Gå til innhold

Forbanna lattsabb av en snylter


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg snakker ikke om å være lat eller orke/gidde. Jeg snakker om å makte/klare, psykisk og fysisk.

Nei, da får du gjøre som anonymbruker ovenfor foreslår og ta deg en tur til legen og NAV,

da finner du fort ut hvor lett (eller ikke) det er å bli uføretrygdet.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok! Jeg forstår det sånn at noen har mer enn nok med å gjøre husarbeid, ta rede på unger og å ta vare på seg selv. De mener dermed de ikke har krefter til en jobb utenom.

Hva om man klarer å jobbe, men er så utslitt når man kommer hjem at man ikke makter husarbeid, trening og selvpleie. Man har knapt krefter til å ta rede på ungene. Kan man bli trygda da?

Nei. Da er det på tide å skifte jobb, si NEI til ekstraoppgaver, overtid, alt etter som hva det er som tærer på kreftene.

For i dette tilfellet handler det om å være sliten -noe som er noe helt annet enn å være syk.

Er man sliten så må man gjøre noe med DET. Og det er en helt annen debatt. (som også har vært diskutert tidliger på KG)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et menneske som er ufør skal ikke kunne sole seg, hvis de kan dette kan de klippe plenen til naboen som er sliten etter jobb.

Det er fullstendig vås!

Tror til og med folk som sliter med langvarig sykdom klarer å sitte en stund i en stol ute i sommervarmen, min bestemor som var i rullestol pga leddgikt og som kunne knapt holde en penn lenger pga at hendene hennes var blitt helt ødelagt, elsket å sitte ute i solen. Jeg tror ikke jeg ville gitt henne i oppgave å klippe plenen for det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Foreslår at ts og sympatisører får laget seg et eget land et sted, hvor alle mener det samme som dem og alle er omgitt av skikkelige mennesker fra møblerte hjem, betalt av dem selv. Det er håpløs lesning i mange innlegg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår at ts og sympatisører får laget seg et eget land et sted, hvor alle mener det samme som dem og alle er omgitt av skikkelige mennesker fra møblerte hjem, betalt av dem selv. Det er håpløs lesning i mange innlegg her.

Skatt, garasje, arbeid penger møblerthjem og snørr :kaffekopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest November

Jeg blir så forvirret av Anonymbruker, sitter du å svarer på dine egne innlegg, og diskuterer med deg selv... eller har to personer samme brukernavn/nesten likt brukernavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir så forvirret av Anonymbruker, sitter du å svarer på dine egne innlegg, og diskuterer med deg selv... eller har to personer samme brukernavn/nesten likt brukernavn?

AnonymBruker er ikke en enslig registrert bruker; det kan være hvilken som helst registrert bruker som har haket av for "post som anonym" nederst på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest November

Aaah, følter meg litt blond nå:) takk for oppklaring, men synes forumet er litt rotete når de får samme brukernavn. Hvordan vite hvem som er hvem liksom, og når jeg trykker på anonymbruker så kommer jeg jo inn på den samme brukerprofilen med de samme datoene og slikt.. jaja. sorry for avsporing!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må smile litt av tankegangen til enkelte her: om at klarer man å sole seg, da klarer man å klippe plenen, og klarer man å klippe plenen så klarer man å jobbe LITT, og klarer man å jobbe litt, så klarer man å jobbe mer, etc...

Det er jo som historien om bonden som skulle kjøre tømmerlass med hesten sin det, og lesset på tømmerstokker, en ene etter den andre, og for hver stokk sa han til hesten: klarer du denne, så klarer du den også, også la han på en stokk til. Til slutt hadde han lagt ALLE tømmerstokkene på lasset, og hesten klarte naturligvis ikke å rikke dem.

Så begynte han å fjerne stokker: klarer du ikke denne, så klarer du heller ikke denne... også endte han med å ta bort alle sammen...

Dette var en riktig så enfoldig bonde, vil mange si. OG det skal jeg nok ikke protestere på, men jeg vil bare si at det er tydeligvis flere her inne som er det...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en nabo, en ung jente på 20 år som er trygdet. Da kom hjem fra jobb i går så er jeg sliten, men ser at gresset kunne trengt å bli klippet litt. Jeg ser jo at hun sitter ute å soler seg så jeg spør om hun kunne tenke seg å klippet plenen og tilbød henne 500 kroner. Det er letttjente penger for en jobb som ikke skulle tatt mer enn 15 minutter. Da sier hun noe sånt som, "nei, eh, jeg, eh, jeg har ikke tid. Oi klokka er så mye, jeg må dra å hjelpe ei vennine som er syk". Forbanna løgn. Det hørtes ut som kun en undskylding. Merkelig at hun skulle komme på det akkurat da. Nå så jeg henne i gjen i dag, ute på joggetur. Altså, hun ser ikke syk ut i det hele tatt. Hun går hjemme hele dagen, sitter ute å soler seg, trener, drar ut å handler (og nei, jeg fører ikke logg på henne). Og nå hørte jeg at hun mottar rundt 12000 i måneden. Hun har ikke en gang vært i arbeid. Har ei gammel tante som er trygdet som har jobbet i 40-år og hun får 8000 i måneden. Er ikke det blodig uretferdig så vet ikke jeg.

Vet ikke hva jeg burde gjøre. Sitter her å vurderer å melde hun til nav (er vel dem man melder i fra om misbruk til) eller noe. Bor hjemme gjør hun også så kan vel ikke være mye hun bruker i måneden på ting man må, som strøm og husleie. Og hun kler seg faktisk i dyre merkeklær og er ikke lenge siden jeg så at hun kjøpte en 50 tommers sliptter ny tv faren og HUN bar inn. Jeg har ikke råd til å kjøpe meg ny tv når jeg vil, eller gå dyre merkeklær. Nei, her er det mat og regninger jeg må prioritere.

Nei, jenungen skulle vært kjeptjagd ut i arbeid og hun burtde sett å finne seg et eget hus å bo i.

Unskyld om jeg høres noe krass ut her nå, men slikt gjør meg rett og slett forbanna. Her må vi jobbe og slite for føden mens hun bare sitter der og får 12000 i måneden rett i lomma for å sole seg og bruker :spy:

Dette er det dummeste jeg noen gang har lest. du snakker om å være fordømmende ovenfor andre mennesker. du vet ingenting om hvorfor hun får trygd. enten det er varig eller for en periode har det sikkert en grunn.

og selv om 500 for ditt gress er lettjente penger så er det ikke sikkert hun har det minste lyst og det har hun full rett til å syntes.

du kan få vaske do hos meg for en hundrings. jobben tar ikke lang tid så timesbetalingen er jo god....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Ts skrev at nabojenta fikk 12000 utbetalt, mens ts sin tante etter førti års yrkesliv bare får utbetalt åttetusen.

Det er ingen som etter førti år som yrkesaktiv får åtte tusen i mnd.

Nei, ts, jeg ville sola meg naken fremfor deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Prøvekandidat

Tror til og med folk som sliter med langvarig sykdom klarer å sitte en stund i en stol ute i sommervarmen, min bestemor som var i rullestol pga leddgikt og som kunne knapt holde en penn lenger pga at hendene hennes var blitt helt ødelagt, elsket å sitte ute i solen. Jeg tror ikke jeg ville gitt henne i oppgave å klippe plenen for det..

Min venninne med bechterevs trenger solen for å kunne bevege seg smertefritt, derfor lever hun mesteparten av året i et varmere land, der slipper hun å ta så mye medisin. Hun blir ikke så stiv i kroppen når det er sommer. Hun har jobbet i over 30 år, betalt sin skatt - om ikke med glede så har hun i hvert fall betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts skrev at nabojenta fikk 12000 utbetalt, mens ts sin tante etter førti års yrkesliv bare får utbetalt åttetusen.

Det er ingen som etter førti år som yrkesaktiv får åtte tusen i mnd.

Nei, ts, jeg ville sola meg naken fremfor deg. :)

:tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Jeg vil også anbefale å lese tråden Trygdede bør jobbe LITT! som gikk her for en tid tilbake.

Den lærte iallfall jeg mye av. Det er greit å stå på utsiden og si at trygdede bør jobbe i sine gode perioder. Ikke like greit når man er på innsiden av systemet og faktisk skal finne en arbeidsgiver som tolererer ustadig og varierende oppmøte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan jo være en skjult sykdom, men man må fortsatt kunne stille spørsmål ved hvor ille en sånn sykdom er hvis man er i stand til å løpe og trene, men ikke jobbe.

Jeg er trygdet, men trener (svømming) når jeg klarer, fordi man kun blir sykere av å sitte på ræva. Jeg beveger meg så ofte jeg har overskudd. Dersom det skal være håp for meg til å bli 100% frisk en dag, må jeg også gjøre 100% innsats med trim og bevegelse. Det har ingenting med å ikke ha en legitim sykdom, men heller det stikk motsatte, vil jeg si.

Det skal også nevnes at dette har gjort at jeg etter hvert har klart å begynne å jobbe 50%, og til høsten skal jeg begynne på studier! :)

Så jeg synes det er trist om vi heller skal sitte gjemt inni leilighetene våre og bli sykere fordi det forventes av smålige naboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit å stå på utsiden og si at trygdede bør jobbe i sine gode perioder. Ikke like greit når man er på innsiden av systemet og faktisk skal finne en arbeidsgiver som tolererer ustadig og varierende oppmøte.

Nei det er vel nettopp det som er mye av problemet med systemet slik det fungerer i dag. Det er mange som kan og vil jobbe litt, men får ikke muligheten. Kan jo forstå arbeidsgivere også, det er blir en vanskelig kabal å legge hvis man aldri vet når/hvordan jobben blir utført.

Om man dermed er "forpliktet" til å klippe plenen til naboen blir en sær debatt, da får isåfall naboen melde seg til Nav som aktuell arbeidsgiver for trygdede og betale arbeidsgiveravgift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Annonse

[1] Category widget

Er det et problem å ligge ute å sole seg? haha... for meg som er helt ødelagt av leddgikt så hjelper det veldig faktisk.



Anonymous poster hash: 9545c...2be
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel tråd som er trukket opp, men..

 

Stusser ofte litt på logikken her. Siden man er trygdet, så mener enkelte mennesker at de skal avstå fra gjøre ting de har lyst til. "Nei, du går på NAV, derfor må du være inne, og ikke ute å sole deg".

 

Orker man å sole seg, så skal man liksom uansett orke å klippe plenen til naboen. Hvis man faktisk har andre planer, så man slippe de for å tilfredsstille naboens behov, hvis ikke er man lat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker, on 17 Jun 2010 - 19:07, said:

På en måte kan jeg forstå hvorfor ordet "uføretrygdet" kan vekke negative assosiasjoner hos folk. Jeg kjenner to stykker som ikke burde hatt uføretrygd. De har sagt det rett ut at de ikke kunne tenkt seg å jobbe. Vet også at de "sleit" ut noen leger og sto på lenge før de endelig fikk det gjennom. Det er nok noen som mener at disse burde anmeldes. Det er nok rett, men hvilke bevis har jeg? De har sagt det selv og jeg ser det på livsførselen. Syns ikke dårlig rygg stemmer overens med masse festing og null mosjon. (dårlig rygg var diagnosen som gikk gjennom, hun prøvde seg på depresjon før det) Det blir ord mot ord og det er de som har papirene i orden. I min kommune er det en lege som det er veldig populært å bruke til sånne ting. Veldig enkelt å få sykemelding, det er bare en telefon så er det i boks. Begge disse to har brukt samme legen til dette. Da etter tips fra noen andre.

Poenget mitt er at slike som de to her ødelegger for de som virkelig trenger hjelp. Det er klart at en syk person skal også ha et liv og hjelp til å kanskje kunne jobbe en dag hvis helsen blir bedre. Sånn er det vel uansett i mange andre tilfeller også. At en gruppe ødelegger for noen andre. Trygdesvindlere er det overalt. Det er de som sitter hjemme, syke, med smerter og som gjerne vil jobbe, det går utover.

Jeg kjenner også noen med alvorlige hjerteproblemer som er uføre. For henne hadde det vært direkte farlig å jobbe og hun kan nok aldri ut i jobb mer. Syns det er synd at mennesker som henne og andre skal lide med et stempel som har blitt skapt av trygdesvindlere. Hun kunne sikkert fått et bedre behandlingstilbud og litt høyere trygd hvis vi hadde prioritert annereledes. Det må slite ekstra hardt på, med dårlig økonomi og uten noen muligheter til å jobbe inn litt ekstra.

Problemet her er hvordan vi skal prioritere og hvordan vi skal få tatt de som er "gratispassasjerer".

Du skriver at det er en lege som er populær å bruke til sånne ting-å få uføretrygd? Er denne legen en fastlege? Hvis ja, så forstår jeg lite. For å få uføretrygd må man oppsøke spesialist, her ville det vært nevrolog og ortoped og det vil også kreves røntgen som MR og CT. Anonymous poster hash: 04116...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...