Gå til innhold

Middagstråd - alle typer.

Rachel

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hjemmelaget kjøttpudding og fløtesaus. Liker best brun saus, men vi er alltid flere til middag her, så må jo lage det andre liker best også. To av tantebarna kommer i dag, og de elsker kjøttpudding. Med spagetti. Jeg koker noen poteter også. Har ertestuing ved siden av, men den går jeg ikke lage selv denne gang. Syns den på pose fungerer. Mulig jeg lager kålstuing også, så blir litt av hvert til. Og jeg "må" ha tyttebærsyltetøy! 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, SoWhat? skrev:

Hjemmelaget kjøttpudding og fløtesaus. Liker best brun saus, men vi er alltid flere til middag her, så må jo lage det andre liker best også. To av tantebarna kommer i dag, og de elsker kjøttpudding. Med spagetti. Jeg koker noen poteter også. Har ertestuing ved siden av, men den går jeg ikke lage selv denne gang. Syns den på pose fungerer. Mulig jeg lager kålstuing også, så blir litt av hvert til. Og jeg "må" ha tyttebærsyltetøy! 🙂

Fristerinne!    :fnise:

Er du i hjemlandet og mekker mat med norsk tradisjonsinnslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Fristerinne!    :fnise:

Er du i hjemlandet og mekker mat med norsk tradisjonsinnslag?

😆

Neida, er bare på andre siden av byen hvor alle søsknene bor. Camper hos broren min en tid. Han jobber som kokk på italiensk restaurant som familien driver, og jeg lager mye norsk mat ja 🙂 han syns det er helt ok, en kan bli lei det samme greiene hele tiden. Mange av de liker norske innslag. Særlig tantebarna som jeg har fôret med jevne mellomrom siden de var små :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Twilight_Sparkle skrev:

Spansk kikertsuppe med mandler og safran 😋

Det hørtes spennende ut! Vil du dele oppskriften? 😁

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Mors Tradisjonelle Juletallerken til middag i dag. Pølsa var fæl, resten var helt ok, men ikke noe mer. Styr unna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Dr. A. Kula skrev:

God bedring til begge. 

Tikka Masala ble det her. 

Takk 🌸

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Eun said:

Det hørtes spennende ut! Vil du dele oppskriften? 😁

Klart det! Fra en Mark Bittmann-kokebok.

Du trenger olivenolje, 1 stor løk, 1 fedd hvitløk, 1 dl mandler, en klype safrantråder, 2 bokser avrente (eller ca 5dl ferdigkokte) kikerter, 1.5 liter hønse- eller grønnsaksbuljong, salt/pepper, og persille. 

Finhakk løk og hvitløk. (Rist eventuelt mandler i tørr panne eller ovn; jeg droppa dette.) Grovhakk mandler. Fres løk/hvitløk i et par ss olivenolje til løken er gylden, tilsett mandler og safran og la surre med i et par minutter. Tilsett kikerter og buljong, kok opp, og la småkoke i 10-15 minutter. Om du vil ha litt tykkere konsistens kan du mose en del av kikertene; det er en smakssak. Smak til med salt og pepper, og dryss over finhakka persille. 

Server med godt brød og gjerne litt manchego.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Twilight_Sparkle skrev:

Klart det! Fra en Mark Bittmann-kokebok.

Du trenger olivenolje, 1 stor løk, 1 fedd hvitløk, 1 dl mandler, en klype safrantråder, 2 bokser avrente (eller ca 5dl ferdigkokte) kikerter, 1.5 liter hønse- eller grønnsaksbuljong, salt/pepper, og persille. 

Finhakk løk og hvitløk. (Rist eventuelt mandler i tørr panne eller ovn; jeg droppa dette.) Grovhakk mandler. Fres løk/hvitløk i et par ss olivenolje til løken er gylden, tilsett mandler og safran og la surre med i et par minutter. Tilsett kikerter og buljong, kok opp, og la småkoke i 10-15 minutter. Om du vil ha litt tykkere konsistens kan du mose en del av kikertene; det er en smakssak. Smak til med salt og pepper, og dryss over finhakka persille. 

Server med godt brød og gjerne litt manchego.

Nam! Thanks for sharing! Skal prøve dette i romjula når vi er lei av julemat 😁

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, FrankDrebin skrev:

Hadde Mors Tradisjonelle Juletallerken til middag i dag. Pølsa var fæl, resten var helt ok, men ikke noe mer. Styr unna. 

Takk for advarsel, Frank.     :takke:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fiskegryte i dag. Torsk, gulrot, poteter, vårløk, rød paprika, sellerirot, grønnkål. Med litt hvitløk oppi, havsalt, sitronpepper, gurkemeie og malt ingefær. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...