Gå til innhold

vingle har blitt mamma

vingle

Anbefalte innlegg

Nå er jeg tilbake fra Ullevål, og har litt blandede følelser, men føler meg vel litt tryggere og sikrere. Møtte en hyggelig lege der, på meg fremsto hun som rolig, grundig og ærlig.

Hun målte babyen med UL, og kom frem til at den var litt stor, tror det rett over 3,5 kg (meg og tall... :sjenert::roll:). Og med min høyde så sa hun at hyppigheten på keisersnitt er litt høyere enn gjennomsnittet. Hun ga meg en omtrentlig 70% sjanse for å føde normalt.

På en måte synes jeg det høres lite ut - jeg liker ikke tanken på at det er 30% sjanse for at det ikke går og blir et hastesnitt. Men på den annen side så er 70% en ganske stor sjanse for at jeg får en normal fødsel - og det er jo det jeg er innstilt på.

Det går mest sannsynlig bra, og da er det dumt å ikke gi det en sjanse tenker jeg. Tror jeg ville føle meg snytt for en erfaring hvis jeg hadde satt meg opp til keisersnitt i dag. Så jeg vil prøve, det er nå en gang sånn vi skal være skapt!

Og går det ikke så har jeg jo tilgang på god hjelp der.

Men vi ble enige om at jeg ikke skal gå noe særlig over tida, og at dersom jeg gjør det så blir det keisersnitt - ikke igangsetting.

Så nå synes jeg denne fødselen kan komme i gang av seg selv i løpet av noen dager! :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest kenghuru

Godt å høre at alt hvertfall står bra til med babyn :jepp: Det er liksom det viktigste :rodmer:

Og som du sier så er man hvertfall i trygge hender på Ullevål om det skulle ende i keisersnitt...og en annen positiv ting er at du da kan være foreberedt på at det kan skje så du ikke får deg en smell i forhold til hva du hadde "planlagt" og hva som skjedde...om du skjønner :sjenert:

All cred til deg som uansett vil prøve vanlig fødsel hvertfall...70% er ganske bra tall det så satser på at alt går som det skal og babyn snart vil ut :)

Google alle kjerringråd og gjør dem alle sammen nå så skal du se at kanskje et funker :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine ord kenghuru :klemmer:

Ja, babyen hadde det fint, god og rund (Litt for rund kanskje - legen lurte på om det var sukkersyke i familien, for den var så rund i magen. Det er det ikke, så håper ikke den har det...Bolla mi :hjerte:), og mye fostervann.

Så nå kan den bare gjøre seg klar for takeoff! :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du ble tatt godt imot av legen; det har så mye å si.

Jeg er dessuten helt enig med deg: selv om det "bare" er 70% sjanse for å føde normalt, så ville jeg også ha prøvd det først. For det er jo som du sier: vi er skapt til å føde (selv om jeg gruer meg en del).

Men nå tror jeg vi må heie frem den bebissen din litt, så du ikke må gå over tida: HEIA HEIA! Kom ut lille baby :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du er tøff! Det er sikkert litt ekkelt at det er såpass usikkert, men samtidig er jo 70% en god sjanse da. Og litt over 3,5 kg er jo ikke så gigantisk, det kunne vært mye verre. Som kenghuru sier så er du i alle fall innstilt på at keisersnitt kan bli resultatet.

Heier på fødsel innen få dager jeg! :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk søte dere! :klemmer:

3,5 kilo er absolutt ikke enormt nei, men det var visst litt over gj.snittet sa legen (for uke 38 regner jeg med da), og jeg er jo under gj.snittet...pluss at den blir jo større for hver dag som går nå...

Men ting tilpasser seg jo en del under fødselen også, og legen mente at siden jeg er i god fysisk form og motivert for at det skal gå, så er det faktorer som spiller positivt inn. Det er klart at går det ikke, så går det ikke, og som dere sier så er jeg jo nå litt forberedt på det også. Legen sa at de kommer til å følge utviklingen på fødselen min nøye i forhold til dette, så det synes jeg var godt å høre.

Vi kom oss i hvert fall gjennom konserten til M i går uten fødsel, mange gjorde store øyne til den store magen på metalkonsert :fnise:

Så nå kan lille babylur bare komme!! :babysmokk:

Nå vurderer jeg å få med mannen på en runde :humpe: (etter tremila så klart :ler:), kanskje det får fart på ting...? :lur:

Vi har tatt det litt pent på den fronten i det siste, siden jeg fikk så intense kynnere av det sist han kom inni meg.

Men det siste dagene har jeg hatt en god del hyppige kynnere uansett, så da er det kanskje ikke så dumt å forsøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så fin mage du har :jepp: . Har nesten glemt hvordan det var å ha sånn mage. Helt sant. Man vender seg fort til å ikke være gravid mer. Synes magen går overraskende fort tilbake igjen og :jepp:

De trodde min baby skulle være nærmere 4 kg og. En uke før termin (da hun ble født) veide hun 3395. Symfysemålet mitt lå over gjennomsnittet og jeg gikk opp minst 1 kg i uka de siste ukene.

Håper det ikke er så lenge igjen for deg nå :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kenghuru

Nå føler jeg det trengs litt sladring her! :hoppe:

*rope på kenghuru* :rope:

Sorry, ingen nyheter å komme med enda :klo:

Titter på tlf hele tiden, men veldig stilt foreløpig :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens!

Lillefot: Beklager, hele grunnen til at det liksom er spennende her er at det ikke er spennende i det hele tatt...

Har hatt et par dager med utrolig-lei-av-å-være-gravid, ikke noe nytt å melde heller, og rett og slett ikke orket å skrive noe særlig her.

I går var jeg opptatt hele dagen - først seminar på morgenen på universitetet, så rett på kafé med en god venninne, og derfra hjem og lage middag før pappa kom innom oss for å spise og hjelpe oss med å hente ny seng fra ikea! Gikk litt i ett i går kan man si... :daane: Men sov veeeldig godt etterpå da, i ny, stooor seng! :nigo:

Haha, ja; ta en runde i høyet :sengekos: har hørt at det skal hjelpe

Hvis ikke, kan du lese på den her (jeg lo på meg kynnere i går da jeg leste denne :skratte:)

http://forum.babyverden.no/tm.aspx?m=24223927

Ha en super helg

Hoho, lo godt av noen av de ja, takk for at du deler! ;)

Ble ikke noe sengeaction gitt, M syntes det var litt skummelt å skulle prøve å ta den saken i egne hender tror jeg :fnise: Men kanskje jeg får lurt ham med snart, han ser jo at jeg er temmelig klar for å få baby ut nå... :gjeiper:

Så fin mage du har :jepp: . Har nesten glemt hvordan det var å ha sånn mage. Helt sant. Man vender seg fort til å ikke være gravid mer. Synes magen går overraskende fort tilbake igjen og

De trodde min baby skulle være nærmere 4 kg og. En uke før termin (da hun ble født) veide hun 3395. Symfysemålet mitt lå over gjennomsnittet og jeg gikk opp minst 1 kg i uka de siste ukene.

Håper det ikke er så lenge igjen for deg nå :klemmer:

Takk! Jeg føler meg ganske fin (litt vel stor bare), men synes det er veldig tungt og ubehagelig med den nå. Au her og der. Og ikke minst det psykiske med at den bare blir større for hver dag som går... Så det er godt å høre at man kommer fort over det ;) Er veldig spent på hvor fort/om jeg får tilbake "gamle magen" min...

Ah, så utrolig fint å høre at det kan gå den veien ifht størrelse på både det ene og det andre. Har vært litt bekymret siden jeg var hos legen... Har liksom hele graviditeten tenkt at min baby "så klart" kom til å være liten, så synes det er veldig merkelig at den skal være så stor.

Men dette finner vi vel snart ut nå, kommer den ikke av seg selv snart så blir den jo hentet ut... :haar:

Hvordan går det, vingle? Er det noe på gang snart?

Nei Sushi, ingen tegn til noe som helst altså... :(

Sorry, ingen nyheter å komme med enda

Titter på tlf hele tiden, men veldig stilt foreløpig :filer:

Skal nok sende deg sms så fort det skjer noe søta! :klemmer:

Dagen i dag ble til en spontan shoppingtur, egentlig skulle vi bare ned til sentrum og fikse tempurpute til M (fikk den til halv pris på demosalg - genialt :tommelsmil: ), så skulle vi dra hjem med bilen så M kunne komme seg på skolen og jobbe med bacheloroppgaven sin. Men innen vi kom oss hjem fikk M melding av de andre på gruppa (ja, det er gruppebachelor) om at de hadde dratt hjem for dagen, så da foreslo jeg å stikke innom Storosenteret for å bl.a. prøve å finne stretchlaken til den nye senga.

Vi durer opp dit da, og hvite stretchlaken til 160-seng var ikke å oppdrive, men vi stikker en tur innom g-sport for å se etter lilla camelbak-flaske som jeg har sikla på lenge, og den hadde de, i tillegg til tilbud på både nike treningstights og alle typer super- og ullundertøy.

Endte opp med hver vår løpetights og camelbak, og supersett og skihansker til M og en Kari Traa-ulltopp til meg. I tillegg fikk vi oss en liten bunke nye blu-ray dvd'er for det var salg på platekompaniet. Så det ble skikkelig "storhandling" på oss i dag (i forhold til hva vi hadde tenkt), og jeg ble veldig fornøyd! :hoppendeglad:

Fikk ikke tak i laken da, men får til nød på et av de gamle, pluss at vi kjøpte et nytt på ikea da vi var der, så vi har noe å sove på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gøy med shoppingtur! Tenker det blir en sånn en på oss også, en dag vi låner bil... Ser ikke for meg å vagge rundt på bussen med masse handleposer sånn like før fødsel :fnise: Kjenner jeg er litt misunnelig på deg som snart er i mål! Tenker tida snegler seg avgårde akkurat nå, men før du vet ordet av det ligger du med babyen på magen :rodmer:

Hadde det ikke vært greit om man visste akkurat når fødselen skulle starte? Så hadde man i alle fall hatt en dato å forholde seg til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du er litt misunnelig, må si jeg hadde vært det om rollene våre var byttet om nå - du har jo ikke hatt det veldig enkelt så langt heller. Da går det sakte! Så jeg skal prøve å tenke litt mer på det, og klage litt mindre ;) Er jo snart i mål nå uansett, som du sier. :klemmer:

Tja, jeg vet ikke helt jeg! De siste ukene har jeg tenkt akkurat dét mer enn én gang - jeg er en liten kontrollfrik og liker å planlegge det meste, så det å ikke ane når dette kommer til å skje har mildt sagt vært frustrerende. Men så ble det snakk om planlagt keisersnitt, og da syntes jeg plutselig det ble HELT feil også - skal jeg liksom velge bursdagen til barnet mitt?? wtf? :gjeiper: Er jo ikke det jeg har gått i 9 måneder og forberedt meg på liksom...

I dag er humøret uansett mye bedre, jeg har ikke sittet alene hjemme hele dagen med alle rare tanker og sturet heller - det har nok en god del å si. Nå har jeg den gode spent-og-glede-seg-til-når-dette-måtte-finne-på-å-skje-holdningen, og det er veldig godt. Håper bare det gjør det veldig snart nå da, for går dette over tida så blir det keisersnitt. Blæh.

VIL FØDE NUH! :rope:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så ble det snakk om planlagt keisersnitt, og da syntes jeg plutselig det ble HELT feil også - skal jeg liksom velge bursdagen til barnet mitt?? wtf? :gjeiper:

:ler: Ja du sier noe der - bursdagen til barnet skal jo liksom være tilfeldig, og ikke noe man velger! Men forhåpentligvis skjer det noe i løpet av de neste dagene, helt av seg selv :Nikke: Under riene angrer du kanskje til og med på at du var så utolmodig... :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helt sikkert! ;) Men uansett hvordan man vrir og vender på det så er det jo snart over da. Hver rie er jo ett skritt nærmere babyen :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det akkurat som du har hatt det i det siste, tror jeg... Er smålei av å gå og ikke vite når/hvordan ting setter i gang, og har liksom ingenting å skrive om føler jeg.

Så bra dere fikk kjøpt så mye her om dagen - i hvertfall gøy når man ikke har planlagt det og det i tillegg er på salg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre vi er flere i samme båt Lillefot! :klemmer:

Ja, når det er salg på ting man har hatt lyst på/behov for lenge så er det topp! :tommelsmil: Salg ellers er litt skummelt, for da ender jeg ofte opp med å kjøpe ting "fordi den er jo litt fin, får sikkert bruk for den - også så billig a gitt!". Fryktelig dumt... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært hos legen til kontroll igjen. Når jeg ser tilbake synes jeg egentlig denne uka har gått veldig fort. Og det gjør INGEN ting! :nigo:

Vekta var "bare" økt med 300 g siden forrige uke, så det er ikke avskrekkende. Men SF-målet er over kurven nå da. Kom frem til at jeg når som helst kan si jeg vil ha keisersnitt. Nå vil jeg jo ikke det, men det er jo en trygghet da. Ny time ble satt opp til torsdag, og har ikke fødselen startet innen da så blir det snitt enten da eller en av de nærmeste dagene.

Så nå vet jeg at jeg har maks en ukes tid igjen uansett, og det at jeg slipper igangsetting synes jeg er veldig fint.

Nå får jeg snart hilse på babysen min :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...