Gå til innhold

*Frida*


*Frida*

Anbefalte innlegg

Eg 'innsåg' liksom her i går at eg går rundt og er litt sur og tverr, både mot A og sambo. Går rundt og er småirritabel og hissig for lite. Ikkje moro, og lite lurt. Så då bestemte eg meg for å sjå litt lysare på ting, og å vere hyggeligare mot dei begge. Då blir det hyggeligare å vere meg og! :jepp: Føler eg liksom har havna i ein ond sirkel med dette dårlige humøret mitt, nå må eg snu det om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg 'innsåg' liksom her i går at eg går rundt og er litt sur og tverr, både mot A og sambo. Går rundt og er småirritabel og hissig for lite. Ikkje moro, og lite lurt. Så då bestemte eg meg for å sjå litt lysare på ting, og å vere hyggeligare mot dei begge. Då blir det hyggeligare å vere meg og! :jepp: Føler eg liksom har havna i ein ond sirkel med dette dårlige humøret mitt, nå må eg snu det om.

Kjenner meg dessverre igjen :(. Er ikke alltid jeg klarer å se lysere på ting heller. Men for meg hjelper det å gå noen runder med mitt eget hode og sortere litt. Hva er det jeg EGENTLIG er irritabel for? Klarer jeg å begrense irritasjonen til det som faktisk er grunnen til den? Klarer jeg å innse at jeg f.eks. ikke er irritert på barna, og dermed oppføre meg OK mot dem (eller mannen, for den saks skyld). Merker lett at hvis jeg er stresset over en ting, overføres det til alle andre situasjoner. Hvis jeg klarer å "ta meg selv" i det det skjer, så klarer jeg oftere å dempe stress eller irritasjon når det går ut over barna. Litt sånn "skjerp deg nå, det er ikke barnas feil at du har sovet dårlig/har PMS/er svimmel" etc. Ikke alltid like lett ovenfor mannen, da...

Så heldig du er som har sovebaby - håper det vedvarer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om det har vært på tur eller å ha vært på besøk, så er du flink som kommer deg ut :fnise: Her og har det vært veldig mildt. Opp mot 20 grader i oktober, men jeg kjenner at det begynner å bli mye kjøligere nå :sukk:

Så heldig du er som har sovebaby :jepp: Det har ikke jeg! :fnise: Ammer du eller gir du MME siden hun sover såpass lenge? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad eg har fått dei to jentene eg har eg, sovebabyar eller ei :rodmer:

Kun morsmelk det går i her. Har lyst til å introdusere flaske for N, og lurer på om eg burde gjort det allerede for å få det til? A tok nemlig ikkje flaske. Då prøvde eg med både morsmelk og pulvermelk, ingenting skulle ned.

(Og det var ganske ille når eg etter ein medisinsk undersøkelse ikkje kunne amme på 24 timar. Alt av helsepersonell sa på forhånd at jenta, då 3-4 månadar, ville ta flaske fra pappaen når ho berre blei sulten nok. Det gjorde ho ikkje. :tristbla: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vore på helsestasjonen og vegd N i dag: 4440 g (med body og tørr bleie) og 57 (!) cm. For 12 dagar sidan var ho 4310 g (med body, bukse og tørr bleie). Har altså berre lagt på seg ca 150 gram på nesten to veker. Helsesøster sa at det var heilt ok. Ho la det inn på grafen, og den følger kurven fint. Mulig ho har gått lite opp i vekt sidan ho har strekt seg så voldsomt (4 cm på 4 veker).

Skal tilbake for kontroll igjen neste tirsdag, og trengte ikkje vekke for å amme på natta fram til då. Men eg kjem til å vere påpasselig med at ho et godt på morgon og kveld den kommande veka.

I dag har sambo reist til Oslo på kurs, og eg er åleine med jentene mine fram til torsdag kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, hun har blitt veldig lang :jepp: Men hvis HS sier at vekten er bra ville jeg stolt på det :)

Pumper du når hun sover så lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi, hun har blitt veldig lang :jepp: Men hvis HS sier at vekten er bra ville jeg stolt på det :)

Pumper du når hun sover så lenge?

Lang jente ja! Eg er berre rett over 160 cm høg, så det hadde vore moro å fått ei lang datter :fnise: Sambo er normalt høg (180?), men han har et par lange slektningar, så det kan jo vere N har arva et høgt gen. :)

Eg pumpar ikkje. Så litt lekkasje i senga er vanlig nå, blæ!

Nei nå må eg komme meg i seng!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

N er 4 veker i dag. No søv ho i sofaen her ved meg :)

Lett å få kontakt med henne når ho er våken nå, ho smiler (nesten så ho ler!) når me pratar til henne, og ho lagar litt lyd tilbake og no. A meiner at ho svarar ja eller nei (det som passar) når ho spør henne om noko :fnise: A er stadig like opptatt av søstra si, og skal alltid vere med å byte bleie, og vil ofte sitte ved meg når eg ammar (ho sit gjerne på armlenet/delvis oppå meg)

Eg legg N kl 21. Då ammar eg ein siste gang i mørket i dobbeltsenga før eg legg henne i si eiga seng. Både i natt og i går våkna ho for litt mat kl halv 5, det er passelig natt syns eg. Blir lenge utan mat når ho søv heilt til halv 6 eller 7 som ho har gjort et par gonger.

Hadde 'nattlue' og tynne vottar på henne dei første par vekene omtrent, i tillegg låg ho inntulla i et tynt ullteppe. Gjorde det samme med A, men då budde me ein plass det faktisk var kaldt (!) på soverommet. No er N varm og god i kun pysj (bomull eller ull) under dundyna, sjølv når ho ikkje har sokkane på seg.

Ser forresten at ho ligg med begge beina ut (putestilling). (Gjerne med beina inni pysjen, og ikkje ned i pysj-beina :fnise: ) Sidan ho hadde umodne hofter ved fødselen syns eg det er bra, og eg gjer aldri noko for å strekke ut beina hennar. Har time for UL når ho er 6 veker, er veldig spent på den. Vekslar mellom å grue meg for eventuell putebehandling (og medfølgande styr med bilstol/klede) og å inderlig håpe at hoftene er fine så ho ikkje treng behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er A sin høyde da? Er hun lang, kort eller helt passe? :) Jeg selv er 164 høy og kjæresten er 172 :fnise: Så begge vi er lave. Lurer på hvordan gutten vår blir for begge har veldig høye mennesker i familien vår.

Du er så heldig som har ei som sover så lenge av gangen :overrasket: Jeg må opp hver time på natten :fnise: Sover hun mye på dag også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A er vel eeegentlig gjennomsnittlig, men blir nok litt lav som meg. Ho har også alltid vore smal og lett (sjølv om ho var stor ved fødselen). Var nesten 13 kg når ho fylte 2 år, no er ho litt over 14 kg.

Emre er jo berre vel 2 veker ennå, har vel ikkje heilt funne døgnrytmen sin ennå. N våkna gjerne kvar 2. time et par netter den første veka ++ (Hadde alarm på kvar 3. time då, for å gi henne mat pga gulsotten. Men ofte våkna ho litt før alarmen.)

Ho søv mykje på dagen også, dvs ho kviler seg :gjeiper: Om eg legg henne på teppet/i sofaen/i vogna for å rydde/vaske klede/vere med A og sånn, så ligg ho og kviler, og sovnar gjerne. Men om eg sit med henne og pratar og kosar, er ho våken. Rolig jente, som A var. :rodmer:

Endret av *Frida*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lille ii veier mellom 12 og 13 kg, så hun er nok lettere. Vi prøver å få henne til å spise mer, men hun kan jo ikke bare få pølser heller!

Godt hun sover en del! A sover fortsatt masse, tre ganger på dagen (1 til 2,5t) og nesten hele natta!

Håper dere får en fin helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lille ii veier mellom 12 og 13 kg, så hun er nok lettere. Vi prøver å få henne til å spise mer, men hun kan jo ikke bare få pølser heller!

Godt hun sover en del! A sover fortsatt masse, tre ganger på dagen (1 til 2,5t) og nesten hele natta!

Håper dere får en fin helg!

:hallo: iingvild! A virkar i grunn tung og stor (iallefall etter me fekk N!), men vekta har likevel stått stille.

Takk for det, helga var fin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vore på helsestasjonen igjen i dag for vektkontoll. N vog 4625 i dag, så det er opp 185g på ei veke. Det var ok ifølge helsesøster.

Reiste til sentrum uten veska med mobil og lommebok i dag :sjenert: Var inn i banken og tok ut litt kontanter der (uten legitimasjon, takk for små forhold!). Det verste er at eg ikkje kan tilskrive dette ammetåke, for dette er andre gang i år. Sist var eg 'berre' gravid. :sukk:

Minusgrader her i dag, for første gang (på dagtid i alle fall) i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ultralyd i går, N treng ikkje hoftepute! :danser:

Eg og N reiste til byen (2 timar) åleine, håpa å få shoppa litt. Det blei med litt julepynt, ein bluse og ein genser til meg, og nye sengekle til vogna til N.

I går kveld kom svigers på døra med 4-5 flotte torskar, og nykokt krabbe. Så no skal eg filetere og få fisken i frysen. Og det blir sjølvsagt torsk til middag i dag! :spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååh, så deilig, Frida! :strix: Jeg har i grunnen innstilt meg på at det blir pute på nummer to også, men det er jo ikke sikkert!

Hehe, kanskje du møtte svigers i går? :ler: De var også i byen i går - svigermor ringte intet mindre enn fire ganger for å spørre om diverse gaverelatert. ;)

Torsk høres herlig ut! :sikle: *fikk lyst på fisk til middag*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

:hoppe::strix:

Så flott at N ikke trenger hoftepute. Jeg har ikke skrevet om det i dagboka mi, men vi skal kanskje på ultralyd med C for hoftene hennes. Kjenner jeg gruer meg jeg. :sukk:

Hørtes deilig ut med torsk! :sikle: Elsker sitronmarinert torsk og poteter. :sikle: Tror jeg skal plage forloveden igjen, med å spørre om sitronmarinert fisk fra moren hans. :jepp:

Endret av Delphina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ååååh, så deilig, Frida! :strix: Jeg har i grunnen innstilt meg på at det blir pute på nummer to også, men det er jo ikke sikkert!

Hehe, kanskje du møtte svigers i går? :ler: De var også i byen i går - svigermor ringte intet mindre enn fire ganger for å spørre om diverse gaverelatert. ;)

Torsk høres herlig ut! :sikle: *fikk lyst på fisk til middag*

Eg var og ganske innstilt på pute igjen, i alle fall sidan UL når ho var et døgn viste umodne hofter. Kunne sjølv sjå at valkane var usymmetriske, og føttene hennar møttest ikkje på 'midten' (sammenbretta). No er valkane symmetriske, og beina like like lange, så *hurra' for at ultralyden bekrefta det eg håpa på.

Dette gjer det jo også litt enklare med tanke på sydenturen vår!

Me har jo ingen andre med hofteproblem i slekta, så då stemmer det nok at A fekk HD på rein uflaks (!), og då har ikkje N større risiko for å få HD enn andre har. Du har det jo i familien, men om nestemann (eller jente :) ) unngår seteleie er vel sannsynligheten for HD igjen mindre!

Godt mulig eg passerte svigersane dine i går, eg møtte _mange_ kjente og mindre kjente. Litt familie, men også type mammas kollega og søsters bekjent. Lett å ta kontakt med meg med baby, åpenbart! :fnise:

Fekk tilogmed oppmerksomhet frå ei dame (30-35 år, omtrent) som sat åleine på cafeen der eg sat for å amme N. Ho kom bort for å kikke litt (eg amma ikkje då), småprata litt, og sa at eg måtte kose meg med henne. Ei veldig hyggelig dame!

Tenkte litt på det etterpå. Kanskje ho er ufrivillig barnlaus, eller er tidlig gravid/prøvar? Kanskje har ho barn som er blitt store nå? Pussig å prate med heilt framande damer! (som ikkje er over 60, vel å merke. Eldre mennesker har ganske låg terskel for å ta kontakt!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoppe::strix:

Så flott at N ikke trenger hoftepute. Jeg har ikke skrevet om det i dagboka mi, men vi skal kanskje på ultralyd med C for hoftene hennes. Kjenner jeg gruer meg jeg. :sukk:

Hørtes deilig ut med torsk! :sikle: Elsker sitronmarinert torsk og poteter. :sikle: Tror jeg skal plage forloveden igjen, med å spørre om sitronmarinert fisk fra moren hans. :jepp:

Har du hoftefeil i familien kanskje? Håpar ul viser alt ok! :tommelopp:

Sitronmarinert torsk høyrdes godt ut! Skal sjekke litt oppskrifter no, har lyst på noko godt inntil fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Har du hoftefeil i familien kanskje? Håpar ul viser alt ok! :tommelopp:

Sitronmarinert torsk høyrdes godt ut! Skal sjekke litt oppskrifter no, har lyst på noko godt inntil fisken.

Jeg har ikke det nei, men legen mente vi skulle sjekke uansett siden C var i seteleie med bena opp foran ansiktet lenge. Jeg tror neppe det er noe, men det er greit å få sjekket det. Uansett så gruer jeg meg litt. Hva om hu har hd? I tillegg er hu skjeløyd, så vi skal for det også. :fnise: Uansett er det greit om det skulle være noe, for da får man jo tatt tak i det tidligere.

Det er utrolig godt, jeg elsker hvit fisk, men akkurat det med sitronmarinert torsk er himmelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...