Gjest AnonymBruker Skrevet 9. juni 2010 #1 Skrevet 9. juni 2010 Jeg er en jente på 16 år som har blitt oppvokst med å kalle foreldrene mine "mor og far". Fikk ikke lov til å kalle de mamma og pappa. Dette har preget barndommen min mye, jeg ble ledd av på barne og ungdomsskolen når jeg snakket om de. Drømmer om det enda: " HAHAHAHAHAHA, sier du MOR og FAR??? Så sinnsykt teit!!" var det første jeg hørte når jeg begynte på barneskolen og skulle presangtere meg selv. Og det har holdt seg gående de siste 10 årene. Folk reagerer enda, på en litt mer voksen måte vel og merke, men jeg ser at de fniser av det.. Så nå har jeg begynt å kalle de mamma og pappa når jeg prater OM de, også kaller jeg de mor og far når jeg prater til de. Hender jeg kaller de ved fornavn også, hvis det f.eks er en kjekk gutt jeg har med hjem.. Er ikke det litt gammeldags? Jeg kommer ALDRI til å la barna mine kalle meg mor. Jeg har hatt det så mye vondt pga det i oppveksten. Dere som får barna deres til å kalle dere mor og far, istedet for mamma og pappa: Hvorfor gjør dere dette? Det er ikke sikkert det ødelegger for andre like mye som det har gjort for meg, men det var vært direkte vondt og grusomt for meg å måttet kalle de mor og far i oppveksten. Jeg prøvde å forklare de det men de lo det bort. Det er utrolig hvor mye to "kallenavn" kan ødelegge for et barn..
Gjest Constanze Skrevet 9. juni 2010 #2 Skrevet 9. juni 2010 Jeg har kalt mine foreldre mor og far hele livet - for meg er mamma og pappa helt uaktuelt å kalle foreldrene. Ungene mine sier heller ikke mamma og pappa .. det gjorde de kun da de var babyer.
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. juni 2010 #3 Skrevet 9. juni 2010 Jeg har kalt mine foreldre mor og far hele livet - for meg er mamma og pappa helt uaktuelt å kalle foreldrene. Ungene mine sier heller ikke mamma og pappa .. det gjorde de kun da de var babyer. Nå lurte hun på hvorfor, da...
Lillypie Skrevet 9. juni 2010 #4 Skrevet 9. juni 2010 her hvor jeg kommer fra sier alle mor og far. Det passer egentlig ikke å si mamma og pappa med den dialekten jeg snakker.
Gjest Constanze Skrevet 9. juni 2010 #5 Skrevet 9. juni 2010 (endret) Nå lurte hun på hvorfor, da... Fordi at her hvor jeg bor er det bare babyer som sier mamma og pappa ... Større barn og voksne sier i all hovedsak mor og far eller bruker fornavnet til foreldrene. Her blir barn heller ertet hvis de sier mamma og pappa ... Endret 9. juni 2010 av Constanze
Gjest Iril Skrevet 9. juni 2010 #6 Skrevet 9. juni 2010 Sier mor og far jeg også, det er helt naturlig for meg. Hva ungene mine skal si bryr jeg meg ikke om, men siden vi bor på et sted der alle sier mamma og pappa ender de vel opp med det..
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. juni 2010 #7 Skrevet 9. juni 2010 Hvilken dialekt har dere som sier det er mest naturlig å si mor og far? Vestlanddialekt?
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. juni 2010 #9 Skrevet 9. juni 2010 Jeg er vestlending, ja .. Tenkte meg det. Tror aldri jeg har hørt noen derfra si mamma og pappa når jeg tenker meg om, nei. Her hvor jeg bort (Østlandet) er det skikkelig snålt å si mor og far. Det oppfattes liksom som snobbete. Men det var vanligere her i "gamle dager". Faren min (over 80) sa mor og far, og det gjorde bestemoren min også.
Lillypie Skrevet 9. juni 2010 #11 Skrevet 9. juni 2010 her oppfattes mamma og pappa som litt snobbete :gjeiper:
Gjest Bianca26 Skrevet 9. juni 2010 #12 Skrevet 9. juni 2010 jepp, er vestlending jeg også Jeg har det for meg at å si mor og far er vanlig i rogaland? Hører mange si det. Personlig syns jeg det høres rart ut. Liksom sånn "jeg er for voksen til å si mamma og pappa så derfor sier jeg mor og far". Men er jo ikke derfor. Hører selv små unger si mor og far
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. juni 2010 #13 Skrevet 9. juni 2010 her oppfattes mamma og pappa som litt snobbete :gjeiper: Jøss, det er rart for meg å høre!
Gjest Blondie65 Skrevet 9. juni 2010 #14 Skrevet 9. juni 2010 Fordi at her hvor jeg bor er det bare babyer som sier mamma og pappa ... Større barn og voksne sier i all hovedsak mor og far eller bruker fornavnet til foreldrene. Her blir barn heller ertet hvis de sier mamma og pappa ... Forsvarer du med dette denne ertingen? Der jeg vokste opp var det vanlig at innflytterne fra storbyen sa mamma og pappa mens lokalt oppvokste sa mor og far. Ingen mobbet andre av den grunn. Jeg har alltid sagt mamma og pappa og gjør det fremdeles.
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2010 #15 Skrevet 9. juni 2010 Hvilken dialekt har dere som sier det er mest naturlig å si mor og far? Vestlanddialekt? Hedmark
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. juni 2010 #16 Skrevet 9. juni 2010 Jeg tror du er litt overfølsom på dette. Jeg vokste også opp med mor og far, mens alle utenfor vår familie sa mamma og pappa. Jeg var også mobbeoffer som liten, og de prøvde jo også å mobbe meg for dette, men det var en av de tingene som prellet av, siden jeg kommer fra en språkbevisst familie. Som voksen er det ingen som reagerer negativt, bare noen som kommenterer at det er uvanlig, og det har de jo rett i, så det er greit nok. Dersom du opplever det som at voksne folk ler av deg pga dette kjenner du enten jævlig umodne mennesker, eller så sitter det inntrykket inne i hodet ditt, som en ettervirkning av mobbingen du ble utsatt for som liten. Mor og far er en eldre form, og selv synes jeg mamma og pappa høres ut som litt fjollete babyspråk, men vet jo at det er det mest vanlige. Grunnen til at mine foreldre brukte det er vel at det er det man sier på farsiden min, og de er opptatt av å bevare eldre og utdøende former i språk/dialekt, for å holde språket så rikt som mulig. Språklig utvikling baserer seg jo på forenklig, så jeg ser argumentene for det. Får jeg barn selv kommer jeg til å bruke mor og far selv også, fordi det er det tittelen heter inni mitt hode. Jeg hadde aldri greid å ta meg selv seriøst hvis jeg skulle kalle meg mamma, og det er jo litt viktig at man er komfortabel med hva man blir kalt resten av livet.
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. juni 2010 #17 Skrevet 9. juni 2010 Synes mor og far er skikkelig upersonlig. De eneste jeg kjenner som sier dette har ikke et spesielt nært forhold til foreldrene sine.
Antlers Skrevet 9. juni 2010 #18 Skrevet 9. juni 2010 Her omkring er det vanlig å kalle foreldre for mamma og pappa, og besteforeldre for mor og far. De ytterst få som kalte foreldrene sine mor og far ble ledd av, men ikke direkte mobbet.
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. juni 2010 #19 Skrevet 9. juni 2010 Alle jeg skjnner sier mamma og pappa, faren min kom fra vestlandet, fra sogn i sogn og fjordane, og var vandt med mamma og pappa. Moren min er fra østlandet, lillehammer, og er vandt med mamma og pappa, så jeg og mine søsken har alltid sagt mamma og pappa. Moren min på 58 år og hennes søsken sier alle fortsatt mamma til bestemor og pappa til bestefar. Husker jeg hadde en venninne som sa mamma og pappa til foreldrene sine, og mor og far til mormor og morfar. En kusine og fetter av meg kaller foreldrene sine ved fornavn, for det er de vandt med.Tror det har med hva en er vandt med, og hva en vil selv som foreldre.
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. juni 2010 #20 Skrevet 10. juni 2010 jeg kaller mine foreldre for mamma og pappa men av en eller annen merkelig grunn så kaller jeg min mormor for mor og min morfar før han døde for far...Alltid gjort det mine søsken gjør også det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå