Gå til innhold

Straff for voldtekt?


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Gjest Raindrops

Hva er alternativet(menn voldtar i land hvor det er dødsstraff)?Jo, men ikke før man er sikker.

Ikke før man er sikker? Det blir for dumt, i følge statistikken kan man aldri være sikker, og jeg tror ikke det er utelukkende jentene som blir voldtatt det er noe galt med, når man blir voldtatt av en kompis man stoler på og er glad i. Alternativet? Nei, si det. Jeg tror mange her i landet trenger en seriøs vekker, det er ikke normalt enten man er jente eller gutt, å voldta andre mennesker. Da har man oppfattet et eller annet feil. Noe må være grunnleggende galt i samfunnet vårt, hvis det utvikler seg i den retningen at jeg ikke kan gå utenfor døren når det er mørkt. Eller hvis jeg ikke kan ta et par glass vin med en kompis uten å ha anstand tilstede.

Jeg skulle ønske jeg visste hvor det gikk galt, og hva man kan gjøre for å løse det. Tro meg, jeg har ikke mye lyst til å gå rundt å være redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror faktisk ikke at kvinner bare sier at de har blitt voldtatt. Hvorfor skulle de gjøre det?

Selv om vedkommende ikke blir dømt så er det en belastning å bli tiltalt for voldtekt om det går så langt.

Det har vært flere saker hvor kvinnen etterhvert har lagt alle kort på bordet og innrømmet falsk anklage.

At noen ønsker å lempe på beviskravene er ikke noe annet oppfordring til justismord - måtte det skje dem selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal vel litt til å havne i den situasjonen, dvs ikke ta frhåndregler?

Herregud, altså. "Skal litt til for å komme opp i en slik situasjon." Nei, det skal ikke så mye til. Flere damer blir voldtatt på de sykeste plasser i dagslys. Får litt sånn "voldtekt er kvinnens feil" vibber i fra innleggene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, altså. "Skal litt til for å komme opp i en slik situasjon." Nei, det skal ikke så mye til. Flere damer blir voldtatt på de sykeste plasser i dagslys. Får litt sånn "voldtekt er kvinnens feil" vibber i fra innleggene dine.

Men så vidt jeg veit, skjer de fleste overfallsvoldtekter mot damer som er beruset og som går alene. Det er en situasjon man burde kunne unngå å sette seg i? Når det er sagt, så er det vel en kjent sak at majoriteten av voldtektene er begått av venner og bekjente, som jeg antar at man trodde man kunne stole på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thefainter

Herregud, altså. "Skal litt til for å komme opp i en slik situasjon." Nei, det skal ikke så mye til. Flere damer blir voldtatt på de sykeste plasser i dagslys. Får litt sånn "voldtekt er kvinnens feil" vibber i fra innleggene dine.

Me too.

Det finnes kvinner som har blitt voldtatt av kompiser. Disse damene var jo sikre på at de kunne stole på dem. Det hjalp jo tydeligvis ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke før man er sikker? Det blir for dumt, i følge statistikken kan man aldri være sikker, og jeg tror ikke det er utelukkende jentene som blir voldtatt det er noe galt med, når man blir voldtatt av en kompis man stoler på og er glad i. Alternativet? Nei, si det. Jeg tror mange her i landet trenger en seriøs vekker, det er ikke normalt enten man er jente eller gutt, å voldta andre mennesker. Da har man oppfattet et eller annet feil. Noe må være grunnleggende galt i samfunnet vårt, hvis det utvikler seg i den retningen at jeg ikke kan gå utenfor døren når det er mørkt. Eller hvis jeg ikke kan ta et par glass vin med en kompis uten å ha anstand tilstede.

Jeg skulle ønske jeg visste hvor det gikk galt, og hva man kan gjøre for å løse det. Tro meg, jeg har ikke mye lyst til å gå rundt å være redd.

Er det ikke ganske utbredt med date/kompis rape ol. men bare de færreste anmeldes? Endret av gbnj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Raindrops

Er det ikke ganske utbredt med date/kompis rape ol. men bare de færreste anmeldes?

"Ikke normalt" som i en oppførsel som ikke hører hjemme noen steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Voldtekt er voldtekt. Enten er man uskyldig, eller så er man ikke uskyldig. Hvis mannen/dama har sex med en person uten den andre personen samtykke er man skyldig i voldtekt. Man kan være så full man bare vil, men det gir da ikke personen større rett til å voldta selv om h*n er dritings?

:klappe:

Edit: Det gir ikke rett til å voldta selv om offeret er dritings heller, slik mange synes å tro. Flere brukere har i lignende tråder argumentert ut fra at manglende avvisning er nok, når det juridisk sett er slik at man skal ha et aktivt samtykke.

Endret av Dhanu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er jo hva som defineres som voldtekt. Faller seksuelle overgrep inn under dette er jo spekteret vidt. Om noen tar på deg eller tilnærmer seg deg på måter du opplever som seksuelt betont kan man faktisk definere det som seksuelt overgrep og det kan anmeldes. Dette gjelder også for intim dansing osv. Tviler på at FAKTISK voldtekt, hvor penetrasjon er involvert får 14 dager.

Til dere som diskuterer forhåndsregler så kan dere jo lese litt av det som står skrevet om voldtektpå nhi.no sine nettsider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg tror faktisk ikke at kvinner bare sier at de har blitt voldtatt. Hvorfor skulle de gjøre det? Han blir jo sannsynligvis ikke dømt uansett...

Skal kvinnene ha ansvaret for å sørge for at noen menn ikke voldtar dem? :klø:

Burde det ikke komme noen holdningskampanjer rettet mot menn snart? Burde ikke guttene på barneskolene få kjeft for å kalle jentene "bitch/kjerring/hore"? Ja, jeg har hørt små gutter si det til jenter bare fordi jentene si nei eller er uenige med gutta...

Edit: skrivefeil

...fungerer ikke("sier at seksuelt relatert vold har hatt en økning i verden til tross for at det har vært satset stort på kampanjer både fra FNs og andre organisasjoners side", link).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det skal være kvinnens ansvar å sørge for å ikke bli voldtatt, så må det også være greit at kvinnen forsvarer seg med alle mulige midler. Det ville kanskje gitt en avskrekkende effekt om menn ble utsatt for *barefantasiensettergrenser*, bare de ga dama et litt for interessert blikk. Bevisbyrden må jo være like tung på offeret der, som på offeret for voldtekt. :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av disse forhåndsreglene det snakkes så fint om, er regelrett en innskrenking av kvinners FRIHET! Det er faktisk ikke greit! Det blir feil å straffe alle kvinner for at noen menn voldtar. Jeg har en venninne som ble voldtatt på høylys dag, i edru tilstand, midt i byen, skulle treffe meg på kafé. På ingen måte utfordrende kledd. Gjerninsmannen ble i dette tilfellet heldigvis tatt, da det fantes vitner. Straff for gjerningsmann? 1 år og 3 måneder i fengsel. Straff for min venninne? Vel, man kan jo tenke med seg selv... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av disse forhåndsreglene det snakkes så fint om, er regelrett en innskrenking av kvinners FRIHET! Det er faktisk ikke greit! Det blir feil å straffe alle kvinner for at noen menn voldtar. Jeg har en venninne som ble voldtatt på høylys dag, i edru tilstand, midt i byen, skulle treffe meg på kafé. På ingen måte utfordrende kledd. Gjerninsmannen ble i dette tilfellet heldigvis tatt, da det fantes vitner. Straff for gjerningsmann? 1 år og 3 måneder i fengsel. Straff for min venninne? Vel, man kan jo tenke med seg selv... :(

Men for endte gang, hva er alternativet???
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men for endte gang, hva er alternativet???

Større ressurser til etterforskning (og mindre byråkrati), samt strengere straffer og kjipere soningsforhold som avskrekkende forebyggende funksjon. Funker i andre land, hvorfor ikke her? Burde også innføres for mange andre typer forbrytelser.

Utlendinger især, synes Norge er en stor vits i så måte. Noen kommer tilogmed hit og begår kriminalitet med håp om å bli straffet, så de får sitte her noen måneder med hotellstandard og dagslønn og fritt leide til kontakt og business med omverdenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fengselsforholdene i Norge burde ha vært jævligere. At kriminelle lever komfortabelt etter å ga begått mord/voldtekt/skadet noen for livet er helt latterlig.

Grovt kriminelle mister mye av menneskeligheten sin, så hvorfor behandle de menneskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca28

Det er hårreisende. Virkelig. Det som er så sykt er at man får strengere straff for skattesvindel. Alt som har med penger å gjøre gir den straffen, men gjør man noe sm direkte skader mennesker, nei da er det ikke så alvorlig lenger liksom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vet ikke hvorvidt strengere straffer for voldtekt gir en allmennpreventiv effekt, men det sier i alle fall noe om samfunnets syn på voldtekt.

Jeg har hørt voldtekt beskrevet som den mest alvorlige forbrytelsen nest etter drap. Hvorfor straffenivået ikke reflekterer dette, begriper jeg ikke.

(Nå er ikke jeg ikke enig i beskrivelsen, da. Jeg mener voldtekt er den tredje mest alvorlige forbrytelsen, etter drap og barnemishandling/overgrep mot barn. Og DER kan man snakke om latterlige straffer, der!)

Bianca28, jeg tror forresten dette er den første debatten vi er enige i *sjampanje* ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hårreisende. Virkelig. Det som er så sykt er at man får strengere straff for skattesvindel. Alt som har med penger å gjøre gir den straffen, men gjør man noe sm direkte skader mennesker, nei da er det ikke så alvorlig lenger liksom

Som vanlig slenger du ut av deg påstander du ikke har belegg for. Skulle gjerne sett denne påstanden dokumentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er alternativet, å lette på kravene til domfellelse, så uskyldige blir dømt? Kan ikke kvinner heller ta forholdsregler???

Det er vel ikke snakk om å "lette på kravene til domfellelse" som du kaller det, men heve straffenivået i de sakene der tiltalte faktisk blir dømt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne sett hva som står i dommene til disse utvalgte sakene det refereres til i denne tråden.

I utgangspunktet er jeg enig i at det kan se ut som voldtekt straffes for mildt i Norge når man leser om 1 år og 1 måneds fengsel. Imidlertid vet jeg at minstestraff for voldtekt er 2 år i Norge. Mener avisene da straff minus utholdt varetekt, for eksempel? Av erfaring vet jeg jo at den gjennomsnittlige brukeren på kg, eller journalister for den del, ikke akkurat evner til å gjengi dette korrekt og nyansert.

Det har lenge vært snakk om å heve minstestraff - noe som begrunnes med en økning av ofres rettssikkerhet. Undersøkelser viser imidlertid det motsatte - at kvinners og barns rettsstilling svekkes når man innfører minstestraff, nettopp fordi det oppleves som en høyere terskel for å dømme tiltalte.

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article2928191.ece

Dette er altså en veldig sammensatt problemstilling, og det er umulig å uttale seg om såkalte "lave" straffer det refereres til her inne uten å vite hva som ligger bak.

Men som jeg innledet med; Det kan ut fra disse linkene virke som straffene er altfor lave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...