~lillefot~ Skrevet 13. mars 2011 Forfatter #941 Del Skrevet 13. mars 2011 I dag har vi hatt fotoshoot her igjen Må jo dokumentere den fine magen Er så rart å se den mørke stripa under navlen når jeg ser på bildene, for jeg ser den ikke når jeg ser i speilet (den er egentlig ganske lys). Men jeg har den i hvertfall I går fikk vi en hel haug med arveklær i alle mulige størrelser. Jeg har gått igjennom og sortert ut det jeg vil ha, men tror jeg skal gå igjennom en' gang til for sikkerhets skyld. Det var en del utvaska med flekker på, som jeg aldri ville gitt videre til noen, så det går nok rett i søppla. Andre ting tenkte jeg å prøve å klore, for å se om det kan hjelpe. Men noe brukbart var det, så det var veldig kjekt å få I morgen skal jeg treffe ei venninne jeg ikke har sett på ett år; vi skal ut og spise lunch. Er i grunn litt skeptisk, for jeg går bare å tenker på at vannet kan gå på de merkeligste steder. Litt kjipt hvis vi sitter og spiser og det skulle skje... På tirsdag skal jeg lage kake, tenkte jeg, for da har mannen bursdag + at han er ferdig på ketolyse-kuren sin. Han skal spise lunch på litt finere restaurant med noen fra jobben, så da slipper jeg å diske opp med det når han kommer hjem (dessuten er det han som er god på å lage fancy mat, ikke jeg). Gaven hans er i boks, men jeg er ikke ferdig med bursdagskortet enda. Snuppa har fått streng beskjed av mannen om at hun ikke får lov til å komme ut før den 16., slik at hun får ha sin egen bursdag (er jo så kjedelig å måtte dele med pappa'n sin). Så får vi se, da, om hun hører på det. Apropos snuppa: når jeg kommer på føden, kommer jeg til å be dem ta en kjapp ul for å forsikre meg om at hun ligger riktig vei. Jeg klarer nemlig ikke å slå meg til ro med at hun gjør det. I stad da jeg satt i sofaen med beina opp, lå hun på en måte jeg ikke har sett før: det så ut som jeg hadde to babyer i magen, for det var to store klumper på tvers (akkurat som om hun lå på tvers; at en' klump var hodet, mens den andre var rumpa). Senere begynte hun å hikke, og som før var det rett under høyre ribbein. Hun sparker for det meste på venstre side, men hos jordmor på tirsdag, sa hun at føttene var på høyre side, hodet var ned og rumpa var opp. Jeg får ikke dette til å stemme *frustrert* Men jeg vil jo selvfølgelig tro på det jordmor sier, og håper at hun har rett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iril Skrevet 13. mars 2011 #942 Del Skrevet 13. mars 2011 Anbefaler deg å be om UL nå med én gang, du risikerer at det ikke er mulig å få det til når fødselen er i gang og om det skulle vise seg at du har rett, blir det i så fall haste-keisersnitt. Det vil du jo helst slippe, for da risikerer du at de legger deg i narkose, litt avhengig av hvor mye det haster. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hegejenta30 Skrevet 13. mars 2011 #943 Del Skrevet 13. mars 2011 Iril er inne på noe - ring føden imorgen og spør om du kan komme inn på en UL nå, sånn at de får sjekket leie. Tror iallfall det ville beroliget meg litt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~lillefot~ Skrevet 14. mars 2011 Forfatter #944 Del Skrevet 14. mars 2011 39 uker Du kan få en underlig fornemmelse i skjeden av at barnet er på vei ut når det beveger hodet. Det er ikke farlig, selv om det kan oppleves som om du må krysse beina for å hindre barnet i å falle ut. At hodet presser seg nedover i bekkenet påvirker også livmorhalsen. Mormunnen skal mykes opp så den gir etter av riene ved fødselen. Dette skjer av seg selv, og det er ingenting du kan gjøre for å påvirke den prosessen. Livmoren ligger tre til fem centimeter nedenfor nedre del av brystbeinet og det er litt bedre å puste. Det at hodet enten har festet seg eller står godt nede i bekkenet gjør at de med bekkenløsning får det bedre nå fordi bekkenet stabiliseres av at hodet står som en propp der. Har du ikke gjort det før, så er tida inne for å pakke en liten bag med det du vil trenge på føden og barsel. Babyens uke 37: Du er ved terminen, og det er ikke noe skummelt hvis barnet skulle komme nå. Hvis så skulle skje, betyr det ikke at du føder for tidlig, du føder akkurat når kroppen din vil. Babyen din er nå i snitt 48 centimeter lang og veier drøyt 3000 gram. I løpet av denne siste måneden har øret blitt ferdig bygget. Babyen kjenner igjen mors og fars stemme etter fødselen og vil allerede timer etter fødselen kunne skille på sin egen mors melk og andre mødres melk. __________________________________________________________________ I går hadde jeg bestemt meg for å ringe føden i dag for å høre om jeg kunne få en ekstra ul for å sjekke leiet til snuppa, etter anbefalinger fra dere her inne. Men jeg tror hun må ha hørt på sin bekymrede mor, for i natt hikket hun igjen, og gjett hvor? Jo; langt nede på høyre side Jeg kan ikke huske sist jeg kjente det der, og ble så glad Kanskje hun kan holde seg der nede nå, da I dag skal jeg som sagt treffe ei venninne i byen. Jeg gruer meg litt, for jeg er så redd for at det plutselig skal skje noe, eller at jeg skal bli dårlig. Men som mannen sa i går: hans jobb er ikke langt unna, pluss at venninnen min har barn fra før og er gravid selv, så dette har hun vært gjennom før. Jeg må også huske å ringe politiet i dag, ang. en sak som skjedde meg for halvannet år siden. Jeg kan ikke fatte at ting skal ta så j*** lang tid, særlig når saken er oppklart for lengst, og de selv har sagt at alt er i orden. Jeg har null tillitt til hverken politi eller andre sentrale "aktører" etter denne episoden, og de gjør ikke akkurat mye for å få meg til å forandre mening heller. Nå står en maskin med arveklær og går på badet; jeg håper jeg får bort flekkene på noe av det, samt lukta (det har tydeligvis ligget i en kjeller). Da får dere ha en fin dag, jenter, så snakkes vi senere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hegejenta30 Skrevet 14. mars 2011 #945 Del Skrevet 14. mars 2011 39 uker Kos deg masse med venninne idag! Så bra at frøkna ser ut til å ha snudd seg igjen. Her kjenner jeg hikkingen både nederst og øverst - ser for meg en slags hoppende hikking på en måte... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~lillefot~ Skrevet 14. mars 2011 Forfatter #946 Del Skrevet 14. mars 2011 (endret) Beklager, jenter; jeg har kanskje litt dårlig humor for tida, men kom over denne og ville dele den med dere: Du vet du er høygravid når: Du slenger buksen på gulvet, setter føttene i åpningene for beina, og roper på mannen din for å få hjelp til å trekke den opp... Du blir redd for å tisse i buksa under kraftige hoste/nyse-"rier"... Du FAKTISK tisser i buksa under kraftige hoste/nyse-”rier”… Du ikke lenger orker å stå i dusjen, men setter seg rett på rumpa på gulvet... Du sitter på rumpa i dusjen, og ikke skjønner hvordan du skal komme deg opp igjen... Du må rulle deg rundt for å komme deg opp fra sofaen... Mannen din knyter skolissene dine... Mannen din faktisk må si seg enig i at du ikke har noe å ha på deg... Spørsmålet "hvordan har dere det" ikke lenger inkluderer resten av familien, kun deg og babyen i magen Du tuter i det du skal ut av bilen fordi magen legger seg over rattet... Det ikke lenger funker å "snike seg" forbi folk sidelengs da du er bredere sidelengs enn forfra... Du puster og peser som en hvalross etter å ha trukket opp glidelåsen på støvlettene, og i tillegg må sette deg ned etterpå for å få blod tilbake til hodet, og for å få bort lillafargen fra ansiktet… Du føler du har løpt 10 km etter å ha gått opp en trapp... Du mister noe på gulvet men lar det ligge, da prosessen med å plukke det opp er for slitsom... Det eneste du faktisk orker å plukke opp fra gulvet er godisen som falt ned... Du heller går barbeint enn å gå gjennom bryet med å kle på deg sokker… Du forbanner den tufsen som fant ut at urinprøveglass skal være så himla små i forhold til magen du ikke lenger klarer å se nedenfor… Mannen din må parkere bilen på nytt, fordi du ikke har nok plass til å komme ut... Du heller later som du ikke er hjemme fremfor å kave deg opp av sofaen for å gå den lange veien bort til ytterdøra for å åpne døra… Du henger en lapp på ytterdøra med "kom rett inn", fordi du ikke orker/rekker fram før gjestene har gått av utålmodighet... Anklene overgår overarmstørrelse etter en to timers kinotur… Du legger på deg 2 kilo på en uke og sier ”ja, ja”… Du ikke orker å sminke deg eller fikse håret fordi armene ”sovner” etter bare få sekunder over hodehøyde... Du trenger hjelp til å snu deg, eller komme deg opp av senga eller sofaen... Du står opp om natta for å tisse, men når du først har satt deg på doskåla så vurderer du å bare sove videre der, da det jo bare er 15 minutter til du må dit på nytt... Du lar være å dra ned i doen annenhver gang, det er jo bare to dråper og kun få minutter til neste gang... Du må tisse igjen så fort du har reist deg fra do og trodde du var ferdig... Du må sette bilsetet så langt bakover at du nesten ikke når pedalene... Du ser etter alle mulige utveier for å slippe å bruke trappen... Godteskåla får prioritet foran middagen... Latterkuler ender i gråt, og gråt ender i latterkuler… Det kjennes ut som om babyen prøver å dytte og grave seg ut hver gang du legger deg... Du planlegger enhver utflukt ut ifra hvor det finnes nok toaletter... Pupper i str DD virker flatt, fordi magen har overtatt frontpartiet... Du stiller deg med beina en meter fra hverandre for å forberede deg på å bøye deg ned… Du går hele tiden og planlegger hva neste måltid skal bli... Alt er veldig irriterende... Du vekker mannen din for n’te gang av at du forsøker å finne en behagelig liggestilling… Du sitter og ser på tv og ser i øyekroken at bebisen sparker deg rett under ribbenet og er sjeleglad for at det ikke var en millimeter lenger opp, for da hadde faktisk ribbenet brukket... Bh-størrelsen nærmer seg slutten av alfabetet… Magen er blitt et stødig og søye så praktisk bord… Du ikke kan stryke klær lengre fordi du frykter brennmerker på magen... Kattepusen foretrekker å ligge oppå magen fordi det ikke lengre er plass på fanget ditt... Du ikke lengre har kontroll over avgassen... Det kreves en kvarters treningsøkt for å få ut vannet av fingrene om morgenen, slik at du igjen klarer å holde rundt tannbørsten... Du må gå på do i alle reklamepausene når du ser TV2-nyhetene, været og sporten… Mannen din må ta seg av all handlingen og gjøre rent til jul, selv om du er hjemme hver dag... Katta har funnet ut at hun rekker å hoppe opp på benken å stjele mat før matmor er i nærheten av å komme seg opp av sofaen... Ett ærend om dagen gjør at dagen er fullbooket... Livslang lærdom om hvilken vei strømpebuksa skal på må forkastes, og man sitter der med to sømmer foran... Du må sjekke at ruten fra senga til toalettet er ryddet før du legger deg, slik at når du labber ut for å tisse om natta med øynene såvidt oppe, så er det bare å gå den faste ruta uten å snuble i noe... Du må stå sidelengs ved kjøkkenbenken, for å rekke frem til vasken... Endret 14. mars 2011 av ~lillefot~ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hegejenta30 Skrevet 14. mars 2011 #947 Del Skrevet 14. mars 2011 Kjente meg igjen i mye av de punktene der... Er jo bare noen dager igjen til jeg og er høygravid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ~Milla~ Skrevet 14. mars 2011 #948 Del Skrevet 14. mars 2011 Herlig Kjenenr meg igjen på de fleste punktene der Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MonThe Skrevet 14. mars 2011 #949 Del Skrevet 14. mars 2011 :strix: 39 uker :strix: Tenk, når som helst nå så får dere hilse på lillejenta!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~lillefot~ Skrevet 14. mars 2011 Forfatter #950 Del Skrevet 14. mars 2011 Har hatt en fin venninnedag i byen i dag For en' gangs skyld møtte jeg på en hyggelig bussjåfør, som attpåtil var sånn nogenlunde på tiden. Det var hans første dag på jobb - en tysker, tror jeg, men veldig god i norsk. Jeg måtte fylle på penger på busskortet, og han "bipet" det ikke etterpå, så jeg slapp å betale for turen. Det var rabatt for oss i dag, sa han, og pekte på magen min Han ønsket meg lykke til, og begynte ikke å kjøre før han så at jeg hadde fått satt meg. Sånt liker vi Men det å sitte på buss anbefales ikke når man er høygravid; jeg fant ingen god sittestilling, og bussturen tar nesten en halvtime, så jeg hadde rimelig vondt i korsryggen resten av dagen. Min venninne har problemer med bekkenet, så vi gikk nå der og halvveis vagget :gjeiper: Jeg kjøpte ingenting i dag, var bare på cafe' og spiste lunch, og gikk ellers og vindusshoppet. Jeg vil ikke kjøpe mer tøy til snuppa nå, det får vi heller ta hvis vi ser at vi mangler noe. Men en' ting irriterte meg ganske mye: det er en' plass i byen man kan gå på do uten å betale for det (på et senter), og tror du ikke de hadde fått opp betalingsautomater der siden sist?! (En' uke siden sist jeg var der). Nå kostet det 5 kr å gå på do - pga. mye herverk, stod det på en lapp. Meg i øret! Jeg - og sikkert mange gravide med meg - har brukt de doene mye, og jeg har ikke sett noe herverk. Men jeg nektet å betale, og stod der og ventet til noen andre kom ut Alle som kom etter meg skjønte heller ingenting av det her; de stod og dro i døra og skjønte ikke hvorfor de ikke fikk den opp :gjeiper: Da min date med min venninne var over, gikk jeg på kontoret til mannen for å ta en liten pause, men han ville heller hjem, så da ventet jeg litt der, så dro vi hjem sammen. Jeg hadde egentlig tenkt til å titte litt mer i byen, og trengte bare en pause, men tenkte som så at jeg trenger jo ikke å slite meg ut uansett. Da vi kom hjem tok jeg meg en laaang varm dusj, kledde meg i ulltøy fra topp til tå, og la meg under pleddet på sofaen og sov et par timer etterpå. Det var deilig, det Nå har vi fått en kamerat av mannen på besøk, så jeg har tatt opp litt godis fra fryseren (må visst lage mer ser jeg, for jeg går og snikspiser der hver dag) som vi koser oss med Ha en fin kveld alle sammen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jesse Skrevet 14. mars 2011 #951 Del Skrevet 14. mars 2011 39 uker :hoppe: Hørtes ut som at du hadde hatt en fin dag Husker at jeg også sov mye på sofaen på slutten, det var utrolig deilig med noen blunder innimellom! Sov så mye du kan nå! Jeg var helt i manko på søvn da fødselen startet, og det var ikke veldig morsomt! Ha en god natt Lillefot Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Småkjekset Skrevet 14. mars 2011 #952 Del Skrevet 14. mars 2011 39 uker Ha en flott kveld videre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~lillefot~ Skrevet 14. mars 2011 Forfatter #953 Del Skrevet 14. mars 2011 Vil bare minne om en unge i minuten på svensk tv4 (svenske jordmødrene). Episode 2 i dag: http://www.tv4play.se/dokumentarer/en_unge_i_minuten?title=en_unge_i_minuten_del_2&videoid=1382177 (Firefox ville ikke spille den av hos meg, men det gikk fint med Internet Explorer - bare et tips ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hegejenta30 Skrevet 15. mars 2011 #954 Del Skrevet 15. mars 2011 Jeg satte dekoderen vår på opptak i går kveld jeg - så idag skal jeg se episode 2. Stor tutet under episode 1 når de som ventet sitt første barn måtte inn på haste keisersnitt. Syns det programmet har fått med seg mer av hva som skjer på føden, enn Jordmødrene på NrK. Det er mindre pjatt på pauserommet til jordmødrene liksom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ~Milla~ Skrevet 15. mars 2011 #955 Del Skrevet 15. mars 2011 Jeg så jo Jordmødrene på svensk tv for noe tid tilbake, og det stemmer det du sier.. man får se mye mer, og ta del i mye mer enn på de norske jordmødrene. Selvom jeg ikke skal se noe fødselsgreier før jeg har vært igjennom det selv nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~lillefot~ Skrevet 15. mars 2011 Forfatter #956 Del Skrevet 15. mars 2011 Hehe, nei Milla; kan hende du gjør lurt i det. Men jeg klarer ikke å la være å se :gjeiper: I dag har mannen bursdag. I den forbindelse må jeg gjøre ferdig kortet hans, samt lage kake eller annet godt. Jeg har fått streng beskjed om å holde snuppa inne i dag, så kan hun komme når hun vil ellers. "Det er jo bare å knipe, det" sier han... Til nå har jeg satt på en maskin med klær, og en oppvaskmaskin. Nå spiser jeg frokost, så får vi se om det blir noe baking etterhvert. I går gikk jeg tom for mine fylte boller, så jeg vurderer om jeg kan klare å bake en ny porsjon i dag. Jeg tviler, men... Jeg vil så gjerne ha med noen sånne på sykehuset. Hva er deres dagsplaner? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ~Milla~ Skrevet 15. mars 2011 #957 Del Skrevet 15. mars 2011 Planen idag er egentlig å føde... men spørs om lille M trives for godt der inne, forløpig :gjeiper: Hørtes deilig ut med noe bakst, hadde man bare orket Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hegejenta30 Skrevet 15. mars 2011 #958 Del Skrevet 15. mars 2011 Planen min er å holde ut på jobb... Skal på et kjedelig møte etterpå på en annen campus enn der jeg jobber til vanlig så må reise med buss - også er jeg skeptisk til hvor bra møtet faktisk blir... Planen for ettermiddagen er å slappe av, strikke og kanskje handle litt mat. Håper du finner på noe godt å lage til din kjære Lillefot - og at snuppa holder seg inne så pappa'n hennes slipper å dele bursdag med henne! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~lillefot~ Skrevet 15. mars 2011 Forfatter #959 Del Skrevet 15. mars 2011 Nå er jeg forbanna! Politiet er noen inkompetente idioter som bare sitter på rævva og klør seg i huet! *rasende* Her har jeg ventet i halvannet år på at de skulle få fingeren ut og at jeg skulle få erstatning for det som skjedde, åsså kommer de NÅ og sier jeg må kontakte personen det gjelder selv! Det kunne jeg ha gjort for halvannet år siden!!!! *freser* Vurderer seriøst å ta dette til avisa! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Småkjekset Skrevet 15. mars 2011 #960 Del Skrevet 15. mars 2011 Hurra for mannen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå