Gå til innhold

" Mor og Far"


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blæ lært opp til å si mamma og pappa da jeg var liten, men gikk over til å si mor og far da jeg ble ca 15 eller 16. Jeg håper barna mine vil bruke mor og far istedet for mamma og pappa, fordi jeg syns det er personlig uten å være dullete.

Har også venner som kaller foreldrene mor og far, de fleste reagerer litt første gang de hører det, men avfinner seg med det uten å le eller mobbe eller på noen måte være ekle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg, derimot, vil være mor og ikke mamma (hvis jeg kan velge, selvfølgelig:-)

Men det er da vel du som bestemmer hva barna skal kalle deg, hvertfall så lenge de er små? Dvs. det kan være greit å komme til enighet med faren til barnet om dere skal bruke mor og far eller mamma og pappa (mor og pappa høres kanskje litt rart ut). Men hvis f.eks. faren og resten av familien konsekvent omtaler deg som mor, høres det rart ut om barnet likevel skulle kalle deg mamma. Avhengig av hvor du bor, kan det jo være barnet blir alene om å bruke den betegnelsen om sine foreldre, men det er ikke sikkert det er noe man skal ta så mye hensyn til.

Endret av Vera Vinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violently Happy

Jeg bruker mamma og pappa ellers eller kun til gode venner, ellers sier jeg moren og faren min. Har aldri opplevd at noen har sett rart på meg for det. O.o

Her hvor jeg bort (Østlandet) er det skikkelig snålt å si mor og far. Det oppfattes liksom som snobbete.

Snålt? <.<

Endret av Violently Happy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mamma og pappa ellers eller kun til gode venner, ellers sier jeg moren og faren min. Har aldri opplevd at noen har sett rart på meg for det. O.o

Men jeg ville heller aldri ha sagt mammaen og pappaen min, selv om jeg sier mamma og pappa til dem. Til folk jeg ikke kjenner så godt, sier jeg moren og faren min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jente på 42 fra Stavanger her. Sier mor og far til mine foreldre. Jeg kjenner ingen som sier mamma og pappa i min generasjon. De enkelte (ofte innflyttere) som sa mamma/pappa på barneskolen syntes vi var barnslige.

Min generasjons barn derimot, der hører jeg både mor/far og mamma/pappa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg er i likhet med flere her fra Stavanger, jeg er over 40, og jeg sier mamma og pappa! Da jeg vokste opp var det bare én venninne som sa mor og far, og det syntes vi var rart. Ingen av oss var innflyttere, ikke foreldrene våre heller.

Mor for oss var noe våre foreldre sa for å benevne sin bestemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

PS: Og min farmor, født i 1915, i Stavanger, av foreldre fra Stavanger, sa også mamma og pappa.

Ikke noe nymotens påfunn, altså. :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg virker "mor" og "far" litt snobbete, må jeg innrømme, litt vestkantaktig, men det kommer helt an på bruken også. Jeg kaller mine foreldre for "mamma og pappa", men i mer formelle sammenhenger kan jeg godt skrive eller si "mor" og "far.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 19 og har alltid sagt mor og far. Kommer fra Hedmark, og her hvor jeg bor tror jeg det er omtrent like vanlig å si mor og far som det er å si mamma og pappa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Og min farmor, født i 1915, i Stavanger, av foreldre fra Stavanger, sa også mamma og pappa.

Ikke noe nymotens påfunn, altså. :filer:

Stemmer - veit at både mora mi, foreldra hennar, og nokre av oldeforeldra mine sa "mamma og pappa" til sine foreldre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...