gbnj Skrevet 18. oktober 2010 #101 Del Skrevet 18. oktober 2010 Nei; alle sammen. Er ikke bare muslimske smågutter som er kvinnefiendtlige helt fra barndommen av. Så alle jenter/kvinner er helgener, og om så ikke er tilfelle så bør gutter/menn bruke vold mot jentene/kvinne, fremfor skjellsord? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kristian82 Skrevet 18. oktober 2010 #102 Del Skrevet 18. oktober 2010 Du skrev: "Poenget er at for å domfelle må beviskravet "ut over enhver rimelig tvil" være oppfylt. Dvs. det må være 98-99% sikkert at personen er skyldig og oppfyller alle straffbarhetsbetingelser", dvs vil lengden på straffen(feks minstestraff på 4, fremfor 2 som idag) ha noen betydning for dommerne når de skal dømme i saker hvor de er 97,9999 % sikre på at en person er skyldig, dvs ikke > 98 % sikre?Det var du som nevnte prosenter, og det går vel en grense på hvor de er sikre på skyld/ei?Vil det si; gjennomført samleie, uten bruk av vold?Hva bør streffen være for uaktsom voldekt, dvs å ikke forsikre seg om at kvinnen faktisk vil(10-14)? Tror det er lettest om du selv leser deg opp om temaet jeg. Har svart x antall ganger, og "poenget" går ikke inn hos deg. Liten vits å bare gjenta meg selv igjen og igjen. Bruk av vold er ikke noe vilkår for at det foreligger en voldtekt. I de tilfellene en person dømmes for forsettlig voldtekt etter § 192. 1 ledd a/b/c hadde en passende straff vært rundt 10-14 år. Kunne man skjerpet straffen med noen år ekstra om annet ledd osv. også gjorde seg gjeldende. Nå er IKKE en uaktsom voldtekt, det du sier det er "å ikke forsikre seg om at kvinnen faktisk vil". Det er jo en rekke vilkår som må være oppfylt. For det andre så er skyldkravet GROV uaktsomhet, det holder ikke med vanlig uaktsomhet. Passende straff i disse sakene kunne vel vært 5-8 år kanskje. Men igjen, tror det er best du leser litt om det. Du har mange problemstillinger og angrepsmåter til temaet som viser at du ikke helt har forstått hvordan rettsapparatet fungerer og hva som rettslig sett anses som Voldtekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gbnj Skrevet 18. oktober 2010 #103 Del Skrevet 18. oktober 2010 Tror det er lettest om du selv leser deg opp om temaet jeg. Har svart x antall ganger, og "poenget" går ikke inn hos deg. Liten vits å bare gjenta meg selv igjen og igjen. Bruk av vold er ikke noe vilkår for at det foreligger en voldtekt. I de tilfellene en person dømmes for forsettlig voldtekt etter § 192. 1 ledd a/b/c hadde en passende straff vært rundt 10-14 år. Kunne man skjerpet straffen med noen år ekstra om annet ledd osv. også gjorde seg gjeldende. Nå er IKKE en uaktsom voldtekt, det du sier det er "å ikke forsikre seg om at kvinnen faktisk vil". Det er jo en rekke vilkår som må være oppfylt. For det andre så er skyldkravet GROV uaktsomhet, det holder ikke med vanlig uaktsomhet. Passende straff i disse sakene kunne vel vært 5-8 år kanskje. Men igjen, tror det er best du leser litt om det. Du har mange problemstillinger og angrepsmåter til temaet som viser at du ikke helt har forstått hvordan rettsapparatet fungerer og hva som rettslig sett anses som Voldtekt. Hvilken straff er passende for hvilke konkrete handlinger? Hvilke beviskarav bør gjelde? Og hva er straff ol. godt for, hindrer det voldtekter? Hva bør kvinner gjøre for å unngå å bli voldtatt, hjelper det å stemme på partier som vil øke straffene, vil færre kvinner da bli voldtatt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BabyBlue Skrevet 19. oktober 2010 #104 Del Skrevet 19. oktober 2010 Så alle jenter/kvinner er helgener, og om så ikke er tilfelle så bør gutter/menn bruke vold mot jentene/kvinne, fremfor skjellsord? Nei, men det går vel ann å kalle kvinner noe annet enn bitch/hore. Man skal ikke lære småguttene sine at det er OK å kalle jenter slike fornærmende ord bare fordi man er en smule forbanna. Hadde en gutt kalt meg hore hadde jeg ikke nølt med å gi igjen, for slikt finner jeg meg ikke i. Menn som føler et behov for å slå kvinner trenger profesjonell hjelp etter min mening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca28 Skrevet 19. oktober 2010 #105 Del Skrevet 19. oktober 2010 Hvilken straff er passende for hvilke konkrete handlinger? Hvilke beviskarav bør gjelde? Og hva er straff ol. godt for, hindrer det voldtekter? Hva bør kvinner gjøre for å unngå å bli voldtatt, hjelper det å stemme på partier som vil øke straffene, vil færre kvinner da bli voldtatt? Eh om straff ikke hindrer flere voldtekter er jo ikke eneste poenget med å straffe. Skal man la være å straffe folk for drap fordi det ikke blir slutt på drap pga det? En forbryter skal straffes fordi han skal få konsekvenser for å ha gjort noe galt, pluss at å gi en tilstrekkelig streng straff er å gi respekt til offeret. Om forbryteren ikke blir straffa, kommer den samme forbryteren til å fortsette med å voldta fordi han vet han slipper unna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca28 Skrevet 19. oktober 2010 #106 Del Skrevet 19. oktober 2010 Nei, men det går vel ann å kalle kvinner noe annet enn bitch/hore. Man skal ikke lære småguttene sine at det er OK å kalle jenter slike fornærmende ord bare fordi man er en smule forbanna. Hadde en gutt kalt meg hore hadde jeg ikke nølt med å gi igjen, for slikt finner jeg meg ikke i. Menn som føler et behov for å slå kvinner trenger profesjonell hjelp etter min mening. Vi jenter gjør jo egentlig ikke saken bedre her. Tror det er flere jenter som faktisk kaller HVERANDRE for bitch og hore Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dhanu Skrevet 19. oktober 2010 #107 Del Skrevet 19. oktober 2010 Hvilken straff er passende for hvilke konkrete handlinger? Hvilke beviskarav bør gjelde? Og hva er straff ol. godt for, hindrer det voldtekter? Hva bør kvinner gjøre for å unngå å bli voldtatt, hjelper det å stemme på partier som vil øke straffene, vil færre kvinner da bli voldtatt? Straff er godt for flere ting. De virker generelt individprevantive, selv om tilbakefallsprosenten i sedelighetssaker skal være ganske høy. De virker også allmennpreventivt. I tillegg server straff som en "hevn" fra samfunnet, eller "rettferdighet", som vi også kan kalle det, selv om det er to sider av samme sak. Straff er også en måte for samfunnet å uttrykke en holdning til visse handlinger. Jeg vet ikke om færre kvinner blir voldtatt ved høyere straffer (men vil anta det, det er vel vanskeligere å voldta mens man soner), men jeg er helt med på hevn-/rettferdighetsmotivet og at samfunnet må ha en holdning til voldtekter uansett. Jeg syns 10 år for en voldtekt er helt passe, om man nå bare skal kaste et tall ut i luften. Og jeg gidder ikke gå inn på noen debatt om hva "kvinner bør gjøre for å unngå å bli voldtatt", for problemet ligger virkelig ikke hos kvinnen som blir voldtatt, men hos mannen som voldtar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kristian82 Skrevet 19. oktober 2010 #108 Del Skrevet 19. oktober 2010 Hvilken straff er passende for hvilke konkrete handlinger? Hvilke beviskarav bør gjelde? Og hva er straff ol. godt for, hindrer det voldtekter? Hva bør kvinner gjøre for å unngå å bli voldtatt, hjelper det å stemme på partier som vil øke straffene, vil færre kvinner da bli voldtatt? Hvilke beviskrav som kreves for å domfelles i en straffesak er godt belyst i juridisk teori, lov, internasjonale konvensjoner som EMK og rettspraksis. Du får lese litt om dette, og jeg er naturlig nok enig i at de beviskrav som pr i dag er rådende også er de som bør være rådende. Hvilken straff som er passende for hvilke handlinger avgjøres ut i fra en samensatt vurdering av blant annet - alvorlighetsgrad, skyldgrad, gjentagelse, gjentagelsesfare, virkninger av lovbruddet, individualpreventive og almenpreventive hensyn, "gjennopprettelses og rettferds tanker", "isoleringseffekten" osv. At strengere straff vil hindre flere voldtekter er ikke sikkert. Det er imidlertid et moment uten/av svært liten betydning når man skal avgjøre passende straff i slike alvorlige saker. Straff for drap kan ikke være 3 år, bare fordi at drapene nesten uansett vil finne sted uavhengig av om personer dømmes til 3, 13, eller 33 år. Kvinner skulle ikke trenge å gjøre noe for å unngå å bli voldtatt. Men siden det dessverre er en mengde svin i dagens samfunn, gjør vel kvinner lurt i å ta forholdsregler innenfor rimelighetens grenser for å prøve å minimere risikoen å bli utsatt for overgrep. Samme måte som at jeg ikke tusler så mye rundt nederst i Karl Johan nattestid, fordi jeg vil minimere risikoen for å få bank/bli ranet. Men seff, skulle jeg bli ranet/banket er det jo ingen andre enn gjerningsmennene som har gjort noe feil. Tror ikke strengere straffer nødvendigvis hindrer flere voldtekter, men kvinner (som menn) bør vel stemme på partier som har en kriminalpolitikk som de stiller seg bak i forhold til straff osv. om de vurderer dette som et særs viktig område for dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dhanu Skrevet 20. oktober 2010 #109 Del Skrevet 20. oktober 2010 Kvinner skulle ikke trenge å gjøre noe for å unngå å bli voldtatt. Men siden det dessverre er en mengde svin i dagens samfunn, gjør vel kvinner lurt i å ta forholdsregler innenfor rimelighetens grenser for å prøve å minimere risikoen å bli utsatt for overgrep. Samme måte som at jeg ikke tusler så mye rundt nederst i Karl Johan nattestid, fordi jeg vil minimere risikoen for å få bank/bli ranet. Men seff, skulle jeg bli ranet/banket er det jo ingen andre enn gjerningsmennene som har gjort noe feil. Ikke sant - det er en hel skog av forskjell mellom det å si at kvinner bør ta ansvar for å unngå å bli voldtatt (og dermed kunne "fordele skyld" mellom gjerningsmann og offer etterpå), og å si at det er lurt å ta forholdsregler på lik linje med alle andre forholdsregler i samfunnet. Blir akkurat passe irritert på dem som mener manglende forholdsregler = eget ansvar for å bli voldtatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gbnj Skrevet 23. oktober 2010 #110 Del Skrevet 23. oktober 2010 Straff er godt for flere ting. De virker generelt individprevantive, selv om tilbakefallsprosenten i sedelighetssaker skal være ganske høy. De virker også allmennpreventivt. I tillegg server straff som en "hevn" fra samfunnet, eller "rettferdighet", som vi også kan kalle det, selv om det er to sider av samme sak. Straff er også en måte for samfunnet å uttrykke en holdning til visse handlinger. Jeg vet ikke om færre kvinner blir voldtatt ved høyere straffer (men vil anta det, det er vel vanskeligere å voldta mens man soner), men jeg er helt med på hevn-/rettferdighetsmotivet og at samfunnet må ha en holdning til voldtekter uansett. Jeg syns 10 år for en voldtekt er helt passe, om man nå bare skal kaste et tall ut i luften.Hva bør straffen være i denne saken?Og jeg gidder ikke gå inn på noen debatt om hva "kvinner bør gjøre for å unngå å bli voldtatt", for problemet ligger virkelig ikke hos kvinnen som blir voldtatt, men hos mannen som voldtar.Men det er et problem for kvinner frem til voldektdforbryterne blir låst inn, de vil vel ikke bli voldtatt, så hvordan kan de unngå det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gbnj Skrevet 23. oktober 2010 #111 Del Skrevet 23. oktober 2010 Hvilke beviskrav som kreves for å domfelles i en straffesak er godt belyst i juridisk teori, lov, internasjonale konvensjoner som EMK og rettspraksis. Du får lese litt om dette, og jeg er naturlig nok enig i at de beviskrav som pr i dag er rådende også er de som bør være rådende.Bør denne mannen få 10-14 år, er bevisene gode/sterke nok?Hvilken straff som er passende for hvilke handlinger avgjøres ut i fra en samensatt vurdering av blant annet - alvorlighetsgrad, skyldgrad, gjentagelse, gjentagelsesfare, virkninger av lovbruddet, individualpreventive og almenpreventive hensyn, "gjennopprettelses og rettferds tanker", "isoleringseffekten" osv. At strengere straff vil hindre flere voldtekter er ikke sikkert. Det er imidlertid et moment uten/av svært liten betydning når man skal avgjøre passende straff i slike alvorlige saker. Straff for drap kan ikke være 3 år, bare fordi at drapene nesten uansett vil finne sted uavhengig av om personer dømmes til 3, 13, eller 33 år. Kvinner skulle ikke trenge å gjøre noe for å unngå å bli voldtatt. Men siden det dessverre er en mengde svin i dagens samfunn, gjør vel kvinner lurt i å ta forholdsregler innenfor rimelighetens grenser for å prøve å minimere risikoen å bli utsatt for overgrep. Samme måte som at jeg ikke tusler så mye rundt nederst i Karl Johan nattestid, fordi jeg vil minimere risikoen for å få bank/bli ranet. Men seff, skulle jeg bli ranet/banket er det jo ingen andre enn gjerningsmennene som har gjort noe feil.Men kvinner/kvinnene på dette forum nekter å forholde seg til forholdsregler, de vil ikke at det skal swettes søkelys på FR, da det gir dem en viss grad av skyld.Tror ikke strengere straffer nødvendigvis hindrer flere voldtekter, men kvinner (som menn) bør vel stemme på partier som har en kriminalpolitikk som de stiller seg bak i forhold til straff osv. om de vurderer dette som et særs viktig område for dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dhanu Skrevet 24. oktober 2010 #112 Del Skrevet 24. oktober 2010 Men kvinner/kvinnene på dette forum nekter å forholde seg til forholdsregler, de vil ikke at det skal swettes søkelys på FR, da det gir dem en viss grad av skyld. Det er vel heller slik at kvinner ikke ønsker å diskutere forholdsregler i en tråd som handler om straffenivået på voldtekter. Nettopp fordi at når det dras inn i debatten om straffenivå, så viser det en holdning om at voldtekt er delvis kvinnens ansvar, og er dermed egnet til å dra oppmerksomheten vekk fra den egentlige debatten: Straffenivået. Tråden handler om straffenivå for menn som voldtar, ikke hvorvidt voldtekt er kvinners feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gbnj Skrevet 24. oktober 2010 #113 Del Skrevet 24. oktober 2010 Det er vel heller slik at kvinner ikke ønsker å diskutere forholdsregler i en tråd som handler om straffenivået på voldtekter.Jeg sikter til kvinner generelt/tråder på forumet generelt, og siden det er en tråd om "Straff for voldtekt", så har også preventive virkemidler en naturlig plass i diskusjinen.Nettopp fordi at når det dras inn i debatten om straffenivå, så viser det en holdning om at voldtekt er delvis kvinnens ansvar, og er dermed egnet til å dra oppmerksomheten vekk fra den egentlige debatten: Straffenivået. Tråden handler om straffenivå for menn som voldtar, ikke hvorvidt voldtekt er kvinners feil. Og straff kommer som en følge av noe som gjøres/det gis mulighet til å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop28 Skrevet 24. oktober 2010 #114 Del Skrevet 24. oktober 2010 Jeg sikter til kvinner generelt/tråder på forumet generelt, og siden det er en tråd om "Straff for voldtekt", så har også preventive virkemidler en naturlig plass i diskusjinen.Og straff kommer som en følge av noe som gjøres/det gis mulighet til å gjøre. Kom med forslag du da til forholdsregler som ikke innbefatter å ta fra kvinner all frihet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gbnj Skrevet 24. oktober 2010 #115 Del Skrevet 24. oktober 2010 Kvinne slo følge med ukjent mann,og ble voldtatt(link). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop28 Skrevet 24. oktober 2010 #116 Del Skrevet 24. oktober 2010 Kvinne slo følge med ukjent mann,og ble voldtatt(link). ok der er en. har du flere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gbnj Skrevet 24. oktober 2010 #117 Del Skrevet 24. oktober 2010 Kom med forslag du da til forholdsregler som ikke innbefatter å ta fra kvinner all frihet? Det er en mellomting imellom det å låse seg inn i en bunker og å slå følge med ukjent mann,og bli voldtatt(link), dvs forholdsregler er å la være å ruse seg så voldsomt at du blir et lett bytte, at man ikke setter seg i en situasjon hvor man kan bli et lett bytte(feks gå langs akerselva alene nattestid ol.), ergo hvis man beveger seg på steder/tidspunkt utendørs hvor det samtidig er mange andre som oppholder seg i nærheten, så kan man unngå å bli voldtatt. Cluet er at noen menn kan finne på å voldta en kvinne hvis de får muligheten. Det kan sammenliknes med det å oppsøke/bade i vann hvor det svømmer 5 meter lange krokodiller, dvs de krokodillene kan finne på å angripe et hvilket som helst menneske(menn/kvinner, store/sterke, små/pinglete ol. som tar seg friheten til et bad. Jeg kan ikke forstå hva som kan være alternativet til forholdsregler(ser bort i fra det å avlive alle krokodiller/menn, da det å kun låse dem inn ikke nødvendigvis hindrer mennesker/kvinner i å gi dem muligheten, da noen besøker rovdyr i dyrehagen ol.). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dhanu Skrevet 24. oktober 2010 #118 Del Skrevet 24. oktober 2010 Og straff kommer som en følge av noe som gjøres/det gis mulighet til å gjøre. Feil. Straff kommer som en følge av noe en person velger å gjøre. Det er faktisk ikke slik at alle menn er potensielle voldtektsmenn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gbnj Skrevet 24. oktober 2010 #119 Del Skrevet 24. oktober 2010 Feil. Straff kommer som en følge av noe en person velger å gjøre. Det er faktisk ikke slik at alle menn er potensielle voldtektsmenn. Men hvordan unngår kvinner/hindrer samfunnet at de som velger å voldta, voldtar kvinner? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dhanu Skrevet 25. oktober 2010 #120 Del Skrevet 25. oktober 2010 Men hvordan unngår kvinner/hindrer samfunnet at de som velger å voldta, voldtar kvinner? Det fins ingen måter å være sikret å unngå voldtekt på. Barn voldtas i sin egen seng av foreldrene, kvinner voldtas av venner de trodde de kunne stole på, og det farligste en kvinne kan gjøre er å innlede et forhold til en mann. Forholdsreglene dine ville blitt svært omfattende, dersom det skulle være kvinners eget ansvar å ikke bli voldtatt. En fin måte å senke tallene på, er jo å sperre voldtektsmenn inne. Hey, strengere straffer? Men det er vel feil, ettersom poenget er at det er kvinners ansvar å ikke friste de stakkars viljeløse mennene, som ALLE er disponert for å voldta... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå