Gå til innhold

*Frida*

*Frida*

Anbefalte innlegg

Hehe, ja, Turnerose hadde jo flust med risikofaktorer. :ler: Kjønn, seteleie, arv...

Det er trivelig når folk kommer bort og skal prate, ja. Helt enig i at eldre er flinkere til det. Vi har jo fått en god del kommentarer på bæringen, men sjelden yngre folk tør å komme bort... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så bra at N ikke trengte hoftepute :jepp:

Mmm.. Krabbe :hjerte: Er ikke så glad i fisk jeg, men jeg elsker sjømat da:)

Håper alt står bra til med dere alle fire :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke det nei, men legen mente vi skulle sjekke uansett siden C var i seteleie med bena opp foran ansiktet lenge. Jeg tror neppe det er noe, men det er greit å få sjekket det. Uansett så gruer jeg meg litt. Hva om hu har hd? I tillegg er hu skjeløyd, så vi skal for det også. :fnise: Uansett er det greit om det skulle være noe, for da får man jo tatt tak i det tidligere.

Det er utrolig godt, jeg elsker hvit fisk, men akkurat det med sitronmarinert torsk er himmelen.

C låg lenge i sete ho ja. Men snudde seg like før fødsel? Håpar jo at UL viser at alt er ok, men lurt å ta ein tidlig sjekk for å komme igang med eventuell behandling så tidlig som mulig.

Sjegling ja, det er ganske vemmelig å sjå på :fnise: N gjer det også innimellom ennå. Håpar det gir seg snart, som det skal. Både eg og mange i min familie sjeglar/har dårlig syn, men den bekymringen må eg legge vekk til jentene er litt større. Er vel på 4-årskontrollen synet blir ordentlig undersøkt. (Eg har latent sjegling, som betyr at augene ikkje går i kryss. Berre så det er klart! :fnise: Også operert for sjeglinga som 18åring, men operasjonen gjorde visst ingen bedring. Til tross for dette har eg ikkje brukt linser (eller briller) etter at eg gjekk ut i permisjon med A i januar 2009. Trengte linsepause då, og pause har eg visst ennå. Latskap ja, men når det går bra så gjer det vel ingenting?)

Oj, det var mykje off topic her :fnise:

Fiskemiddagen blei fiskegryte, for eg hadde så mykje grønnsaker i kjøleskapet. Fiskegryte = poteter, kålrabi, gulrot, litt grønnsaksbuljong, purre, flesketerningar i ei gryte, torskestykkene på toppen. Nett som fiske-lapskaus! Supergodt!

Innom og følger med! :goodbye:

:goodbye:

Håpar du er bedre nå snart!

Hehe, ja, Turnerose hadde jo flust med risikofaktorer. :ler: Kjønn, seteleie, arv...

Det er trivelig når folk kommer bort og skal prate, ja. Helt enig i at eldre er flinkere til det. Vi har jo fått en god del kommentarer på bæringen, men sjelden yngre folk tør å komme bort... :fnise:

Du får lage ein gutt, og få han til å legge seg fint med hovudet ned. Då har du berre arv-faktoren igjen! :tommelopp:

Ja det er (stort sett) hyggelig å få litt kommentarar, anten for fin/smilande/rolig baby, eller på bæring, strikkaklær og sånn. Eg er ikkje flink til det... Sambo er absolutt ikkje flink, han går omveier for å unngå bekjente, for han syns det er så vanskelig å vurdere om han skal helse på dei :fnise: Rare mannen!

Så bra at N ikke trengte hoftepute :jepp:

Mmm.. Krabbe :hjerte: Er ikke så glad i fisk jeg, men jeg elsker sjømat da:)

Håper alt står bra til med dere alle fire :)

:klem:

Krabben var god, men torskemiddagen var bedre! :gjeiper:

Alt er bra her, håpar det er fint hos deg og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6-vekers-kontroll med N i går. Ho vog 4920, og var 58 cm lang. 57 cm-målinga når ho var 4 veker var nok litt feil, ifølge kurven til HS.

Legen sjekka fontanell og magen og sånn. Eg fortalte om hofteULen to dagar tidligare, og legen ville ta ein sjekk med hendene likevel. Det er jo del av kontrollen. Og, *trommevirvel*, legen kjente et klikk i N si venstre hofte. Så nå er me tilbake til start, og får henvisning til ny UL. Blæ.

Eg hadde forresten litt usikkerhet iforhold til UL-bildene som blei tatt av N nå på tirsdag. Ho låg i ein annan stilling med beina enn det eg kan huske A gjorde. Nevnte det for legen (som ikkje tok ULen) og ho ville ta det opp i et ukentlig møte. Lurer på å ringe henne i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Stor og flott jente ja! :jepp: Usj da, det var da ikke godt å høre, det at legen kjente et klikk og at du må tilbake. Håper det ikke er noe jeg. :jepp:

C satt til hvertfall uke 34 (vet at babyer kan sitte lengre enn det i seteleie, men legen mente at vi skulle ta en sjekk uansett). Jeg har astigmatisme, noe som gjør at jeg er litt skjeløyd selv, men jeg bruker briller, så det plager meg ikke. I tillegg har jeg lest på meg nærsynthet, så, jeg må nesten bruke briller. :fnise:

Åh, den fiskegryten høres herlig ut! Kjenner jeg får vann i munnen. :sikle:

Håper du får en fin dag med A, N og mannen! :jepp::klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, nå håper jeg virkelig ikke dere får kontrabeskjed og at N trenger pute likevel. Men samtidig, det er vel sannsynligvis mindre "tøft" med nummer to, man vet jo at det tross alt er overkommelig, selv om det er litt styrete og en kjip beskjed å få. Krysser fingrene for at det likevel ikke er noe! :klemmer: Men tross alt bra at det følges opp. Ortopeden til Turnerose sa med streng stemme på siste etterkontroll at vi SKULLE få fremtidige søsken sjekket, og at det helst skulle tas røntgen ved 3-4 mnd selv om evt tidligere UL viser fine hofter. Lurer på om vi får gehør for det om hoftene ser bra ut fra start... :ler:

Ellers er det så koselig å lese om dagene deres! Jeg gleder meg skikkelig til mageboeren kommer ut når jeg leser her. :hjerte:

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mensen! :overrasket:

Hæ? Det er ikke bare en "oppblomstring" av renselsen, da? Jeg hadde en sånn runde, husker jeg. Ellers var det jo veeeldig tidlig, stakkars deg! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor og flott jente ja! :jepp: Usj da, det var da ikke godt å høre, det at legen kjente et klikk og at du må tilbake. Håper det ikke er noe jeg. :jepp:

C satt til hvertfall uke 34 (vet at babyer kan sitte lengre enn det i seteleie, men legen mente at vi skulle ta en sjekk uansett). Jeg har astigmatisme, noe som gjør at jeg er litt skjeløyd selv, men jeg bruker briller, så det plager meg ikke. I tillegg har jeg lest på meg nærsynthet, så, jeg må nesten bruke briller. :fnise:

Åh, den fiskegryten høres herlig ut! Kjenner jeg får vann i munnen. :sikle:

Håper du får en fin dag med A, N og mannen! :jepp::klemmer:

Håpar det ikkje er noko eg heller, men no får me ein ekstra UL-sjekk, og det er jo greitt.

Lest på deg nærsynthet, går det an? Eg har fått vite at eg er både nærsynt og overlangsynt, er det mulig liksom? :sjenert:

Takk for det, me har det fint!

Uff, nå håper jeg virkelig ikke dere får kontrabeskjed og at N trenger pute likevel. Men samtidig, det er vel sannsynligvis mindre "tøft" med nummer to, man vet jo at det tross alt er overkommelig, selv om det er litt styrete og en kjip beskjed å få. Krysser fingrene for at det likevel ikke er noe! :klemmer: Men tross alt bra at det følges opp. Ortopeden til Turnerose sa med streng stemme på siste etterkontroll at vi SKULLE få fremtidige søsken sjekket, og at det helst skulle tas røntgen ved 3-4 mnd selv om evt tidligere UL viser fine hofter. Lurer på om vi får gehør for det om hoftene ser bra ut fra start... :ler:

Ellers er det så koselig å lese om dagene deres! Jeg gleder meg skikkelig til mageboeren kommer ut når jeg leser her. :hjerte:

:klemmer:

Ja det hadde vore lettare å gå igang med behandling denne gang, no var me litt forberedte og veit at det går greitt. Men no blir det tungt å gå igang føler eg, sidan N først blei 'friskmeldt'!

(Når A fekk pute på måtte eg grine når me kom ut frå legen, om N no må ha pute kjem eg til å bli sint!)

Me fekk og beskjed frå fleire legar at framtidige søsken av A skulle ha UL, uansett. Og det fekk jo N, til tross for at den manuelle hånd-sjekken (har den et navn?) var ok. Men legen sa, etter at UL-bildene var ok, at det ikkje var behov for etterkontroll, det syns eg var litt rart. Hadde forventa ein kontroll (med røntgen) når N var 6-8 månadar, sjølv om UL-bildene var ok som nyfødt.

Hæ? Det er ikke bare en "oppblomstring" av renselsen, da? Jeg hadde en sånn runde, husker jeg. Ellers var det jo veeeldig tidlig, stakkars deg! ;)

Tviler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Det er mulig. Jeg var hos optiker da jeg var 17. Da var jeg noe langsynt. Etter 4 år og en ny tur til optiker var jeg visst nærsynt. Siden nærsynthet skyldes stramme muskler rundt linsene, og siden lesing forårsaker stramming av disse musklene, er det visst mulig.

Kjipt å få mensen igjen. :klemmer: Nyter at jeg ikke blør, men er nå redd det kommer snart. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å lese på seg nærsynthet, min nærsynthet økte kraftig i studietiden, og roet seg etterpå. Det kan jo ha vært tilfeldig også, men optikerne sa at det var fordi jeg leste mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det blitt vinter her hos oss! Natt til 1. desember kom den første snøen, og no har me vel 15-20 cm. Masse snø på trea, skikkelig postkort-motiv :)

Hadde besøk av søster i helga, ho har vore på ferie så det var første gong ho såg N.

I går laga eg og A kakemenn, A var veldig flink og forsiktig! (overraska over det :sjenert: ) Ho stakkut figurar og la dei fint på bakepapiret.

Sidan snøen no er komen, vaska eg vinterdressen til A i går formiddag. Ho har jo brukt den i omtrent 1 månad no, i sand og søle, så den var litt 'grå' på bein og armar. Vaskemaskina bestemte seg for å vere tverr i går, og nekte å lukke opp døra. Eg kjørte tømmeprogram, tømte lofilter/bunnpropp, ny runde med sentrifuge og i det heile tatt. Men døra ville ikkje opp. Dette har skjedd før, men det plar ordne seg etter etter litt triksing. I går ga maskina seg først etter at straumen vart kopla ifrå, og etter ei ny full runde på 30 grader hurtigvask, klokka 2200. (Dressen var faktisk tørr i dag tidlig, litegranne fukt på armstrikken einaste!)

Vaskemaskina er eitt år gammal, og me har hatt besøk av selgaren ein gong tidligare. No skal eg ringe og klage meir!

Skal forresten til lege i dag. Må be om resept på Cerazette. Begynte på pillene 5 veker etter fødselen, fordi eg hadde et brett frå tidligare :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres nydelig ut med snølandskap! :jepp: Gleder meg til den kommer her også, nå er det bare grått, mørkt og trist ute.

Så kjedelig med vaskemaskinen! Kan jeg få spørre hva slags merke det er? :sjenert: Vi lurer på å kjøpe oss ny vaskemaskin snart, nemlig, og da er det jo greit å vite hva andre er fornøyde/mindre fornøyde med. Godt du fikk ut dressen, og imponerende at den var tørr til i dag!

Lykke til hos legen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bakte dere hvite kakemenn? Jeg elsker dem! (sørvestlendig opprinnelig :nigo:)

Kan jeg få spørre hva slags merke det er? :sjenert: Vi lurer på å kjøpe oss ny vaskemaskin snart, nemlig, og da er det jo greit å vite hva andre er fornøyde/mindre fornøyde med.

Da skal jeg ihvertfall tipse deg om å ikke kjøpe den vi har :(. Det er en Bosch 8 kg-maskin, som vi kjøpte pga. kapasiteten. Den takler overhodet ikke å sentrifugere litt "kompliserte" ting, som f.eks. lammeskinn, puter, babydyner... Sånne ting som gjør at vekten blir skjevt fordelt i trommelen. Den kommer aldri i gang med sentrifugen, bare går og går og går, og til slutt gir den bare opp. Jeg blir GAL av den!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres nydelig ut med snølandskap! :jepp: Gleder meg til den kommer her også, nå er det bare grått, mørkt og trist ute.

Så kjedelig med vaskemaskinen! Kan jeg få spørre hva slags merke det er? :sjenert: Vi lurer på å kjøpe oss ny vaskemaskin snart, nemlig, og da er det jo greit å vite hva andre er fornøyde/mindre fornøyde med. Godt du fikk ut dressen, og imponerende at den var tørr til i dag!

Lykke til hos legen! :)

Kjempefint her no! Nå har det snødd jevnt i et par dagar, så me har visst nok snø for ei stund... Er så fint lys ute no :jepp:

Me har zanussi, men eg vil egentlig ikkje svartmale heile den leverandøren. Me har ein ganske rimelig modell, trur eg. Me hadde zanussi før og, og den blei vel 8-10 år, og var med på fleire flyttelass. Begge har gitt gode vaskeresultat. Men den lagar mykje lyd! Det er jo litt teit her som maskina står i hovedetasjen.

Elektrikaren (som solgte maskina) mistenkte sjølve dørlåsen, så han har bestilt deler for oss. Håpar han kan bytte den innan ei veke. Maskina fungerer for øvrig fint no. (Den går jo et par ganger i døgnet :sjenert: )

Det gjekk fint hos legen! :fnise: Legevikar (som vanlig), ein svensk denne gang. Ingen ordinær 6-ukers-kontroll akkurat, men eg fekk nå resept på Cerazette (som eg allerede har brukt i 3 veker, hadde litt rester frå tidligare), og tok blodprøvar for stoffskiftet.

Bakte dere hvite kakemenn? Jeg elsker dem! (sørvestlendig opprinnelig :nigo:)

Da skal jeg ihvertfall tipse deg om å ikke kjøpe den vi har :(. Det er en Bosch 8 kg-maskin, som vi kjøpte pga. kapasiteten. Den takler overhodet ikke å sentrifugere litt "kompliserte" ting, som f.eks. lammeskinn, puter, babydyner... Sånne ting som gjør at vekten blir skjevt fordelt i trommelen. Den kommer aldri i gang med sentrifugen, bare går og går og går, og til slutt gir den bare opp. Jeg blir GAL av den!!

Kvite kakemenn, ja! Har ikkje laga dei sidan eg var lita, men dei blei kjempegode! I går laga eg og A deig til sirupssnippar. :gjeiper:

Å? Rogalending?

:fnise: av 'komplisert' sentrufugering.

-

I dag får me besøk av to venninner, som kjem med kvar sin liten. Skal vaske hus i dag, litt husvask på kjøkkenet, og litt ordinær rydd/vask så det er ok her :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du mensen etter du begynte på Cerazette? Jeg fikk det dagen etterpå, og blør enda.. 10 dager siden. Er det greit å bruke tampong nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Teita! Eg fekk mens ei veka etter at eg starta på cerazette. Har ikkje tent på at det kunne ha sammenheng før eg las i di dagbok. Men eg blødde berre i 5 dagar, som 'normalt' :)

Det er jo berre under renselsen du ikkje skal bruke tampong, så eg ser ikkje kvifor du ikkje kan bruke det no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Teita! Eg fekk mens ei veka etter at eg starta på cerazette. Har ikkje tent på at det kunne ha sammenheng før eg las i di dagbok. Men eg blødde berre i 5 dagar, som 'normalt' :)

Det er jo berre under renselsen du ikkje skal bruke tampong, så eg ser ikkje kvifor du ikkje kan bruke det no?

Jeg er 99% sikker på at det var Cerazette sin "skyld" at jeg fikk mensen så tidlig. Legen sa at det var normalt med slike blødninger ved oppstart av Cerazette. Og jeg som trodde jeg skulle slippe unna siden jeg fullammer, men nei :fnise: Fint, da satser jeg på at tampong går bra :) Er så lei av bind nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då har N drukke si første flaske med erstatningsmelk! :tommelopp:

Eg har stadig utsatt prosjekt flaskemating, har vel egentlig tenkt at det er lettare å få det til om ho ikkje er så stor. Men eg fekk aldri A til å ta flaske (verken mm eller mme), så eg har vel tenkt at det ikkje kom til å gå med N heller, likevel. Me skal på julebord på lørdag, så det har vore målet mitt å prøve å få henne til å godta flaske før det.

Først blanda eg til ei flaske (og det blei så mykje! burde vel forstått at det var feil). N tygde litt på tuten, sulten, men blid og fornøyd. :gjeiper: Dei få dråpane ho fekk i munnen spytta ho ut. Prøvde å helle i munnen med plast-kopp, også det spytta ho ut. Så innsåg eg plutselig at eg hadde blanda med feil vassmengde. 7,5 dl istaden for 75 ml... :sjenert: Ikkje rart melka var tynn! Og ikkje rart det blei så mykje. Hadde jo laga nesten et fullt litermål etter minste 'oppskrifta' på pakken.

Laga til ny flaske med 75 ml, og satte meg med N på fanget igjen. Ho vridde hovudet mot puppen, og eg måtte halde henne litt fast. Så plutselig berre sutta ho ivei, og tømte heile flaska. :rodmer:

Gode jenta mi. Då blei eg glad.

Eg har ikkje mål om at ho skal vere 'flaskebarn', men det er for at ho kan få mat av andre enn meg. (Har ennå godt i hu den natta når A var 4 mdr, og eg ikkje kunne amme fordi eg hadde fått kontrastvæske. Ho tok overhodet ikkje til seg næring på 24 timar, og spydde når me fekk i henne et par t-skjeier melk.)

Derfor ser eg på det som ein trygghet for N, at ho kan få næring frå flaske.

--

Det blei visst ikkje mykje husvask i dag heller nei... Er så ufattelig dårlig på tiltak enkelte dagar. Sambo er på jobb i Bergen i dag, og kjem heim i kveldinga, sikkert i leggetida til A. Kanskje me skal klare å steike opp siste rest av sirupssnipp-deigen eg har ståande? Deigen er heilt håplaust klissete, så det er så klin å holde på. Og umulig å få fine snippar! :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at N tar flaske! Det var noe styr når vi prøvde å få lillebror over på flaske... det gikk bare IKKE! Heldigvis klarte vi det til slutt, da.

Du høres så flink ut, selv om du ikke fikk vasket i dag :). Kakedeiger og planer om husvask og besøk og greier. Jeg gleder meg til jeg også får litt ork igjen!

Er opprinnelig Rogalending, ja :). Har ikke helt fått med meg hvor du bor, men har en mistanke ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...