, ertestuing og tyttebær til.

Tror dere det går fint å lage ertestuing i blender? eller blir det mer puré da? :klø:

Trenger du noe redskap i det hele tatt for å lage ertestuing, da? Jeg bruker bare å koke ertene til de begynner å mose seg av seg selv, så rører jeg godt med en sleiv, da synes ertene blir akkurat passe knust. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger du noe redskap i det hele tatt for å lage ertestuing, da? Jeg bruker bare å koke ertene til de begynner å mose seg av seg selv, så rører jeg godt med en sleiv, da synes ertene blir akkurat passe knust. :)

Aha! :jepp: god idé! takk :)

Bruker du da frosne erter, og ca hvor mye vann koker du de i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! :jepp: god idé! takk :)

Bruker du da frosne erter, og ca hvor mye vann koker du de i?

Nei, til ertestuing til kjøttkaker bruker jeg tørkede erter, men siden de bør bløtlegges det er kanskje litt sent om du skal ha det i dag. Vet ikke hvordan det funker å bruke frosne erter til stuing, men fælt kan det vel ikke bli. ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes frosne erter funker bra i ertestuing, men de trenger ikke særlig lang koketid, da. De smaker søtere enn tørkede erter (jeg er generelt ikke så glad i ertestuing, men med frosne erter er det ok).

I dag tror jeg det blir hvit fiskesuppe med laks, reker og grønnsaker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurydike

Blandet grønn salat med stekt strimlet kyllingbryst, litt sprøstekt bacon, klasetomater, avokado, rødløk, ristede pinjekjerner, chèvre og sitron/balsamicovinaigrette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fullkornspasta med ovnsbakte rotgrønnsaker (gulrot, sellerirot, pastinakk og rødløk), chèvre, pinjekjerner og balsamico.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ut og spise i dag.

Heldiggris! :nigo:

Her er det influensaen som regjerer, så blir nudelsuppe med kylling og div. grønnsaker, laget på kylling og gr.sakskraft fra fryseren :syk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...