Gjest ~Milla~ Skrevet 18. februar 2011 #741 Del Skrevet 18. februar 2011 Oppussing av leilighet er slitsomt, sææææærlig for naboer. Håper de snart blir ferdige så det blir ro og fred igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jesse Skrevet 19. februar 2011 #742 Del Skrevet 19. februar 2011 ~lillefot~ skrev (På 18.2.2011 den 15.26): Jesse: Jeg har alt for mye pedagogikk fra før :gjeiper: Vi som er førskolelærere har mer pedagogikk enn de som går allmennlærer, faktisk. Så jeg skal nok bare bygge på... men vi får se om jeg får gjort det, da. Hadde liksom tenkt at jeg var ferdig utdannet, og har betalt ned en del på studielånet allerede, så det frister ikke akkurat å ta opp mer lån. Samtidig så vil jeg gjerne bli spesialpedagog. Jeg synes at etterutdanningene, slik som den jeg har lyst til å ta, burde tilbys som deltidsstudier eller at man kunne ta dem som privatist. Det er ikke bare-bare å skulle slutte i jobb for å begynne å studere igjen når man har mann og barn og er vant til inntekten. Aha, skjønner hvis du har lyst, syns jeg du skal gjøre det Det er viktig å følge det man har lyst til, selv om det innebærer litt ekstra studielån syns jeg Og det er bedre å gjøre det nå mens du enda er ung, enn å sitte der når du er 40-50 og angre på at du ikke gjorde det Helt enig i det med etterutdanning! Det hadde bidratt til at flere ville etterutdanne seg! Vet du forresten om det er vanskelig å få seg jobb som spesialpedagog der nede? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MonThe Skrevet 19. februar 2011 #743 Del Skrevet 19. februar 2011 Innom og ønsker deg en strålende lørdag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~lillefot~ Skrevet 19. februar 2011 Forfatter #744 Del Skrevet 19. februar 2011 God ettermiddag alle sammen Vanligvis våkner jeg av at snuppa turner rundt i magen og vil opp, men ikke i dag... Jeg prøvde med en dusj (hun liker at mamma dusjer), mens jeg snakket og sang til henne. Men nei, ingen bevegelse. Mannen prøvde også å snakke til henne før jeg stod opp, og "rugget" litt på magen, men der var det ingen respons. Da jeg var ferdig i dusjen sa jeg til mannen at jeg skulle spise og drikke litt, og håpe at hun våknet av det (hun reagerer alltid på sjokolade i hvertfall). Så da sitter jeg her med varm te og varme rundstykker med nugatti på, og jammen kom det ikke et realt spark nå nettopp. Det var deilig Det har ikke vært mange gangene jeg har vært bekymret for at jeg har kjent lite liv, men i dag må jeg innrømme at jeg var det. I går snakket jeg med mannen angående dette med permisjonen vår. Han hadde også sett i bladet mitt at det stod at vi ikke kunne ha permisjon samtidig. Han sa han hadde tenkt på det, og at det egentlig er logisk at det er sånn, siden permisjonen skal vare lengst mulig. Så da blir det til at jeg tar ut ferie de dagene/ukene (vi vet ikke helt hvilke datoer det blir snakk om enda) som han tar permisjon. Han hadde uansett tenkt til å ta 4 uker i år, og 6 uker neste år, så da går det jo bra Videre fortalte jeg ham at det er opptakk i barnehager 1.mars hvert år, og da ble han litt paff. Som han sa: Så da må snuppa enten begynne i bhg. når hun er 5 måneder, eller når hun er 1.5 år? Ja, sa jeg, enten det, ellers så må man ta imot plassen og betale for den uten at man bruker den, for å sikre seg at man får plassen. Han ristet på hodet, og synes det var helt idiotisk, siden alle sier at man bør få barn før 1.september, for å sikre seg bhg.plass. Og det er jeg helt enig i; det burde være mer enn ett opptak i året. Men som jeg sa til ham: noen private barnehager tar inn barn i januar også, så da får man jo heller ringe rundt og høre hvem som har ledige plasser. Vi kommer i hvertfall ikke til å søke bhg.plass 1.mars i år. Og som mannen sa: vi har råd til at jeg kan gå hjemme med snuppa til august 2012, hvis ingenting annet går. Så da har ho mor senket skuldrene sine litt Jesse: Jeg er fremdeles i tenkeboksen på om jeg vil ta spesialpedagogikk 1 fra august i år. Grunnen er at det er mye obligatorisk, og at det bl.a. er 4 uker praksis inni bildet. Det passer veldig dårlig når jeg har ei lita snuppe som trenger meg. Men jeg har ikke bestemt meg heeeelt enda. Når det gjelder det du spør om, så tør jeg ikke å svare helt bastant, men de årene jeg har jobbet i barnehage, så har vi alltid hatt behov for spesialpedagog. Jeg tror nok at det er et yrke du får jobb i uansett, for det er alltid etterspørsel etter det. Det gjelder jo ikke bare barnehager, men skoler også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jesse Skrevet 19. februar 2011 #745 Del Skrevet 19. februar 2011 Så godt at hun gav fra seg et lite spark etterhvert, kjenner godt til det å være bekymret for lite liv Helt enig i at det burde være flere opptak i løpet av året, vi har søkt nå, bare for å komme med i hovedopptaket, for å ha muligheten til å kunne få plass fra januar neste år, men tviler vel på at vi får det.. Og forhåpentligvis trenger vi ikke barnehageplass til henne før høsten 2012 heller.. Okey, da høres det ganske likt ut som her med tanke på jobbmuligheter Ha en fortsatt fin lørdag Lillefot Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ~Milla~ Skrevet 19. februar 2011 #746 Del Skrevet 19. februar 2011 Er ikke godt for mammahjertet når de små i magen ikke gir fra seg noen tegn. Men kan være at hun sov godt også.. jeg har merket det av og til fra uke 30 at hun kan ha noen perioder der lite hjelper om jeg vil ha tegn fra henne, at hun da bare sover. For plutselig så er det liv og røre igjen Kommer virkelig til å savner gravidmagen og det å bære henne slik Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusle Skrevet 19. februar 2011 #747 Del Skrevet 19. februar 2011 Her også; lange perioder hvor hun er rolig og så plutselig er det full baluba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~lillefot~ Skrevet 19. februar 2011 Forfatter #748 Del Skrevet 19. februar 2011 Ja, jeg kommer også til å savne sparkene fra snuppa når graviditeten er over - og nå er det jammen ikke lenge igjen! I natt drømte jeg faktisk at jeg fødte Jeg er så spent på hvem hun er, og hvordan det vil bli når hun har kommet. Åsså er jeg kjempenysgjerrig på hvordan mannen kommer til å bli - tror han blir helt tussete Nå har jeg bestilt Tinkafu barnevognkroker, samt baksetespeil fra Lilleprinsen Gleder meg til å få det. Milla: skulle dere ha lekegrind? Kan jeg spørre hvilkene dere vurderer? Ser de har en på Barnas Hus som koster 1299, og som kan justeres i høyden. Håper de har den på Barnas Hus her, for jeg er ikke så veldig interessert i å betale mye mer. Tror den het Eco den her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ~Milla~ Skrevet 19. februar 2011 #749 Del Skrevet 19. februar 2011 Vi vurderer lekegrind. Men har ikke kjøpt den enda... Til å begynne med skal hun sove/ligge i vuggen som står på stuen, og sprinkelsengen på soverommet. Så vi får se det litt an har vi tenkt. Det er jo endel penger, og her har de barnashus og babyshop rundt om så vi kan stikke ut og kjøpe det om vi føler nødvendigheten. Men skal vi kjøpe en blir det den på BarnasHus Eco, til 1299,- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~lillefot~ Skrevet 19. februar 2011 Forfatter #750 Del Skrevet 19. februar 2011 (endret) Jeg har pakket fødebag, jeg Snuppa sin er helt ferdig, mens min (og mannen sin) er nesten ferdig. Dette har jeg oppi (rødt = ikke klart): Lille Lo: * 2 stk ullbody * 1 stk ullstrømpebukse * 1 stk lue * 3 par sokker * 1 par klorevotter * 1 stk sparkebukse * 2 stk joggebukse * 2 stk bomullsbody * bleier * sårsalve * ullpledd * hentesettet (votter, sokker, lue, sparkebukse og jakke, alt i babyull) meg: * 4 boksere * 2 amme bh'er * innesko * pysj * 2 ammetopper * 2 gensere (har pakket 1) * tannbørste * tannkrem * lypsyl * deodorant * 2 stk joggebukser (har pakket 1) * krem * mascara * hårbørste * ansiktswipes * bind * ammeinnlegg * purelan * dopapir * pose til skittentøy mannen: * 3 boksere * 3 par sokker * 1 t-skjorte * 1 genser * astmamedisin * deodorant * tannbørste annet: *fotoapparat + lader * mobil + lader * filmkamera + lader * bilstol med bilpose montert i bilen Noe jeg har glemt? Endret 19. februar 2011 av ~lillefot~ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iril Skrevet 19. februar 2011 #751 Del Skrevet 19. februar 2011 Tror ikke du har glemt noe, men tipper du kanskje kommer hjem igjen med ubrukt tøy i bagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~lillefot~ Skrevet 19. februar 2011 Forfatter #752 Del Skrevet 19. februar 2011 Det har du sikkert rett i, Iril men heller for mye enn for lite... Vi bor et stykke fra sykehuset, og mannen har ikke lappen, så han kan ikke bare kjøre hjem og hente mer. Så vet ikke jeg om babyer gulper/bæsjer mye så det blir mye tøyskift. Nå skal jeg ikke ha med to joggebukser i tillegg til det jeg har på meg når vi ankommer sykehuset, altså (skal jo bare være der i 3 dager). Den ene har jeg på meg når vi kommer. Skal ikke på 2 ukers ferietur heller :gjeiper: Huff, synes dette er vanskelig, jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iril Skrevet 19. februar 2011 #753 Del Skrevet 19. februar 2011 Heller for mye enn for lite, ja. Vi hadde med litt klær vi også, men brukte ikke noe annet enn ullbody. Murmelen lå stort sett bare i senga sammen med meg, vi sto ikke noe særlig opp egentlig. Og når vi sto opp, hadde han på seg ullbody og var pakket inn i ullpledd og dyne. Det tar som regel noen dager før melka kommer ordentlig igang, så noe særlig gulp blir det neppe, og ikke så mye bæsj og tiss heller. Men det hadde jo vært dumt å sitte der med bare skitne klær plutselig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dine Skrevet 20. februar 2011 #754 Del Skrevet 20. februar 2011 Innom for å si hei og ønske deg en riktig god søndagskveld Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~lillefot~ Skrevet 20. februar 2011 Forfatter #755 Del Skrevet 20. februar 2011 God søndagskveld til deg også, Dine I dag har mannen og jeg gått oss en liten tur (det var faktisk hans forslag). Det var deilig å komme seg ut en liten tur Jeg har også vasket sengetøy, heklet litt på babyteppet, og klippet mannen (har sånn klippemaskin). I går kjøpte jeg meg oppskrift på babybooties på ravelry.com. De ser slik ut: http://www.rockmybaby.no/shop/babybootiesnyhet-c-32.html Problemet er bare at jeg fikk en amerikansk oppskrift, som jeg selv måtte oversette. Det gikk i grunnen helt greit, men jeg kan jo ikke alle maskene på norsk engang :gjeiper: Så i dag har jeg trålet nettet etter tutorials, for å se om jeg skjønte litt mer. Jeg skal nok få det til til slutt, må bare øve meg litt først. Jeg har bare heklet bestemorruter før, nemlig... På tirsdag skal vi til jordmor igjen, og jeg er spent på hva hun sier om leiet til snuppa. Jeg håper så indelig at hun fester seg snart. Da hadde jeg fått roet meg ned noen hakk. Nå håper jeg det er en bra film på tv i kveld, jeg har nesten ikke sett tv hele helga. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jesse Skrevet 20. februar 2011 #756 Del Skrevet 20. februar 2011 (endret) Åh, de var nydelige, de bootsene!! Nå fikk jeg lyst til å lære meg å hekle! Endret 20. februar 2011 av Jesse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kenghuru Skrevet 20. februar 2011 #757 Del Skrevet 20. februar 2011 ~lillefot~ skrev (På 19.2.2011 den 14.40): Nå har jeg bestilt Tinkafu barnevognkroker, samt baksetespeil fra Lilleprinsen Gleder meg til å få det. Er det det bamsebaksetespeilet dere venter på? Lilleprinsen er supergenial side Og kan forresten også tipse om en slik ekstra solskjerm som man bare klipser på...istedenfor teppe over åpningen når sola står på så babyn faktisk får luft inn til seg også Og forresten kan jeg også anbefale Basson Pippi lekegrind om du har lyst på en som er litt mindre og litt billigere Den er 80x80cm og koster noen hundrelapper mindre...sjekk Babyshop Blir spennende på tirsdag...kjenner meg igjen i ønsket ditt om at hun skulle ha festet seg Her holder han fortsatt på å romstere litt fram og tilbake, men på et tidspunkt må de jo bare bli liggende og kose seg der nede så krysser fingrene for at du har en fornuftig lita snuppe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hegejenta30 Skrevet 21. februar 2011 #758 Del Skrevet 21. februar 2011 Så godt du fikk senket skuldren litt med tanke på dette med permisjonen og barnehagestart til snuppa. Jeg hadde et par våkenetter pga akkurat det jeg... Men da puslebrikkene falt på plass og vi hadde vært hos NAV en tur så ble alt så meget bedre. Jeg er så usikker på hvor mye jeg må ha med i fødebaggen her jeg... Aner jo ikke før fødsel om vi blir værende på barsel eller om vi blir overflyttet til barselhotellet. Syns lista di var så bra at jeg kopierer den til når jeg selv skal igang med pakkingen! Når det gjelder å kjenne liv så har pjokken min også perioder der det ikke er noe som hjelper på det å få kontakt. Hverken inntak av søtt eller det å dytte litt på magen. Men plutselig så kommer det noen små spark eller litt kiling med fingrene. Det er ikke noe gøy med den bekymringen som kommer når det er lenge siden man har kjent noe til den lille i magen! Håper tulla ligger med hodet ned nå og har festet seg. Så er det bare å ruge videre som en dronning de siste ukene før tullemor har tenkt seg ut! Har du forresten alliert deg med noen som kan sladre her på KG når det begynner å nærme seg?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~lillefot~ Skrevet 21. februar 2011 Forfatter #759 Del Skrevet 21. februar 2011 36 uker Tanken på fødsel vokser og oppleves som en skrekkblandet fryd. Du blir tvunget til å gjøre litt forberedelser inne i hodet ditt. Har dere mulighet, bør dere ta en tur på omvisning der du skal føde. Det er såpass mange usikre punkter ved en fødsel at de sikre, som hvor dere skal parkere, hvor fødeavdelingen er og hvordan en fødestue ser ut, er ok å vite. Barnets beinvev mineraliseres for alvor, og det krever god tilgang på kalsium og fosfat. Brystene dine er nå 200-400 gram større enn vanlig, og det kan hende at du allerede har vært av gårde og kjøpt deg en ny BH . Når du skal kjøpe en ny amme BH kan det være lurt å kjøpe en som er ytterligere en størrelse større enn den du har nå. Dette er fordi at når brystene dine blir fylt med melk blir de ennå litt større. Syns du at babyen beveger seg mye mindre enn for bare noen dager siden, så ring til fødestedet ditt og snakk med dem, uansett tid på døgnet! Særlig hvis du føler deg urolig i tillegg. Det er bedre å få snakke med en som har greie på dette enn å gå å bekymre seg alene. Det hender jo også, heldigvis sjeldent, at babyene har det dårligere og vil få det bedre utenfor magen enn inni, men det trenger du profesjonell hjelp til å vurdere. Normalt skal du kunne kjenne fem bevegelser eller mer per 20 minutter en eller annen gang i løpet av døgnet. Det finnes mange typer amme BH-er å få kjøpt til særs varierende priser. Det viktigste er at de gir puppene dine god støtte. Dette også fordi du lekker mindre melk dersom vorten får ett lett lite trykk mot tuppen. Her sitter det en liten lukkemuskel som blir stimulert av lett press. Etter hvert som du skal amme vil du eventuelt kunne bruke fingeren dersom du lekker mye fra det ene brystet mens du ammer fra det andre. De fleste av oss lekker ganske mye i begynnelsen etter at melkeproduksjonen har kommet skikkelig i gang, men så normaliserer det seg som oftest. Du begynner kanskje nå å merke at du begynner å bli klar til å føde. Du er klar til å føde fordi du er lei av å være gravid og stor, lurer på hvem den lille personen inni deg er, men er kanskje ikke helt forberedt på selve fødselsprosessen ennå? Dette er en litt ambivalent tid. Du puster lettet ut hver gang du hører om noen som har født lett som bare det og lukker ørene når du hører om de som har slitt ganske kraftig. Husk at enhver fødsel er særs individuell! Det aller første tegnet på at noe så vidt er i ferd med å skje er at slimproppen går – hos noen. Det kan allikevel gå ytterligere inntil en måned før du begynner å føde. Mange har nå kynnere som kommer og går. De varierer både i lengde og intensitet, og kommer gjerne kraftigere hvis du er sliten eller hvis du nettopp har hatt samleie eller orgasme. Så lenge de ikke er regelmessige i flere timer, eller hvis de forandrer karakter når du skifter stilling på kroppen er det bare trening fra livmorens side. Kraftigere kynnerne er forvarsel om hva som skal skje, og de er med på å gjøre deg klar til å føde ikke minst mentalt, men også fysisk. Det at du er forberedt oppe i hodet ditt på fødselen er også viktig. Hvis du ikke har født før er det vanskelig å forestille seg det, det er godt da å vite at riene bygger seg opp slik at du venner deg noe til smerten underveis. At det går an å få god jordmorhjelp og at slutt resultatet er en fantastisk liten unge i dine armer! Nå er barnet i uke 34: Det går raskt oppover med vekten, og det legger på seg cirka 250 gram hver uke. Immunforsvaret forberedes til livet utenfor livmoren. Antistoffer fra deg passerer til barnet via morkaken. Huden er ikke så tynn lenger, men mer lyserød og marsipanaktig. Babyen er nå 43,5 centimeter lang og veier 2700 gram. Babyen begynner å få det trangt og krøker seg sammen. Bevegelsene blir også roligere fordi det er liten plass. De aller fleste kjenner det som store bevegelser hvis babyen snur seg fra den ene siden til den andre eller fra seteleie til hodeleie. Ligger babyen din fortsatt i seteleie nå så skal du sendes til sykehuset for vurdering om du skal føde vanlig vaginalt eller ved hjelp av keisersnitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~lillefot~ Skrevet 21. februar 2011 Forfatter #760 Del Skrevet 21. februar 2011 God morgen, jenter Her sitter jeg med varme rundstykker og te og koser meg Jesse: Ja, man får virkelig lyst til å lære å hekle når man ser så nydelige tøfler. Øvde meg litt i går, og jeg skal få til å lage sånne Kenghuru: Vi bestilte det vanlige, kjedelige baksetespeilet - gadd ikke å betale 100 kr mer for et med bamse på (gjerrig? neida :gjeiper:)Jeg har også sett på sånn solskjerm, men avventer litt og ser. Jeg kommer aldri til å ha teppe foran åpningen på vogna uansett; vi hadde en diskusjon om dette på jobb i fjor, hvor jeg gikk og tok av teppene (enkelte var i tett fleece!) på alle vognene. Hadde vi bodd i nærheten av BabyShop, skulle jeg vurdert den pippi-grinda, men det blir dyrt å skulle sende den med posten, så jeg tror det blir den som heter Eco fra Barnas Hus. Dessuten skal mannen absolutt ha en på 1x1 meter (hvorfor aner jeg ikke) Hegejenta30: Mannen og jeg skal ta en tur på NAV en dag vi også, for å dobbeltsjekke at det han har avtalt med sjefen sin faktisk går greit. Når det gjelder NAV, tør jeg ikke å satse på at ting er i orden før jeg har det skriftlig. Snuppa mi har vært kjempeaktiv hele veien i svangerskapet. Har kjent henne turne hver dag siden uke 18. Jeg kan telle på en' hånd de gangene jeg har vært litt bekymret, men her om dagen synes jeg var verst. Jeg regner med at siden jeg er så vant til å kjenne henne hele tiden, så reagerer jeg litt mer på det når hun plutselig ikke beveger så mye på seg. Jeg har ingen til å sladre for meg, nei, så hvis noen har lyst, så er det bare til å rope ut Nå skal jeg prøve å hekle litt på de bootiesene igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå