Gå til innhold

Tinios travle hverdag

Tinio

Anbefalte innlegg

Ja du får stikke til Voss Småkjekset! Det hadde jeg gjort hadde det ikke vært for at jeg ventet tvillinger. Virker SÅ mye koseligere der. :jepp:

Ei venninne fødte der, og hennes mann bodde på familierom med henne i tre døgn etter fødselen. Da hun fødte på Haukeland noen år tidligere, ble han kastet ut etter to timer.. :tristbla:

Jepp, mannen min måtte også reise hjem et par timer etter keisersnittet, og jeg ble kastet inn på et dobbeltrom. Mannen fikk bare komme på besøk mellom 17.00-20.00, og det var ikke noe gøy siden jeg måtte bli værende på sykehuset en stund.

Merkelig at andre (svigerinna di) kjenner så godt til kroppen din?! :klø:

Jeg har satt tre barn til verden, hvorav dessverre bare to lever idag. Men det er en annen historie...

Første jenta vår satt i seteleie (f.o.m uke 28 og nekta å snu seg), veide rundt 4100 gram og hadde en hodeomkrets på 38,5 cm. Legene ved sykehuset jeg sogner til (UNN) mente at å føde vaginalt kuuuuunne gå (en pelvimetrirøntgen sa jeg hadde bredt nok bekken) men de ville ikke risikere fullruptur mht det store hodet. Ergo fikk jeg ks. Nr 2 ønska jeg å føde vaginalt, dessverre skjedde mye greier så hun ble tatt med katastrofe sectio. Nr 3, vår lille prins W., ble også tatt med ks iom at jeg er ganske "herja med" i livmor og bukvegg. Legene sa det ikke var noe å disktuere en gang; det måtte bli ks! Sistfødte kom til verden uten spetakkel og bråk slik at jeg (og mannen min) fikk en fin opplevelse :)

Nå er det endel fødende som påberoper seg "både det ene og det andre" for å få innvilget et ks. Ks ER et stort inngrep. Det er ikke til å komme utenom. Og som mange andre inngrep innebærer det en viss risiko, men når ei fødende enten har gått veldigt over tiden, har påvist stort barn, seteleie, unge på kryss og/eller tvers, så skjønner jeg ikke hvorfor leger skal være så inni hampen hardnakka sta, "Nei, det er best å føde vaginalt". Noen ganger er det "best" å bruke hodet, spør dere meg... :glare:

Nei så trist å høre at du har mistet et barn! :tristbla: Det må være det verste en mamma kan oppleve. :klem:

Veldig enig med deg, ks er ikke noen enkel utvei slik som mange tror. Men et planlagt keisersnitt er mye bedre enn et akutt katastrofesnitt pga at legene absolutt skulle tvinge en kvinne til å gå gjennom en fødsel med risiko for mange komplikasjoner.

Var det ikke en grunn til at du ikke kunne føde på Voss? Pga diabetesen? Haukeland høres helt forferdelig ut. Og jeg kommer fortsatt ikke over at mannen din måtte be legen om unnskyldning :dåne:

Vi får se hvor høy i hatten svigerinna di hadde vært med to magen, hvor en lå i seteleie. Du skal bare være strålende fornøyd med at dette sto løpet ut og kjempet for å få keisetsnitt, selv om det var en hard kamp. Hadde du siettet der med et multihandikappet barn i dag, hadde du blåst lang vei i både svigerinner og leger som mente noe annet. Det er så utrolig bra at alt er i orden nå :jepp:

Man får ikke føde tvillinger på Voss, for det er en komplisert fødsel og man trenger flere folk med høy kompetanse til stede. Nei han derre franskmannen var en helt håpløs lege! Kjenner jeg blir sint bare jeg tenker på det. :kjefte:

Du har helt rett, er veldig glad for at alt gikk så fint og at jeg ble hørt til slutt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk han bare være der fra 17-20? :overrasket: På riksen fikk de være der mellom 09-22.

Ja, og andre besøkende enn pappaen fikk bare lov å være der fra 19-20. Husker jeg ventet hele dagen på at han skulle komme på besøk og grudde meg til han skulle dra igjen. Syntes ikke det var noe koselig å være der, det var null privatliv og de fleste pleierne var sure og snerpete. Nei, om jeg blir gravid igjen så skal jeg IKKE føde på Haukeland hvertfall. Det eneste positive var selve ks, de menneskene som var med der var hvertfall veldig hyggelige og dyktige. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, om jeg blir gravid igjen så skal jeg IKKE føde på Haukeland hvertfall. Det eneste positive var selve ks, de menneskene som var med der var hvertfall veldig hyggelige og dyktige. :)

Da får du prøve å ikke få tvillinger igjen da. Alternativet er å flykte til en annen by ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du prøve å ikke få tvillinger igjen da. Alternativet er å flykte til en annen by ;)

Tror jeg dåner om jeg får beskjed om at jeg har to i magen igjen! :ler: Synes det er så morsomt å si til mannen at jeg er så kvalm osv, for da blir han helt hvit i ansiktet. Han er ikke helt klar for flere småtasser nå nei, har nok med de vi har for en stund fremmover. Er i grunnen enig i det altså! :fnise: Ja, blir det tvillinger igjen en gang så flykter jeg til hovedstaden tror jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå! :rødme: Knøttet lo så hun hikstet istad, det er den fineste latteren jeg noen gang har hørt. Jeg tror jeg tilfeldigvis kilte henne litt da jeg skulle ta av henne bodyen før kveldsbadet, og da lo hun litt forsiktig. Hmm, hun er kilen tenkte jeg, og så lagde jeg sånne "prompelyder" med munnen min på magen hennes, og hun hylte av latter! Åå, lille søte jenta mi! :rødme:

Ofte når jeg er sammen med babyene så kan jeg plutselig begynne å stortute fordi de er så søte og jeg er så glad i dem, jeg kan da ikke være helt normal.. :fnise: Stakkars unger, jeg kan da ikke fortsette slik! Når de blir litt større så tror de sikkert at jeg er konstant lei meg siden jeg griner rett som det er. :sjenert:

Mannen sier jeg er blitt skikkelig hønemor i det siste, og det kan nok stemme det ja. Når jeg legger meg om kvelden så ligger jeg og ser på filmer og bilder av dem på mobilen min fordi jeg savner dem sånn, det er så gale. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så herlig med latter da :rødme: Babylatter er jo det herligste som finnes!

Og det er nok ikke unormalt å bli litt tussete når man er nybakt mamma. Jeg også ser på bilder av tulla på pc'en omtrent hele tida :sjenert: Og jeg savner henne litt når hun sover lenge, det blir jo nesten kjedelig :fnise: Så jeg tror du er helt normal mamma jeg, vi skal være glade for at vi føler det sånn og at ikke morskjærligheten har uteblitt, for det må være tøft.

Men det er klart, når ungene er i tenåra bør du kanskje vurdere å slutte å grine :fnise:

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du har rett i det Pusla, skal være glad for at vi har så sterk morskjærlighet. :Nikke: Jeg var ikke sånn i begynnelsen, da fantaserte jeg heller om å sende dem vekk en stund slik at jeg fikk sove, men de var kjempekrevende på den tiden og jeg var vanvittig sliten. Husker jeg drømte at mannen hadde sendt de på tur til mexico hvor de hadde en leir for babyer med slitne foreldre. Huff, skammet meg skikkelig da jeg våknet. :flau:

_______

Jeg var skikkelig svimmel og kvalm i dag tidlig, lå rett ut på gulvet og greide nesten ikke røre meg. Lurte litt på om jeg skulle ringe mannen og be han komme hjem, for det å ta seg av to babyer når man er dårlig er ikke så enkelt. Men fikk i meg litt mat og drikke, da ble det bedre. :) Jeg er ikke så flink å huske på å få i meg nok drikke for tiden, så det var vel kanskje derfor...

Endelig har jeg fått ryddet klesskapet mitt! Satte babygymmen oppi dobbeltsenga og la barna der, så fikk jeg gjort det jeg skulle uten problem. :) Fant en del fine klær jeg hadde glemt at jeg hadde, det er alltid like kjekt! Og så er det godt å få vekk klær jeg aldri bruker også, de gir jeg til Fretex. Nå må jeg se å få gjort litt husarbeid her før neste mating. :husarbeid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg drømte at mannen hadde sendt de på tur til mexico hvor de hadde en leir for babyer med slitne foreldre. Huff, skammet meg skikkelig da jeg våknet. :flau:

:ler: unnskyld altså, men det var bare litt morsomt :fnise:

Jeg drømmer stadig at vofsen rømmer eller blir borte eller tilogmed spist opp av ulv (!), så jeg har tydelig dårlig samvittighet for hunden om dagen.

Så flink du er som rydder da!! Greit når barna kan underholde seg selv litt i babygymmen ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

Jeg var skikkelig svimmel og kvalm i dag tidlig, lå rett ut på gulvet og greide nesten ikke røre meg. Lurte litt på om jeg skulle ringe mannen og be han komme hjem, for det å ta seg av to babyer når man er dårlig er ikke så enkelt. Men fikk i meg litt mat og drikke, da ble det bedre. :) Jeg er ikke så flink å huske på å få i meg nok drikke for tiden, så det var vel kanskje derfor...

Du er ikke gravid igjen da....? :jepp:

En venninne av meg fikk tvillinger først, og så ei jente til bare året etterpå... :lur:

Var supersjokka, og visste ikke hva hun skulle gjøre - men guri for en herlig trio de er nå! :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: unnskyld altså, men det var bare litt morsomt :fnise:

Jeg drømmer stadig at vofsen rømmer eller blir borte eller tilogmed spist opp av ulv (!), så jeg har tydelig dårlig samvittighet for hunden om dagen.

Så flink du er som rydder da!! Greit når barna kan underholde seg selv litt i babygymmen ja!

Hehe jo det er jo egentlig litt morsomt da, alt man kan finne på å drømme altså! :fnise: Uff, ekkelt å drømme sånn om vofse! Jeg har også veldig dårlig samvittighet for pusene mine for tiden, får liksom ikke tid til å gi dem den oppmerksomheten de fortjener. Er glad de er to da, de koser og leker mye med hverandre hvertfall. :rødme:

Det er så herlig å lese om dagene dine med beibiene, Tinio :klemmer:

Takk for det Villrips! :klemmer:

Du er ikke gravid igjen da....? :jepp:

En venninne av meg fikk tvillinger først, og så ei jente til bare året etterpå... :lur:

Var supersjokka, og visste ikke hva hun skulle gjøre - men guri for en herlig trio de er nå! :rødme:

Skal vite jeg har tenkt den tanken ja! Men jeg går på p-piller og har hatt mensen til riktig tid, så jeg tviler på det altså. Tror jeg svimer av om det skulle vise seg at jeg er gravid nå! :overrasket: Men for all del, velkommen skulle gullet vært uansett! :babysmokk::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag har vi vært og kjøpt vinterposer til vognen, svart til Godgutten og såklart rosa til Knøttet! :gjeiper: Og så kjøpte vi sånne dyneposer til å ha om natten. Gogutten er blitt så veldig til å sparke av seg dyna om natten, så han blir så kald. Har pleid å swaddle han, men det funker ikke lengre, for nå ligger både teppet og dynen nedi fotenden om morgenen, imponerende at han greier det altså! :fnise: Knøttet greier ikke å komme seg ut av teppet enda, og godt er det for hun trenger virkelig å bli pakket inn fortsatt. Hvis jeg ikke gjør det så skvetter hun hele tiden og slår ut armene i søvne, og da våkner hun gjerne.

Fikk forresten vite i dag at jeg skal bli tante! :hoppe: Broren min skal bli pappa. :) De har strevd veldig, først måtte de gjennom 3 prøverørsforsøk for å få første barnet sitt, og nå måtte det 7 ganger til for at de skulle lykkes igjen. Det må virkelig ha vært en påkjenning for svigerinnen min altså, tenk alle de sterke hormonmedisinene hun har gått på, og alle nedturene. :( Men nå gikk det til slutt da! :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villrips

Gratulerer til broren din!! Så herlig at han skal bli pappa og du skal bli tante :strix:

(Det er forresten meg - jeg har skifta nick nå :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer til broren din!! Så herlig at han skal bli pappa og du skal bli tante :strix:

(Det er forresten meg - jeg har skifta nick nå :P)

Tenkte meg faktisk det ja! ;)

Så koselig beskjed å få :strix:

Ja kjempekoselig! :jepp::strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg trent pilates, og så tenkte jeg å få tørket litt støv her før barna våkner fra formiddagsluren sin. Å vaske til helgen tar laaang tid, jeg bruker ca 3 dager. :fnise: Er ikke så veldig mye tid til å få gjort husarbeid, så jeg deler det opp. Onsdag vasker jeg badet, torsdag tørker jeg støv og støvsuger, fredag vasker jeg gulvene. Synes det er så godt å være ferdig med det før helgen, for da kan vi heller bruke tiden til å kose oss alle sammen. :) Noe mer rengjøring enn dette i uken orker jeg ikke, synes det er viktigere å bruke tid på barna enn at det skal være skinnende rent her hele tiden. :Nikke:

Nå må jeg komme igang! :rope: NÅ!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renhold er kraftig nedprioritert her også om dagen, og jeg har "bare" en baby å ta vare på. Men fikk støvsugd i dag da, siden det kommer ei venninne hit i dag.

Så herlig at du skal bli tante da :hoppe: Det er ekstra gøy når par som har slitt så lenge med å bli gravide, endelig blir det. Det må være tøft ja, å gå igjennom så mye før det klaffer. Jeg klarer ikke sette meg inn i det engang.

Kos deg med husarbeid :fnise::goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...