Gå til innhold

Straff for voldtekt?


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest BabyBlue

Nå får du se til å skjerpe deg. Den eneste måten man kan forsvare seg 100% mot å bli voldtatt er å stenge seg inne i huset og blokkere dørene med noe tungt og ufyttelig. Jeg kan bli voldtatt så godt som når som helst bare en eller annen bestemmer seg for det. Den lille distansen jeg må gå fra buss til hjem - jeg kan lett bli brutt ned i en busk med en kniv til strupen uten at folk så mye som legger merke til det. Det samme kan skje når jeg går til butikken i i fult dagslys.

Slutt å legg skylden over på offerne. Det er bare så mange "forhåndsregler" det er mulig å ta skjønner du vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får du se til å skjerpe deg. Den eneste måten man kan forsvare seg 100% mot å bli voldtatt er å stenge seg inne i huset og blokkere dørene med noe tungt og ufyttelig. Jeg kan bli voldtatt så godt som når som helst bare en eller annen bestemmer seg for det. Den lille distansen jeg må gå fra buss til hjem - jeg kan lett bli brutt ned i en busk med en kniv til strupen uten at folk så mye som legger merke til det. Det samme kan skje når jeg går til butikken i i fult dagslys.

Slutt å legg skylden over på offerne. Det er bare så mange "forhåndsregler" det er mulig å ta skjønner du vel?

Så hva om man lar være å ta de forhåndsreglene?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Så hva om man lar være å ta de forhåndsreglene?

De fleste er skjerpa nok i hodet til å skjønne at man skal være forsiktig når man er i byen sent på kvelden. Men det jeg vil frem til er at man aldri her helt trygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Holdningskampanjen kan for eksempel være at kvinner ikke drikker så mye at de gjør handlinger de angrer på.

edru og ærlige jenter blir sjeldent voldtatt på dagtid, - som regel ligger det en forhistorie, - enten det er kjæresten, en venn eller en fremmed.

Saken er om vi i det hele tatt gidder å diskutere hva som skjedde i forkant av disse hendelsene?

Forresten, - bare en liten forresten, - forresten så er det ikke bare damer som skal definere hva som er voldtekt.

Så det er bare menn som får lov å bli fulle ut på byen? jenter burde få forbud mot alkohol da eller? De er vel gjerne fulle de som voldtar og så alle burde itilfelle være edru da, ikke bare jenter

Om man går hjem fra senvakt på kvelden i mørket kan man like gjerne bli voldtatt selv om man er edru, hvem sin feil er voldtekten da ifølge deg?

Det som skjedde i forkant har ingenting å si. Å påtvinge seg sex er aldri lov uansett

Om ei jente føler seg forgrepet på er det ikke da opp til henne om hun oppfattet det som et overgrep åpå seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop28

Holdningskampanjen kan for eksempel være at kvinner ikke drikker så mye at de gjør handlinger de angrer på.

edru og ærlige jenter blir sjeldent voldtatt på dagtid, - som regel ligger det en forhistorie, - enten det er kjæresten, en venn eller en fremmed.

Saken er om vi i det hele tatt gidder å diskutere hva som skjedde i forkant av disse hendelsene?

Forresten, - bare en liten forresten, - forresten så er det ikke bare damer som skal definere hva som er voldtekt.

Den holdningskampanjen der gir vel menn en større grunn for å skylde på offeret om de voldtar. Hun var full, defror hadde jeg lov liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Rart at det bare er menn som skal respektere?

Kvinner sier jo at selv om dame er utro og sårer en mann, så har ikke mannen lov i forbannelse, - å kalle henne hore en gang, - men om en mann gjør noe ulovlig, - som for eksempel uønsket blikk-kontakt eller noe annet nedverdingende som klaps på rompa, - ja da skal skal vi straffe hardt hardt hardt med strenge strenge strenge straffer! Først da blir det harmoni og frihet for begge kjønn!

(ops, må si at jeg ikke helt forstår den kvinnelige tankegang...)

Klart en mann har lov å bli fly forbanna men fins da en million andre stygge ting å kalle folk enn hore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Dvs kvinner bør vente med å være alene med menn til de vil pule.Og jeg svarer; ta forholdsregler, dvs ikke bli overstadig beruset, ikke gå alene langs akerselva nattestid, ikke slå følge med ukjente menn ol.Som 2.

Hææ kan man ikke bli venner med noen gutter. Eneste gutter og jenter kan ha å gjøre med hverandre er sex? Dessuten så er gjerne ikke sex hovedgreiene til at menn voldtar, det er oftere en maktgreie. Vanlige gutter som kun er ute etter ONS, begynner ikke å voldta bare fordi han får nei.

Av og til må man gå alene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men her jeg bor blir gutter også voldtatt. Da fikk pipen raskt en anenn lyd.

Og hvem har hevdet at ikke menn også må ta forholdsregler for å unngå diverse farer?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør vi ikke egentlig bare innføre tvangsbruk av burka, og passe på at alle kvinner har følge av en mannlig slektning(da helst en homofil en som har null seksuelle tanker om kvinner) til en hver tid. Det er da virkelig synd i disse mennene som ikke har annet valg enn å voldta siden fristelsene er rundt hvert eneste gatehjørne, og med nye regler om kvinnelig påkledning vil vi jo fjerne mange av fristelsene for disse stakkars mennene som ikke kan styre sine lyster :ironi:

Voldtekt er en av de vanskeligste forbrytelsene å dømme, rett og slett fordi det er utrolig vanskelig å bevise hvorvidt samleiet var frivillig eller ikke, og selv om det er sannsynlig at det var ufrivillig kan det ikke bevises over rimelig tvil.

Det hjelper heller ikke på at holdningene er slik de er, og enten vi liker det eller ikke, så ligger faktisk disse holdningene hos politiet og påtalemyndighetene også.

Har selv anmeldt voldtekt og blitt møtt av politiet som indirekte hentyder at jeg var en hore(noe som var veldig gøy for en 16-år gammel jente med så og si null seksuell erfaring før), at jeg manglet moral og at jeg egentlig fortjente det jeg fikk.

Dette har ført til at jeg har null tro på politiet og rettsikkerheten til kvinner som opplever voldtekt. Kjenner at jeg blir veldig provosert av noen av holdningene i denne debatten.

Ja, som kvinner må vi ta forhåndsregler rett og slett fordi samfunnet er som det er. Jeg går ikke lengre alene på byen, jeg har hjerte i halsen om jeg må gå alene etter at det er blitt mørkt, for jeg vet at risikoen er der, og jeg vet at skjer det meg noe så vil, med nesten 100% sannsynlighet, det ikke skje noe med den personen som overfalt meg. Med mindre han dreper meg!

Men selv om jeg tar forholdsregler betyr det ikke at jeg synes det er greit. Jeg synes at jeg skal kunne gå i mørket, sørpe full, i bare bikinien uten at noen voldtar meg. (noe som forsåvidt sannsynligvis ikke vil skje siden de fleste voldtekter skjer av en person kvinnen kjenner, og det er faktisk bare en myte at overfallsvoldteker er så vanlige som folk tror)

Men det er realiteten for kvinner, i Norge, i de aller fleste land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bør vi ikke egentlig bare innføre tvangsbruk av burka, og passe på at alle kvinner har følge av en mannlig slektning(da helst en homofil en som har null seksuelle tanker om kvinner) til en hver tid. Det er da virkelig synd i disse mennene som ikke har annet valg enn å voldta siden fristelsene er rundt hvert eneste gatehjørne, og med nye regler om kvinnelig påkledning vil vi jo fjerne mange av fristelsene for disse stakkars mennene som ikke kan styre sine lyster :ironi:

Voldtekt er en av de vanskeligste forbrytelsene å dømme, rett og slett fordi det er utrolig vanskelig å bevise hvorvidt samleiet var frivillig eller ikke, og selv om det er sannsynlig at det var ufrivillig kan det ikke bevises over rimelig tvil.

Det hjelper heller ikke på at holdningene er slik de er, og enten vi liker det eller ikke, så ligger faktisk disse holdningene hos politiet og påtalemyndighetene også.

Har selv anmeldt voldtekt og blitt møtt av politiet som indirekte hentyder at jeg var en hore(noe som var veldig gøy for en 16-år gammel jente med så og si null seksuell erfaring før), at jeg manglet moral og at jeg egentlig fortjente det jeg fikk.

Dette har ført til at jeg har null tro på politiet og rettsikkerheten til kvinner som opplever voldtekt. Kjenner at jeg blir veldig provosert av noen av holdningene i denne debatten.

Ja, som kvinner må vi ta forhåndsregler rett og slett fordi samfunnet er som det er. Jeg går ikke lengre alene på byen, jeg har hjerte i halsen om jeg må gå alene etter at det er blitt mørkt, for jeg vet at risikoen er der, og jeg vet at skjer det meg noe så vil, med nesten 100% sannsynlighet, det ikke skje noe med den personen som overfalt meg. Med mindre han dreper meg!

Men selv om jeg tar forholdsregler betyr det ikke at jeg synes det er greit. Jeg synes at jeg skal kunne gå i mørket, sørpe full, i bare bikinien uten at noen voldtar meg. (noe som forsåvidt sannsynligvis ikke vil skje siden de fleste voldtekter skjer av en person kvinnen kjenner, og det er faktisk bare en myte at overfallsvoldteker er så vanlige som folk tror)

Men det er realiteten for kvinner, i Norge, i de aller fleste land.

Så hva er løsningen?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva er løsningen?

Det finnes ingen løsning rask løsning på dette. Noen ting kan man ikke endre på uten en stor holdningsendring i samfunnet(les:hos mennene), for det er der problemet ligger og ikke hos kvinnene. Men slik jeg ser det er vi ikke i nærhet av å øyne løsningen engang. Så enn så lenge må man leve med at slik er det. Jeg kan være så frustrert over det som jeg bare vil, men her er det straffeutmålingene og holdningene som må endres. Det er ikke gjort på et øyeblikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste litt på denne linken kun av nysgjerrighet:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/nouer/2008/nou-2008-4/4/2/4.html?id=497692

Vi snakker om fra 14 dager (!) til 10 - 15 år. I hvor mange tilfeller sitter voldtektsmannen i fengsel i 10 år ++..? Og nøyaktig hvorfor blir så mange saker henlagt?

Fant noen linker om voldtektssaker, og fant ut at soningstiden og straffen rett og slett er for mild:

En 54 år gammel mann fra Sunnmøre er dømt til fengsel to år og og seks måneder for voldtekt

Kilde: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/more_og_romsdal/1.7282475

(Lillehammer): En 25 år gammel mann må sone ett år i fengsel for voldtekt av en 19 år gammel kvinne i Molde.

Kilde: http://www.p4.no/story.aspx?id=372983

Norske menn som vil voldta, kan trygt gjøre det. Hvis de sørger for at det ikke finnes vitner, er de nesten garantert å slippe unna: Bare en halv prosent av mennene som begår voldtekt eller seksuelle overgrep mot kvinner, blir dømt!

Kilde:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2001/02/20/242729.html

Jeg kunne ha lagt ut en haug med linker om henlagte saker og voldtektsmenn som får et til to år straff mens de må betale noen tusen i erstatning, men å google slike saker er bare deprimerende.

Det er ikke rart mange kvinner vegrer seg for å anmelde voldtektssaker, ettersom det nesten er mer "straff" for offeret enn den som brøt loven. Det føles utrygt å vite at den kriminelle ikke har noen grunn for å være spesielt redd for konsekvensene av voldtekten.

Hvis jeg blir brytt ned i bakken en "vakker dag" og blir voldtatt på det groveste vil jeg jo at den motbydelige jævelen skal få den straffen han fortjener?

Nå kan jeg ikke så mye om dette som mange andre gjør, men vi kan vel alle være enige i at straffen for voldtekt er latterlig lav? :angry:

De er latterlig lave, og jenta/kvinnen som har anmeldt behandles gjerne som medskyldig/skyldig i rettsapparatet. Kvinnene i juryen er ofte også de verste når det kommer til å legge skylda på henne. De bruker sin egen moral i dømmeprosessen.

Ikke gå gatelangs nattestid alene, ikke være alene med menn de ikke vet de kan stole på ol.

Når de aller fleste voldtekter faktisk begås av partner eller en person man kjenner godt, så er det ikke helt enkelt. Når en man faktisk anser som en GOD venn, en mann har kjent i mange år, tilbyr seg å følge deg hjem så du slipper og gå alene, for deretter og presse seg inn i leiligheten din og voldta deg, så vet jeg ikke hva som skal til for at man skal være sikker, som du sier.

Og å ikke stole på noen før man er sikker... joda, men i og med at man faktisk aldri kan være HELT sikker, så sier du med dette at kvinner må se alle menn som potensielle voldtektsmenn - er det sånn det skal være? Vil du at kvinner du møter skal se deg som en potensiell overgriper? Bare fordi du er mann?

Og i og med at det jo faktisk også forekommer at kvinner voldtar, så bør jo også alle menn se alle kvinner som potensielle overgripere, ikke sant? Så kan vi alle gå rundt å skule på hverandre og aldri stole på noen. Det blir nok fint.

Hva om vi menn lærer oss å lese kroppsspråk, ta et nei for et nei, og ikke tro at en dame er interessert i å ha sex med oss bare fordi hun smiler og ler? :gjeiper:

Så enkelt burde det faktisk være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...