Gjest gjesta Skrevet 4. oktober 2003 #61 Del Skrevet 4. oktober 2003 Zirine: Du skriver knakende godt. Synd at det du skriver blir overdøvd av disse som er mer opptatt av å hold seg for ørene og knipe igjen øynene, slik at de ikke må ta stilling til en eneste ting. MVH Lady Heather Jo flere momenter som kommer frem, jo flere sider av en sak som bli belyst, jo bedre blir diskusjonen. Dette er ikke en diskusjon der målet er å "vinne" den. Målet er å sette fokus på noe som angår oss som tilbringer endel tid på nett. Målet er å få innspill fra flest mulig, hører man etter hva andre "sier" kan man faktisk lære en hel del her inne. Målet er ikke å overdøve Zirine, det kan jeg heller ikke se er gjort, eller forsøkt gjort. Men å stille spørsmål, gjerne kritiske spørsmål, det er gjort - er det å overdøve, Lady Heather? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
manji Skrevet 4. oktober 2003 #62 Del Skrevet 4. oktober 2003 Enig Dette er piss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anna Lovinda Skrevet 4. oktober 2003 #63 Del Skrevet 4. oktober 2003 Mie: Jeg var kanskje en smule kategorisk. Beklager. Det er flott at du stter pris på en god diskusjon. Det gjør jeg også. Det jeg følte frustrasjon over, er moderatorenes tilsynelatende manglende vilje til å ta tak i noe som er blitt et konkret problem. Jeg kan ikke si noe mer i denne tråden i fare for å forvandle den til en persondebatt, noe jeg ikke tror var hensikten til Zirine. MVH Lady Heather Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OppNed Skrevet 4. oktober 2003 #64 Del Skrevet 4. oktober 2003 Godt tema, Zirine. Rart å se at enkelte avfeier dette som piss. Synes dette er et tema som alle bør tenke gjennom, som brukere av et nettsted. Det å vri dette om til en persondebatt, igjen, blir gjespende kjedelig, så de som ikke evner å vinkle sin egen særinteresse for en eller flere personer bort, til fordel for å diskutere dette på et generelt grunnlag vil så uansett ikke finne noen verdi av det å diskutere dette temaet. Sånn vil det vel være, uansett hva som blir diskutert. Har ikke så mye å bidra med, egentlig, men applauderer Zirine for å fokusere på en viktig etisk problemstilling i internett-verdenen. I Hovedavtalen har vi et avsnitt som omhandler dette med å skåne en arbeidstaker fra andre som har beviselig utvist en utilbørlig oppførsel. Vet at dette er en vrien nøtt for ledere å håndtere, da dette er vanskelige å bevise, og som regel er en vond, turbulent prosess som kan virke svært opprivende i et arbeidsmiljø. Men den er viktig, og jeg tror at dette er en hjemmel som mange ledere kvir seg for å iverksette. Nettopp på grunn av at den er så ubehagelig. Og tvinger dem til å ta stilling til en sak som vil medføre endring først etter en helsikes fight har blitt gjennomført. Hvordan kan dette om mulig omformes til det å være ansvarlig for å drive et nettsted? Vi er jo alle ansvarlige for oss selv, sånn sett, men hvilke sanksjonsformer kan iverksettes der hvor man ser at brukere blir skadelidende pga enkeltpersoners utilbørlige handlinger, i ords form? Det ER mye psykologi ute og går her. Vanskelig å finne de riktige retningslinjene. Klare lovbrudd er jo greit nok å forholde seg til, men det å finne grensene for hva man kan tillate og ikke er fryktelig vanskelig å ta stilling til, medmindre man erfarer et gjentakende problem som beviselig rammer andre. Det er ikke nok med sutring, synes jeg. Folk har bare godt av å få bryne seg litt. Det ruster oss. Men denne grenselinja som ligger og dirrer mot det regelrett usunne er vanskelig. Utviklingen her har gått så fort, at det med å sette retningslinjer og grenser først vil komme sigende i ettertid. Derfor er denne debatten viktig, Zirine. Synes jeg. Lærerikt å lese om, og lærerikt å se hva andre mener og tenker om det. Synes DonPedro hadde et godt poeng når hun skrev Er egentlig enig i at grensen bør gå ved lovbrudd. Men da er det mye annet som burde fått stå her også, uten å bli rørt, slettet eller moderert vekk. Jeg skjønner ikke at knallhard og ubehagelig saklig kritikk er feil, mens løgn og fri fantasi er greit. _________________ By the way, Zirine*ler*...takk for tilliten, godt å lese. Men døh...akkurat anal da :o Hater analt!!! Måtte bare nevne det...[ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zirine Skrevet 4. oktober 2003 #65 Del Skrevet 4. oktober 2003 Hva må til for eier/moderator/webmaster kan handle da? Går ut i fra at de må ha en lovhjemmel, så hvilke overtramp må være begått for at man skal kunne sette foten ned? Går ut i fra at dette uansett gjelder de groveste tilfellene. Jeg antar at det vil være svært mange tilfeller i en gråsone, som ikke vil komme inn under slik handling fra de som har ansvaret. Hva gjør vi da? Man trenger ingen lovhjemmel for å utestenge folk fra diskusjonsforum. Å frekventere et diskusjonsforum er en mulighet man har, ikke en rett. Det er offentliggjøring av sensitiv informasjon som er ulovlig. I Tale saken lekket ikke DOL informasjon. Den informasjonen de til slutt satt på visste de fleste faste brukere om lang tid i forveien. Altså, det er ikke snakk om å offentliggjøre informasjon, kun at eiere/webmastre/moderatorer bruker tilgjengelig informasjon for å sette i verk tiltak. Dette må foregå på bakrommet. Ingen av brukerne på et forum har krav på å få denne informasjonen som foreligger, selv om brukeren i første omgang outet seg selv. Men eieren av forumet har rett (og plikt, mener jeg) til å benytte seg av informasjonen som foreligger, og offentligheten har rett til å få vite om hvilke tiltak som er satt i verk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hege Skrevet 4. oktober 2003 #66 Del Skrevet 4. oktober 2003 Jeg vet ikke hva Gry vil gjøre i en tilsvarende sak her, men dersom vi skulle få slik info, og vi sjekker, da vil jeg gå ut fra at om de beskyldningene ikke stemmer, da vil det få konsekvenser for de som setter dem ut også. Det er alt jeg vil si om dette til Gry har sett på saken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lekebøll Skrevet 4. oktober 2003 #67 Del Skrevet 4. oktober 2003 Hva mener du med det? Mener du at dere, dersom det viser seg å være feil, går ut i fra at vedkommende som oppgir opplysningene - gjør det på pur F? Det er kanskje det verste jeg har hørt på en god stund. Greit om du ikke har tenkt å kommentere dette mer, men hadde vært fint å fått en utdypning på akkurat dette - enten nå, eller eventuelt når Gry dukker opp. (:o) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hege Skrevet 4. oktober 2003 #68 Del Skrevet 4. oktober 2003 Om noen beskylder en bruker for noe slikt her på KG, og påstår at de har sikre bevis, da bør de bevisene holde også. Det er det jeg mener. Men som sagt, jeg avventer.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. oktober 2003 #69 Del Skrevet 4. oktober 2003 Internett er en illusjon. En tid stusset jeg over enkelte. Så på innleggene så var de på nett nesten døgnet rundt. Tror det er mange som selv har laget seg et ensomt liv bak pc. Noen som lever et annet liv bak sin maskin. Der er de vellykket, har god jobb,god lønn,kjekke barn og en enestående mann. Noen er utro innimellom,men det kan være for å piffe opp det fiktive livet. Enkelte har jewg sett skriver om bestemt yrke og spurt de om forskjellige ting. Noen svar har jeg stusset over når det gjelder min egen yrkesgruppe. Da jeg har spurt, så har debatten stilnet. Så det er tydelig noen har det ille her inne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OppNed Skrevet 4. oktober 2003 #70 Del Skrevet 4. oktober 2003 :o Man SETTER da ikke ut noe som helst, ved å henvende seg til administrasjonen, Hege... Hvor skal grensene for dette som har med tillit å gjøre gå, hvis man skal la være å henvende seg til dere av frykt for at dette skal få konsekvenser av negativ betydning? Er ikke dette det samme som å skremme brukere fra å ta opp ting som kan ha avgjørende betydning for nettstedets seriøsitet og tyngde? Nå føler jeg for å dra en vid parallell her...jeg vet, av erfaring, at dette er en av grunnene til at folk med psykopatiske trekk får lov å herje vilt rundt på diverse arbeidsplasser. Frykten for ikke å bli tatt seriøset, men tvert imot å bli møtt med sanksjoner fordi du ikke greier å bevise vedkommedes adferd solid nok. Og resultatet er dessverre ofte at gode arbeidsmiljøer ødelegges, sakte men sikkert, innenfra og ut. Vet sågar at arbeidsgivere har gitt arbeidstakere følgende valg: Hvis du ikke trives her, så slutt da vel... Vid parallell, men dog. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hege Skrevet 4. oktober 2003 #71 Del Skrevet 4. oktober 2003 Det som undrer meg er alle antyningene rundt i forumet om slike til før det event. går til oss. Det er ikke bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lekebøll Skrevet 4. oktober 2003 #72 Del Skrevet 4. oktober 2003 Det var nettopp det jeg mente - Maiken beskriver det bedre - finner det en smule overraskende, det utsagnet der. :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lekebøll Skrevet 4. oktober 2003 #73 Del Skrevet 4. oktober 2003 Dere vil kanskje unngå dette, dersom dere går klart ut med hvordan man alternativt kan komme frem med saken sin - nemlig ved henvendelse til admin.? Hittil har vel "spekulasjoner" og direkte spørsmål i forumet vært eneste mulighet til å få problemer av denne arten opp og frem i lyset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hege Skrevet 4. oktober 2003 #74 Del Skrevet 4. oktober 2003 Mulig jeg ikke ordla meg så bra, og i så fall beklager jeg. Men jeg tror likevel dere vet hva jeg tenker på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 4. oktober 2003 #75 Del Skrevet 4. oktober 2003 Først og fremst synes jeg dette er en kjempegod og viktig diskusjon. Jeg synes også at dersom noen har beviser eller annen håndfast informasjon om noen her inne som har gjort noe så forferdelig at det bør reageres fra ledelsen på KG, så sørg for at ledelsen får denne informasjonen - om det ikke allerede er gjort. Det er jo et bedre sted å begynne enn å stadig få rykter i en eller annen tråd her inne. Synes jeg da. Jeg har aldri - som bruker eller moderator - opplevd at ting som har blitt sendt Gry ikke blir tatt seriøst. Så - slike avgjørelse og tema som dere snakker om her, har overhode ikke moderatorene anledning til å ta noen avgjørelser på. Nettopp fordi vi også er brukere, er slik sensitiv informasjon ikke for oss. God kveld fra Tusenfryd - for første gang både bruker og moderator i samme tråd og innlegg... litt shaky for den, men håper dere forstår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Floga Skrevet 4. oktober 2003 #76 Del Skrevet 4. oktober 2003 Istedenfor å fjerne den vonde kjernen bytter man ut det rundt. Hvordan kan man ved å holde på slik, skape stabilitet og tillit? Det er flott de gangene det blir gjort noe med problemet, selv om det er vanskelig og hardt. På Dol klarte de det fint, og jeg har sett det skje andre steder. Ta for eksempel mIRC, der vet jeg om 2 stk brukere som har blitt banna fra serverne pga uakseptabel oppførsel. Deriblant trakassering... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zirine Skrevet 4. oktober 2003 #77 Del Skrevet 4. oktober 2003 Jeg vet ikke hva Gry vil gjøre i en tilsvarende sak her' date=' men [i']dersom vi skulle få slik info, og vi sjekker, da vil jeg gå ut fra at om de beskyldningene ikke stemmer, da vil det få konsekvenser for de som setter dem ut også. Det er alt jeg vil si om dette til Gry har sett på saken. Beklager, men dette holder ikke. Jeg ser frem til at dere setter dere ned og diskuterer et så viktig etisk spørsmål - det vil gjøre dere bedre rustet til å takle problemer. MEN, dere skal vurdere den informasjonen som kommer inn, for så å ta stilling den - deretter avgjøre hvilke tiltak dere kommer til å sette i verk. Så skal dere orientere brukerne om hva dere kommer til. Det er hva de gjør på DOL, det er hva de gjør i arbeidslivet, og det er def. hva dere burde gjøre her. Ikke noe annet. Dere skal oppfordre at informasjonen kommer til dere, ikke skremme folk fra å gi fra seg informasjon og istedenfor utveksle denne med hverandre - i det skjulte. Jeg skjønner at dette er noe du må diskutere med Gry, Hege, men din umiddelbare reaksjon er ikke sunn hvis du ønsker å være løsningsorientert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shivani Skrevet 4. oktober 2003 #78 Del Skrevet 4. oktober 2003 Jeg vet ikke hva Gry vil gjøre i en tilsvarende sak her' date=' men [i']dersom vi skulle få slik info, og vi sjekker, da vil jeg gå ut fra at om de beskyldningene ikke stemmer, da vil det få konsekvenser for de som setter dem ut også. Det er alt jeg vil si om dette til Gry har sett på saken. Er ikke dette trusler? Hvis det er slik at dere får informasjon pr. PM fra brukere her? Dette er skremmende. Det er vel ikke "beskyldninger" å sende opplysninger pr. PM til ledelsen for et foretak det stormer rundt? Skal ikke dette bli gjort i fortrolighet mellom bruker og ledelse? Skal sannhetsgestalten i evnt. informasjon subjektivt vurderes av ledelsen? Slike trusler oppfordrer ikke til å få løst opp konflikter. Heller vil det skremme bort fra å gi ledelsen informasjon. Dette kan da ikke kalles et gjensidig forsøk på å løse en sak. Vil "beskyldninger" fra begge sider i en betent konflikt (som dette åpenbart er) komme opp til vurdering? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 4. oktober 2003 #79 Del Skrevet 4. oktober 2003 Nå skriver jeg som moderator og tar sjansen på det, selv om jeg var halveis bruker tidligere i tråden: Jeg tror ikke dere skal legge så mye vekt på hva vi moderatorer og Hege synes eller mener om det ene eller det andre. Er det noen som har informasjon som Gry burde ha for å ta til etterretning i den ene eller andre saken, så send det for alldel til henne. Som tidligere nevnt, dette vil bli tatt seriøst og er selvsagt fortrolig. Å drøfte eventuelle konsekvenser av noe som er helt generelt, er lite fruktbart. Det var en uheldig formulering fra Heges side. Gry avgjør alt, ingen andre! Det eksisterer pr i dag ikke noe "dere" som inkluderer moderatorer som skal sette seg ned og diskutere noe som helst. Vi er brukere med et ekstra ansvar og er overhodet ikke i ledelsen. Gry er straks tilbake og hun kommer til å ta alt opp til vurdering og komme med et svar om hva som skjer - om det skjer noe. Dette er det Hege prøver å si. Her har ingen ment komme med trusler, men å si at det ikke er noen her akkurat nå som kan ta noe lynrask avgjørelse på noe som helst. Hun skriver at hun ikke vet hva Gry vil gjøre - og hva hun går ut fra er nettopp kun det. Så la den ligge og hjelp oss heller å se fremover. Gode ideer, tips, innspill og meninger derimot, er dere selvsagt velkomne til å sende til Gry. Eller fortsette å diskutere her. Tusenfryd - moderator Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zirine Skrevet 4. oktober 2003 #80 Del Skrevet 4. oktober 2003 Godt jobba Tusenfryd! (IKKE ironi) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå