Gå til innhold

Forbanna lattsabb av en snylter


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er delvis enig i TS. Men problemet er at det private arbeidslivet sjelden vil ansette folk som du aldri vet er frisk nok til å komme på jobb den dagen. Og hvor mye de kan jobbe.

Løsningen på dette kunne være å sette de som er på uføretrygd til å gjøre en jobbinnstats for det offentlige. Selv om det kan være aldri så lite. Om det er en times luking av blomsterbed i uken. Eller arkivering eller forefallende kontorarbeid noen timer. Man bidrar littegrann. Godt for den trygdedes selvfølelse og også for samfunnet. Det er plenty av oppgaver man kan bidra med. Selv om det er aldri så lite. Da blir det mer en slags borgerlønn.

Det henger ikke på greip at Norge har flere uføre enn i andre land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er mange sykdommer som ikke kan ses. Søstera mi er ikke mye eldre enn det som det snakkes om i hoved innlegget. Hun er uføretrygdet og ts og mange andre kan ikke se det. Min søster er 24 år og fungerer ikke i arbeidslivet med sin diagnose. Hun er lettere psykisk utviklingshemmet. Det er ikke noe du kan se. Hun gikk til arbeids trening etter arbeidstrening til avklaring osv. Konklusjon er at pga sykdom så fungerer ikke hun i arbeidslivet.

Et annet eks er meg selv. Jeg er under aap om dagen og skal søke 50 prosent ufør etter anbefaling og avklaring fra praksis og lege. Jeg har en uspesifisert personlighetsforstyrrelse. Nei du kan ikke se den. Jeg fungerer som normalt i hverdagen så lenge jeg jobber maks 50 prosent. Jobber jeg mer over tid blir jeg sengeliggende. Jeg har prøvd flere ganger og det ender opp med at jeg hver dag etter jobb legger meg rett ned i senga og orker ikke stå opp igjen før neste dag. Og nei jeg mangler ikke vitaminer. Men pga personlighetsforstyrrelsen har jeg en rekke psykiske plager som følger med. Jeg klarer å fungere normalt på 50 prosent. Jeg kan trene, være med venner etc. Min diagnose gjør til st jeg både har problemer med å få eller beholde jobb. Men jeg er ikke syk ifg deg. Du ser det jo ikke.

Mim venninne har raumatisme. Konstante ledd og muskel smerter i hele kroppen. Hun orker ingenting på flere dager om hun bruker armene sine feks for mye. Du ser det ikke.

Min kjæreste har sterk astma og veldig mange allergier. Han får derfor ofte migrene anfall som gjør at man ligge på et mørkt rom. Han er for ustabil i arbeidslivet pga det og kan derfor bare jobbe 60 prosent.

Osv osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle sykdommer kan ikke sees, du vet det ikke sant? Jeg har en sykdom som ikke kan sees og jeg kan banne på at andre har tenkt sitt når de har funnet ut at jeg får stønad fra nav.  Jeg er på AAP foreløpig og er i prosessen med å komme ut i arbeidslivet etter 15 år som hjemmeværende mor og jeg krysser fingrene for at det skal fungere og at jeg ikke ender opp på uføretrygd.

 

Du kan tenke hva du vil, men man må igjennom et nåløye for å få uføretrygd. Man må gå igjennom det ene og det andre først, både med nav, lege, psykolog, sykehus osv. Uføretrygd er siste utvei etter at man faktisk har prøvd seg i arbeidspraksis/skole o.l.

 

Og det kan hende at hun ikke ville klippe gresset ditt, men ville ikke være frekk e.l. og fant på en unnskyldning. Jeg vet at mange snylter på nav, men jeg ville ikke anmeldt noen uten noe som helst bevis på verken det ene eller det andre. Jeg synes uansett at det er bra at vi har et velferdssystem i landet som kan hjelpe de som ikke kan brødfø seg selv.

 

Jeg kan forstå at det virker urettferdig for deg pga at din mor har jobbet i mange år og får utbetalt mindre enn naboen din. Min mor er også trygdet, etter en nakkeslengskade på jobben hennes for mange år siden. Men jeg mener at man skal holde seg unna naboens økonomiske situasjon og grunnen til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har så mange tilsynelatende på trygd her i landet i forhold til andre land, fordi vi har en stor yrkesaktiv andel av befolkningen. Dette betyr at mange syke blir forsørget av sin familie i andre land, og de vises derfor ikke på noen trygdestatistikk. Årsaken til at det ropes varsko om at Norges utgifter øker mer enn inntektene, er ikke at vi har en viss prosentandel trygdede, selv om disse blir gjort til syndebukker. Nei, årsaken er at lønningene i Norge har blitt for høye. Så går vi konk er det pga de høye lønningene friske folk har grabbet til seg. Mange syke må trene for å holde sykdommen mest mulig i sjakk, og disse lidelsene gjør folk til en for ustabil arbeidskraft til at arbeidsgivere vil ga dem i et hardt og effektivisert arbeidsliv. Dette selv om de har en viss restarbeidsevne, selv om den er ustabil.

Anonymous poster hash: 159e2...1ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva faen ts? Klipp gresset ditt selv. Er ikke hennes jobb og du kan ikke forvente hun skal gjøre det heller! Makan!

Hva er alt dette hatet mot uføre? Jeg skjønner ikke. Blir for dumt å kalle henne for snylter og latsabb. Du vet ingenting om hvorfor hun er ufør. Man blir ikke ufør fordi man er lat. Ditt nek!

Anonymous poster hash: e5997...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal hun klippe plenen for deg for 500 kr? Det er da å anse som et oppdrag, og oppdrag pleier jeg å oppfatte som noe jeg kan takke nei til.

Dersom det derimot er slik at dere har felles plen og det også er slik at dere deler på dugnaden på den er det noe helt annet.

Forøvrig kan jeg ikke begripe at du i det ene øyeblikket gnåler om at hun er trygdet og bruker penger for i neste øyeblikk øke kjøpekraften hennes ytterligere.

Ta og spis noen antimisunnelsespiller og klipp plenen din selv. Hvis du mener det er en 500 kr jobb burde den jo være over ganske rimelig kjapt.

Og PS: fordi om hun for deg ikke er synlig syk kan det jo være helt andre ting du ikke vet om som plager henne. Siden du verken er legen hennes eller NAV bør du holde deg for god til å stille diagnoser. Hvis du mener genuint at hun snylter får du melde henne til NAV.

Signerer! kunne ikke ha vært mer enig med deg.

Anonymous poster hash: e5997...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva faen ts? Klipp gresset ditt selv. Er ikke hennes jobb og du kan ikke forvente hun skal gjøre det heller! Makan!

Hva er alt dette hatet mot uføre? Jeg skjønner ikke. Blir for dumt å kalle henne for snylter og latsabb. Du vet ingenting om hvorfor hun er ufør. Man blir ikke ufør fordi man er lat. Ditt nek!

Anonymous poster hash: e5997...7e4

Mange er faktisk late.

En kompis er sånn. Når han blir lei av jobben sykemelder han seg. Er sykemeldt frem til han finner noe annet. Sitter bare hjemme og spiller Playstation og koser seg.. Jeg vet han er frisk som en fisk og skryter av hvor mye fritid han har.

Så det er enkelte som er skamløse på dette.

Anonymous poster hash: 0e14a...f04

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er fem år gammel, så jeg håper at TS har blitt syk og ufør selv i mellomtiden. :Hehe:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange er faktisk late.

En kompis er sånn. Når han blir lei av jobben sykemelder han seg. Er sykemeldt frem til han finner noe annet. Sitter bare hjemme og spiller Playstation og koser seg.. Jeg vet han er frisk som en fisk og skryter av hvor mye fritid han har.

Så det er enkelte som er skamløse på dette. Anonymous poster hash: 0e14a...f04

Å være sykemeldt og ufør er to vidt forskjellige ting. Det er mye lettere å bli sykmeldt enn hva det er å bli uføre. Det er en lang prosess hvor du må igjennom mye og det kan ta år..

Anonymous poster hash: e5997...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70

Er det mange trygdemotakere her inne tro?

Det kan virke sånn på alle som er så krasse mot en som stiller spørsmål om hvordan tilsynelatende friske mennesker får utbetalt så mye og bare går og koser seg dagen lang.

Ja, det kan jo være en skjult sykdom, men man må fortsatt kunne stille spørsmål ved hvor ille en sånn sykdom er hvis man er i stand til å løpe og trene, men ikke jobbe.

En del sykdommer og "problemer" bør hardt prøves før man øser ut folk skattepenger på lettvint vis.

Det er jo ikke noe akkurat ukjent fenomen at mange snylter til seg penger ved adressetriksing, samt å få litt hjelp av 'lege-bekjentskap'.

Edit: Og ts ville vel ikke tvinge noen til å klippe plenen etter hva jeg skjønte. Hvis det var 15min jobb (eller for den saks skyld 30) så er det jo rasende god betaling. Noe selv jeg i full jobb gjerne kunne gjøre om naboen min kom med forslaget. Jeg tjener ikke 1000-2000 i timen, ikke en gang før skatt.

 

Hvis TS var ute etter å stille spørsmål, kunne hun ha spurt naboen sin eller - siden hun er overbevist om at naboen er en trygdemisbruker - meldt inn til NAV. Det er jo ingen her på KG som kan svare på det! Innlegget får bare TS til å framstå som sutrete og bitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da hadde hun i hvertfall gjort en jobb og fortjent 500 kroner i stedenfor å snylte på andre.

Og selvsagt skal jeg klippe plenen min selv. Men når jeg ser hun, ung og sprek, bare sitte der uten å gjøre en d**tt for samfunnet så vil jeg ta tak i det. Hadde hun klipt plenen så hadde hun i hvertfall gjort noe nyttig for en gangs skyld.

Men nå har jeg nå selv gjort det, så sparte må de pengene.

Hvorfor bryr du deg sånn? Du høres ikke helt god ut...

Anonymous poster hash: 3194b...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...