Gå til innhold

Straff for voldtekt?


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Jeg leste litt på denne linken kun av nysgjerrighet:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/nouer/2008/nou-2008-4/4/2/4.html?id=497692

Vi snakker om fra 14 dager (!) til 10 - 15 år. I hvor mange tilfeller sitter voldtektsmannen i fengsel i 10 år ++..? Og nøyaktig hvorfor blir så mange saker henlagt?

Fant noen linker om voldtektssaker, og fant ut at soningstiden og straffen rett og slett er for mild:

En 54 år gammel mann fra Sunnmøre er dømt til fengsel to år og og seks måneder for voldtekt

Kilde: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/more_og_romsdal/1.7282475

(Lillehammer): En 25 år gammel mann må sone ett år i fengsel for voldtekt av en 19 år gammel kvinne i Molde.

Kilde: http://www.p4.no/story.aspx?id=372983

Norske menn som vil voldta, kan trygt gjøre det. Hvis de sørger for at det ikke finnes vitner, er de nesten garantert å slippe unna: Bare en halv prosent av mennene som begår voldtekt eller seksuelle overgrep mot kvinner, blir dømt!

Kilde:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2001/02/20/242729.html

Jeg kunne ha lagt ut en haug med linker om henlagte saker og voldtektsmenn som får et til to år straff mens de må betale noen tusen i erstatning, men å google slike saker er bare deprimerende.

Det er ikke rart mange kvinner vegrer seg for å anmelde voldtektssaker, ettersom det nesten er mer "straff" for offeret enn den som brøt loven. Det føles utrygt å vite at den kriminelle ikke har noen grunn for å være spesielt redd for konsekvensene av voldtekten.

Hvis jeg blir brytt ned i bakken en "vakker dag" og blir voldtatt på det groveste vil jeg jo at den motbydelige jævelen skal få den straffen han fortjener?

Nå kan jeg ikke så mye om dette som mange andre gjør, men vi kan vel alle være enige i at straffen for voldtekt er latterlig lav? :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ENIG! Det er skremmende, latterlig, fullstendig på jordet og helt UTROLIG at dette super landet virkelig gjør som dette!

Og faktisk så er det mangen tilfeller/anmeldelser som ikke kommer noen vei... sjønner at mennesker ikke stoler på politiet.

Selv gjør jeg det ikke. Dem henlegger saker i hytt å pine og prioriterer helt på tryne, joda de gjør en bra jobb også men med de ressursenne og politiarbeiderne vi har her i landet kunne dem gjort en mye mye bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra folk er enig med meg. De tenker ikke på at dette er en grov forbrytelse som ikke bare skader deg fysisk, men også psykisk! Det er grovt krenkende, men "lovverket" behandler det jo som en liten fillesak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste litt på denne linken kun av nysgjerrighet:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/nouer/2008/nou-2008-4/4/2/4.html?id=497692

Vi snakker om fra 14 dager (!) til 10 - 15 år. I hvor mange tilfeller sitter voldtektsmannen i fengsel i 10 år ++..? Og nøyaktig hvorfor blir så mange saker henlagt?

Fant noen linker om voldtektssaker, og fant ut at soningstiden og straffen rett og slett er for mild:

En 54 år gammel mann fra Sunnmøre er dømt til fengsel to år og og seks måneder for voldtekt

Kilde: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/more_og_romsdal/1.7282475

(Lillehammer): En 25 år gammel mann må sone ett år i fengsel for voldtekt av en 19 år gammel kvinne i Molde.

Kilde: http://www.p4.no/story.aspx?id=372983

Norske menn som vil voldta, kan trygt gjøre det. Hvis de sørger for at det ikke finnes vitner, er de nesten garantert å slippe unna: Bare en halv prosent av mennene som begår voldtekt eller seksuelle overgrep mot kvinner, blir dømt!

Kilde:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2001/02/20/242729.html

Jeg kunne ha lagt ut en haug med linker om henlagte saker og voldtektsmenn som får et til to år straff mens de må betale noen tusen i erstatning, men å google slike saker er bare deprimerende.

Det er ikke rart mange kvinner vegrer seg for å anmelde voldtektssaker, ettersom det nesten er mer "straff" for offeret enn den som brøt loven. Det føles utrygt å vite at den kriminelle ikke har noen grunn for å være spesielt redd for konsekvensene av voldtekten.

Hvis jeg blir brytt ned i bakken en "vakker dag" og blir voldtatt på det groveste vil jeg jo at den motbydelige jævelen skal få den straffen han fortjener?

Nå kan jeg ikke så mye om dette som mange andre gjør, men vi kan vel alle være enige i at straffen for voldtekt er latterlig lav? :angry:

Hva er alternativet, å lette på kravene til domfellelse, så uskyldige blir dømt? Kan ikke kvinner heller ta forholdsregler??? Endret av gbnj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremmende ja. Leste for noen år siden, 2007 tror jeg, om en ung mann som hadde misbrukt ei 9 gammel jente (husker ikke hva han gjorde) og han ble dømt til 1 måned i fengsel. Det ble først foreslått samfunnstraff.

Jeg skjønner ikke en gang hvordan det er mulig en gang. De som foreslår noe sånt skulle selv vært dømt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Thefainter

Hva er alternativet, å lette på kravene til domfellelse, så uskyldige blir dømt? Kan ikke kvinner heller ta forholdsregler???

Jeg tror faktisk ikke at kvinner bare sier at de har blitt voldtatt. Hvorfor skulle de gjøre det? Han blir jo sannsynligvis ikke dømt uansett...

Skal kvinnene ha ansvaret for å sørge for at noen menn ikke voldtar dem? :klø:

Burde det ikke komme noen holdningskampanjer rettet mot menn snart? Burde ikke guttene på barneskolene få kjeft for å kalle jentene "bitch/kjerring/hore"? Ja, jeg har hørt små gutter si det til jenter bare fordi jentene si nei eller er uenige med gutta...

Edit: skrivefeil

Endret av Thefainter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk ikke at kvinner bare sier at de har blitt voldtatt. Hvorfor skulle de gjøre det?

Så ingen kvinne har noen gang anmeldt en uskyldig mann for voldtekt?
Han blir jo sannsynligvis ikke dømt uansett...

Skal kvinnene ha ansvaret for å sørge for at noen menn ikke voldtar dem? :klø:

Hva er alternativet til at kvinner er mer kritiske til hvilke menn de omgås og hvor de ferdes alene ol.?
Burde det ikke komme noen holdningskampanjer rettet mot menn snart?

Burde ikke guttene på barneskolene få kjeft for å kalle jentene "bitch/kjerring/hore"? Ja, jeg har hørt små gutter si det til jenter bare fordi jentene si nei eller er uenige med gutta...

Edit: skrivefeil

Jo, jeg er liberalist, og skulle gjerne sett at det kom holdingskampanjer med det mål at man skulle fått folk til å respektere andre individer sin selvråderett ol. Endret av gbnj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

definer voldtekt.

overfalsvoldtekter burde straffes hardt mener jeg.

beviselige voldtekter burde straffes hardt mener jeg også.

der hvor ei dame blir snydens full og vokner i en fremed seng, angrer og roper voldtekt burde føre til litt kursing i det og ta ansvar, for begge to.

der hvor ei dame roper voldtekt fordi hun har hvert utro og ikke vil innrømme det burde straffes hardt.

der hvor det kan bevises at noen har annmeldt falskt burde straffen hvert hard.

en kamerat blei annmeldt for voldtekt en gang, hadde fest hjemme og ei dame lånte senga til søstera hans, våknet på morgenen og huska at hu hadde sex den natta, men ikke med hvem så hu la sammen 1+1 og fikk 5, hvor da 5= jeg våkner i huset til åge, ergo har åge voldtatt meg!

hun går og annmelder åge som kan bevise at han sov sammen med dama si og at hu dama som annmeldte han hadde klenga seg på per hele kvelden og gjort hva hu kunne får å få han med inn på rommet. hvem skal straffes da? jeg mener hu som blei så utrolig full og ikke husker at hu forførte en kar, pulte, våknet og husket lite og da trekker en konklusjon om at husets eier har hvert på hu, hu skal da tas!

de fleste voldtekter skjer av bekjente sies det, og de fleste som blir avslørt for å oppgi falske annmeldelser har gjort det etter stunt gjort i fylla som de seienere angrer på.

jeg mener folk som voldtar burde straffes hardt, men da må det kunne bevises.

hva om du er på byen, ei dame blir med deg hjem og dere knuller som gale, neste morgen angrer hun og lager da bråk, er det da voldtekt? nei mener jeg.

du har med ei dame hjem og dere ligger nakne i senga, har begynt og skli litt, rett før det går for deg begynner hun å trekke seg lit nølende, du har fire støt igjen og later som du ikke hører det. voldtekt? nei mener jeg. du som kvinne må også ta lit ansvar for hva du gjør, leker du med ilden blir du ofte brent.

det er hva jeg mener, men vil også si at jeg er i mot all form for vold eller tvang, men har du sakt ja så burde du ta følgene også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thefainter

Så ingen kvinne har noen gang anmeldt en uskyldig mann for voldtekt?

Jo det har helt sikkert skjedd. Men jeg tviler sterkt på at de fleste anmeldelser er falske. Hvorfor skulle de anmelde en mann for voldtekt, når han ikke kommer til å bli straffet og hun blir sett ned på (de blir jo ikke akkurat sett på som sterke som tør å anmelde)?

Hva er alternativet til at kvinner er mer kritiske til hvilke menn de omgås og hvor de ferdes alene ol.?

Skal de gå rundt å tenke at alle menn de ser kan være potensielle voldtektsmenn? De burde jo ha like mye frihet til å gå alene som menn...

Hva om vi menn lærer oss å lese kroppsspråk, ta et nei for et nei, og ikke tro at en dame er interessert i å ha sex med oss bare fordi hun smiler og ler? :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thefainter

Ifølge den norske straffelovens § 192 blir voldtekt definert slik:

- det å skaffe seg seksuell omgang ved vold eller ved truende atferd

- det å ha seksuell omgang med noen som er bevisstløs eller av andre grunner ute av stand til å motsette seg handlingen

- det å ved vold eller ved truende atferd få noen til å ha seksuell omgang med en annen, eller til å utføre tilsvarende handlinger med seg selv.

- grovt uaktsom voldtekt er etter bestemmelsens fjerde ledd også straffbart

Endret av Thefainter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor "han".

Det er da for pokker ikke bare gutter/menn som voldtar. Kvinner gjør også så, men det nevnes ikke ofte i slike diskusjoner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Raindrops

Selvsagt skal kvinner ta forhåndsregler, men vi burde jo kunne gå ut en tur etter mørkets frembrudd uten å bli voldtatt. Det er ikke alle voldtekter som skjer på vei hjem fra byen og lignende. En veninne av meg ble voldtatt rett utenfor blokken hun bodde i, hun ble dradd ut av veien på vei fra busstoppet til inngangen. Hva i alle dager slags forhåndsregler skal man ta da? Ikke gå ut i offentlighet alene under noen omstendigheter? Hva med kompiser som voldtar? Skal man ikke stole på noen menn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er enig med flere her, man skal da virkelig ikke behøve og frykte alle menn, eller?

om du blir med en hjem, kler av deg osv så vil jeg vel si at du ber om det selv. ikke at det er greit da heller, men som enkelte her sier, leker du med ilden må du tåle lit varme.

men, det er helt klart noe feil om du ikke kan ta bussen hjem uten å frykte voldtekt, slike folk som gjør slikt burde bli kastrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voldtekt er voldtekt. Enten er man uskyldig, eller så er man ikke uskyldig. Hvis mannen/dama har sex med en person uten den andre personen samtykke er man skyldig i voldtekt. Man kan være så full man bare vil, men det gir da ikke personen større rett til å voldta selv om h*n er dritings?

Og selvfølgelig snakker man mest om menn. Hvor mange kvinner i forhold til menn er det egentlig som voldtar? Det er da tilfeller, men flesteparten av sakene handler om mannfolk som kaster seg over uskyldige jenter.

Forhåndsreglene er pepperspray og å aldri gå gjennom byen alene etter en fest. Men vi kan da ikke gå rundt å være redd hele tiden? Plutselig en dag blir man overfalt og får en kniv presset opp mot strupen før man får reagert. Hva slags "forhåndsregler" kan hjelpe da?

EDit: skriveleif

Endret av BabyBlue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så ingen kvinne har noen gang anmeldt en uskyldig mann for voldtekt?

Jo det har helt sikkert skjedd. Men jeg tviler sterkt på at de fleste anmeldelser er falske. Hvorfor skulle de anmelde en mann for voldtekt, når han ikke kommer til å bli straffet og hun blir sett ned på (de blir jo ikke akkurat sett på som sterke som tør å anmelde)?

Hva er alternativet til at kvinner er mer kritiske til hvilke menn de omgås og hvor de ferdes alene ol.?

Skal de gå rundt å tenke at alle menn de ser kan være potensielle voldtektsmenn? De burde jo ha like mye frihet til å gå alene som menn...

Hva om vi menn lærer oss å lese kroppsspråk, ta et nei for et nei, og ikke tro at en dame er interessert i å ha sex med oss bare fordi hun smiler og ler? :gjeiper:

Men hva er alternativet(klager ikke kvinner på at menn ikke er pågående nok)?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skal kvinner ta forhåndsregler, men vi burde jo kunne gå ut en tur etter mørkets frembrudd uten å bli voldtatt. Det er ikke alle voldtekter som skjer på vei hjem fra byen og lignende. En veninne av meg ble voldtatt rett utenfor blokken hun bodde i, hun ble dradd ut av veien på vei fra busstoppet til inngangen. Hva i alle dager slags forhåndsregler skal man ta da? Ikke gå ut i offentlighet alene under noen omstendigheter?

Hva er alternativet(menn voldtar i land hvor det er dødsstraff)?
Hva med kompiser som voldtar? Skal man ikke stole på noen menn?
Jo, men ikke før man er sikker.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er enig med flere her, man skal da virkelig ikke behøve og frykte alle menn, eller?

om du blir med en hjem, kler av deg osv så vil jeg vel si at du ber om det selv. ikke at det er greit da heller, men som enkelte her sier, leker du med ilden må du tåle lit varme.

men, det er helt klart noe feil om du ikke kan ta bussen hjem uten å frykte voldtekt, slike folk som gjør slikt burde bli kastrert.

Men hvordan unngår man å bli voldtatt av "sånne", før de blir kastrert?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voldtekt er voldtekt. Enten er man uskyldig, eller så er man ikke uskyldig. Hvis mannen/dama har sex med en person uten den andre personen samtykke er man skyldig i voldtekt. Man kan være så full man bare vil, men det gir da ikke personen større rett til å voldta selv om h*n er dritings?

Og selvfølgelig snakker man mest om menn. Hvor mange kvinner i forhold til menn er det egentlig som voldtar? Det er da tilfeller, men flesteparten av sakene handler om mannfolk som kaster seg over uskyldige jenter.

Forhåndsreglene er pepperspray og å aldri gå gjennom byen alene etter en fest. Men vi kan da ikke gå rundt å være redd hele tiden? Plutselig en dag blir man overfalt og får en kniv presset opp mot strupen før man får reagert. Hva slags "forhåndsregler" kan hjelpe da?EDit: skriveleif

Det skal vel litt til å havne i den situasjonen, dvs ikke ta frhåndregler?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...