Flanør Skrevet 19. juli 2012 #221 Del Skrevet 19. juli 2012 Jeg tror ikke norske gutter har noe å frykte for jeg ser da mer enn nok norske gutter som er sammen med norske jenter her i Oslo. Og det ser da ut til at også norske gutter klarer å være sjåvinistiske og tøffe så det holder, det ser vi bare på innlegg her inne. Hvor mange innlegg er det ikke om snille norske gutter som ikke får seg damer fordi de norske badboyene får alt de peker på. Og hvor mange innlegg er det ikke hvor norske gutter bruker sitt mest blomstrende språk for å fortelle hva de syns om jenter. Etter å ha jobbet med noen innvandrerjenter så har jeg fått et mer nyansert blikk på ære og det der med at de jentene ikke får lov til noen ting. Bildet er litt mer nyansert enn det som forfektes ute for også innvandrere er forskjellige. Nå jobber jeg sammen med ei jente som er samboer med en norsk mann, har barn fra tidligere og hvor familien ikke har problemer med å akseptere det. Når man kommer tett innpå så ser vi nyansene, det er vanskeligere når vi ser på alle som en ensartet flokk. Det er neppe noe bombshell at du ser norske gutter hånd i hånd med norske jenter her i dette multikulturelle paradiset som på folkemunne kalles Oslo. Selv en Einstein som deg vet vel at endogami rår grunnen uansett hvilken kultur vi har å gjøre med, og foreløpig er nordmenn i flertall i sin egen by. Så lenge det varer. Det du derimot sliter med å forstå er uttrykket "tendens". Selvsagt er det lettere å få øye på gråtonene når du betrakter en ting på kloss hold enn kilometervis avstand. Men det er lett å ikke se skogen for bare trær som det heter, så all detaljrikdommen kan blende deg for det faktum at sanksjonene er langt, langt hardere for innvandrerjenter som lefler med norske gutter enn for brødrene deres som tømmer seg i norske jenter. Hva er du ute etter? Vi vet at det finnes nyanser, vi er alle klar over at ikke alle muslimske familier er like konservative og dobbeltmoralske. Hvorfor vil du fremstille det slik at nyansene er så mange, fasettene så varierte at vi ikke rettmessig kan hevde at innvandrerjenter har andre regler enn innvandrergutter? Eller er det ikke dette du påstår i det hele tatt? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jenta1980 Skrevet 19. juli 2012 #222 Del Skrevet 19. juli 2012 (endret) Disse pakistanske eller somaliske gutta som tømmer seg i norske jenter, holder sine egne søstre under streng bevoktning og banker helsa av norske gutter som drister seg til å snakke med dem - gjør de dette fordi de mener demokrati, ytringsfrihet og likestilling er viktige verdier? Når de puler på så mange norske jenter de vil samtidig som de truer med å æresdrepe sine egne søstre for å flørte med norske gutter så gjør innvandrergutta dette fordi de brenner for likestillingssaken? Etnosentrisk? Jeg mener at enhver kultur som karakteriseres av ytringsfrihet, religionsfrihet, likestilling, sekularisme osv. er overlegen enhver kultur som ikke karakteriseres av disse tingene. Hvis dette hadde vært unikt for Europa eller vår etnisitet så er det klart at vi ville vært overlegen alle andre verdensdeler og etnisiteter. Det er logisk. Men dette er ideologi, og selv om europeere og nord-amerikanere er lysår foran f.eks. ulike muslimske kulturer så har ikke europeere monopol på demokrati. Altså: hvis f.eks. egyptere kopierer europeisk eller amerikansk demokrati er de kulturelt sidestilt med oss. Det er de ikke foreløpig. De er bak oss. Og med tanke på at sharia trolig vil underbygge både egyptisk og libyisk demokrati (tross liberal valgseier nå nylig i sistnevnte land) vil de forbli underutviklet inntil videre. Dette er ikke etnosentrisme, for europeere er bare kulturelt overlegne andre kulturer i kraft av sine overlegne politiske institusjoner. Det er ikke hudfargen vår som gjør oss overlegen, eller Kirken, eller den klassiske musikken, eller oppfinnelsene og teknologien, men DEMOKRATIET. Det du sier er selvmotsigende kjære deg. Først sier du at etnisitet (innvandrere) gjør at man utfører voldshandlinger, undertrykker kvinner og gir uttrykk for at dette på en eller annen måte har en stor innflytelse på norsk kultur og adferd. Dernest gir du uttrykk for at dette har med ideologi å gjøre? Sistenevnte er jeg enig med deg i, men ikke førstenevnte. Deretter går du frem å sier at vi er ikke overlegne på bakgrunn av farge, religion eller kultur, men på bakgrunn av vårt flotte demokrati. Da vil jeg gjerne høre din definisjon på demokrati? Som du sikkert har fått med deg, finnes den en rekke ulike definisjoner av dette begrepet. Bruk av abstrakte ord med emosjonelle konnotasjoner gjør ikke utsagnet ditt troverdig - som du sikkert vet. Til slutt, vil jeg nevne at de majoriteten av innvandrere setter stor pris på demokratiet. Noe som igjen, gjør argumentet ditt selvmotsigende. Endret 19. juli 2012 av Jenta1980 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flanør Skrevet 19. juli 2012 #223 Del Skrevet 19. juli 2012 Det du sier er selvmotsigende kjære deg. Først sier du at etnisitet (innvandrere) gjør at man utfører voldshandlinger, undertrykker kvinner og gir uttrykk for at dette på en eller annen måte har en stor innflytelse på norsk kultur og adferd. Dernest gir du uttrykk for at dette har med ideologi å gjøre? Sistenevnte er jeg enig med deg i, men ikke førstenevnte. Deretter går du frem å sier at vi er ikke overlegne på bakgrunn av farge, religion eller kultur, men på bakgrunn av vårt flotte demokrati. Da vil jeg gjerne høre din definisjon på demokrati? Som du sikkert har fått med deg, finnes den en rekke ulike definisjoner av dette begrepet. Bruk av abstrakte ord med emosjonelle konnotasjoner gjør ikke utsagnet ditt troverdig - som du sikkert vet. Er det selvmotsigende å hevde at praksiser og tradisjoner hvor menn verdsettes mer enn kvinner, hvor kvinner nektes de samme seksuelle friheter som menn, hvor menn overvåker hvem søstrene omgås, hvor kvinner må være jomfru til de gifter seg uten at menn trenger å følge samme regler selv, hvor konflikter løses på voldelig vis, hvor lojaliteten til ætten trumfer alt annet (familien, landsbyen, etnisiteten) er kulturelt bestemt, og samtidig hevde at demokrati som styreform har med politisk ideologi å gjøre? Poenget du enda ikke har fått med deg er at europeere, amerikanere, australiere osv. ikke er overlegne fordi de er hvite, eller fordi kulturen deres er bedre enn andres. De er overlegne fordi de slutter opp om en overlegen politisk ideologi. Og det er ikke snakk om kulturell determinisme her. Egyptere og saudiere er ikke dømt til å være underlegen europeere. Også de kan innføre og sikre ytringsfrihet, religonsfrihet, sekularisme, likestilling osv. De kan velge å jage religionen ut, og la sivilisasjonen komme inn. Enn så lenge lever de i mørket av barbari og tilbakestående religionsdyrkelse. Men de kan velge å tre ut i lyset slik europeere har gjort. Hva er det i dette du ikke forstår? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jenta1980 Skrevet 19. juli 2012 #224 Del Skrevet 19. juli 2012 (endret) Er det selvmotsigende å hevde at praksiser og tradisjoner hvor menn verdsettes mer enn kvinner, hvor kvinner nektes de samme seksuelle friheter som menn, hvor menn overvåker hvem søstrene omgås, hvor kvinner må være jomfru til de gifter seg uten at menn trenger å følge samme regler selv, hvor konflikter løses på voldelig vis, hvor lojaliteten til ætten trumfer alt annet (familien, landsbyen, etnisiteten) er kulturelt bestemt, og samtidig hevde at demokrati som styreform har med politisk ideologi å gjøre? Poenget du enda ikke har fått med deg er at europeere, amerikanere, australiere osv. ikke er overlegne fordi de er hvite, eller fordi kulturen deres er bedre enn andres. De er overlegne fordi de slutter opp om en overlegen politisk ideologi. Og det er ikke snakk om kulturell determinisme her. Egyptere og saudiere er ikke dømt til å være underlegen europeere. Også de kan innføre og sikre ytringsfrihet, religonsfrihet, sekularisme, likestilling osv. De kan velge å jage religionen ut, og la sivilisasjonen komme inn. Enn så lenge lever de i mørket av barbari og tilbakestående religionsdyrkelse. Men de kan velge å tre ut i lyset slik europeere har gjort. Hva er det i dette du ikke forstår? Kjære deg, ikke bare slår du alle over en kam med snakk om overvåking av søsken, hvor kvinner må vente til ekteskap før de bedriver seksuell utfoldelse og konflikter løses med voldsutøvelse - men på en å samme tid sier du at dette på en eller annen måte kommer på bakgrunn av at de er innvandrere (etnisitet). Det blir en selvmotsigelse når du sier at roten til ondskapen kommer av ideologi. Tror ikke det er nødvendig å påminne deg om at denne formen for moral (umoral om du vil) ligger ganske dypt i norsk tradisjon, kultur og ideologi. Bare se på bibelbeltet i Norge hvor selvbestemt abort anses som drap, hvor kvinners rolle hovedsaklig hører hjemme på kjøkkenet, hvor barn skal disiplineres med en knytteneve eller to. Ikke for å glemme fordømming av homofile, som i mange tilfeller fører til psykiske arr og i verste fall selvmord. Vi skal ikke heller glemme at etnisk norske gutter fortsatt viser større grad av problematisk atferdsmønstre både i den offentlige og private sfære. Dette skyldes delvis av krav om at en mann skal være mann. For å sitere teolog Anne Grete ved UIO: Kvinneundertrykkelse er —- et stort problem, men det blir ofte tegnet opp som et problem spesielt for muslimer. Det kan dermed bli en del av —- et generelt fiendebilde av islam som genererer rasisme mot muslimer. Og dessuten tilslører det jo lett at det fins problemer med religiøst forankret kvinneundertrykkelse også i kristne miljøer i Norge, sier hun. Videre vil jeg bruke anledningen til å sitere teolog Oddbjørn Leirvik: – Religionene har mer til felles enn en skulle tro. Både kristendom, islam og jødedom oppsto jo i samme kultur i Midtøsten. Den patriarkalske kulturen er noe som slår igjennom alle tre tradisjonene. Personlig tror jeg at visst vi skal få bukt på slike problemer i Norge hjelper det ikke med slik hat som du gir uttrykk for. Oss vs. dem innstillinger har aldri hjulpet noen. Hvis du virkelig ikke ønsker ukulturer bør du ikke bidra til skille - du bør ta et oppgjør med deg selv og dem som bidrar til bedre integrering i den moralen og kulturer som er bra her i Norge. Hva er det i dette du ikke forstår? Endret 19. juli 2012 av Jenta1980 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 19. juli 2012 #225 Del Skrevet 19. juli 2012 Flanør, fantastiske innlegg! Du skriver det jeg mener også om problemet. Jeg for min del har aldri likt macho-kulturen for min erfaring viser at ofte er det sammenheng mellom mengde muskler og IQ. Jo mere man har av den ene, jo mindre av den andre. Og jeg setter mer pris på intellekt enn på utseende. Jeg er glad i europeisk kultur og verdier og vil gjerne beholde dem i samfunnet jeg lever i. Jeg ser ikke noe poeng at Norge trekker seg tilbake med noen hundre år i sin utvikling ved å erstatte moderne europeiske verdier med gammeldags tradisjoner som har vært moderne i Europa for mange, mange år siden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flanør Skrevet 19. juli 2012 #226 Del Skrevet 19. juli 2012 Jeg er en tålmodig mann, men tålmodigheten er ikke ubegrenset. Jeg er for ytringsfrihet, likestilling, religionsfrihet, sekularisme, demokrati, rettigheter, sosial rettferdighet, opplysning, at både offentlig politikk og personlig moral styres av rasjonelle, gjennomtenkte valg snarere enn tradisjon. Jeg er imot kjønnsdiskriminerende dobbeltmoral, at religionen (enten det nå er islam eller kristendom) legger premisser for offentlig politikk, at familien bestemmer hvem folk kan gifte seg med, at familien begår æresdrap eller truer med dette mot kvinnelige medlemmer av familien hvis hun motsetter seg deres valg, tvangsgiftemål, arrangerte ekteskap, vold som konfliktløsning, rituell omskjæring av jenter og gutter osv. Kort sagt, jeg er for sivilisasjon og mot barbari. På bakgrunn av dette, hva er det som får deg til å mene at jeg bør ta et oppgjør med meg selv? Hvis målet ditt i likhet med mitt er å endre enkelte tradisjonsbundne innvandrerkulturer i retning vestlig levesett, hva får deg til å tro at det hjelper å snakke individer fra disse kulturene etter munnen? For ordens skyld: jeg retter fokuset mot enkelte innvandrerkulturer med tilbakestående kultur. Det er ikke fordi de er muslimer jeg kritiserer dem, eller fordi de har en annen hudfarge enn meg. Jeg benekter heller ikke at patriarkalske innslag, eller snarere rester av dem, fremdeles finnes blant nordmenn. Men jeg mener å ha god dekning for at enkelte innvandrerkulturer gjennomgående er betydelig mer patriarkalske og tradisjonsbundne enn hva som er mainstream norsk kultur. For å gjøre teskjeen enda mindre for deg: det er ikke verre at en muslim overvåker søstra si enn at en kristen gjør det, begge deler er nøyaktig like ille. Men oddsen for at en muslimsk innvandrer gjør dette er tross alt større enn at en norsk kristen gjør det. Benekter du det? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2012 #227 Del Skrevet 19. juli 2012 Litt off topic men må bare bryte inn Er det selvmotsigende å hevde at praksiser og tradisjoner hvor menn verdsettes mer enn kvinner, hvor kvinner nektes de samme seksuelle friheter som menn Jeg tror kvinner har mer seksuelle friheter enn menn, spesielt i biseksualitet og emoting. ,hvor menn overvåker hvem søstrene omgås, Gjør menn dette eller er det faktisk andre kvinner som gjør det? Menn presses til å delta har jeg lest. hvor kvinner må være jomfru til de gifter seg uten at menn trenger å følge samme regler selv Nei, men de må følge andre tilsvarende regler. De kan ikke farge hår eller pynte seg så mye f.eks...youtube 'emo stoning iraq' hvor konflikter løses på voldelig vis, hvor lojaliteten til ætten trumfer alt annet (familien, landsbyen, etnisiteten) er kulturelt bestemt, og samtidig hevde at demokrati som styreform har med politisk ideologi å gjøre? Ja, de har en helt forferdelig og bakstreversk, uopplyst og blyg kultur. Men de kan velge å tre ut i lyset slik europeere har gjort. Sjåvinistisk ^^ Anonym poster: 3eb5ef2b9873f727561a4f82aa590112 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2012 #228 Del Skrevet 19. juli 2012 Flanør, fantastiske innlegg! Du skriver det jeg mener også om problemet. Jeg for min del har aldri likt macho-kulturen for min erfaring viser at ofte er det sammenheng mellom mengde muskler og IQ. Jo mere man har av den ene, jo mindre av den andre. Og jeg setter mer pris på intellekt enn på utseende. Jeg er glad i europeisk kultur og verdier og vil gjerne beholde dem i samfunnet jeg lever i. Jeg ser ikke noe poeng at Norge trekker seg tilbake med noen hundre år i sin utvikling ved å erstatte moderne europeiske verdier med gammeldags tradisjoner som har vært moderne i Europa for mange, mange år siden. Det, det finnes dem med begge deler, og en sunn kropp gir ofte et sunt sinn Anonym poster: aad8f10a49b8050f8fc161dff7323614 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gnækvåg Skrevet 19. juli 2012 #229 Del Skrevet 19. juli 2012 (endret) Germanske folk overvåker også søstra si + vi har hells angels, ottar og læstadianere Etnisk norske burde løsrive seg fra kristendommen. Endret 19. juli 2012 av Vanemagi 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2012 #230 Del Skrevet 19. juli 2012 Kvinneundertrykkelse er —- et stort problem, men det blir ofte tegnet opp som et problem spesielt for muslimer. Det kan dermed bli en del av —- et generelt fiendebilde av islam som genererer rasisme mot muslimer. Korreksjon: Islam er ikke en rase...muslimer kan bli utsatt for fordommer. Profetene og evangelium er bl.a ting som skiller undergrupper i denne fremmedkulturelle gruppa. – Religionene har mer til felles enn en skulle tro. Både kristendom, islam og jødedom oppsto jo i samme kultur i Midtøsten. Den patriarkalske kulturen er noe som slår igjennom alle tre tradisjonene. Ja, det er det abrahamittiske trossystemet. De tror på samme gud. Anonym poster: 3eb5ef2b9873f727561a4f82aa590112 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flanør Skrevet 19. juli 2012 #231 Del Skrevet 19. juli 2012 Germanske folk overvåker også søstra si + vi har hells angels, ottar og læstadianere Etnisk norske burde løsrive seg fra kristendommen. Og omfavne paganismen i stedet? Er du gal? Ja, og vi har nutcases som fyller opp kåken sin med colakorker og ølbrikker, som Norge Rundt kan vitne om. Men hva f.....har dette med saken å gjøre? Innen mainstream norsk kultur, eller helt vanlige norske familier om du vil, er det IKKE slik at vi overvåker hvem søstra omgås. Hva som foregår i langhusene til dere Conan-nerder aner jeg imidlertid ikke. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jente18 Skrevet 19. juli 2012 #232 Del Skrevet 19. juli 2012 Nå vet ikke jeg hvilken alder det er på dere som svarer her, men himmel sier jeg. Hva er det med folk som dere som sitter å kaller jenter på 15-16 år for horer fordi de er sammen med enn ikke norsk gutt når de er tennåringer. Kan ikke si at jeg har merket så veldig mere interesse for utlendinger blandt mine venner. Og i løpet av ungdomsårene så har de fleste mer en 1 kjæreste, det er ikke dermed sagt at jenter som har kjæreste ligger med han og alle vennene hans, enten han er mørk eller hvit. Og si meg en tilng: dere sier at muslimer har en så dårlig holdning til norske jenter. Er det noe bedre det dere gjør å rope HORER og kalle de for MADRASSER. Voks opp sier jeg. 15-16 åringer er barn og de skal ikke stempless som HORER av voksne mennesker. (håper de som har svart i dette forumet er fjortisser alle sammen for da kan jeg skjønne alt pisse dere kommer med) O Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flanør Skrevet 19. juli 2012 #233 Del Skrevet 19. juli 2012 Nå vet ikke jeg hvilken alder det er på dere som svarer her, men himmel sier jeg. Hva er det med folk som dere som sitter å kaller jenter på 15-16 år for horer fordi de er sammen med enn ikke norsk gutt når de er tennåringer. Kan ikke si at jeg har merket så veldig mere interesse for utlendinger blandt mine venner. Og i løpet av ungdomsårene så har de fleste mer en 1 kjæreste, det er ikke dermed sagt at jenter som har kjæreste ligger med han og alle vennene hans, enten han er mørk eller hvit. Og si meg en tilng: dere sier at muslimer har en så dårlig holdning til norske jenter. Er det noe bedre det dere gjør å rope HORER og kalle de for MADRASSER. Voks opp sier jeg. 15-16 åringer er barn og de skal ikke stempless som HORER av voksne mennesker. (håper de som har svart i dette forumet er fjortisser alle sammen for da kan jeg skjønne alt pisse dere kommer med) O Noe forteller meg at du ikke har skjønt det kvidder av denne tråden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Manolo Skrevet 19. juli 2012 #234 Del Skrevet 19. juli 2012 Fælt så etnosentrisk og krisemaksimerende vi skulle være da. Hvorfor har det seg sånn at vi nordmenn alltid undervurderer vår egen kultur og anser den som underdanig? Jeg vil påstå at norsk kultur er rimelig sterk med lange tradisjoner. Det sakt, er ikke prosentandelen innvandrere i Norge betydelig stor. Spesielt ikke dersom vi sammenligner dette med andre land i Europa. I 2011 var bare 2% av den norske befolkningen muslimer, som jeg tror er minoriteten du sikter til. Ytterligere kan det jo sies at Statistisk Sentralbyrå har blant ikke annet kunne funnet empirisk bevis for at prosentandelen vil stige til mer enn 4-11% innen 2060. Når du snakker om verdiforskjeller på oss og innvandrere kan jo dette gi deg et lite innblikk. For å sitere IMDI: Det er fem verdier som minst 90 prosent av respondentene i en undersøkelse foretatt av Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) mener karakteriserer Norge. Disse er; ytringsfrihet, demokrati og grunnlov, likestilling mellom kjønn og religionsfrihet. En tilsvarende meningsmåling rettet mot innvandrere viser tilsvarende resultater: 90 prosent av innvandrere mener at demokrati, ytringsfrihet og likestilling er viktige verdier. Det er altså betydelig større enighet om viktige verdier mellom innvandrere og befolkningen for øvrig enn det de fleste er klar over. Ja, jeg er etnisk norsk. Ikke det at det skal ha noe å si for troverdigheten av dette innlegget. Bare 11% i 2060, det høres jo bra ut! Gode nyheter for nordmenn Hvordan vil bildet se ut i 2160? Fortsatt gode nyheter for Norge? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gnækvåg Skrevet 19. juli 2012 #235 Del Skrevet 19. juli 2012 Og omfavne paganismen i stedet? Er du gal? Nei, vi burde enes om et naturbasert menneskesyn og ha det sånn at de i kongeriket tror på forskjellige guder og vetter. Noen tror på kjærligheten, frøya og frøy, noen er ateister og andre tror på Kali. Kristendommen, den før-åsatroiske religionen, er jo i størst grad en norrøn og en middelaldersk religion som stort sett forsvant i opplysningstiden i motsetning til germansk paganisme som har eksistert helt ifra steinalderen. [ Hva som foregår i langhusene til dere Conan-nerder aner jeg imidlertid ikke. Generalisering, tsk tsk...teknologien har kommet litt lengre en langhus @conan-kommentaren...Legaliser MMA i Norge! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 19. juli 2012 #236 Del Skrevet 19. juli 2012 Det, det finnes dem med begge deler, og en sunn kropp gir ofte et sunt sinn Anonym poster: aad8f10a49b8050f8fc161dff7323614 Jeg kaller ikke en kropp, pumpet med steroider, for sunn. Sinnet blir like syk som kroppen da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2012 #237 Del Skrevet 19. juli 2012 Hva som foregår i langhusene til dere Conan-nerder aner jeg imidlertid ikke. sex, sprit og satanrock vil jeg tro Anonym poster: 3eb5ef2b9873f727561a4f82aa590112 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jenta1980 Skrevet 19. juli 2012 #238 Del Skrevet 19. juli 2012 Jeg er en tålmodig mann, men tålmodigheten er ikke ubegrenset. Jeg er for ytringsfrihet, likestilling, religionsfrihet, sekularisme, demokrati, rettigheter, sosial rettferdighet, opplysning, at både offentlig politikk og personlig moral styres av rasjonelle, gjennomtenkte valg snarere enn tradisjon. Jeg er imot kjønnsdiskriminerende dobbeltmoral, at religionen (enten det nå er islam eller kristendom) legger premisser for offentlig politikk, at familien bestemmer hvem folk kan gifte seg med, at familien begår æresdrap eller truer med dette mot kvinnelige medlemmer av familien hvis hun motsetter seg deres valg, tvangsgiftemål, arrangerte ekteskap, vold som konfliktløsning, rituell omskjæring av jenter og gutter osv. Kort sagt, jeg er for sivilisasjon og mot barbari. På bakgrunn av dette, hva er det som får deg til å mene at jeg bør ta et oppgjør med meg selv? Hvis målet ditt i likhet med mitt er å endre enkelte tradisjonsbundne innvandrerkulturer i retning vestlig levesett, hva får deg til å tro at det hjelper å snakke individer fra disse kulturene etter munnen? For ordens skyld: jeg retter fokuset mot enkelte innvandrerkulturer med tilbakestående kultur. Det er ikke fordi de er muslimer jeg kritiserer dem, eller fordi de har en annen hudfarge enn meg. Jeg benekter heller ikke at patriarkalske innslag, eller snarere rester av dem, fremdeles finnes blant nordmenn. Men jeg mener å ha god dekning for at enkelte innvandrerkulturer gjennomgående er betydelig mer patriarkalske og tradisjonsbundne enn hva som er mainstream norsk kultur. For å gjøre teskjeen enda mindre for deg: det er ikke verre at en muslim overvåker søstra si enn at en kristen gjør det, begge deler er nøyaktig like ille. Men oddsen for at en muslimsk innvandrer gjør dette er tross alt større enn at en norsk kristen gjør det. Benekter du det? Endelig litt logikk. Det var på tide herr Flanør. Det var det jeg ville. At du skulle innrømme at dette ikke handler om innvandrere, men ukultur i samfunnet generelt, også innen innvandrermiljøer. Jeg har aldri uttrykk for at vi skal snakke disse personer som sperrer inne familiemedlemmer eller utøver vold etter munne. Det jeg sier er at alle uavhengig av religion, etnisitet eller bakgrunn bør ta i et tak for å forhindre slik ideologi og kultur - og jeg tror ikke rasjonelle mennesker virkelig mener at det å spre hat mot en hel folkegruppe med generaliseringer om voldsutøvelse og merke alle innvandrere som kriminelle er den rette måten å forhindre denne type kultur. Hvis du virkelig står for de verdiene du nevner over ville du heller prøvd å hjelpe disse menneskene. Skulle da tro personen du skisserer over har vett nok til å ikke bruke hat og fordommer for å bekjempe nettopp hat og fordommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2012 #239 Del Skrevet 19. juli 2012 Og omfavne paganismen i stedet? Er du gal? Norge er jo allerede det, stort sett. Alle folketradisjoene våre er hedenske. Anonym poster: 3eb5ef2b9873f727561a4f82aa590112 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2012 #240 Del Skrevet 19. juli 2012 Endelig litt logikk. Det var på tide herr Flanør. Det var det jeg ville. At du skulle innrømme at dette ikke handler om innvandrere, men ukultur i samfunnet generelt, også innen innvandrermiljøer. Men muslimer, svarte generellt og ikke-vestlige innvandrere i Norge er statistisk sett de verste sosiale gruppene, så derfor er det egentlig greit å rette mye fokus der. Anonym poster: 3eb5ef2b9873f727561a4f82aa590112 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå