Gå til innhold

Tinios travle hverdag

Tinio

Anbefalte innlegg

Gratulerer med å skulle bli tante.

Høres ut som dere har fine dager. Vi fikk oss vaskehjelp hver 14. dag da tvillingene var 6 mnd. Det var herlig og vi har henne fortsatt. Ellers holdt jeg på som deg, vasket litt hver dag fordi man aldri hadde tid til å rekke over alt på en gang.

Kos deg med ungene :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Smart å ha vaskehjelp, hvis man har økonomi til det. Det er jo bare snakk om prioritering. Jeg hadde glatt overlatt husvaskinga til andre uten å mokke, meeen...akkurat nå må vi håndtere hybelkaninene selv (dvs min bedre halvdel og jeg) :lol:

Ei klassevenninne fikk tvillinger for 8 år siden og iom at hun slet veldig i sv.skapet gikk de også til "innkjøp" av vaske/hushjelp rett og slett for at hun skulle bli avlastet og mannen hennes var endel borte i forbindelse med jobben. De har beholdt denne "outsorcinga" mht husvask og hun sier det er det beste anvendte pengene, ever ;) Skjønt, for 8 år siden fikk hun litt pes fra andre med "HÆ? Vasker du ikke selv?? Jøøøøøøøss.." etterfulgt av misbilligende blikk. Rart det der egentlig synes jeg. Det må da få være opp til enhver person å bruke pengene til hva man vil.

Nuvel, mye babling her :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå dere må ikke si sånt! :gjeiper: Har kjempelyst på vaskehjelp, men det har vi altså ikke råd til nå. :( Vet det er mange som sier det er verdt pengene ja, og det tror jeg på! :Nikke: Men plutselig ble det altså bestemt at jeg ikke får foreldrestipend siden mannen gikk opp i lønn, så den eneste intekten jeg har nå er barnetrygden, så den vaskehjelpa kan jeg se langt etter. :sukk:

Akk, i morgen skal jeg i vei og operere ut den andre visdomstanna, kan ikke si jeg gleder meg. :snurt: Det gjorde så himla vondt sist, og så er det jo svindyrt! Men den forrige tannen hadde visst ekstreme fiskekrokrøtter, den jeg skal ta i morgen kan ikke sammenlignes, så da satser jeg på at det ikke blir like ille denne gangen. :)

Apropo tenner, jeg kan ikke skjønne noe annet enn at noe er på gang i munnen til Gogutten. Han gnager som besatt på hendene sine, og han var kjempevanskelig å legge istad. De pleier å være så flinke, men han bare skrek og skrek, selv om jeg så at han var kjempetrøtt. Jeg kunne ikke forstå hva det var, han hadde rein bleie, god og mett, hadde rapet, virket ikke som han hadde vondt i magen heller, så til slutt smurte jeg litt dentinox på gommene. Funket strålende det, han sovnet før det var gått 1 minutt. :hoppe: Vet ikke om det var dentinox som gjorde susen, eller om han bare var veldig overtrøtt og bråsovnet da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok bra hos tannlegen i morgen :kose:

Kjipt at du ikke får foreldrestipend da!! :( Vi har også lyst på vaskehjelp. Men mannen mener at jeg bør klare å få vasket selv, det er bare det at jeg ikke GIDDER :ler: :ler: Det koster ikke mer enn rundt 100-120 kr timen her, så vurderer å få tatt en skikkelig vask en gang i blant hvertfall :jepp:

Kanskje han får tenner ja! Vet ikke når det er vanlig å få det jeg. Mormoren til mannen ble født med to tenner :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen her i huset mener vaskehjelp kun er for rikfolk som synes de er bedre enn andre, og sånn er ikke vi sier han. :fnise:

Ja, har hørt om babyer som er født med tenner! Men det er vel ikke så veldig vanlig tror jeg. :gjeiper: Jeg vet mannen fikk tenner da han var 3 måneder, Gogutten er jo snart 4, så det er vel ikke så usannsynlig. Jeg ser at tennene nede lyser hvitt gjennom tannkjøttet hans, men det har det gjort lenge uten at det har skjedd noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om mange babyer som har fått tenner ved 3-4mnd, inkludert min eldste.

Og her ser det også ut til at det er tenner på gang.

(Dentinox ser ut til å ha effekt, hvertfall.)

Men vet også om babyer som var nesten året før første tanna kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet om mange babyer som har fått tenner ved 3-4mnd, inkludert min eldste.

Og her ser det også ut til at det er tenner på gang.

(Dentinox ser ut til å ha effekt, hvertfall.)

Men vet også om babyer som var nesten året før første tanna kom.

Ja det med tenner kan visst variere veldig. Godt Dentinox funker! :jepp:

_________

Da var visdomstannen ute! Den gikk mye lettere ut denne gangen, og jeg har ikke noe særlig vondt enda, men så er jeg jo godt bedøvd og da. ;) Kjappet meg å ta en ibux med en gang jeg var ferdig, men det var ikke så lett å få tatt en slurk med vann etterpå, alt rant bare ut av kjeften. Det er så gøy med bedøvelse, har null kontroll! :fnise:

Nå er jeg helt alene hjemme, Gogutten er hos fysio sammen med mannen, og Knøttet er med og ser på. :) Deilig med litt fred og ro, selv om det er veldig morsomt med disse ungene. Knøttet er så innmari høyrøstet, innestemme vet hun hvertfall ikke hva er! Hun ligger på gulvet og roper med skarp stemme, jo høyere jo bedre synes hun, og så ler hun av seg selv. :ler: Høres ut som at hun er kjempesint, men egentlig så storkoser hun seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også lyst på vaskehjelp. Men mannen mener at jeg bør klare å få vasket selv, det er bare det at jeg ikke GIDDER :ler: :ler: Det koster ikke mer enn rundt 100-120 kr timen her, så vurderer å få tatt en skikkelig vask en gang i blant hvertfall :jepp:

Mannen her i huset mener vaskehjelp kun er for rikfolk som synes de er bedre enn andre, og sånn er ikke vi sier han. :fnise:

Hva er det med disse mannfolka? :klø: :fnise: Mannen min mener også at vi (les: jeg) bør klare det selv. Jeg synes det er så billig at jeg gladlig betaler for å slippe :sjenert: Satser på å få overtalt mannen den dagen vi får en liten tass i huset :Nikke: Men han mener også at det er litt snobbete da, så spørs om han går med på det uansett :snurt:

Bra visdomstann-trekking gikk bedre enn fryktet. Det er visst veldig forskjellig hvor ille det er å få de ut. Så du var nok bare ekstremt uheldig med den første :klem: Jeg har tatt to, og de gikk smertefritt begge to :Nikke:

Kos deg videre med småtassene dine - spennende med tenner på gang allerede da! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med disse mannfolka? :klø: :fnise: Mannen min mener også at vi (les: jeg) bør klare det selv. Jeg synes det er så billig at jeg gladlig betaler for å slippe :sjenert: Satser på å få overtalt mannen den dagen vi får en liten tass i huset :Nikke: Men han mener også at det er litt snobbete da, så spørs om han går med på det uansett :snurt:

Bra visdomstann-trekking gikk bedre enn fryktet. Det er visst veldig forskjellig hvor ille det er å få de ut. Så du var nok bare ekstremt uheldig med den første :klem: Jeg har tatt to, og de gikk smertefritt begge to :Nikke:

Kos deg videre med småtassene dine - spennende med tenner på gang allerede da! :hoppe:

Ahrg, mannfolk! :gjeiper: Jeg foreslo at vi burde få noen til å vaske for oss hver 14. dag da vi fikk vite at vi ventet tvillinger, men neida! Det var ikke nødvendig, han lovte dyrt og hellig at han skulle skjerpe seg med husarbeidet. Har ikke holdt det han lovte for å si det sånn. :snurt:

Vet jo ikke om det er tenner, men nå skrek han nettopp igjen da han skulle sove. Smurte med Dentinox, og det ble stille med en eneste gang, så det virker litt mistenkelig da. Er jo hvertfall veldig søtt når babyer har to små tenner som stikker opp. :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanna til min eldste brøt igjennom på 3 mndr dagen hennes. Gutten vår var vel 4 mndr når hans første "riskorn" viste sitt blide åsyn. Og ja, de er jo altså bare såå skjønn, siklende med ei lita tann som lyser. Åhh...sukk :hjerte:

Godt at du har fått ut visdomstanna. Jeg måtte "sprette ut" to av mine. Første gikk det så klart betennelse i, så jeg måtte skylle munnen med Hibitane ei uke før tannlegen kunne gjøre noe. Men seriøst altså; å dra ut ei tann er jo ingenting i forhold til det å sette bedøvelse! DET er jævlig det, synes jeg da :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanna til min eldste brøt igjennom på 3 mndr dagen hennes. Gutten vår var vel 4 mndr når hans første "riskorn" viste sitt blide åsyn. Og ja, de er jo altså bare såå skjønn, siklende med ei lita tann som lyser. Åhh...sukk :hjerte:

Godt at du har fått ut visdomstanna. Jeg måtte "sprette ut" to av mine. Første gikk det så klart betennelse i, så jeg måtte skylle munnen med Hibitane ei uke før tannlegen kunne gjøre noe. Men seriøst altså; å dra ut ei tann er jo ingenting i forhold til det å sette bedøvelse! DET er jævlig det, synes jeg da :sjenert:

Visdomstenner er noe herk! Forrige gang var det grusomt etterpå, denne gangen er det heldigvis langt fra halvparten så vondt. Bedøvelsen ja, jeg begynte å grine forrige gang jeg. :sjenert: Jeg er ikke pysete når det gjelder sprøyter, men sist var den ene sprøyta skikkelig ille, var rett og slett verre enn å få epidural. Traff sikkert rett i ei nerve, tårene bare spratt ut. :grine::fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knøttet og Gogutten er 4 måneder i dag! :strix: Som tiden flyr!!

Ser ut som at vi må prøve å finne nye soverutiner på dagtid etterhvert, for de sover ikke så lenge om gangen lengre. Ikke sover de skikkelig heller, våkner, sutrer, jeg må inn og roe ned, sove litt til, våkner igjen osv.. Nå for tiden sover de 3 lurer, men kanskje vi heller bør gå over til to og se om de sover bedre og lengre om gangen da.. De sover jo 11 timer i strekk om natten nå, så det er vel ikke så rart at de trenger mindre søvn på dagtid.

Gogutten prater forresten så mye i søvne for tiden, jeg vet at han sover, for jeg pleier av og til å snike på han. Ofte våkner jeg halv syv tiden om morgenen og hører godlyder som "aaboboo, agoo, errre" :fnise: Så blir det stille igjen, før han begynner en liten time senere, men da pleier han å våkne til slutt. Hender han prater i vei midt på natten også, men det er sjeldent.

Æsj, nå våknet Knøttet her, har bare sovet en halvtime jo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi begynte også "tidlig" med to blunder per dag, tror de var mellom 5-6 mnd. Men det hendte ofte at den trøtteste av de to måtte ha en liten dupp i vippestolen på ettermiddagen alikevel. Mine sov en god blund i senga si fra ca 9-10.30 og i vogna (på tur eller hjemme) fra ca 01.00 til 15.00. Dette søvnmønsteret hadde vi helt frem til barnehagestart nå i høst og var ganske behagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte også "tidlig" med to blunder per dag, tror de var mellom 5-6 mnd. Men det hendte ofte at den trøtteste av de to måtte ha en liten dupp i vippestolen på ettermiddagen alikevel. Mine sov en god blund i senga si fra ca 9-10.30 og i vogna (på tur eller hjemme) fra ca 01.00 til 15.00. Dette søvnmønsteret hadde vi helt frem til barnehagestart nå i høst og var ganske behagelig.

Er omtrent sånn vi har det nå, pluss ca 45 min på ettermiddagen. Men tror egentlig vi må vente litt til før vi går over til bare to lurer, for de greier ikke å holde seg våken mer enn 2-3 timer om gangen enda. Satser på at den siste luren forsvinner etterhvert når de legger seg tidligere på kvelden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har det vært en veldig effektiv dag! Jeg har allerede tatt 2 dobbeltmatinger, 8 bleieskift, 2 legginger, skiftet på alle sengene, vasket gulvene, trent med Gogutten, trent selv, vasket klær og selvfølgelig lekt og kost med gullungene. Føler meg som supermamma i dag altså! :skya:

Kom plutselig på istad at vi skal stille klokka en time tilbake i helga! Æsj da blir det tull i rutinene som jeg har jobbet så hardt for! :sur: Fare for at de vil begynne å stå opp kl 6 om morgenen nå ja.. Men jeg har en plan! De pleier å legge seg 20.00 nå, men i dag så drøyer jeg litt med alt, mat og sovetid, slik at de ikke er i seng før 21.00 i kveld. Kanskje de da sover til 8 i morgen, og så til 7 når vi har stilt klokka på søndag. Er jo lov å håpe! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å, skal vi stile klokka? Nå som det er vinter så "får" vi heldigvis en time ekstra, men skjønner at det kan være kjedelig for folk med småbarn. Husker forresten ei av barnehagetantene som sa at hun merket det så godt på bikkjene sine. Jeg husker så mye rart fra jeg liten. Nå derimot.... :sjenert::fnise:

Så utrolig koselig at han snakker i søvne :rødme: . Det gjør mannen min og, så kanskje vi får en sånn en vi og :jepp: . Virker forresten utrolig deilig at de sover i 11 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, skal vi stile klokka? Nå som det er vinter så "får" vi heldigvis en time ekstra, men skjønner at det kan være kjedelig for folk med småbarn. Husker forresten ei av barnehagetantene som sa at hun merket det så godt på bikkjene sine. Jeg husker så mye rart fra jeg liten. Nå derimot.... :sjenert::fnise:

Så utrolig koselig at han snakker i søvne :rødme: . Det gjør mannen min og, så kanskje vi får en sånn en vi og :jepp: . Virker forresten utrolig deilig at de sover i 11 timer.

Ja hadde nesten vært bedre om vi mistet en time, for da hadde barna plutselig sovet en time "lengre" om morgenen. :fnise: Hehe du er sånn som meg da, jeg husker alt mulig rart fra jeg var liten jeg og. Moren min blir helt sjokkert over alt jeg husker. :ler:

Utrolig deilig at de sover så godt om natten ja, alt blir så mye bedre da. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fordel med å ikke ha særlig rutiner enda; vi kommer nok ikke til å slite særlig med at vi skal stille klokka :fnise:

Tenk at de har rundet 4 måneder alt, det er jo helt utrolig hvor fort tida går.

Og så effektiv du har vært i dag da :klappe: Jeg er imponert, det eneste jeg rekker om dagen er å ta meg av tulla og vofs, pluss sette på en og annen vaskemaskin. Og jeg har bare en baby!

Kos dere med helga :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...