Gjest Anonymous Skrevet 4. oktober 2003 #81 Del Skrevet 4. oktober 2003 Bare for å si det med en gang. Vi har ingen garantier for at folk har opplevd det de sier de har opplevd, her på internett/KG. Vi har ingen garantier for at folk har de gardinene de sier, de ungene de sier, det samlivet de hevder å ha - ingenting. Dere har ingen garanti for at zirine er meg, med alt jeg jeg fremstår som. Det står under bosted at jeg bor i Østfold, men kanskje jeg egentlig bor i Stavanger? Dette er interessant. Kan jeg kreve å stille deg til regnskap for at du er den DU er? På internett kan du "starte på nytt" Dette er et åpent spørsmål. Det viser seg at det i praksis er vanskelig... donpedro....... punky.... Maiken... Jeg registrerer gruppeidentifiseringen din. Det hjelper å stadig minne leserne på at saken har støtte også hos andre enn underskriver - dette er en ganske kjent forumteknikk. Og Maiken er nok et takknemlig nick å ha med- hun har cred. Da har man en plikt til å få en slutt på dette fordømte dullet' date=' og sørge for at denne løgneren, denne infame personen får hjelp og vi andre får være ifred.[/quote'] Tårevått. Men hva ligger i begrepet "få hjelp"? Hva ligger i begrepet "være ifred"? Er det greit om denne brukeren bare forsvinner, uansett grunn? Det virker som om trangen til å få fred langt overstiger ønsket om å gi hjelp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malou Skrevet 4. oktober 2003 #82 Del Skrevet 4. oktober 2003 ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Floga Skrevet 4. oktober 2003 #83 Del Skrevet 4. oktober 2003 La oss holde oss til temaet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hege Skrevet 5. oktober 2003 #84 Del Skrevet 5. oktober 2003 Er ikke dette trusler? Pleier jeg å komme med trusler? Det var en veldig uheldig måte å ordlegge seg på, det er jeg enig i. Om noen mener at vi har en slik sak som det snakkes om i denne tråden er det riktig å komme til oss med det. Jeg har allerede beklaget min måte å ordlegge meg på en gang, og jeg gjør det gjerne en gang til nå. Beklager, jeg skulle ikke ha ordlagt meg på denne måten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agnes Skrevet 5. oktober 2003 #85 Del Skrevet 5. oktober 2003 Spennende debatt, kjempespennende. Men utrolig vanskelig tema, dette mer hvor grensene skal gå. Lovbrudd har vært nevnt tidligere i tråden, den er klar. Imidlertid: KG har klare retningslinjer for hvordan gripe fatt i mennesker som uttrykker at de sysler med tanker om selvmord - og henviser startere av slike tråder til kilder for mer kyndig hjelp enn hva som kan tilbys av forumets brukere. Mennesker, psykisk syke mennesker, som lider av en form for..hva skal jeg kalle det... virtuelt Baron von Münchausen-syndrom (en skrønemaker som har fått en psykisk lidelse oppkalt etter seg fordi pasientene juger på seg sykdommer i stor skala), er vanskeligere å gripe fatt i. von Münchausen-pasienter er en stort utfordring for psykiatere, og en real lege-shopper det ikke er lett å vite hva som egentlig feiler. Slike "Baroner" (mitt kallenavn på en virtuell von Münchausen-pasient) er sjeldne, men, for å trekke en parallell og fortsette med innbilt syke; hverdagshypokondere finnes det jo en god del av. Litt større fabrikerte løgner finner man hos ekte hypokondere og de får mennesker til å øse ut krefter og ressurser, omsorg og sympati til seg - på fullstendig feil grunnlag. Det blir jo fryktelig komplisert, om KG skal nærmest begynne å stille psykiatriske diagnoser på folk. Om man skal (og her bruker jeg en parallell til de reelle von Münchausen-pasientene) for å hjelpe eventuelle "Baroner" og også få disse til å slutte å misbruke omsorgsapparatet: Nøste opp alle tidligere legebesøk, falsifisere enhver påstått lidelse og hanskes med maniskdepressive anfall "Baronene" eventuelt måtte få underveis i prosessen. Samt henvise til riktig instans for hjelpen vedkommende virkelig trenger. Utrolig interessant problemstilling, dette, hvilket ansvar har vi for våre medmennesker på nett. Hvor mye omsorg vi egentlig er pliktige til å yte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anna Lovinda Skrevet 5. oktober 2003 #86 Del Skrevet 5. oktober 2003 Spennende debatt, kjempespennende. Men utrolig vanskelig tema, dette mer hvor grensene skal gå. Lovbrudd har vært nevnt tidligere i tråden, den er klar. Imidlertid: KG har klare retningslinjer for hvordan gripe fatt i mennesker som uttrykker at de sysler med tanker om selvmord - og henviser startere av slike tråder til kilder for mer kyndig hjelp enn hva som kan tilbys av forumets brukere. Mennesker, psykisk syke mennesker, som lider av en form for..hva skal jeg kalle det... virtuelt Baron von Münchausen-syndrom (en skrønemaker som har fått en psykisk lidelse oppkalt etter seg fordi pasientene juger på seg sykdommer i stor skala), er vanskeligere å gripe fatt i. von Münchausen-pasienter er en stort utfordring for psykiatere, og en real lege-shopper det ikke er lett å vite hva som egentlig feiler. Slike "Baroner" (mitt kallenavn på en virtuell von Münchausen-pasient) er sjeldne, men, for å trekke en parallell og fortsette med innbilt syke; hverdagshypokondere finnes det jo en god del av. Litt større fabrikerte løgner finner man hos ekte hypokondere og de får mennesker til å øse ut krefter og ressurser, omsorg og sympati til seg - på fullstendig feil grunnlag. Det blir jo fryktelig komplisert, om KG skal nærmest begynne å stille psykiatriske diagnoser på folk. Om man skal (og her bruker jeg en parallell til de reelle von Münchausen-pasientene) for å hjelpe eventuelle "Baroner" og også få disse til å slutte å misbruke omsorgsapparatet: Nøste opp alle tidligere legebesøk, falsifisere enhver påstått lidelse og hanskes med maniskdepressive anfall "Baronene" eventuelt måtte få underveis i prosessen. Samt henvise til riktig instans for hjelpen vedkommende virkelig trenger. Utrolig interessant problemstilling, dette, hvilket ansvar har vi for våre medmennesker på nett. Hvor mye omsorg vi egentlig er pliktige til å yte.Kjære Agnes. Du skriver mye fornuftig, men jeg føler at en aldri så liten korreksjon er på sin plass: Munchausen-syndrom har ingen ting med diagnosen manisk-depressiv å gjøre. Her blander du kortene veldig. Disse "baronene", som du så snertent kaller dem, er personer som skader og påfører andre mennesker lidelse med vitende og vilje. De gjør dette kun for selv å få oppmerksomhet og medlidenhet. Det er ofte barna det går utover. Mennesker som er bi-polare derimot, skader ikke andre mennesker. Ikke med vitende og vilje. Dette er mennesker som svinger mellom avgrunn og den høyeste tinn. Man går fra å være deprimert til å bli manisk. Manisk depressivitet har altså ingen ting å gjøre med Munchausen syndromet. MVH Lady Heather Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agnes Skrevet 5. oktober 2003 #87 Del Skrevet 5. oktober 2003 Nei, LH, hva som er riktig og ikke riktig hos Münchausen-pasienter kan man lure på. Et faktum er at noen av dem faker maniske anfall. Eller depressive. Eller begge deler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anna Lovinda Skrevet 5. oktober 2003 #88 Del Skrevet 5. oktober 2003 Helt greit, Agnes. Jeg følte bare at det var på sin plass å markere at det faktisk er en forskjell der. Kanskje er aldri så lite gåsetegn hadde vært på sin plass? Jeg skriver ikke dette for å kverulere eller belære deg, men for at andre som leser dette skal få presisert at biæpolare faktisk ikke påfører andre lidelser med vitende og vilje. Hva MH-pasienter later som om de har eller ikke, er vel stort sett det meste. Synes også det er på sin plass å nevne at man skiller mellom to typer MH-diagnoser: Munchausen og Munchausen by proxy. MVH Lady Heather Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agnes Skrevet 5. oktober 2003 #89 Del Skrevet 5. oktober 2003 Alt i orden, LH, jeg føler meg ikke belært. Det er greit å få klarhet i hva man egentlig mener, og du du var behjelpelig der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. oktober 2003 #90 Del Skrevet 5. oktober 2003 Jeg ser ikke problemet. La de som er misfornøyd med livet sitt leve fiktive liv på internett. Det er jo forståelig at man søker andre måter å leve livet man ønsket seg hvis man ikke får til i virkeligheten. Folk som søker tråd og støtte budre uansett vite at man må ta informasjonen på nettet med en klype salt og bondevett. I hvert fall når det kommer til forumer. Det er vel da venner og familie er gode å ha, er det ikke ? Der er jeg helt enig. Hva så om noen dikter opp livet sitt? Hva vinner enkelte av dere på å prøve å finne ut om disse personene er virkelige eller ei, annet enn å kunne sitte å peke nese og si hahaha, told you so!! Det mange av andre tenker når enkelte her inne så og si vier all sin tid til trangen å avsløre andre, er HERREGUD har de ikke annet å gjøre??? Og tro meg, jeg tenker den setninga mange ganger. For hva er vitsen?? Har det noe å si? Er det The End Of The World om noen dikter opp livet sitt? Går det ut over noen her inne?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blaster Skrevet 5. oktober 2003 #91 Del Skrevet 5. oktober 2003 Lurer på om noen kan gi et ærlig svar på det du spør om? Uten å fly i taket? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. oktober 2003 #92 Del Skrevet 5. oktober 2003 Ja kan du svare meg på det da, Undrer'n? OM noen skulle finne på å dikte, hvorfor ikke la ledelsen ta det da? Hvorfor skal enkelte sette seg ned og "ta opp jakten" på egen hånd? For tro meg, uansett hva dere hyler ut nå om at denne tråden ikke handler om noen spesielle - kjøss meg i r***! Det har vært så masse heksejakt, som andre kaller det, her inne i det siste at det har blitt helt for jævlig å være her. Om noen dikter, spiller det noen rolle i våre liv???? Det gjør jo det om enkelte ikke klarer å la vær å legge seg bort i h*n som dikter, og hele tiden gir han/henne den oppmerksomtheten som det fiskes etter. Det er dere som "jager" nå som faktisk kaster mer bensin på bålet nå. Ingen andre plages av om noen ikke er 100% ærlige her inne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blaster Skrevet 5. oktober 2003 #93 Del Skrevet 5. oktober 2003 En Undrer lurer på mye, men har ingen svar. Det er derfor Undrer'n undrer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. oktober 2003 #94 Del Skrevet 5. oktober 2003 Jeg har sagt det før, og sier det igjen jeg: SO WHAT?? Er det deres ansvar om noen plutselig er psykopater inne på nett da? Hvorfor ikke la personen være i fred, og heller bry dere om andre ting? Det står ingen plasser at dere har den O'store makten til å velge hvem som kan være her eller ikke. Om noen av dere mener dere sitter på viktig informasjon, ja så gi den videre da - ikke sitt der å vift med den og prøv å skremme den dere mener det vil få følger for. For tro meg, den viftinga av "jeg har noe viktig - bare pass deg" den har jeg hørt utallige mange ganger i det siste. Gjør nå noe med det da så vi andre ser at det ikke bare sitter i kjeften hos dere, om dere er så handlingslammet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blaster Skrevet 5. oktober 2003 #95 Del Skrevet 5. oktober 2003 Lurer på om jeg bør fortelle at jeg ikke velger side? Bare undrer på hva som skjer i forumet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Floga Skrevet 5. oktober 2003 #96 Del Skrevet 5. oktober 2003 Dette med å ta ting med en klype salt er veldig søtt at så mange bruker. Spesielt når ingen av dem har dratt frem i lyset at mange små gjør en stor Å. For mye salt er for mye, for mange saltklyper smaker vondt, og man vegrer seg fra å ta imot mer salt, som det så fint heter. Det er ingen som driver hestejakt i den forstand det så ofte skrikes høyt om. Da kan man også si at de som sier det selv driver hestejakt mot de de tror driver hestejakt. Sunn fornuft. Hvis du går bortover en gate og går forbi et smug, om du titter inn dit og ser en person liggende å skjelve kraftig, hva gjør du? Går du din vei eller tilkaller du hjelp? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lavendel* Skrevet 5. oktober 2003 #97 Del Skrevet 5. oktober 2003 Veldig godt skrevet Zirine. Jeg må innrømme at jeg ikke har lest alle innleggene under denne tråden, men jeg må si meg enig med Zirine. Og, jeg synes det er forskjell, som Zirine også påpeker, om løgnene er små og hvite, kontra det og faktisk ikke ha føttene på jorda i det hele tatt. Selvsagt kan man ikke ta alt i et slikt forum for god fisk, men jeg ville faktisk følt meg litt skuffet dersom det skulle vise seg at ALT bare er tull og tøv og oppspinn. Samtidig blir jeg også litt lei meg dersom alle her inne f.eks tar alt jeg skriver som "tja, ja, kanskje, helt sikkert ikke sant".... Selvfølgelig stemmer det ikke alltid med datoer, tidspunkter osv, man vil gjerne beholde anonymiteten, men essensen er høyst reell. Jeg blir litt redd for at alle her inne skal bli mistenkte for å være "oppdiktet", det er vel ikke sånn.....?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 5. oktober 2003 #98 Del Skrevet 5. oktober 2003 Hva må til for eier/moderator/webmaster kan handle da? Går ut i fra at de må ha en lovhjemmel, så hvilke overtramp må være begått for at man skal kunne sette foten ned? Eiere av nettsted kan utestenge hvem de vil, hvilket vi ser at skjer når noen er gått for langt etter nettstedenes ewgne regler. Imidlertid er ikke et nettsted forpliktet til å følge egne regler, da de kan endre dem når som helst. Det er ikke trakassering å skrive slemme og ekle meldinger på et forum, da man kan slutte i forumet og såslippe å få de mer. Trusler er noe annet, det er ikke lov. Ei heller brev/mail-plaging. Det er heller ikke forbudt å søke opp opplysniger om andre på internett. Det er et ubehagelig resultat av informasjonssamfunnet vi lever i, men ikke forbudt. Godt vi har et Datatilsyn som står på krava i ny og ne... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zirine Skrevet 5. oktober 2003 #99 Del Skrevet 5. oktober 2003 Jeg synes det interessante spørsmålet er: skal det ikke reageres før det begås en kriminell handling? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 5. oktober 2003 #100 Del Skrevet 5. oktober 2003 Jeg synes det interessante spørsmålet er: skal det ikke reageres før det begås en kriminell handling? Her mener jeg nettstedes leder bør utvise skjønn og god fornuft ut ifra hvordan de ønsker at sitt nettsted skal fremstå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå