Gå til innhold

Vesla har snudd vår verden på hodet! :D


Gjest Ruccola

Anbefalte innlegg

Vil jo helst at hun skal kunne legge seg selv men vet ikke hvordan jeg skal klare å komme til det punktet for jeg vil IKKE til med noe skrikekur.

Plutselig en dag kommer det av seg selv. Jeg lå i sengen med Murmel til han sovnet, til han var rundt halvåret. En dag begynte han bare å snu seg til andre siden når han ikke ville kose mer, og da bare gikk jeg. Gikk helt uten hyl og skrik av noe slag. Gi henne tid. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ruccola

Plutselig en dag kommer det av seg selv. Jeg lå i sengen med Murmel til han sovnet, til han var rundt halvåret. En dag begynte han bare å snu seg til andre siden når han ikke ville kose mer, og da bare gikk jeg. Gikk helt uten hyl og skrik av noe slag. Gi henne tid. :klemmer:

Hm, hun ligger egentlig ikke å koser....jeg stapper inn puppen og håper på det skal hjelpe.... :sjenert: Eller så ligger hun og makker hun en stund, sparker med beina og prater. Jeg pakker henne inn i teppet på nytt og legger gjerne ene hånda over henne så hun blir litt begrenset bevegelig, uten å vere holdt fast ;) Da blir hun trett til slutt, men vi ligger noen ganger i 45 min :(

Så er derfor jeg lurer på om dette noensinne kommer til å bli bra. Men skal snart ha henne på eget rom så får vere bastante og lage nye rutiner da og krysse fingrene for at det går bra :)

Vil så inderlig gjerne at leggetiden skal vere positiv og kosete, og ikke nor hyl og skrik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du høres ut som du kunne brukt boken The no cry sleep solution(sove uten gråt heter den på norsk). Du vil ikke drive skrikekur, men hun finner ikke roen helt enda uten hjelp fra pupp eller noe annet. Jeg tror også det tar tid rett og slett, som Marmot sier så snur det plutselig.

Jeg husker man var så redd å ikke gjøre sånt og sånt fordi det ville man ikke at barnet skulle få en vane av, men innimellom gjør man ting fordi det funker. Jeg har aldri angret på noen ting vi gjorde, elsket å legge henne, men det kom et tidspunkt rundt 6mnd hvor jeg bare orket ikke være innlåst på rommet over en time!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

Hun tar ikke smokk og ikke noe form for koseklut. Så da er liksom puppen det hun har. Det gjør leggingen så mye verre tror jeg, virker ihvertfall sånn, for de på barselsgruppe har alle smokk og koseklut og de legger seg selv og bare ligger og koser til de sovner :(

Men jeg prøver å koble henne ifra puppen rett før hun sovner. Ofte går det fint, andre ganger ikke.

Hun er begynt å bli litt kosete nå, der hun holder meg rundt halsen og tar meg forsiktig i ansiktet. Så håper det kan føre til at hun også kan ligge å kose i sengen.

Har noe deilig fleecestoff liggende så lurer på om jeg skal sy en koseklut til henne kanskje... hun har en sånn kaloo med bamsehode på men den leker hun bare med, koser ikke. Så kanskje om jeg lager en uten noe dill på, og bare kanter den med silkebånd...? Får se hva jeg får tid til :) Har også lyst å sy en lappepute, for hun ELSKER lapper! Piller på lappene på bamsene sine og ligger lenge og styrer med dem :)

Så får vi se om hun kanskje vil begynne å bruke en av dem til koseklut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du min var og er enda HELT LIK! Hun var veldig avhengig av puppen, og jeg begynnte jo ikke denne methoden før hun var litt eldre, MEN fra 6mnd begynnte jeg å bli litt utålmodig å måtte være såpass lenge in på rommet......ble til slutt til at hun ble redd senga si, det likte jeg ikke så jeg så etter at jeg ikke fant boka tidligere.

Her funket ikke kosekluter, her funket bamsen hennes nettopp fordi den har en lang lapp, hun sutter på den og holder bamsen ofte bare i lille vaskelappen haha.......vi har to stykker, når den ene er møkkete eller ble nedspydd denne siste uken var jeg rimelig glad for det.

I boken kan du ihvertfall lære litt hvordan det kan gjøres å introdusere kos, og avenne brystet og alt. Ikke allt funker på alle barn, så man velger det som passer akkurat sitt barn. Bumba tok aldri smokk, men bamsen MÅ bli med over alt omtrent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

Hun er ikke redd senga :)

Ligger dert ofte litt på dagtid når jeg kler meg, er på do, legger sammen tøy...osv.

Da setter jeg på spilledåsen på uroen og så ligger hun der og prater med bamsen sin :)

Har som sagt ikke fått gjort ferdig gjesterommet til å få sengen hennes inn dit, men håper å få gjort det snart. Så da begynner kampen for å få henne til å skjønne at det er godt å legge seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var ikke det jeg mente :) Bare at min ble det da jeg ble usikker hvordan vi ville gjøre ting. Det jeg ville frem til er at det er så ofte man tenker sånn, men det er alt en periode, plutselig sover de i senga si og man kan nesten ikke huske perioden man satt leeeenge in på soverommet og prøvde alt kjentes det ut som for å få de å sove :)

Blir nok koselig når du får soverommet ordnlig, nå flytta jeg ikke min over på eget rom så tidlig, men vi fikk bra rutine på legginga etterhvert fordiom :) lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

Jeg må flytte henne fordi jeg er blitt så fæl til å sovne mens jeg ammer, og ligger da i en krokete stilling alt for lenge. Er helt vridd i ryggen :/

Så da flytter jeg henne slik at jeg MÅ vere våken mens jeg ammer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det veldig godt, jeg var helt lik. Jeg satt fast i samme stilling hele natten, det var helt jævlig på ryggen! KJenner nå som hun er på eget rom sover jeg heller der inne om hun er syk en å ha henne opp i min seng, nettopp pga den jævla sove stillinga. Jeg slutta aldri å sovne ved puppen før hun fikke eget rom :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, problemet er ikke at de små sovner på puppen - men de store :fnise::hoho:

Følger interessert med i diskusjonen her, lillemann har heller ikke noe koseklut eller kosedyr. Men de føler kanskje ikke noe behov for det når de puppes eller bysses i søvn? :klo:

Det nærmeste vi kommer er et fleecepledd som han litt "koser" kinnet på når han er trøtt - eller dyna som han bysses på....

Jeg har troa på at ting løser seg av seg selv! ..som marmot sier - plutselig bare sovner de selv :)

Håper du har en fin søndag :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

Skjønner det veldig godt, jeg var helt lik. Jeg satt fast i samme stilling hele natten, det var helt jævlig på ryggen! KJenner nå som hun er på eget rom sover jeg heller der inne om hun er syk en å ha henne opp i min seng, nettopp pga den jævla sove stillinga. Jeg slutta aldri å sovne ved puppen før hun fikke eget rom :fnise:

Ja er det jeg også tenker at jeg legger meg bare inn der om hun er syk, for kommer ikke til å demontere gjestesengen der inne. Blir trangt på rommet men skal flytte om noen måneder så det får bare vere til da ;)

Ja, problemet er ikke at de små sovner på puppen - men de store :fnise::hoho:

Følger interessert med i diskusjonen her, lillemann har heller ikke noe koseklut eller kosedyr. Men de føler kanskje ikke noe behov for det når de puppes eller bysses i søvn? :klo:

Det nærmeste vi kommer er et fleecepledd som han litt "koser" kinnet på når han er trøtt - eller dyna som han bysses på....

Jeg har troa på at ting løser seg av seg selv! ..som marmot sier - plutselig bare sovner de selv :)

Håper du har en fin søndag :sol:

Ja jeg har noen netter våknet i 7-tiden og klødd meg i hodet og prøvt å finne ut NÅR hun kom over i min seng....Noen ganger har vi ligget sånn i 4-5 timer så det sier seg selv at ryggen da er låst, nakken vond og skuldrene nesten av....jeg ligger nemlig med nederste armen "rett opp" når jeg ammer (putter den under puta) Eneste måten jeg ligger godt og puppen blir i rett høyde til henne. :sjenert:

Jeg også har troen på at enkelte ting bare kommer at seg selv, men som Neytiti sier er det ikke morro å bruke en time på soverommet hver kveld for å legge :(

Merker det ikke så mye i hverdagen, men når vi har besøk, eller er på overnattingsbesøk er det fryktelig kjedelig, og en vane jeg ikke vil at Vesla skal ha.

Tror jeg skal prøve å få sydd i dag...har mye annet som burde vert gjort siden vi har vert syke her, men har så lyst å prøve om jeg får til å lage en koseklut hun liker :) Fleecestoff og satengband må da vere godt å kose med tenker jeg :jepp:

Vet det er fort gjort så skal se op pappa'n er i form til å se etter henne litt så jeg kan styre litt oppe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi introduserte kosen veldig tidlig (allerede på sykehuset), og det var et veldig bevisst valg. Kan godt være tilfeldig, men han har aldri sovnet ved puppen og nå ser jeg hvor mye glede han har i kosen sin. Ulempen er at vi må ha to, i tilfelle den ene blir våt eller skitten, for han får ikke sove uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min sovner sånn halvveis på puppen når det er leggetid. Han får jo mat rett før han legger seg, og da sovner han gjerne på puppen. Men så våkner han som oftest litt eller helt når jeg legger han i sengen, men det går som regel bra, da.

Er forresten dette noe som har oppstått nylig, eller har det alltid vært sånn? Tenker på om det gikk greit å legge henne da hun var yngre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ruccola

Har alltid vert sånn ;)

I begynnelsen var det ikke et problem for jeg tenkte ikke på det. Var jo bare praktisk at hun sovnet på puppen, var jo bar eå legge henne da ;)

Så gikk det noen mnd og jeg begynte å tenke på det...Var da det ble et problem :fnise:

JEg vil bare så indelig gjerne at hun blir ei jente som legger seg med et smil, og ikke med hyl og skrik.... :sjenert:

Nå er kosekluten halvferdig :jepp: Skal gjøre den ferdig i dag, og så kanskje begynne på lappekosen også :jepp:

Så må jeg få gjort mye i huset i dag. Vi har vert syke så mye må vaskes og ordnes etter å ha hatt noen late dager i sofaen.

Så målet er å få tatt badene i dag, få unna ting og tang som ikke er blitt lagt på plass fordi vi ikke har giddet... og så kanskje få skiftet på sengen. Alltid deilig å få av sengetøyet når en har vert syk syns jeg. Er ikke vær til å lufte dynen, men bare det å få på nytt sengetøy blir godt, selv om jeg skiftet for bare 6-7 dager siden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

Har sydd ferdig kosekluten og det ser ut til at hun liker den! :hoppe:

Er bare en firkantet fleecestoff-bit som jeg har kantet med et bredt satengbånd. Skal lage en til om det viser seg at hun virkelig liker den, og så vil jeg også få laget en til lek med masse lapper på :)

Noen som vet om det er vanlig med matnekt når tennene kommer? :klo: Ser nede at det ikke kan vere lenge igjen nå, er en hvit strek rett under huden :rodmer:

Hun vil nemlig ikke ha noe særlig grøt, og sånn har hun vert i går og i dag. Bare pupp som gjelder!

Skal prøve oss med fruktmos i morgen og se hva hun sier til det.

Har ikke brukt Dentinox noe spesiellt, bare prøvd en gang. Vil ikke bruke det før jeg føler jeg må. Er jo sterke greier :sjenert:

Travel dag i morgen, så nå er det sengetid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde prøve BabySafe feeder og gi henne frukt- eller grønnsaksbiter i den, det var veldig godt når Murmel fikk tenner her. Valgte harde ting, som eple og agurk. Jeg fikk aldri i ham grøt, men når tennene kom ville han ikke ha pupp heller. Jeg trodde noen dager at han hadde tenkt å slutte da han var 7-8 mnd. men det gikk over med en gang tannen var brutt frem.

Så flink du er som syr kos!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi ga frossen frukt i safefeeder når hun var og er plaget med tenner, hun sutta hele dagen på det omtrent hehe.........her i sverige finns det en genial safefeeder som jeg liker bedre en de med nett. Det ser ut som en diger smokk med gummitut......med små hull på. den var mye lettere for henne å holde selv og nå om hun får det kaller hun det IS :ler:

Det er veldig vanlig at de spiser ikke noe annet en melk/pupp når tenna kommer, det går over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

Du burde prøve BabySafe feeder og gi henne frukt- eller grønnsaksbiter i den, det var veldig godt når Murmel fikk tenner her. Valgte harde ting, som eple og agurk. Jeg fikk aldri i ham grøt, men når tennene kom ville han ikke ha pupp heller. Jeg trodde noen dager at han hadde tenkt å slutte da han var 7-8 mnd. men det gikk over med en gang tannen var brutt frem.

Så flink du er som syr kos!

Ja kom på det i dag! Har fryst bananbiter tidligere, så det skal vi prøve etterpå :) Fruktmos gik ned etter litt prøving, men grøt vil hun ikke ha. Puppen har vert litt av og på, men nå etter å ha gått laaang tur og sovet godt selv om hun sikkert var supersulten, slikte hun en hel (sprengt) pupp så nå får vi tro hun ikke gulper oppigjen alt siden hun var så glupsk ;)

Kosekluten ble så fin at venninnene mine gjerne ville kjøpe med meg også! :fnise: Hehe, de så nok ikke de skjeve sømmene :fnise:

Vi ga frossen frukt i safefeeder når hun var og er plaget med tenner, hun sutta hele dagen på det omtrent hehe.........her i sverige finns det en genial safefeeder som jeg liker bedre en de med nett. Det ser ut som en diger smokk med gummitut......med små hull på. den var mye lettere for henne å holde selv og nå om hun får det kaller hun det IS :ler:

Det er veldig vanlig at de spiser ikke noe annet en melk/pupp når tenna kommer, det går over :)

Ja hørte med et par venninner i dag som sa det var vanlig :) Skal prøve safe feederen senere i dag :) Nå må jeg lage middag til oss voksne først ;)

Innom med en :klemmer:

:klemmer: tilbake :)

Mye på tapeten i dag så bare kjapt innom og skriver litt :)

Tannen er kommet litt lengre opp syns jeg, så spennende å se når den bryter igjennom :D

Skal prøve å ikke ha noe spesielle planer fremover i tilfelle hun nå får feber og generellt blir utilpass. Hadde en periode før i dag der hun absolutt ikke var seg selv så er litt spent ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om det er vanlig med matnekt når tennene kommer? :klo: Ser nede at det ikke kan vere lenge igjen nå, er en hvit strek rett under huden :rodmer:

Hun vil nemlig ikke ha noe særlig grøt, og sånn har hun vert i går og i dag. Bare pupp som gjelder!

Skal prøve oss med fruktmos i morgen og se hva hun sier til det.

Har ikke brukt Dentinox noe spesiellt, bare prøvd en gang. Vil ikke bruke det før jeg føler jeg må. Er jo sterke greier :sjenert:

Tror mange opplever dårlig matlyst i forbindelse med tannfrembrudd ja :jepp: Her ville han ha lite grøt rett før jeg oppdaget tennene, men det var bare snakk om noen dager tror jeg... Puppen var ok :)

Og det skal sies at han ikke sutret noe verre enn ved juletider (da trodde jeg virkelig tennene skulle komme, men det drøyde jo 3 uker til da... ) - tvert i mot egentlig...

Anyways - kald melonbit er fin å suge/gnage på. Og kaldt vann i tåteflaske liker han her hele tiden :ler:

Brukte dentinox noen ganger - vet ikke om det virker jeg, i tilfelle veldig kort tid. Her ble det mest for å avlede han litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...